Koulun aloituksen aikaistaminen
Onko kokemuksia koulun aloituksesta vuotta aikaisemmin?
Mielelläni kuulisin hyviä ja huonoja puolia asiaan..
Kommentit (56)
Olen tammikuussa syntynyt, ja aikoinaan koulunaloitustani aikaistettiin - muistelen käyneeni joissain testeissäkin.
En keksi nyt yhtään harmillista seikkaa siitä, että aloitin kouluni aiemmin. Ok, baariin pääsi myöhemmin kuin kaverit, mutta ei sekään nyt niin kamalasti haitannut. Rippikoulun kävin kyllä päiväkouluna, eli huimia leirimuistoja minulla ei ole.
Itse tunsin niin, että sain vuoden lisäaikaa nuoruuteeni miettiäkseni mitä isona haluan tehdä. Lapsena olemiseen asialla ei ollut pienintäkään vaikutusta.
Itse luotan aika paljon lastentarhanopettajien ja luokanopettajien kantaan asiasta, koska heillä kuitenkin lähinäkökulmaa koulukypsyyteen. Mitä mieltä lapsi itse on? Vai onko asiasta puhuttu?
Näin luokanopettajana ihmettelen sitä, että eikö todella nykyään kaikkialla alkuopetuksessa osata/haluta eriyttää "ylöspäin", lahjakkaamman suuntaan? Heikompien oppilaiden eriyttäminen on ehkä sitten joidenkin mielestä helpompaa. Turhautuminen ja häiriköinti toki voivat johtua muustakin kuin kognitiivisten virikkeiden vähyydestä.
En ole lapselle itselleen puhunut asiasta, koska en ole kouluun lähdöstä päätöstä tekemässä vielä pitkään aikaan. Mutta itse hän odottaa eskariin menoa todella paljon. Ja ei kuulemma jaksaisi odottaa kun ei vielä ensi vuonnakaan sinne pääse.
En itse ottanut päiväkodin puheita koulun aloituksesta vielä juurikaan niin että olisin asiaa alaknut edes harkitsemaan. Vaan olin täysin sillä EI kannalla. Mutta nyt joululomalla kun näin tätä erästä ala-aste ikäisten luokanopettajaa (kokenut opettaja ikääkin jo päälle 40v.) joka alkoi oma-aloitteisesti kanssani koulun aikaistamisesta tyttäreni kohdalla puhumaan niin... olen sitten asiaa harkinnut jonkin verran.
Itse kuitenkin tahtoisin ettei lapsi pääse aivan liian helpolla koulua vaan joutuu oikeasti käyttämään päätänsä niissä tehtävissä joita hänelle annetaan. Olisi oikeasti jotain opittavaakin.
T: ap
mutta normaalia vaativampaan kouluun, jossa saa käyttää päätään.
Monissa on kaksivuotinen eskari, joka aloitetaan 5-vuotiaana.
meidän esikoisen koko eskariryhmä tykkää leikkiä meidän kaksi vuotta nuoremman kuopuksen kanssa.
Ja nämä eskarilaiset on todettu kertaalleen ikäisiään kypsemmiksi.
Onkos meidän kuopus nyt sitten lapsinero?
Kaikenlaisia lapsineroja sitä vaan sitten on...
Eiköhän se kerro vaan teidän lapsen kypsyydestä eikä neroudesta. Neroudesta kukaan ei ole täällä tainnut mitään mainitakkaan. Ja erityisesti jos kerran perheen kuopus on, eli tottunut jo kotonaan ikäistään vanhempien seuraan ja kypsempiin leikkeihin!
Mielellään sen tekisin että eskariin ensi vuonna ja sitten voisi vielä miettiä sitä kouluhommaa. Mutta valitettavasti täällä ei taida olla kumpaakaan noista vaihtoehdoista. Ei vaativampaa koulua eikä eskaria 5-vuotiaille
eikä tämä minun kuopukseni kyllä mitenkään minusta poikkeuksellisen koulukypsältä vaikuta. On syntynytkin loppusyksystä eli osa leikkikavereista eli esikoisen eskarikavereista on melkein kolme vuotta vanhempia.
Minusta tuo on perusteena tosi heppoinen. Enemmänhän se kertoo siitä, miten ne vanhemmat lapset on kasvatettu...
puolia on että 6- vuotias ei välttämättä pärjää sosiaalisesti koulussa, siellä täytyy itsenäisesti toimia, pukea, ottaa ruokaa ym. ja jos ei ole iltapäiväkerhoa, eikä kukaan kotona aamulla tai iltapäivällä, pärjääkö yksin. Minun poikani meni nyt kouluun ja täytti joulukuussa vasta 7 ja tuo on ollut suurin haaste. Muuten menee hyvin. En voisi ajatella, että on yksin klo 11- 17 koko iltapäivän, vaatteet tahtovat unohtua kouluun, aamu ei suju itsenäisesti ym. Mutta ehkä pojat ovat vähän erilaisia kuin tytöt näissä asioissa. Minulla on siis poika.
