Äitiä ahdistaa viisivuotiaan itsenäistyminen!
Me ollaan vähän aikaa sitten muutettu todella sympaattiselle ja idylliselle okt-alueelle kaupungin melskeestä. Meidän viisivuotias haluaa tietysti nauttia kesästä ja ympäristöstä, kulkea uusien kavereiden kanssa pihoilla jne.
Ja mä olen aivan epätietoinen, kuinka vapaasti tuon ikäisen pitäisi antaa kulkea! Ollaan miehen kanssa tätä pähkäilty ja toisaalta muistetaan ihan hyvin vielä, miten omassa lapsuudessa kuljettiin tosi vapaasti ympäriinsä, kotona käytiin lähinnä syömässä ja nukkumassa kesäisin. Toisaalta kaupungissa asuessamme ei olisi tullut mieleenkään päästää silloin 4-vuotiasta yksinään seikkailemaan...
Miten paljon teidän viisivuotiaat kulkee ulkona? Millaisessa ympäristössä?
Kommentit (11)
alueella, mutta pojat 5v ja 6v saavat olla kaksistaan vain omalla pihalla ja silloinkin näen heidät ikkunasta ja kuulen myös. Kaverin luo saavat mennä, kunhan ensin ilmoittavat asiasta ja sitten minä katson ikkunasta, että pääsevät kaverin pihalle. Meillä on takapihalla vielä uima-allaskin, joten en halua että he sinne hukkuvat, koska vanhemmat eivät jaksa vahtia jälkikasvuaan. Uima-allas on kyllä aidattu.
saa olla vapaasti meidän pihalla ja viereisen naapurin pihalla. Kuitenkin näen ja kuulen hänet halutessani taka- tai etuovesta.
Muualla ei lapsia asukkaan, joten pitemmälle ei edes halua lähteä, eikä ole lupakaan!
laskea lasta vielä yksin kuljeksimaan, ei todellakaan. Vieressä on vajaan metrin syvyinen oja, jonne lapsi voi leikin tiimellyksessä molskahtaa - siis selkeä vaaramomentti. Ja kyllähän täällä liikkuu autoja yms. joita tuon ikäinen ei muista aina varoa.
Täällä äidit ja isät kyllä kulkevat vielä 5-vuotiaiden mukana, ainakin kaikki lähipiirin lapset ovat tarkassa valvonnassa.
ja ei saa vielä kulkea vapaasti ulkona, vaikka maaseutuympäristössä asutaan. Omalla kotipihalla on hetkittäin yksin, mutta silloinkin pitää olla niin, että näen hänet ikkunasta.
En itsekään vielä 5-vuotiaana kulkenut vapaasti, vasta n. 7-vuotiaasta lähtien.
sopineet, että pysyy rivitaloalueen yhteisellä piha-alueella. Alue on iso, joten kun käyn huhuilemassa, en heti edes löydä tyttöä. Alue rajoittuu jokapuolelta taloihin, joten sinänsä suojaisa, mutta pikkuteitä löytt heti talojen takaa, sekä järvi 100 metrin päästä.
Olen yrittänyt antaa tytön mennä, mutta kun yksin istun kotona, olen kuitenkin koko ajan huolissani. Ikinä ei tiedä, mitä voi tapahtua. Toisaalta ajattelen, että tyttö oppii näin itsenäisyyttä turvallisemmin kuin monessa muussa kohtaa. Hankala ongelma, johon ratkaisu tulee, kun aikaa katselee jälkikäteen ja lapsi on jo iso?
tämä on suht rauhallista omakotitalo aluetta. Isot pihat ja rauhallinen tie, jossa kuitenkin tietysti autoja kulkee, kun ihmiset menevät ja lähtevät kodistaan.
Tielle ei ole kielletty menemästä, mutta lapsi tietää, että jos tien kautta menee naapuriin niin kulkee tien reunassa ja katsoo tuleeko autoja.
Minä ajattelen, että kun lapsi osaa kellonajat ja käyttää kännykkää, saa poistua kauemmas ja itsenäisen liikkumisen piiri laajenee.
Käytännössä siis kouluiässä.
5v saa kulkea omalla pihalla ja omalla pihatiellä, jossa muutama talo.
En siis ole mikään ylitiukka hysteerikkoäiti, vaikka rajoitan vielä aika paljon lapsen menoja. :) Aika samoilla linjoilla olen teidän kanssa ollutkin.
En siis ole mikään ylitiukka hysteerikkoäiti, vaikka rajoitan vielä aika paljon lapsen menoja. :) Aika samoilla linjoilla olen teidän kanssa ollutkin.
sekä hakea lähitaloista kavereita ulos ja olla heidän pihoillaan. Täälläpäin aika pienetkin lapset näyttävät kulkevan yksinään, nelivuotiaita ainakin käy tässä meidän pihalla vähän kauempaakin kuin ihan lähitaloista.