Miten selittaa kielellisesti ikaistansa edella olevalle lapselle, etta ei paasekaan viela ensi vuonna kouluun, kun kadentaidot kompelot ja kuvioiden jaljentaminen viela hakusessa
 Vaikka koko aika kehittymässä terapian avulla. Harmi, vain että saatiin terapia liian myöhään alkaamaan meistä riippumattomista syistä.
 Hoksaavainen kuusivuotias tyttö kyseessä, jolla todella laaja sanavarasto ja sitä ovat ylempien luokkien opettajat kehuneet.
 Neurologi näkeen yleistilanteen hyväksi lapsellamme ja psykologikin uskoo lapsella olevan kaikki edellytyksen,  mutta lisävuosi tekee hänen mielestänsä hyvää tytölle.
 Lähti aika myöhään kävelemään, eli vasta kaksivuotiaana ja tasapainossa lievää kömpelyyttä. Käsien taidot kehittyneet puolen vuoden sisällä terapian vaikutuksesta.
 Koululla voi kyllä hyvässä tapauksessa aloittaa ns. starttiluokka, mutta ei ole varma. Onko starttiluoka siis tavallaan eskarin ja koulun välimuoto?
 
Kommentit (6)
se on tosiaan koulumaisempi ja sehän on koulua, helppo selittää lapselle. startilta voi siirtyä helposti sitten tavalliselle luokalle tason mukaan.
 Jospa juttelisit tytön kanssa avoimesti ja selittäisit
 että koska hänellä on joillain alueilla ongelmia niin on hyvä vielä kypsytellä että sitten pärjää koulussa. Starttiluokka on juuri kypsymispaikka eskarin jälkeen.
Terapia varmasti jatkuu syksylläkin ja nyt suositeltiin ryhmäfysioterapiaa. Tosin itse kyllä mielestäni hyötyy enemmän yksilöterapiasta.
opiskellut alaa tai valmis koulunkäyntiavustaja. En haluaisi työkokeilijaa, jolla ei vielä kokemusta hommista avustajaksi. En sillä, ettäkö jotenkin epäilisin hänen kykyjä, mutta haluaisin pätevän avustajan.
hyvä ratkaisu.
Eihän liikuntavammaisillekaan suositella lykkäystä motoristen ongelmien takia, vaan ihan omana vuonnaan aloittavat koulun apuvälineiden ja avustajien kera.