Jotkut kypsyvät näissä asioissa selvästi hitaammin ja silloin on hyvä harkita koululykkäystä. Jotkut taas ovat nuorempina kypsiä näissäkin ja jos kokonaisvaltainen kehitys on lapsella edellä, voi harkita sitä koulun aikaistamista.
Vähän täytyy ihmetellä tätä ketjua. Ensin toitotetaan, että ei kannata aikaistaa koulunaloitusta, kun ei se nuorempi pärjää sosiaalisesti ja isompien leikeissä. Ja sitten kun kerrotaan, että lapsi nimenomaan pärjää jo nyt päiväkodissa itseään pari vuotta vanhempien seurassa, niin se ei olekaan mikään peruste. Totta helkatissa se on. Ei tietenkään ainoana syynä riittäisi koulunaloituksen aikaistamiseen, mutta jos lapsi on kokonaiskehitykseltään ikäistään edellä ja siis myös näissä sosiaalisissa jutuissa, niin ilman muuta kannattaa asiaa ainakin harkita. Samalla tavalla kuin ainakin itse harkitsisin koulunaloituksen lykkäämistä, jos lapsi jatkuvasti hakeutuisi itseään nuorempien leikkeihin ja pärjäisi heidän kanssaan paremmin kuin ikätovereidensa.
puolia on että 6- vuotias ei välttämättä pärjää sosiaalisesti koulussa, siellä täytyy itsenäisesti toimia, pukea, ottaa ruokaa ym. ja jos ei ole iltapäiväkerhoa, eikä kukaan kotona aamulla tai iltapäivällä, pärjääkö yksin. Minun poikani meni nyt kouluun ja täytti joulukuussa vasta 7 ja tuo on ollut suurin haaste. Muuten menee hyvin. En voisi ajatella, että on yksin klo 11- 17 koko iltapäivän, vaatteet tahtovat unohtua kouluun, aamu ei suju itsenäisesti ym. Mutta ehkä pojat ovat vähän erilaisia kuin tytöt näissä asioissa. Minulla on siis poika.
En ole tuo 30 kirjoittaja mutta vastaan silti.. Kun ne sieltä pk:sta mainitsivat isompien kanssa leikkimisen niin se nyt ei heillä mikään ainut peruste ollut koulukypsyydelle. Vaan yleisesti jonkinasteiselle kypsyydelle. Ja se oli vain yksi seikka muiden joukossa!
T: ap (ja jos tyttö nyt sitten vuotta aikaisemmin aloittaisi koulun niin missään nimessä hän ei olisi kyllä aamuja ja iltapäiviä vielä yksin vaan laittaisin päivähoitoon ja maksaisin siitä)
koska minusta tuo vanhempien kanssa leikkiminen on tosi outo perustelu.
Kyllä kaikki normaalit lapset leikkii keskenään ikähaitarilla, joka heittää pari vuotta ylös ja pari vuotta alas.
koska minusta tuo vanhempien kanssa leikkiminen on tosi outo perustelu.
Kyllä kaikki normaalit lapset leikkii keskenään ikähaitarilla, joka heittää pari vuotta ylös ja pari vuotta alas.
Päiväkodista on ehdotettu ilmoille ajatus että olenko miettinyt jos tyttäreni (kesäkuussa syntynyt, nyt 4,5 v.) aloittaisi koulun vuotta aikaisemmin. Ensimmäinen reaktioni asiaan oli EI, mutta sitten jälkeenpäin mietittynä on näitä puolesta ja vastaan ajatuksia.
Päiväkodista asiaa perusteltiin sillä että tyttö leikkii siellä eskarilaisten kanssa, eli hakeutuu selvästi vanhempien lasten seuraan (ja tulee kyllä myös toimeen heidän kanssaan), osaa jo lukea ja laskea sekä kirjoittaa ja myös fyysisesti on kooltaan ja fyysisiltä taidoiltaan vanhemman oloinen. Keskittymiskykyä ja paikoillaan rauhassa istumisen puutettakaan tytöllä ei ole. Ja pitää kaikista annetuista tehtävistä todella paljon sekä osaa noudattaa annettuja ohjeita.
