Tiedoksi kissanpyytäjille ja -vihaajille!
kissaa (tai mitään muutakaan eläintä) ei saa pyydystää/lopettaa ilman omistajan tai eläinlääkärin lupaa. Joten, jos asuntoyhtiöön hankitaan "kissanloukkoja", niin teillä pitää lain mukaan olla joka loukun vieressä kissan omistaja tai eläinlääkäri antamassa luvan teolle.
Kertokaa osoitteet nämä taloyhtiöt, niin soitan poliisit paikalle vahtimaan kissojen oikeuksia!
t. kissojen omistaja, jonka kissat ulkoilevat valjaissa, mutta kuten vahinkoja sattuu (meille kaikille, ei varmastikaan kissojen vihaajille?), niin joskus pääsee kissa vapaaksi. En todellakaan halua kuulla tällaisen vahingon päätyneen taloyhtiöiden tahallisiin loukkuihin ja eläinsuojeluyhdistyksiin. Sama, kun teidän pihalla leikkivät kakarat vietäisiin HETI lastensuojelun piiriin ja oltaisiin vielä tyytyväisiä ratkaisuun!!! Todellisuudessa niiden taloyhtiöiden kakarat tosiaankin enemmän kissoja tarvitsivat sitä suojelua ja ojennusta viranomaisten puolesta... vai olenko kauheasti väärässä tässä?
Kommentit (72)
Mutta kissat joutaisi kaikki viedä saunan taa ja tehdä niistä rukkasia.
Jos kaikki ihmiset pitäisivät kissansa valjaissa ja joskus kävisi vahinko ja kissa karkaisi, niin eihän siinä mitään..
MUTTA KUN ON OLEMASSA HELVETIN IDIOOTTEJA JOTKA PITÄVÄT KISSOJA KAUPUNKIALUEELLA VAPAANA!!
LAIN MUKAAN kissan omistajan on pidettävä huoli siitä, että kissa ei (kytkettynäkään) pääse lasten leikkipaikaksi tarkoitetulle alueelle.
Miten tämä tapahtuu jos kissa kuljeskelee itsekseen kaiket päivät. Kukin valitsee laista ne kohdat, jotka itselle sattuu sopimaan... Se nyt on nähty.
En vaan kykene tajuamaan miksi pitää ottaa lemmikkieläin ja pitää sitä sitten yksin vapaana pihalla. Sairasta!
Olen ollut sekä eläinlääkärin apulaisena töissä että hommissa kissatalossa. Molemmissa on ollut selkeä ohjeistus jokaisen vapaana kulkevan kissan varalle: Loukuta ja vie eläinsuojeluyhdistykseen.
Enkä kyllä käsitä, miksi näin ei saisi tehdä. Se on sen kissan omaksi parhaaksi. Olen loukuttanut tästä meidän pihalta kaksi naapurin kissaa, kun kuljeksivat vapaana. Olisivat muuten jääneet luultavasti auton alle, koska tässä on iso, vilkas ja kova nopeuksinen tie aivan vieressä. Vein katit omistajansa kuistille ja hän kiitti minua, koska kissat olivat päässeet karkuun.
Olisiko siis pitänyt antaa kisujen jäädä auton alle? Ei.
Vain vastuuton idiootti päästää kissansa irti asuinalueella, jolla kulkee paljon autoja, nukkuu lapsia rattaissaan jne. Niiden vastuuttomien idioottien kissat pitää poimia maastosta turvaan ja viedä kissataloihin. Ehkä ne joskus päätyvät parempiin käsiin, kun omistaja ei jaksa taas lunastaa sitä kattiaan ulos sieltä.
Tulen loukuttamaan jatkossakin kissat, jotka täällä pyörivät irrallaan. Minua ei hittojakaan kiinnosta näiden omistajien mahdolliset oikeudet, koska he ovat luopuneet oikeuksistaan tehdessään eläinsuojelurikoksen päästäessään kissansa vapaiksi. Se on näes heitteillejättö.
