Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysynpä minäkin, nyt kun oli joku opekin

Vierailija
18.04.2007 |

paikalla. Poikani (tokaluokkalainen) ongelmana on hitaus. Hän edelleen lukee todella hitaasti ja kokeissakaan ei kerkiä tehdä aina tehtäviään loppuun. Esim. matikan kokeessa sanallisiin menee liikaa aikaa. Koulussa pärjää ihan hyvin tiedollisella tasolla. Hän myös uppoutuu omiin ajatuksiinsa hiljaisessa luokassa helposti. Opettajakin sanoi, että joutuu välillä " herättelemään" kun ei ole läsnä.

Kavereiden kanssa on kuitenkin vilkas poika.

Olemme puhuneet opettajan kanssa asiasta paljon ja hän on jonkin verran huolissaan tulevista luokista.

Opettaja pyysi, että opettaisimme häntä nopeammaksi-mutta kuinka? Tuntuu, että jos hoputtaa hän on entistä hitaampi. Olisiko kokemuksia, neuvoja ?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 9-vuotias as-poika, jonka touhu on hyvin samanlaista. Tiedollisesti ja kognitiivisesti ei olisi mitään estettä selvitä luokkatasolla, mutta hidas ja omiin ajatuksiinsa unohtuva ei saa kokeita tehtyä eikä aina tavallisiakaan tehtäviä.



Lukemisen hitauteen auttaa vain ja ainoastaan harjoittelu. Meillä lisänä oli vielä lukihäiriö, mutta harjoittelemalla ja harjoittelemalla se vähitellen sujuu.



Omiin ajatuksiin unohtumiseen auttaa tehtävälistan teko: kuvallinen listä siitä miten otetaan kynä esiin ja kirja esiin ja tehdään tehtävä, merkitään tulos ja aletaan seuraava. ja lopulta pannaan kirja pois.



Koulussa listan käyttäminen on hankalaa. Olen myös huomannut että keskittymiskykyyn vaikuttaa kauheasti se, millaien olo ja ilmapiiri muuten on. Jos luokasssa on meteliä tai opettaja pahalla päällä, koulussa ei tule tehtyä yhtään tehtävää ja kotonakin joutuu vielä kysymään neuvoa. Edellisenä päivänä täsmälleen samanlaiset tehtävät ovat menneet kuin vettä vaan kun on ollut hyvä mieli ja rauhallinen olo.

Vierailija
2/2 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa luokassani on yksi oppilas joka on hidas lähinnä teknisen lukutaidon hitauden vuoksi - ja siihen taas auttaa lähinnä harjoittelu. Olen yrittänyt kannustaa lastalukemaan lyhyitä tekstejä mutta niin kauan että lukeminen sujuu sujuvasti, ja jutellut äidin kanssa että hänlukisi mahdollisimman paljon (ääneen!) kotonakin ja sitten kesälomalla.



Mekaanisen lukemisen hitaus ja se ettei lukutaito ole vielä automatisoitunut heijastuu kaikkeen muuhunkin: tehtävien tekemiseen, sanallisten tehtävien ymmärtämiseen, luetun ymmärtämiseen, tietenkin, kun itse koodin purkamiseen menee niin paljon aikaa.



Ei tarvitse olla huolissaan vaan tukea oppilasta askel kerrallaan, mitä varmemmaksi lukeminen muuttuu, samalla muutkin osa-alueet sujuvat paremmin!



t. ope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä