3 lk ja oikeinkirjoitus
Minulla on kolmasluokkalainen poika, jolla on lievä lukihäiriö. Se näkyy hitaana lukemisena ja arvailuna. Ymmärtämiseen se ei vaikuta.
Pojalla oli äidinkielen koe, jossa oli yksi osa oikeinkirjoitusta. Kokonaisuudessa hän selvisi kokeesta hyvin - mutta miten hyvin "normaali" (lue: lukihäiriötön) kolmasluokkalaisen pitäisi selvitä?
Miten hyvin sinun kolmasluokkalaisesi osaisi kirjoittaa seuraavan lauseen?
Oikeinkirjoituksen lause oli:
Prinsessa loikoili sängyllään. Väkijoukko tungeksi taidenäyttelyyn.
Poikani kirjoitti sen näin:
Prinsessa loikoli sangyllään. Väki jouko tungeksi taide nayttelyyn.
Kommentit (18)
selvästi tsemppasi kokeessa. Hän sai siitä 9,5 (tosin koko koe ei ollut oikein kirjoitusta, vain tämä osio). Mutta normaalioloissa ne kaksoiskonsonantit lähes aina puuttuvat.
Siksi tätä täällä kysynkin: poikani tsemppaamalla pystyi tähän tulokseen. Pystyyko lukihäiriötön kirjoittamaan sen puhtaasti?
ap
Yhdyssanavirheitä tosin voi tulla häiriöttömällekin, se ei siis tähän juurikaan liity.
Mulla poika, jolla samanlaista ongelmaa kuin sun pojalla. Yritetään treenata kotona ääneen lukemista, ja hän lukeekin hyvin kahdestaan kanssani, ja myös ymmärtää lukemansa.
Mutta ääneenlukutestissä koulussa oli pahasti open mukaan takellellut. Jännittää, ja arvailee sanoja luokassa. Mielestäni tommoset testit kertoo siitä.
Joskus voi joku huolimattomuusvirhe olla mutta yleensä ei. En siis kirjoita tätä millään muotoa päteäkseni vaan ihan vaan vertailukohtana.
Tuossa vaiheessa "testataan" ng-äänteen osaamista ja yhdyssanoja. Noista väärin kirjoitetuista sanoista "loikoili" ja "joukko" pitäisi jo kuulla oikein ja saada paperille sanotun mukaan. Poikasi tekstissä on vain yksi sana oikein, joten huomaa, että on tuen tarvetta. Mutta nou hätä, tuosta saa ihan hyvin selvää. :)
Sori, mulla ei ole 3.luokkalaista... Mutta opettajana sanon että noi virheet on todellakin ihan yleisiä ja "normaaleja" kolmasluokkalaisen virheitä, jotka johtuu lähinnä kiireestä ja hätäisyydestä! Eli ääkkösten pisteet ja kaksoiskonsonantit. Musta toi oli hyvä suoritus, jos on lukihäiriö todettu. Jos jotain, niin painota _tarkastamista_ ennen palauttamista!!!
T: Luokanope
Niinpä. Minustakin tuen tarvetta on, mutta tukea hän ei koulusta saa. Hän on kyllä erityisopen tiedossa, mutta opettaja vain ottaa hänet parin kuukauden välein.
Kukaan ei pysty sanomaan, mikä poikani ongelma on. Eriytyisopettaja (tämä nykyinen ja viimevuotinen) puhuvat vain kapea-alaisuudesta
sekä lukemisesta ja lukemisesta. Sitähän tässä on kotonakin yritetty aivan kyllästymiseen asti, mutta eipä näy tulevan tulosta...
Koulun puolelta ei häntä oteta huomaan, koska hänhän sai siitä kokeesta muuten 9,5... Eli osasi kaikki diftongi- ja kaksoiskonsonanttiharjoitukset. Eli vain tämä viimeinen oikeinkirjoitus tuotti ongelmia.
Huoh.
Tuossa vaiheessa "testataan" ng-äänteen osaamista ja yhdyssanoja. Noista väärin kirjoitetuista sanoista "loikoili" ja "joukko" pitäisi jo kuulla oikein ja saada paperille sanotun mukaan. Poikasi tekstissä on vain yksi sana oikein, joten huomaa, että on tuen tarvetta. Mutta nou hätä, tuosta saa ihan hyvin selvää. :)
Mun kolmasluokkalainen olisi voinut kirjoittaa taatusti ihan samoin. Luultavasti vielä molemmista lauseista olisi puuttunut pisteet.
On täysin "normaali", mutta ei jostain syystä pysty tuottamaan virheetöntä kirjoitusta äidinkielessä, on niin huolimaton ja kirjainvirheitä, yhdyssanavirheitä yms. tulee. Englannissa taas tekee täysin virheetöntä työtä, mut sieltäkin puuttuu ne pisteet.
oli vielä vuosipari sitten pahoja ongelmia kaksoiskonsonanttien kanssa. Kirjoitus oli muutenkin sitä luokkaa ettei juuri ymmärtänyt. Kokeissa pärjäsi kohtuullisesti, kun skarppasi, mutta muuten kirjoitus oli järkyttävää.
