Emma777
Jutellaan täällä (juttelimme Moku-palstalla jo mm. moniavioisuudesta Raamatun valossa, muille tiedoksi, ettemme kumpikaan kannattaneet moniavioisuutta!)).
Kerroit, että uskot Raamattuun. Hieno juttu. Uskotko kaikkeen, mikä on Raamatussa, vai sovellatko Raamattua itse tilanteisiin sopivaksi?
Mikä on suhtautumisesi avioliittoon (yksiavioiseen sellaiseen), avoliittoon, alkoholiin, kristittyjen yhteisöihin (seurakuntiin) jne.???
Nyt en syytä sinua yhtään mistään Raamatun vääristelystä tm., yritän vain " ottaa selvää" , mikä olet naisiasi ;) ilman mitään suurempaa syytä.
Kommentit (33)
Mukava oli lukea, kun olet noin hyvin ymmärtänyt asioita. Vielä kysyisin, kuka mielestäsi (tai Raamatun mukaan) pääsee Taivaaseen?
Se joka uskoo, pelastuu, sanotaan raamatussa. Lapset nyt ainakin pelastuvat, ei pieni lapsi ole tietoinen synnistä, eikä voi näin ollen tehdä parannusta jne..
Uskosta tietysti sanotaan myös ettei se yksistään riitä, vaan tarvitaan myös teot todistamaan usko.
Meille on annettu vapaavalinta, pelastuako vai ei, meille on myös annettu Sana tälle ajanjaksolle ettemme kulkisi sokeana..Jumala tiesi jo ennen maailmanperustamista kuka ottaa Sanan vastaan ja kuka ei (Room. 8:30).
emma777:
Se joka uskoo, pelastuu, sanotaan raamatussa.
.
Ja jotta saisit minusta oikein inttävän kuvan, kysyn vielä...
" Se, joka uskoo, pelastuu" . Uskoo mihin/kehen?
Korjaan edellistä hieman: Herraan Jeesukseen Kristukseen ja Hänen Sanaansa.
Ai se oli testi, mä jo ajattelin että kylläpä tuntuu jotenkin jänskältä ;)
Olisi mielenkiintoista tietää myös sinusta jotain, joten olisiko nyt minun vuoroni testata? ;D
Luin tuolta jostain keskustelusta jotakin kasteesta, mitä mieltä olet ns. lapsikasteesta? Entä mihin Nimeen kaste tulisi sinun mielestä suorittaa, vai tulisiko se suorittaa kenties ' ' nimiin' ' ?
Ilm. 10:7 Kenestä tuossa paikassa mielestäsi puhutaan ja milloin tuo aika mielestäsi on, vai onko se kenties jo tapahtunut?
Voi voi, mulla olisikin herkullisia kysymyksiä, mutta taidan kysellä niitä joskus toiste lisää..ehkä :D
Vauvakastetta en oikein tajua, siitä syystä, että miksi kastaa vauva, jos hän ei itse voi ilmaista haluaan.... Mutta lapsen voi kyllä kastaa, kun on tarpeeksi vanha ymmärtämään, mitä kaste on. Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu. Eli ensin usko, sitten kaste. Kantani vauvakasteeseen ei kuitenkaan ole ehdottoman kielteinenkään, itse on lapsiani kastata.
Hmm, olen miettinyt kenen nimeen katsetaan. Raamattuhan sanoo: " isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" , mutta vain yhdessä kohdassa. Muuten Raamattu opettaa kastamaan " Jeesuksen Kristuksen nimeen" . En usko, että Jumala on kuitenkaan kovin nipo, eli jos Raamattua seuraa ja omantuntonsa mukaan tekee (aidosti), vaikka hieman " erehtyisikin" , niin Jumala siunaa kastetta kuitenkin.
Miten sinä uskot?
Siis oikeasti ei ollut testi sulle, halusin vain tietää kantasi uskonasioihin. Monethan sanovat olevansa kristittyjä, vaikkei Raamatun sanomalla olekaan mitään merkitystä heidän elämässään.
Vielä kysymys: Miten ymmärrät uudestisyntymisen?
emma777:
Ilm. 10:7 Kenestä tuossa paikassa mielestäsi puhutaan ja milloin tuo aika mielestäsi on, vai onko se kenties jo tapahtunut?
Pitäisi lukea koko luku, enkä just nyt ehdi, joten en vastaa vielä mitään :)
Kysy vaan herkullisia kyssäreitäsi, vaikka en olekaan mikään Raamattu-asiantuntija :)
Uudestisyntyminen tarkoittaa mielestäni nimensämukaisesti sitä, että me synnymme uudesti Ylhäältä, puhdistumme verellä pestyinä synneistämme.
Mitäpä sinulle merkitsee Mal.4:5?
Niin ja kasteesta sen verran, että uskon että ainakin minun kohdallani ja kenen tahansa kohdalla (raamatun mukaan) kaste kuuluu tapahtua upottamalla Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä (Ap. t. 2:38 mukaisesti).
Entä mitäpä olet mieltä naispappeudesta?