Kissoja en vihaa. Päinvastoin. Pidän niistä valtavasti ja siksi mielummin nappaan ne kiinni kuin katselen kuinka naapurin bemari ajoi pikku kisun yli.
ja toimittaa löytöeläinkotiin. Vahingoittaa ei eläinsuojelulain puitteissa saa.
Minusta on hyvä että ne toimitetaan turvaan, sieltähän ne kissat sitten saa! Vahingoittumattomina toisin kuin jonkun kaahaajan ajettua kissan yli...
Kahden sisäkissan omistaja
laki saa kissan suhteen antaa vain SUOSITUKSIA, koska kyseessä ei ole ihmiselle vaarallinen laji toisin kuin isot koirat (nehän hyökänneet ja raadelleet ihmisiä miten tahtoo. Montako kissaa on tehnyt saman?). Laki ei määrää kissoja valjaisiin tai sisäkissoiksi, se on jostain vitun syystä yleinen harhaluulo ihmisillä - sekoittaako tietämätön kansa kissan koiriin?
Joka tapauksessa itse pidän kissan valjaissa VAIN JA AINOASTAAN kissan oman turvallisuuden takia, koska tiedän juuri tuollaisia sekopäisiä ihmisiä olevan, jotka ampuvat ja ajavat kissan päälle IHAN TAHALLAAN. Minä siis ajattelen rakkaan lemmikkini parasta! Montako kakaraa on kuollut siihen, että katti on paskantanut niiden hiekkalaatikkoon (vastustuskyky siitä vain kasvaa)? Kyllä minä enemmän ihmistä pelkään, kuin naapurin vapaata kissaa!!!
Sorry vaan vihaajat!
Suomen järjestyslaki kyllä antaa määräyksiä myös kissan suhteen:
4 luku
Eläimet
14 §
Koirakuri
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:
1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;
2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)
3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.
Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.
Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.
Mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, koskee myös kissaa. Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, koskee myös hevosta sekä soveltuvin osin muuta koti- tai lemmikkieläintä.
laki saa kissan suhteen antaa vain SUOSITUKSIA, koska kyseessä ei ole ihmiselle vaarallinen laji toisin kuin isot koirat (nehän hyökänneet ja raadelleet ihmisiä miten tahtoo. Montako kissaa on tehnyt saman?). Laki ei määrää kissoja valjaisiin tai sisäkissoiksi, se on jostain vitun syystä yleinen harhaluulo ihmisillä - sekoittaako tietämätön kansa kissan koiriin?
Joka tapauksessa itse pidän kissan valjaissa VAIN JA AINOASTAAN kissan oman turvallisuuden takia, koska tiedän juuri tuollaisia sekopäisiä ihmisiä olevan, jotka ampuvat ja ajavat kissan päälle IHAN TAHALLAAN. Minä siis ajattelen rakkaan lemmikkini parasta! Montako kakaraa on kuollut siihen, että katti on paskantanut niiden hiekkalaatikkoon (vastustuskyky siitä vain kasvaa)? Kyllä minä enemmän ihmistä pelkään, kuin naapurin vapaata kissaa!!!
Sorry vaan vihaajat!
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi KISSAN omistajan tai haltijan on pidettävä huolta siitä, ettei KISSA pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)
--- Tämä ei voi tapahtua, jos kissojen annetaan kuljeskella vapaana kaiket päivät.
Juu ei laki määrää kissaa kiinni pidettäväksi, mutta se määrää tietyt paikat minne se ei saa mennä ja siitä on omistajan pidettävä huoli myös.
Hienoa että pidät kissasi kiinni, kunpa niin tekisivät kaikki kissan omistajat. Yritä vielä päästä tuosta vihasta, niin elämä hymyilee ihan eri tavalla.
Sorry vaan vihaajat!
ketjun kirjoittajaa.