Nyt tyttö kirjoittaa virheettömästi, vetää äidinkielenkokeistakin kymppejä.
Meidän kolmasluokkalainen kirjoitti jo ekan keväällä virheettömästi.
Oikeesti, joillain lapsilla on ihan oikeitakin ongelmia koulunkäynnissä. Erityisopet on niitä varten. Ei sun lapsen kaltaisia hätähousuja, jotka ei muista jotain ään pisteitä. Uskokaa, muutkin: Ei Ole Vakavaa.
Voi luoja, voin vaan kuvitella millaiset paineet luot lapsellesi...
T: nro 10, se luokanope
Olen hermona sen takia, koska paras ystäväni - opettaja - jatkuvasti huomauttaa lapseni virheistä ja siitä, että hänet pitäisi saada erityisopetukseen. Että hän tarvitsee tukea.
Kiitos sinulle 10. Taidampa printata tämän viestin jääkaapin oveen...:-).
Oikeesti, joillain lapsilla on ihan oikeitakin ongelmia koulunkäynnissä. Erityisopet on niitä varten. Ei sun lapsen kaltaisia hätähousuja, jotka ei muista jotain ään pisteitä. Uskokaa, muutkin: Ei Ole Vakavaa. Voi luoja, voin vaan kuvitella millaiset paineet luot lapsellesi... T: nro 10, se luokanope
kirjoittaisi tuon lauseen virheettä ... lukihäiriöinen poikani on neljännellä luokalla ja kirjoittaa kyllä paremmin, ehkä yksi virhe tulisi tuohon lauseeseen. Hänelläkin äidinkieli 9 (edellisestä kokeesta jälleen 9.5). Lukihäiriöisen lapsen kanssa teimme tokaluokan aikana todella paljon töitä lukunopeuden, luetunymmärtämisen ja oikeinkirjoituksen suhteen ja kyllä kannatti!
vielä missä kunnassa tämä opettajakaverisi on töissä, eli missä kunnassa tollaisella suorituksella pääsee erityisopetukseen.
T: 10, luokanope Espoosta
jossain Pirkanmaan Lempäälän tietämillä hän on. En kyllä tiedä, miten hyvin heillä pääsee erityisopetukseen, mutta hänen mukaansa PITÄISI päästä.
ap
vielä missä kunnassa tämä opettajakaverisi on töissä, eli missä kunnassa tollaisella suorituksella pääsee erityisopetukseen. T: 10, luokanope Espoosta
Vaikka tässä yritänkin rauhoittua, niin haluaisin tietää, mitä "töitä" teitte kotona?
kirjoittaisi tuon lauseen virheettä ... lukihäiriöinen poikani on neljännellä luokalla ja kirjoittaa kyllä paremmin, ehkä yksi virhe tulisi tuohon lauseeseen. Hänelläkin äidinkieli 9 (edellisestä kokeesta jälleen 9.5). Lukihäiriöisen lapsen kanssa teimme tokaluokan aikana todella paljon töitä lukunopeuden, luetunymmärtämisen ja oikeinkirjoituksen suhteen ja kyllä kannatti!
läksyt yhdessä, luimme ylimääräisiä kirjoja, poika kirjoitti mm. päiväkirjaa, ihan opettamalla opetin, miten tekstistä etsitään tietoa ... kolmannella luokalla sama jatkui mm. yllissä (pidemmät tekstit) ja osittain äidinkielessäkin.
Meillä ko. lapsella on ollut diagnoosina keskivaikea dysfasia 4-8-vuotiaana eikä hänen ennusteiden mukaan pitänyt pystyä normaaliin kouluun, mutta nyt hänen ollessaan neljännellä luokalla voin todeta, että hyvin menee. Keskiarvo yli 9 ja todella innokas koululainen.
Dysfasian toteamisen jälkeen saimme puhe- ja si-toimintaterapiaa viikoittain useamman vuoden ajan. Ekaluokalla poika oli kaksi tuntia viikossa erityisopettajalla ja tilanne näytti huonolta. Tokaluokalla poika nousi luokan huonoimmasta oppilaasta parhaimpien joukkoon. Diagnoosina enää lukihäiriö, joka on opettajan mielestä enää vain oikeinkirjoitusta haittava.
Ekaluokan jälkeen ei mitään erityisopetusta siis enää ole ollut ja nyt neljännellä poika selviää jo koulunkäynnistä ilman apuani.
Kiireessä kirjoitukseen tulee virheitä, jos poika ehtii tarkastaa kaiken huolella, teksti on virheetöntä.
vaan 7 vuotias lukihairioinen joka olisi suomessa ekalla vasta (taalla englannissa year 2). minusta tuo sinun pojan teksti nayttaa tosi hyvalta. eihan tuossa ole kuin yhdyssana virheita ja yksi konsonantti puuttuu.
meilla lukihairio on aika paha. saa nahda missa ollaan 9 vuotiaana??