Koulun aloituksen aikaistaminen
Onko kokemuksia koulun aloituksesta vuotta aikaisemmin?
Mielelläni kuulisin hyviä ja huonoja puolia asiaan..
Kommentit (56)
jos on alkuvuodesta syntynyt. Eli lapsi on ehkä viikon nuorempi kuin seuraavaksi nuorin luokallaan.
Ihan ok juttu, jos lapsi on siihen valmis.
Rippileirille mennessä saattaa ärsyttää, kun ei pääse samana vuonna kuin luokkakaverinsa.
Jos lapsi on ihan alkuvuoden lapsi ja etevä jne. niin ei siitä haittaakaan ole.
Tiedän kaksi helmikuun alun lasta, joista toinen hyppäsi suoraan ekalta kolmannelle ja toinen aloitti koulun vuotta aiemmin. Ei siinä mitään ongelmia ole.
Oma esikoiseni varmaan menee vuotta myöhemmin. On sairastanut paljon ja ihan loppusyksystä syntynyt, joten haluan hänelle lisävuoden.
koulunkäyntiä aikaisestaan?
Ei ole lapsen edun mukaista. Vaikka osaisikin jo lukea ja laskea. Vai mikä on taustalla?
mutta varsinkin alkuvuoden lapsille voi olla hyväkin juttu. Lasten kehityksessä on jo tuossa vaiheessa melkoisia eroja ja joustavampi koulunaloitus olisi hyväksi kaikille. Nyt jo onneksi aika joustavasti lykätään koulunaloitusta, mutta aikaistamiseen monet suhtautuvat nurjasti, vaikka sen avulla saataisiin tasaisempia ekaluokkia, mikä olisi kaikkien etu.
Keskimmäinen lapsemme, maaliskuussa syntynyt poika, aloitti koulun vuotta aikaisemmin kuin olisi kuulunut. Eskarivuosi jäi siis häneltä väliin.
Emme itse olleet asiaa edes ajatelleet, mutta päiväkoti otti asian puheeksi (sanonkin, että taisivat haluta hänestä eroon...). Poikamme luki sujuvasti, laski hyvin, ja oli muutenkin aika edistynyt ikäisiinsä nähden. Parhaat kaverit olivat myös aloittamassa koulua samaan aikaan.
Ensin pojalle tehtiin koulukypsyystesti, jonka jälkeen kaupunkimme koulupsykologi testasi häntä vielä kolmeen eri kertaan. Kaikki testit menivät hienosti, lisäksi noteerattiin se, että hän oli myös fyysisesti ikäistään isompi (eli ei jää koulussa jalkoihin).
Lopullisen päätöksen teimme sitten me vanhemmat, ja asiaa kyllä mietittiin puolesta ja vastaan. Esim. hänen tuleva opettajansa oli vastaan, olihan kyseessä poika ja vieläpä vasta maaliskuussa syntynyt!
No, kouluun meni aikaistettuna, ja kaikki on sujunut hienosti. Hän on nyt kuudennella, ja todistuksessa pelkkiä kaseja ja ysejä - ei siellä koulussa kukaan varmaan enää muista että hän on nuorempi kuin kuuluisi. Olen varma, että hän olisi turhaantunut, jos olisi vielä joutunut vuoden odottelemaan. Mutta: Mistään nerosta ei siis ole kyse, vaan ihan tavallisesta koululaisesta.
Negatiivista en keksi muuta kuin sen, että urheilussa (esim. jalkapallossa ja jääkiekossa) hän pelaa nuorempien joukkueessa kuin luokkakaverinsa. Siitä tulee joskus vinoilua/vitsailua kavereilta.
on niin paljon eri alueilla kun lapsi pitää olla koulukypsä (sosiaalinen, liikunnallinen jne) eikä vain osata lukea esim. Fiksu/lahjakas lapsi on yleensä jollain alueella hieman jäljessä. Oma tyttö (nyt jo kohta 16v) on helmikuussa syntynyt ja aina ollut hirveän aikaisin joka asiassa (esim teki 2v isomman isovelin läksyjä koulussa) ja eskarissa he ehdottivat että menisi aikaisemmin kouluun. Pähkäiltiin pitkään asiaa mutta päätin että hän menee vasta silloin kun oli tarkoitus enkä ole katunut päätöstä. On ollut erittäin helppo alaasteaika ja kohta myös vimppa luokka yläasteella ohi eikä koskaan ollut vaikeuksia, hyvä jos joskus tehnyt läksyjä. Anna lapsen mennä sit vasta kun on hänen vuoro.
On ollut erittäin helppo alaasteaika ja kohta myös vimppa luokka yläasteella ohi eikä koskaan ollut vaikeuksia, hyvä jos joskus tehnyt läksyjä. Anna lapsen mennä sit vasta kun on hänen vuoro.