Eli tuo, jos kissa tekee tarpeensa lasten hiekkalaatikkoon, niin se saattaa olla ennemminkin pelastus kuin kauhistus. Eurooppaa aikoinaan ravisteli musta surma ja sen takia eurooppalaiset eivät kuulemma sairastu niin helposti aidsiin, kuin esim. afrikkalaiset jotka eivät mustaa surmaa kohdanneet. Mitä enemmän ja mitä monipuolisempia bakteereita ja vielä mitä nuorempina lapset saavat "pikkutartuntoja", sitä tod.näköisemmin ei esim. allergiat, astmat ja aidsit tartu.
Tuntuuhan se pahalta, kun lapsi syö kissan jätöksiä sieltä laatikosta, mutta siihenhän se luonto lapsia ihan luonnostaan ohjaa. Vai miksi luulette vauvan laittavan kaiken mahdollisen suuhunsa? Nykyinen liikahygieenisuus on kuulemma ainakin allergioiden taustalla ja ilmeisesti vaarallisempienkin tautien takana (aids?).
Älkäämme siis olko liian kriittisiä naapurin kissoja kohtaan!
9:n viestissä se melko selvästi tuli (vai eikö joku vieläkään ymmärtänyt?). Ja pihoistahan ei erikseen tarvitse sanoakaan, KUKAAN ei saa liikkua/päästää lemmikkiään liikkumaan toisen pihalla ilman lupaa. Muuten se on kotirauhan rikkomista, pihahan on yksityisalue.
kissaa (tai mitään muutakaan eläintä) ei saa pyydystää/lopettaa ilman omistajan tai eläinlääkärin lupaa. Joten, jos asuntoyhtiöön hankitaan "kissanloukkoja", niin teillä pitää lain mukaan olla joka loukun vieressä kissan omistaja tai eläinlääkäri antamassa luvan teolle.
Kertokaa osoitteet nämä taloyhtiöt, niin soitan poliisit paikalle vahtimaan kissojen oikeuksia!
t. kissojen omistaja, jonka kissat ulkoilevat valjaissa, mutta kuten vahinkoja sattuu (meille kaikille, ei varmastikaan kissojen vihaajille?), niin joskus pääsee kissa vapaaksi. En todellakaan halua kuulla tällaisen vahingon päätyneen taloyhtiöiden tahallisiin loukkuihin ja eläinsuojeluyhdistyksiin. Sama, kun teidän pihalla leikkivät kakarat vietäisiin HETI lastensuojelun piiriin ja oltaisiin vielä tyytyväisiä ratkaisuun!!! Todellisuudessa niiden taloyhtiöiden kakarat tosiaankin enemmän kissoja tarvitsivat sitä suojelua ja ojennusta viranomaisten puolesta... vai olenko kauheasti väärässä tässä?
hän valitti toisen naapurin vapaista kissoista. MUTTA hänen rakkinsa räkytti päivät pitkät yksinään, kun isäntäväki oli poissa klo 8-16. Koko tuon ajan rakki räkytti.
Minä olin silloin äitiyslomalla ja yritin jopa tuona aikana nukuttaa vauvaani. Mitä luulette miltä vauvasta ja minusta tuolloin tuntui? Kyllä toisen naapurin vapaana kulkevat kissat tuntuivat pieneltä riesalta tohon rakkiin verrattuna!
Ja tämä rakinomistaja oli taloyhtiön puheenjohtaja ja hänelle moni "vihjaisi" koiran ikävästä tavasta. Siihen hän ei tehnyt elettäkään, mutta suureen ääneen kyllä huusi niistä kissoista.
Joten pyyntö hyvä kissanvihaajillekkin: katsokaa sinne peiliin ennen kuin avaatte sanallisen arkkunne kissoista!
Yleisen viihtyvyyden ja kissan turvallisuuden takia.
Tässä ketjussa sitä ei oikeasti ei näy, mutta kissavihaa TODELLA on... se juontaa juurensa keskiajalta jolloin kissan katsottiin olevan saatanallinen eläin. Noidat ja kissat... tiedätte varmaan.
Tämäpä kostautuikin sitten: kissat oli lahdattu tehokkasti eikä kukaan niistä tykännyt. Niinpä sitten mustasurma pääsi leviämään kulovalkean lailla kun kaikki parhaat rottakissat olikin tapettu...
