testeihin(kö)
hei, minun lapsi on toisella luokalla koulussa ja lukeminen ei vielä suju. Myös kirjoittamisessa on lähes koko ajan virheitä. Jos lapsi lukee lauseen mielessä ja sen jälkeen ääneen, se menee oikein, mutta suoraan ääneen luettaessa tulee lukemisen korjausta paljon. Kirjoittamisessa kaksoiskonsonanttien ja -vokaalien kanssa tulee sekaannusta, eli porkkana onkin porkana jne. Mutta hän huomaa kirjoitusvirheen/lukemisvirheen itse (kun vain malttaisi aina tarkistaa kirjoittamansa).
Nyt kysynkin muitten mielipidettä asiaan, onko tämä tokaluokkalaiselta vielä normaaliin kehitykseen kuuluvaa " alkukankeutta" ? Lapsi kyllä käy erityisopettajan tunnilla kerran viikossa ja lukitesteihin on haettu. Mistä kannattaisi ruveta asiaa selvittämään, koska lukitesteihin pääsee vasta alkukesästä ruuhkien vuoksi. Haluaisin selvittää asian, kun se alkaa jo lastakin vaivata.
Kiitos neuvoista etukäteen.
Kommentit (5)
.. me odotettiin eskarilaisen kanssa aika pitkään myös koulukypsyys testeihin pääsyä jonon takia, nyt on testit menossa. Eihän niille jonoille minkään voi, vaikka tiedän et oman lapsen asioihin haluaisi selvyyttä nopeasti!
Kannattaa keskustella erityisopettajan kanssa, olisiko jotain harjoituksia mitä voisitte erityisesti kotona tehdä. Jos on kyse alkukankeudesta, niin lisäharjoittelun luulisi tuovan parannusta asiaan.
Älä murehdi liikoja, koululaisesi kuulostaa kuitenkin varsin osaavalta!
Kiitos viestiini vastaajille. Lohduttavaa lukea että " vielä on toivoa" . Jotenkin tuo tokaluokan kertaaminen tuntuu kovalta palalta, mutta tässä vaiheessa, ala-asteella, se ei varmaan olisi iso juttu lapselle itsellekään. Myöhemmin saattaisi olla vaikeampaa. Mutta toivottavasti siihen ei olisi tarvetta päätyä.
Olen yrittänyt tsempata lasta tekemään harjoituksia, ja lukemaan paljon. Kiinnostus on vaihtelevaa. Myös mun kannustusaktiivisuus on vaihtelevaa, enkä tiedä onko se hyväkään että tuputtaisin lukemista tai harjoituksia koko ajan. Teen siis mielestäni melkein parhaani. Olen yksinhuoltaja, mikä ei tietenkään ole selitys, mutta ymmärrettävää, että aikaa ei ole niin paljon kuin haluaisi.
Tarkoitukseni on mennä lähiaikoina lukineuvolaan tutustumaan, ja hakemaan vinkkejä. Ehkä koulupsykologin tms luona jutustelu voisi olla hyvä ajatus, koska haluan tietenkin poissulkea muut oppimista vaikeuttavat seikat.
Aurinkoisia päiviä kaikille,
Iines33
Käy Helsingin erilaiset oppijat eli heron sivuilla www.lukihero.fi, siellä paljon tietoa lukihäiriöstä.
Lykkyä tykö!
ja kirjoittamisen kanssa samanlainen pulma. Lähes kaikki kaksoisvokaalit ja konsonantit lyhentää, viime syksynä vielä ihan säännönmukaisesti, mutta nyt on yllättäen alkanut sujua paremmin. Opettajan mielestä ei ole syytä huoleen, koska poika lukee ikätasoaan vastaavasti, ymmärtää lukemansa, käsiala on siisti jne, luultavasti keskittymisestä johtuvaa, mitä veikkaan myös itse, kun jätkä ei malttais istua rauhassa tekemässä tehtäviä. Ollaan tehty yhdessä läksyjä ja olen opastanut, että jollei ole varma miten sana kirjoitetaan, sanoo ensin ääneen ja kuuntelee tuleeko pitkä vai lyhyt kirjainyhdistelmä ja tämä on auttanut. Nyt enää ehkä kolmannes sanoista menee väärin, kun ennen joulua meni kaikki joissa pitkä kirjainyhdistelmä. Malttia tarvitaan kyllä aika paljon=)
Minusta kuulostaa siltä, että lapsesi asioista huolehditaan ihan hyvin. Lukemisvaikeudet voivat olla alkukankeutta tai sitten vain tarvitaan lisää kypsymisaikaa. Onko suvussa lukihäiriötä? Minä tiukkaisin sinun tilanteessasi erityisopettajalta ja myös omalta luokanopettajalta heidän mielipidettään. Kannattaisiko kakkosluokka kerrata? Kolmosella pitää osata jo lukea hyvin, koska ns. " reaaliaineet" ja vieras kieli alkavat, koulupäivät pitenevät ja jottei koulunkäynti olisi liian rankkaa, lukemisongelmat pitäisivät olla helpottuneet. Onneksi pääsette testeihin ennen kolmosluokan alkua, niin voitte miettiä jatkoa.