Varoitus: tällaisesta lapsesta tulee helposti alisuoriutuja. Jos ei yhtään tarvitse koulun eteen ponnistella, niin ei sitä opi välttämättä sitten myöhemminkään.
Pikkusiskoni notkui sitten kotosalla melkein nelikymppiseksi, kun ei oikein osannut itse tehdä yhtikäs mitään.
Mutta estettä sille ei toki ole. Ns. koulukypsyystesteissä eivät näy kaikki seikat, ryhmässä toimiminen ja sosiaaliset taidot ovat erittäin tärkeitä eikä niitä pitäisi vähätellä kognitiivisten taitojen kustannuksella. Sujuva luku- ja laskutaito ja älyllinen kyvykkyys eivät ole pelkkiä koulumenestyksen kriteereitä.
Käsittääkseni useimmilla vuotta aiemmin koulunsa aloittaneilla on sujunut ihan hyvin. Tunnen kuitenkin yhden tapauksen, joka laitettiin vuotta aiemmin kouluun (ei ollut edes tammi-helmikuussa syntynyt). Lapsi oli viettänyt koko siihen astisen elämänsä enimmäkseen aikuisten seurassa. osasi lukea ja kirjoittaa ja oli oikein edistynyt nimenomaan kognitiivisissa taidoisssa. Läpäisi testi erinomaisesti ja aloitti koulun aiemmin. Ei siis käynyt eskaria ja oli ollut kotihoidossa. Mitä pidemmälle koulunkäynti on edistynyt, sitä enemmän on ollut nimenomaan sosiaaliseen elämään liittyviä ongelmia. Ei toki voida varmaan yksioikoisesti sanoa niiden johtuvan pelkästään tästä, mutta itse olen sitä mieltä, että varsinkin jos lapsella ei ole kokemusta vertaisryhmässä toimimisesta (isokaan sisarusmäärä ei ole sitä), koululuokkaan sopeutuminen voi olla vaikeaa.Päiväkodin henkilökunnalla on usein aika hyvä tuntuma kouluvalmiuteen. Tietyllä tavalla kouluun aiemmin menevän pitää olla valmiimpi kuin "oikeaan" aikaan aloittavan.
-äiti/lto/luokanopettaja-
On ollut erittäin helppo alaasteaika ja kohta myös vimppa luokka yläasteella ohi eikä koskaan ollut vaikeuksia, hyvä jos joskus tehnyt läksyjä. Anna lapsen mennä sit vasta kun on hänen vuoro.
Varoitus: tällaisesta lapsesta tulee helposti alisuoriutuja. Jos ei yhtään tarvitse koulun eteen ponnistella, niin ei sitä opi välttämättä sitten myöhemminkään.
Mitä huonoa alisuoritumisesta on yksilölle.
Ite lienen alisuoriutuja ja tyytyväinen kun en joudu niin kovasti ponnistelemaan.
on ehdotettu ilmoille ajatus että olenko miettinyt jos tyttäreni (kesäkuussa syntynyt, nyt 4,5 v.) aloittaisi koulun vuotta aikaisemmin. Ensimmäinen reaktioni asiaan oli EI, mutta sitten jälkeenpäin mietittynä on näitä puolesta ja vastaan ajatuksia.
Päiväkodista asiaa perusteltiin sillä että tyttö leikkii siellä eskarilaisten kanssa, eli hakeutuu selvästi vanhempien lasten seuraan (ja tulee kyllä myös toimeen heidän kanssaan), osaa jo lukea ja laskea sekä kirjoittaa ja myös fyysisesti on kooltaan ja fyysisiltä taidoiltaan vanhemman oloinen. Keskittymiskykyä ja paikoillaan rauhassa istumisen puutettakaan tytöllä ei ole. Ja pitää kaikista annetuista tehtävistä todella paljon sekä osaa noudattaa annettuja ohjeita.
Meinasivat päiväkodista että jos menee ikäisenään kouluun niin voi olla että oppimiskiinnostus niihin asioihin voisi olla jo mennyt ohi, koska osaa ja on kykenevä jo nyt.
Minulla on yksi lähisukulainen opettaja ja hän myös tietämättä päiväkodin sanomisista alkoi puhumaan minulle samasta ajatuksesta, hän kuitenkin tuntee tyttöni kehityksen ja oli sitä mieltä että voisi olla vaihtoehto sille että menisi jo aikaisemmin kouluun. Hän kertoi eräästä tapauksesta jossa vanhemmat eivät olleet suostutteluista huolimatta laittaneet lastansa kouluun aikaisemmin ja pojasta tulikin sitten häirikkö kun koulun aloitti. Tehtävät osasi tehdä kiitettävästi, mutta koska hän teki ne niin nopeasti muihin verrattuna niin ei ollut sitten tunnilla muuta tekemistä kuin häiriköidä. Tuohon nyt ehkä olisi jo riittänyt että järkevä opettaja olisi antanut haastavampia tehtäviä.