On totta, että kissaa ei saa LOPETTAA ilman omistajan tai eläinlääkärin lupaa, kissaa ei myöskään saa vahingoittaa. Pyydystää kissan saa. Oikein käytettynä kissaloukku ei vahingoita kissaa mitenkään.
loukuttamaan vapaana kulkevat kissat, joten poliiseja on täällä ihan turha kutsua pelastamaan omaa kattiparkaa kissanloukuttajilta.
mutta ei kissanpaskan syöminen estä mitään tauteja. Sen sijaan siitä voi saada toksoplasmoosin tai matoja.
että lomareissulla karannut kissani otettiin loukulla kiinni! Meillä ehti olla ilmo paikalisradiossa kuukauden ja joku ihana ihminen lopulla otti kissan loukulla kiinni. Ilman tuota olisi rakas lemmikki hävinnyt ikuisiksi ajoiksi!!
Ymmärrän jossain maalla, missä on peltoja ja metsää liikkua ja naapureitakaan ei ihan lähellä. Mutta kaupungissa tai ylipäätään taajama-alueella? Sehän on kissalle vaarallista!
Sitten ne kissat todellakin voivat olla joillekin häiriöksi. Eivät kaikki tykkää kissoista ja halua niiden liikkuvan pihoillaan, varsinkin jos niistä on haittaa.
Minä itse tykkään kissoista, olen sellaisen joskus omistanutkin, mutta en minäkään halua vieraita kissoja nurkkiini. Vielä en ole loukkua hakenut, mutta varmaankin ihan lähiaikoina haen. Vielä olen noille kissoille antanut mahdollisuuden, mutta kohta en enää. Ehkä ne saavat kodin jostain maatalosta, jossa ne voivat olla ulkonakin turvallisesti. Satuttaa en missään nimessä halua, haluan ne vain pois pihaltani.
puhuttiin pääosin KOIRAA koskevista säännöksistä (eri asia kuin laki - eli SUOSITUS).
Kyllä meillä on ihmistäkin koskeva "kotirauhanrikkomislaki", mutta sillä perusteella et saa asettaa pihallesi tai muuallekkaan ihmisloukkua! Saat vain soittaa poliisin paikalle, jos vituttaa tarpeeksi ja poliisi tulee paikalle ja puhalluttaa sekä "kotirauhanrikkojan", että sinut ja antaa silloin korkeintaan kehoituksen teille molemmille mennä kotiin nukkumaan.
Jos oikeuteen mennään, niin otus korkeintaan todetaan syylliseksi järkyttävään rikokseen ja sen jälkeen kehoitetaan menemään kotiin nukkumaan. Ja se tapaus oli siinä. Mutta jos sinä olisit ihmisloukullasi pyydystänyt tuon rikollisen, niin saisit elinkautisen. Tuliko selväksi? Vapaana kulkevaa kissaa ei saa pyydystää muut kuin sen omistaja tai eläinlääkäri HYVÄLLÄ SYYLLÄ! Esim. poliisi ei saa ottaa talteen eläintä/tappaa, jollei sille ole pakottavaa tarvetta (kuten auton alle jäänyt, kärsivä eläin tai koululaisten kimppuun hyökännyt valaan kokoinen berhantilainen vehkeet sojossa)!
Tuliko tää nyt selväksi?
t. edelleenkin se, joka ulkoiluttaa kissojaan vain valjaissa. Ja näiden kommenttien perusteella kyllä hankin niille vielä turvamiehetkin...
Voi hyvä jeesus, millaisia eläinvihaajia täällä! Onko teillä lapsia? Tuon niiden hiekkalaatikkoon vähän täytettä tämän kissatalon hiekkalaatikosta, ihan piruuttani!
ja pilaavat sen. Saisiko kunnalta myös kakaraloukkuja? Tarkistas muuten lainoppineilta tuo "kunan lainaamat kissaloukut". Taitais tulla saktioita kunnalle. Mikä kunta kyseessä?