En tiedä enää mitä teen
Kirjoitan sitten viestin uudestaan kun uudistuksen myötä edellinen hävisi.
Eli tilanne toissayönä oli sellainen että vuosin verta peräsuolesta, verta tuli kunnollisena vuotona niin että pöntön veden väri muuttui kokonaan punaiseksi. Pyyhittäessäkin vielä tuli. Arvioisin vuodon olevan puolen desin luokkaa.
Nousin kesken huonojen unien tunteeseen, että nyt on pakko mennä vessaan, istuin pöntölle ja näin tapahtui. Aikasemmin illalla oli monta kertaa käynyt päkistämässä outoa ulostetta joka ei ollut kovaa eikä löysää vaan pikemminkin limaista ja erittäin pehmeää. Näitä on tullut ennenkin mutta verenvuoto oli ihan uusi oire. Niin pehmeää oli ettei ulos meinannut tulla. Vatsakipuja ja väsymystä on esiintynyt noin vuoden verran. Kävin valittamassa niitä silloin lääkärille joka määräsi keliakia ja laktoosi-intoleranssikokeet, negaa olivat. Sain sitten ajan myös alavatsan ultraan, löydöksiä ei ollut. Sitten kun niitä ei ollut, lääkäri ehdotti närästystä...Minulle on tehty vuosina 2002 ja 2006 sektiot. Viimesimmän kohdalla syy oli massiivinen verenvuoto synnytyksen alkaessa. Tämä vuoto toi mieleeni sen päivän, samalla voimalla tuli tämäkin veri, kylläkin toisesta paikkaa ja vähemmän. Syytä ei löytynyt tuolle synnytyksenkään verenvuodolle. Nykyään en voi syödä niitä ruokia mitä olen aikaisemmin sietänyt. Ruokailun jälkeen vatsa on ajoittain kipeä. Turvonnut vatsa, pahoinvointisuus ja ilmavaivat ovat myös riesana. Rintakipuja on ollut myös. Viime yökin meni suurilta osin valvoessa, kipeän vatsan vuoksi. Tulehdusarovt on ollut lievästi koholla vatsakipujen aikaan, verenpainekin lievästi koholla. En tiedä mitä tehdä, terveyskeskuslääkärin en usko ottavan minua vakavasti. Ehdotitte aikaisemmissa viesteissä syyksi haavaumaa ja crohnin tautia, itsekin olen näitä miettinyt sekä sitten kaikken pahinta syöpää. Olen vasta 26-vuotias nainen ja harmittaa kun elämäni on tällä hetkellä niin "oman navan" ympärillä kulkevaa. Kaipailisin kokemuksia teidän muille vatsan-alueen ongelmista. Samalla harkitsen meneväni itsekin lääkäriin.
Kommentit (4)
Minun tyttärelläni on vilja-allergia ja hänen vatsansa turposi ihan palloksi viljojen syömisen jälkeen. Myös äkillinen ripuli saattoi yllättää ja aina hän ei ehtinyt vessaankaan asti, jolloin osa tuli housuun. Tämä oli tietysti eskari-ikäiselle erittäin noloa ja vaikeaa. Tämä kaikki siis ennen diagnoosia.
Lääkärin havaitsemat oireet olivat epänormaalit suolistoäänet, voimakas turvotus ja kohonneet tulehdusarvot. Tyttö oli myös jatkuvasti todella väsynyt ja innoton. Keliakiatesti oli kuitenkin negatiivinen.
Lopullisesti asia selvisi tietysti sillä, että viljat jätettiin ensin pariksi viikoksi kokonaan pois ja sitten niitä kokeiltiin aina kutakin kerrallaan. Sen verran selvisi, että mikään niistä perinteisestä neljästä ei hänelle sovi, ei edes kaura, joka on tavallisesti aika hyvin siedetty vilja. Lääkärin mukaan viljoissa ei ole kuitenkaan mitään niin korvaamatonta ravintoainetta, että niiden poisjäämistä tarvitsisi murehtia.
Sitten jätän tämän aiheen tältä päivää
Mutta mieleeni tuli, että maailmassa on pilvin pimein ihmisiä, joilla ei tutkimusten mukaan ole keliakiaa mutta joille ei silti sovi viljat.
Itse karppaan eli olen vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, jossa ei syödä viljoja eikä sokeria juuri lainkaan. Karppaus.infossa on paljon kertomuksia monenlaisten mahavaivojen(kin) paranemisesta. Kerron tämän vain siksi, jos haluat harkita tällaista vaihtoehtoa. Toivottavasti löydät avun jostain!