Mutta tämä sukulaisopettaja painotti että jos tyttäreni menee kouluun ikäistensä kanssa niin hänelle on saatava sitten hyvä opettaja joka ymmärtää antaa tehtäviä jotka ovat tarpeeksi haastavia eikä oppimisinto lopu.
Itse on vähän ulalla että mikä olisi sitten kuitenkaan se paras vaihtoehto.. En tosiaankaan ole lastani kouluun laittamassa sen takia että vanhemmat saisivat jotenkin ylpeillä sillä että meidänpä tyttö on niin viisas ja aloitti jo koulun tai muuta sellaista! Vaan ihan yritän tyttäremme parasta ajatella ja sillä olisin kommenteista kiitollinen niiltä joilla asiasta on kokemusta.
Ja se että miten lapsen lapsuus siihen kouluun menoon loppuu?? Sitä nyt en ymmärrä... Itse olen kyllä vielä ollut ja saanut olla kotonani lapsi kun olen koulun aloittanut aikoinaan, ei se mitenkään siihen loppunut!
-ap
leikkiminen on. Niin minullakin leikkii. Kuopus jopa viisi vuotta itseään vanhempien, kun ei naapurustossa pieniä juuri ole.
mutta nyt ekaluokkalaisen poikani kohdalla sitä harkittiin, neuvola aloitteesta. Hän syntynyt helmikuun alussa, oppi 5v itsenäisesti lukemaan, on hyvä laskemaan, fyysisesti erittäin kehittynyt. Päiväkodin hlökunnan mielestä poika sosiaalisesti kypsä kouluun, eivät kuitenkaan suositelleet sitä kenellekkään.
Itse ei edes vakavasti harkittu sitä, ajateltiin juuri olkoon lapsi kun vielä voi.
Nyt pääsee kyllä koulussa helpolla, on yritetty selittää että tulevaisuudessa joutuu tekemään töitä enemmän.
Näin siis meidän perheessä, en edellenkään laittaisi etuajassa kouluun.
Ainakaan minun mielestäni..
Mutta se että 4- vuotias leikkii vanhempien lasten seurassa osoittaa jonkinlaista kypsyyttä. Ja se varsinkin että vanhemmat lapset ottavat leikkiin mukaan ja itse tekevät aloitteen pienemmän kanssa leikimisestä niin pk:n ja lastenkasvattajien mielestä kertoo juuri siitä lapsen henkisestä kasvusta..
T: Ap
Itse luotan aika paljon lastentarhanopettajien ja luokanopettajien kantaan asiasta, koska heillä kuitenkin lähinäkökulmaa koulukypsyyteen. Mitä mieltä lapsi itse on? Vai onko asiasta puhuttu?
Näin luokanopettajana ihmettelen sitä, että eikö todella nykyään kaikkialla alkuopetuksessa osata/haluta eriyttää "ylöspäin", lahjakkaamman suuntaan? Heikompien oppilaiden eriyttäminen on ehkä sitten joidenkin mielestä helpompaa. Turhautuminen ja häiriköinti toki voivat johtua muustakin kuin kognitiivisten virikkeiden vähyydestä.
olen huomannut päiväkodissa kuinka eskari-ikäiset eivät useinkaan ota pienempiä leikkeihinsä mukaan. Ja useinkin juuri siitä syystä, koska heille on ikäistänsä seuraa ja useat nuoremmat lapset eivät vielä ole leikeissä samalla tasolla eskarilaisten kanssa.
Jos eskarilaiset leikkivät nuorempien kanssa, on monesti kyse siitä että myös pk:n henkilökunta on huomannut nuoremman lapsen olevan hiukan ikäistään kypsempi (en kuitenkaan tarkoita että välttämättä jo koulukypsä, mutta siis ikäistään) tai sitten toisinpäin että eskarilainen on vielä paljon nuoremman oloinen.
T: Vuosia pk:ssa työskennellyt
Eli jos sitten ensi vuoden puolella kyselen helitä perustelut tuohon väitteeseen ja kerron sitten? Omasta päästä kun tuota en ole keksinyt...
T: Ap
meidän esikoisen koko eskariryhmä tykkää leikkiä meidän kaksi vuotta nuoremman kuopuksen kanssa.
Ja nämä eskarilaiset on todettu kertaalleen ikäisiään kypsemmiksi.
Onkos meidän kuopus nyt sitten lapsinero?
Anna lapsesi olla lapsi ja nauttia ja leikkiä vielä. Koulua ehtii kyllä käymään vaikka loppuikänsä.