Lapsi auton etupenkillä korokkeen kanssa vai ilman?
Jos joudun kuljettamaan 135 cm pitkää lasta etuistuimella autossa, jossa on airbag, onko parempi käyttää istuinkoroketta vai jättää koroke kokonaan pois?
Kommentit (4)
En nyt puutu ap:n tilanteeseen, voihan olla että hänellä on auto täynnä ja siksi joutuisi pitämään lasta etupenkillä.
Mutta sitä en ymmärrä, että miksi pienet lapset (jo jopa 3-4 vuotiaat) pääsevät istumaan etupenkille ja äiti menee takapenkille???
Uudemmissa autoissa on airbagit, jotka on vaarallisia lapsille... määrääkö lapset tosiaan näissä perheissä näin paljon? Kertokaa joku tyhmälle...
Yleensä en koskaan laita lasta etupenkille, mutta nyt mietin sitä, olisiko parempi käyttää koroketta vai jättää pois. Onko merkitystä airbagin kannalta? Lapsi on 135 cm pitkä.
mutta käsitykseni on, että korokkeen kanssa on parempi. Perustelen tämän sillä, että jos turvatyyny laukeaa, se laukeaa oikeaan kohtaan, kun lapsi istuu hieman korkeammalla. Olen ymmärtänyt, että turvatyyny on lyhyelle lapselle huono juuri siksi, että se paukahtaa suoraan pään korkeudelle aiheuttaen vahinkoa.
Kannattaa myös vetää etupenkki niin taakse kuin mahdollista. Katso kuitenkin, että turvavyö tulee nätisti lapsen olkapään takaa eikä jää liian eteen, irti lapsen hartiasta ja rinnasta.
Alle 135 cm pituisten lasten
on Tieliikennelain mukaan käytettävä henkilö-, paketti- ja kuorma-autoissa lapsen painon mukaan määräytyvää turvalaitetta.
Alle 3-vuotiaita lapsia
ei turvalaitteettomissa autoissa saa kuljettaa lainkaan.
Yli 3-vuotiasta lasta
voi satunnaisesti kuljettaa lyhyitä matkoja takapenkillä turvavöissä, jos turvalaitetta ei ole.
Vauva autossa
Pikkulapsi autossa
Kasvava lapsi autossa
Onnettomuudessa autossa irrallaan olevalla lapsella on moninkertainen riski kuolla tai loukkaantua turvalaitteissa olevaan lapseen verrattuna. Jo voimakkaassa jarrutuksessa tai jyrkässä käänteessä lapsi voi vahingoittua.
Selkä ajosuuntaan on pienille lapsille turvallisin
Pienille lapsille turvallisimpia ovat selkä ajosuuntaan asennettavat turvaistuimet tai -kaukalot. Valtaosa onnettomuuksista on etupäätörmäyksiä, jotka ovat myös voimakkaimpia. Lapsen kaularakenne ei ole riittävän vahva kestämään kolarivoimia, sillä aikuisiin verrattuna heidän päänsä on painavampi suhteessa kehoon. Selkä ajosuuntaan olevassa turvaistuimessa lapsen kaula saa tarvitsemansa tuen.
Tutkimusten mukaan kasvot ajosuuntaan kiinnitettävissä istuimissa riski kuolla ja loukkaantua vakavasti on suurempi kuin selkä ajosuuntaan kiinnitettävässä turvaistuimessa.
Kuinka kauan selkä ajosuuntaan
Lasta suositellaan kuljetettavaksi selkä ajosuuntaan niin kauan kuin hän sopii istuimeen, mutta ainakin kolmeen ikävuoteen saakka. Turvalaitteen kiinnitysohjeista selviää, onko laite hyväksytty kiinnitettäväksi selkä ajosuuntaan.
Yli 18-kiloisten lasten turvavyöistuimilla ja turvavyökorokkeilla lisätään turvavöiden käyttökelpoisuutta lapselle. Noin 10-vuotias lapsi käyttää turvavöitä aikuisten tapaan.
Sylissä kuljettaminen
Lapsen kuljettaminen autossa matkustavan sylissä on aina vaarallista. Jos lapsi on ilman turvavyötä olevan sylissä, hän jää törmäyksessä auton sisäosien ja matkustajan väliin, kun molemmat lentävät eteenpäin.
Jos turvavöissä istutaan sylikkäin, sylissä istuva puristuu törmäyksessä sylissä pitävän ja turvavyön väliin.
Jos lapsi istuu turvavyötä käyttävän sylissä, tämä ei kykene käsivoimin pitämään lasta sylissä. Törmäyskokeissa aikuinen ei kyennyt pitämään 8 kg painoista nukkea sylissään 24 kilometrin tuntinopeudesta.
Turvatyyny (Airbag)
Turvatyyny voi olla hengenvaarallinen lapselle. Selkä ajosuuntaan kiinnitettävää turvalaitetta ei saa käyttää etuturvatyynypaikalle.
12 vuoden ikään ja/tai 140 cm pituuteen saakka turvatyynystä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.