Meinasivat päiväkodista että jos menee ikäisenään kouluun niin voi olla että oppimiskiinnostus niihin asioihin voisi olla jo mennyt ohi, koska osaa ja on kykenevä jo nyt.
Minulla on yksi lähisukulainen opettaja ja hän myös tietämättä päiväkodin sanomisista alkoi puhumaan minulle samasta ajatuksesta, hän kuitenkin tuntee tyttöni kehityksen ja oli sitä mieltä että voisi olla vaihtoehto sille että menisi jo aikaisemmin kouluun. Hän kertoi eräästä tapauksesta jossa vanhemmat eivät olleet suostutteluista huolimatta laittaneet lastansa kouluun aikaisemmin ja pojasta tulikin sitten häirikkö kun koulun aloitti. Tehtävät osasi tehdä kiitettävästi, mutta koska hän teki ne niin nopeasti muihin verrattuna niin ei ollut sitten tunnilla muuta tekemistä kuin häiriköidä. Tuohon nyt ehkä olisi jo riittänyt että järkevä opettaja olisi antanut haastavampia tehtäviä.
Mutta tämä sukulaisopettaja painotti että jos tyttäreni menee kouluun ikäistensä kanssa niin hänelle on saatava sitten hyvä opettaja joka ymmärtää antaa tehtäviä jotka ovat tarpeeksi haastavia eikä oppimisinto lopu.
Itse on vähän ulalla että mikä olisi sitten kuitenkaan se paras vaihtoehto.. En tosiaankaan ole lastani kouluun laittamassa sen takia että vanhemmat saisivat jotenkin ylpeillä sillä että meidänpä tyttö on niin viisas ja aloitti jo koulun tai muuta sellaista! Vaan ihan yritän tyttäremme parasta ajatella ja sillä olisin kommenteista kiitollinen niiltä joilla asiasta on kokemusta.
Ja se että miten lapsen lapsuus siihen kouluun menoon loppuu?? Sitä nyt en ymmärrä... Itse olen kyllä vielä ollut ja saanut olla kotonani lapsi kun olen koulun aloittanut aikoinaan, ei se mitenkään siihen loppunut!
-ap
jotka kaikki 5-vuotiaat hallitsee...
Tietty jos on kovin isokokoinen, mutta onko oikeasti?
Miksei päiväkoti laita lasta viskariin ja katso miten pärjää siinä?
Tyttö oli 4v ikäisenä (nyt en ole mittaillu) 112cm ja 18kg
Ko olisikin tuollainen viskari niin voisi kokeilla..
kantaansa, vaikka tarkoitus oli tietenkin pyytää "potaskaksi" isompien kanssa leikkimisen väittänyttä perustelemaan väitteensä.
Olen ilman muuta samaa mieltä, että leikkikaverit valitaan ennemmin kehitystason kuin iän perusteella silloin kun valinnanvaraa on.
T. KM, joka on koulun lisäksi työskennellyt vuosia myös lastentarhanopettajana.
jotka kaikki 5-vuotiaat hallitsee...
Tietty jos on kovin isokokoinen, mutta onko oikeasti?
Miksei päiväkoti laita lasta viskariin ja katso miten pärjää siinä?
helmikuun alussa syntyneelle pojallemme, joka oppi lukemaan neljä vuotta täytettyään ja nyt 6-vuotiaana eskarilaisena lukee, laskee ja kirjoittaa sujuvasti (laskee kerto- ja jakolaskuja yms.). Mutta sosiaalisilta taidoiltaan on kuin kuka tahansa kuusivuotias, joten annamme hänen kasvaa rauhassa myös sillä puolella. Vaihtoehtonahan on sitten vaikkapa myöhemmässä vaiheessa yhden luokka-asteen ylihyppääminen, jos tarpeen.
Kun vastaatte viesteihin, niin olkaa ystävällisiä ja lukekaa koko ketju. Eihän tässä ole mitään järkeä, jos ap joutuu vastaamaan koko ajan samoihin kysymyksiin. Olen sitä mieltä, että sosiaalinen kypsyys on tärkeää ja sitähän ap:n tapauksessa lapsella näyttäisi olevan. Mutta todellakina on erityisen tärkeää huolehtia noista ilta- ja aamupäivistä, kuten ap itsekin totesi. Samoin omista tavaroista huolehtiminen ym. koululaisen taidot tulisi olla hallussa. Luottaisin kyllä lastentarhanopettajiin, jos heillä esiopetuskokemusta.
yläasteella tulee sosaaliset kommervenkit eteen vuotta aiemmin. Ei välttämättä hyvä asia.