Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kaulaa 2cm ja auki 1cm, koska tapahtuu?

04.06.2009 |

Olen rv:lla 35+5 oleva ensikertalainen ja tilanne on se, että kohdun kaulakanavaa on jäljellä 2cm ja kohdun suu on auki 1 cm. Pää on vielä "irti". Lääkärin mukaan synnytys on ennen la:ta, mutta mitään tarkempaa ei tietenkään sanonut. Ja yksilöllistähän tämä on. Silti kyselen, onko muilla vastaavasta kokemusta? Milloin on h-hetki koittanut? Vanhoissa viesteissä oli samaa asiaa käsitelty ja kaikilla vastaajilla synnytystä oli käynnistelty, oli mennyt yliaikaiseksi tai ainakin lähelle la:ta. Onko kellään käynyt niin, että vauva olisi tosiaan syntynyt esim. viikon sisään siitä, kun on ollut auki 1cm:n? Pienelle kotimaan reissulle olisi tarkoitus ensi viikolla lähteä, mutta uskaltaako sitä... Onhan niitä sairaaloita joka paikassa, mutta silti vähän jännittää. Kertokaahan kokemuksia!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama tilanne esikoisen kanssa raskausviikolla 37, ja tyttö syntyi päivää ennen laskettua aikaa. En kuitenkaan muista tarkkaan, oliko kaulaa 2 cm vai 3 cm, mutta saman verran olin auki. Eli tuosta meni vielä noin 2,5 viikkoa synnytykseen :).

Tyttö syntyi 4130g painoisena, en tiedä mikä teillä on sitten kokoarvio.

Onnea!

Vierailija
2/6 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli ekankerran auki jo 33 viikolla. Tossa sun vaiheessa jo usealle sormelle auki, mutta kun ei ollut vielä laskeutunut ei ollut hätää. Kaikki kolme on syntynyt kyllä viikkoa ennen laskettua, mutta sponttaani (eli ei käynnistetty) oli esikoinen, joka todella oli auki jo viikolla 33, eikä tullut "liian aikaisin".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

piti oikein käydä kaivelemassa äitiyskortit esiin. Esikolta rv 35+3 polilla synnytystapa-arviossa lääkäri on merkinny pituudeksi 1,5cm, mutta ei merkannut oliko kiinni tms. Muistelen kuitenki, että ihan kiinteä ja kiinni oli kohdunsuu, mutta lääkäri sanoi ettei kovasti ainakaan yli mene. Vauva ei ollu kiinnittyny vielä viimeisellä neuvolareissullakaan rv 37+1. Esikko syntyi 37+4.

Toisella kertaa rv 36+5 kohdunkaula 3cm, kiinteä ja kiinni (paitsi että raottaa sormenkärjelle). Viimeinen neuvolakäynti 36+5, jolloin pää ei taaskaan kiinnittynyt ja vauva syntyi 37+5. Itse asiassa vauva laskeutui kunnolla vasta pari tuntia ennen syntymää.

Eipä noista tosiaankaan voi mitään ennustaa, jokainen synnytys on omanlaisensa ja vaikka mulla on molemmat ollu aika samankaltaisia, niin oon kuullu että pääsääntöisesti samallakin henkilöllä voi mennä ihan eri tavalla. Nyt olis 18 raskausviikkoa täynnä ja yritän olla ajattelematta että tästäkin tulisi varaslähtö, koska sitten on piiiitkä aika odottaa jos meneekin yli =)

Vierailija
4/6 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä odotan toista lasta, ja tässä raskaudessa olin jo viikolla 25 auki sentin ja kanavaa jäljellä kaksi senttiä. Täysi aikaiseksi tämä kuitenkin meni kun osasi ottaa vähän rauhallisemmin... Tämäkin on varmaan niin tapaus kohtanen.

Vierailija
5/6 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysin rv 33..

Tyttö syntyi rv 35+6.. menin vesien menon johdosta rv 35+5 sairaalaan..

Pitivät yön yli.. Silloin ei ollut pää laskeutunut, eli ns irti vielä.

Vasta synnytys salissa n tunti ennen neidin syntymää laskeutui pää.. joten voi laskeutua vasta hetki ennen h-hetkeä :)

Mutta tuosta saattaa mennä useita viikkoja ennen kuin syntyy tai voi olla että menee 2vkoa.. Niin yksilöllistä on eikä voi mitenkään ennustaa

Vierailija
6/6 |
07.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse jouduin kuopuksen kanssa saikulle puolesta välistä kun lyheni senttiin, pehmeni ja aukesi alasuulta. Vauva oli vielä niin alhaalla, että painoi kokoajan kohdunsuuta.

Mentiin kuitenkin rv 37+ ennen kuin syntyi...vauhdilla sitten kylläkin kun paikat kypsyneet jo kauan. Synnytys oli kokonaan ohi reilussa puolessa tunnissa.

Noi on niin yksilöllisiä juttuja, mutta hyvähän se on että paikat pikkuhiljaa kypsyy ennen synnytystä, tällöin synnytyksen pitäisi kuulema mennä vähän rivakammin.