Mä raivostuin niin esikoiselle tänään
Sanoin sille klo 18.00 että menee tekemään läksyt. Se otti koululaukun ja sanoi joo ja meni yläkertaan lukemaan Akuankkaa. 19.38 mennessä se ei ollu sitä koululaukkua avannutkaan. Suutuin ja etsittiin yhdessä se kohta mikä oli läksynä ja sanoin että että tee nyt tosta. 19.58 se ei ollut tehnyt yhtään mitään, sanoi ettei löydä kynää. Joku onneton nysä sillä oli millä suttasi marginaaleja. Kielsin suttaamasta marginaaleja. 20.30 mennessä oli tehtynä yksi lasku ja sutattuna lisää marginaaleja. Loput laskut tuli lopulta tehtyä kun tuijotin vieressä. Sitten kävi ilmi, että on kaunokirjoitusläksyäkin, ja sitä toi teki sitten rivi kerrallaan niin että tuijotteli aina kaukaisuuteen ja suttasi marginaaleja kun oli vähän tehnyt ja sitten taas jatkoi kun kävin sanomassa että tee nyt. Ja noin hirveetä kaunokirjoitusta ei ole kukaan takuulla koskaan nähnyt.
Helvetti, mulla repee aivot kohta.
Kommentit (20)
mä joudun pakottaan sen noihinkin
t. ap
Siis siinähän selittää miksei ole läksyjä tehty. Tarkoitushan on vain saada sinut hiiltymään. Kotona sitten vain kielto ettei mitään tehdä eikä mihinkään mennä ennen kuin läksyt on tehty.
Miksi pakotat? Teillä ei taida olla ihan homma hallussa.
Ekan vastaajan ehdotus lähti siitä oletuksesta että lapsi hinkuu päästä ulos kavereiden kanssa ja harmistuu, jos se kielletään, mutta ei tämä lapsi, hän voisi ihan tyytyväisenä olla vaikka kuukauden sisällä ja homehtua itsekseen, jos annettais. Kaikkeen täytyy patistaa.
Pari liikuntaharrastusta on ja niissä hänellä on yleensä ihan kivaa sitten kun päästään sinne, mutta lähteminen on niiiiiin vaikeaa aina ja mieluummin tämä jäis kotiin lukemaan Akuankkaa tai katsomaan telkkaria.
Ekan vastaajan ehdotus lähti siitä oletuksesta että lapsi hinkuu päästä ulos kavereiden kanssa ja harmistuu, jos se kielletään, mutta ei tämä lapsi, hän voisi ihan tyytyväisenä olla vaikka kuukauden sisällä ja homehtua itsekseen, jos annettais. Kaikkeen täytyy patistaa. Pari liikuntaharrastusta on ja niissä hänellä on yleensä ihan kivaa sitten kun päästään sinne, mutta lähteminen on niiiiiin vaikeaa aina ja mieluummin tämä jäis kotiin lukemaan Akuankkaa tai katsomaan telkkaria.
Itteeni vituttaa käydä ala-astetta toiseen kertaan. Mitään ei tapahdu, ellen pakota ja kyttää. Oon vaan niin puhki.
Ekan vastaajan ehdotus lähti siitä oletuksesta että lapsi hinkuu päästä ulos kavereiden kanssa ja harmistuu, jos se kielletään, mutta ei tämä lapsi, hän voisi ihan tyytyväisenä olla vaikka kuukauden sisällä ja homehtua itsekseen, jos annettais. Kaikkeen täytyy patistaa. Pari liikuntaharrastusta on ja niissä hänellä on yleensä ihan kivaa sitten kun päästään sinne, mutta lähteminen on niiiiiin vaikeaa aina ja mieluummin tämä jäis kotiin lukemaan Akuankkaa tai katsomaan telkkaria.
Juu, tosiaan oletin että olis ollut into piukeana lähdössä kavereiden kanssa, niin kuin lapset yleensä.
Pois vaan kaikki mikä aiheuttaa iloa lapselle, siihen asti että läksyjen teko alkaa sujua. Koulu ja läksyt on lapsen työ, jos se ei niitä hoida, niin ei sillä ole silloin oikeutta nauttia vapaa-ajasta lueskellen tai telkkaria töllötellen.