Mal. 4:5 " Minä lähetän teille profeetta Elian ennenkuin tulee Herran päivä, se suuri ja peljättävä" ... Jätän tämän suosiolla seltittämättä, vaikka tyhmäksi saatat sanoakin minua :) Mutta minua kyllä kiinnostaa, miten sinä tämän selität....
Naispappeudesta täällä palstalla ihan oikeasti pelkään ottaa kantaa. Nainenhan ei ainakaan voi olla seurakunnan paimen tai vanhemmiston jäsen (tai voi, mutta ei Jumalan tahdon mukaan), varsinaisesta pappeudesta tai teologeista Raamattu ei kai sano mitään?
Kuulutko johonkin kristilliseen seurakuntaan/ryhmään, vai oletko näitä kortistoja " vastaan" ?... tuli vain mieleen...
Upotuskaste on minunkin mielestäni raamatullista (näin siihen aikaan tehtiin), eikä valelu kaste. Mutta " Jeesuksen Kristuksen nimeen" .... Miksi Raamatussa sitten Jeesus itse käsi kastaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen? Tätä olen usein miettinyt.
1. Kor. 14:34-37 (suomen käännös)
Kuningas Jaakon käännös, jonka sanotaan olevan mahdollisimman lähellä alkup. kirjoituksia, koska King james halusi raamatun joka on käännetty suoraan alkup. kirjoitusten mukaan, taas sanotaan tuo paikka näin:
Let your women keep silence in the churches: for it is not permitted unto them to speak; but they are commanded to be under obedience, as also saith the law.
And if they will learn any thing, let them ask their husbands at home: for it is a shame for women to speak in the church.
What? came the word of God out from you? or came it unto you only?
If any man think himself to be a prophet, or spiritual, let him acknowledge that the things that I write unto you are the commandments of the Lord.
But if any man be ignorant, let him be ignorant.
*******************
En kuulu mihinkään seurakuntaan, käyn kokouksissa kyllä, uskovaisten kanssa jotka uskovat koko Sanan.
En ole kuitenkaan missään seurakunnassa millä olisi joku nimi.
*******************
Jeesus käski todellakin kastamaan nimeen (huom. ei nimIIN, vaan nimEEN) Isä, Poika, Pyhä Henki. Minulla on isä, mutta hänen nimensä ei ole isä, minulla on myös poika, mutta se ei ole hänen nimensä, minä olen ihminen (ja minussakin on henki), mutta se ei ole minun nimeni. Mieti mikä on Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimi? Montako Jumalaa on olemassa ja kuka on Jumala? Kenen Sanaan meidän tulee uskoa ja ketä palvoa raamatun mukaan?
Välihuomautuksena sanon etten ole saarnaaja, joten en mielelläni ala opettamaan naisena kenellekään oppia. Toki voin uskostani todistaa, mutta en ole saarnaaja, joten siksi en pysty tässä kirjoittelemaan ihan kaikkea ettei tämä mene Sanan saarnaamisen puolelle :)
Varmasti sinä (ja moni muukin) uskoo eri tavalla kuin minä, mutta sinä kysyit ja minä kerroin rehellisesti miten uskon ja näen nämä asiat sydämessäni :)
Juuri noin, nimEEN ei nimIIN: Isän, pojan ja Pyhän Hengen niMEEN. Siis Jumalan nimeen. Varmaan uskovaiset kastajat ihan vilpittömästi uskovat tekevänsä oikein, kun kastavat uskoontulleen upottamalla Isän, pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Itse olen miettinyt tuota seurakunta-asiaa: Raamatun mallin mukaan seurakuntaan synnytään hengestä, uudestisyntymisen kautta eikä liitytä johonkin kirkkoon vielä tämän lisäksi. Minä kylläkin kuulun seurakunnan eli uskovaisten perustaman organisaation rekisteriin.
Mitä tarkoitit porukalla, jotka uskovat koko Sanan? Minäkin uskon koko Sanan niin paljon kun olen ymmärrystä saanut Jumalalta. Monessa asiassa varmaan olen vielä lapsen kengissä ja vajaavainen. Pidätkö esim. minua sisarenasi Herrassa, vai harhaoppisena höpöttäjänä?
^Pidän sisarena tietenkin.
Onko Isä, Poika ja Pyhä Henki yhden henkilön nimi mielestäsi? Eikös nuo ole pikemminkin ' titteleitä' tai ' ' muotoja' ' joissa yksi henkilö on tullut tänne maailmaan eri aikoina? Eli Hän oli ensiksi yllämme (johdattaen Israelin pois Egyptistä tulipatsaassa) ja sitten keskellämme lihassa ja sen jälkeen Hengessä asuen meissä?
^Pidän sisarena tietenkin.
Onko Isä, Poika ja Pyhä Henki yhden henkilön nimi mielestäsi? Eikös nuo ole pikemminkin ' titteleitä' tai ' ' muotoja' ' joissa yksi henkilö on tullut tänne maailmaan eri aikoina? Eli Hän oli ensiksi yllämme (johdattaen Israelin pois Egyptistä tulipatsaassa) ja sitten keskellämme lihassa ja sen jälkeen Hengessä asuen meissä?