T. 2
Itteeni vituttaa käydä ala-astetta toiseen kertaan. Mitään ei tapahdu, ellen pakota ja kyttää. Oon vaan niin puhki.
Olen nyt jo peloissani, että mitä sitten kun ton tarvii jonain päivänä huolehtia itse itsestään.
Itteeni vituttaa käydä ala-astetta toiseen kertaan. Mitään ei tapahdu, ellen pakota ja kyttää. Oon vaan niin puhki.
Olen nyt jo peloissani, että mitä sitten kun ton tarvii jonain päivänä huolehtia itse itsestään.
ei uhkaus, kiristys eikä lahjonta. Poika on viidennellä luokalla, tässä on jo jokunen vuosi tehty temppuja, hyvällä ja pahalla.
Jos siltä kieltää kaiken kivan ja vähemmän kivankin, se voi istua vaan ja ihmetellä. Kotityöt sujuu jotenkin, kirjalliset tehtävät ovat myrkkyä.
Onko lapsellasi muita ongelmia?
Onko koulusta tullut mitään viestiä?
eikä minua KOSKAAN herätetty kouluun.
Tuolla tyylillä tuskin lapsi oppii itse vastaamaan tehtävistään ja tekemisistään.
Eiköhän se ope keksisi jotakin jälki-istunnon tyyppistä rangaistusta tekemättömistä läksyistä. Voisi lapsi itse sitten valita, kumpaa tietä menee...
viidesluokkalaisen ei pitäisi enää käydä koulua äitiä varten ja häntä miellyttääkseen, vaan pitäisi jo tajuta, miksi sitä koulua käydään ja mitä tapahtuu, jos ei opiskele kunnolla. Ihan hyödytöntähän se on vahtia vieressä että tehtävät tehdään, tuskin sellainen oppilas siellä koulussa paljoa kuuntelee ja muistaa yhtään mitään pakolla väännetyistä tehtävistä.
Minulla samanlaiset lapset.. ei haittaisi yhtään jos ei pääse ulos tai kavereille. Läksyt eivät kiinnosta. Aku Ankka ja muu vapaa-ajan lukeminen ja sisarusten keskinäinen leikkiminen ja tappelut vain. Pelit.
ja katso, mitä lapsi tekee sitten.
Tuollainen kyttäys/pakotus-metodi ei selvästikään toimi.
Sano vaikka, ettet välitä vaikka hänestä tulisi puliukko. Olet menettänyt ikäänkuin toivosi...
Uskon sanojen voimaan ja jos lapsi uskoo että hänestä odotetaan puliukkoa niin sitten hänestä helposti tulee puliukko.
ja katso, mitä lapsi tekee sitten.
Tuollainen kyttäys/pakotus-metodi ei selvästikään toimi.Sano vaikka, ettet välitä vaikka hänestä tulisi puliukko. Olet menettänyt ikäänkuin toivosi...
Hän voi yhtä hyvin alkaa toimia omasta aloitteesta, kun äiti/kukaan muu ei huolehdi hänen puolestaan.
erinäisissä terapioissa
Ap
Kerro ettei läksyt suju kotona ja mietitte koulun kanssa yhdessä uuden tavan toimia.
Meillä lapsi teki ajoittain läksyjä koulussa avustajan kanssa, kun oli vaikeita jaksoja.
Uhkailu, lahjonta ja kiristys ei välttämättä pure erityislapsiin. Pitää miettiä lapselle sopiva porkkana mikä sais taas innostumaan oppimisesta.
t. kahden erityislapsen äiti
Hän voi yhtä hyvin alkaa toimia omasta aloitteesta, kun äiti/kukaan muu ei huolehdi hänen puolestaan.
Mitä tänäänkin tapahtui sillä välin kun mä en katsonut vierestä ? Ingenting.
Ja ehdoton kielto lähteä harrastuksiin tai ulos kavereiden kanssa ennen kun läksyt on tehty. Varmasti menee tappeluksi, mutta kun pidät pääsi etkä päästä lähtemään, niin parin päivän jälkeen suhtautuu ihan toisella tavalla läksyjen tekemiseen.
Tyly keino, mutta toimii.