Porukka on väärä sana, tarkoitin seurakuntaa=ihmisiä, joka kokoontuu Sanan alla yksimielisinä kokoukseen palvomaan Herraa.
emma777:
Onko Isä, Poika ja Pyhä Henki yhden henkilön nimi mielestäsi? Eikös nuo ole pikemminkin ' titteleitä' tai ' ' muotoja' ' joissa yksi henkilö on tullut tänne maailmaan eri aikoina? Eli Hän oli ensiksi yllämme (johdattaen Israelin pois Egyptistä tulipatsaassa) ja sitten keskellämme lihassa ja sen jälkeen Hengessä asuen meissä?
.
Oliko Taivas tyhjä, kun Jeesus oli maanpäällä ihmisen ruumiissa?
onko Taivas nyt tyhjä, kun henki on meissä maan päällä?
Vai tarkoitatko, että ensin Isä tuli maailmaan ja johdatti egyptin orjuudesta pois, ja Taivaassa oli henki ja poika...
...sitten poika tuli ja sovittu syntimme ristillä, ja Taivaassa oli isä ja henki...
...sitten henki tuli, ja taivaassa on isä ja poika?
Enkä luomisen aikaan, isä missä? Poika missä? Henki missä?
Olenko hakoteillä? Onko Isä, poika ja Henki yksi kolmeyhteinen Jumala, vai jotain muuta, siis sinun ymmärryksesi mukaan? Mielenkiinnolla jään odottamaan vastaustasi.
Eikö Jumala ole kaikkialla läsnäoleva?
Mitä tarkoittaa mielestäsi Joh.1:1-
1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. (niin siis Jeesusko maailman loikin vai Hänen Isänsä?)
4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.(kuka sanoikaan olevansa maailman valkeus?Kuka sanoikaan olevansa a ja o, ensimmäinen ja viimeinen?)
5 Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt.
6 Oli mies, Jumalan lähettämä; hänen nimensä oli Johannes.
7 Hän tuli todistamaan, todistaaksensa valkeudesta, että kaikki uskoisivat hänen kauttansa.
8 Ei hän ollut se valkeus, mutta hän tuli valkeudesta todistamaan.
9 Totinen valkeus, joka valistaa jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.
10 Maailmassa hän oli, ja maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä, ja maailma ei häntä tuntenut. (taas niin siis kenen maailma tehtiin tai sai syntymän? Isän vai Jeesuksen?)
11 Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä (mihin nimeen? Yhteenkö nimeen? Onko Isä, Poika ja Pyhä Henki kenenkään nimi?)
13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta. (jos on olemassa vain yksi totinen Sana ja Hän tuli lihaksi, niin kuka jäi taivaaseen, jos kerran Hänet on ns. pilkottava kolmeen eri osaan ts. persoonaan?)
15 Johannes todisti hänestä ja huusi sanoen: " Tämä on se, josta minä sanoin: se, joka minun jälkeeni tulee, on ollut minun edelläni, sillä hän on ollut ennen kuin minä." (milloin ennen? Edellispäivänä vai ennen maailmanperustamista?)
16 Ja hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet, ja armoa armon päälle.
17 Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta. (Mikä on totuus? Eikö Sana ole totuus? Kuitenkin myös Jeesus sanoi olevansa Tie, Totuus ja Elämä)
Jos sitten puhutaan hetki Isästä, kenestä Marian huomattiin olevan raskaana? Isästä vai Pyhästä Hengestä? Kuitenkin Jumala on Jeesuksen Isä, eikö? Mutta jos se meni niin että Maria tuli raskaaksi Pyhästä Hengestä, niin mihin asemaan se laittaa silloin Isän? (Matt. 1:18 )
Kyllä uskon kaikkeen mitä raamattu sanoo, en ehkä ymmärrä aina kaikkea, mutta uskon että Jumala paljastaa Sanastaan meille sen mikä on meille (yksilöinä) tarpeellista tietää. Ihmisen joka soveltaa Jumalan Sanaa omaan elämäänsä sopivaksi pitäisi miettiä asennettaan ja uskoaan Jumalan edessä uudestaan.
Mitä mieltä avioliitosta pitäisi olla? En oikein ymmärtänyt? Hepr. 13:4 sanoo asian mielestäni aika tyhjentävästi, eli eipä mulla ole siihen mitään lisättävää.
Ef. 5:18 taas sanotaan juopumisesta. Jokainen on itse vastuussa alkoholista, minä en juo. En näe siinä mitään syytä, enkä ymmärrä miksi se miellyttäisi Jumalaa nähdä minut humalassa?
Seurakunta = Hänen ruumiinsa (esim. 1. Kor. 12:12 ) on raamatullinen asia ja niin kauan kuin joku seurakunta noudattaa raamattua, olen minä ' ' osa' ' tuota seurakuntaa. Sitten kun seurakunta alkaa soveltamaan Sanaa omiin näkemyksiinsä sopiviksi, otan Sanan puolen.