Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kahden sisaren yhteinen laina, lyhennykset erääntyy. ov

Vierailija
21.05.2009 |

Mulla on veljeni kanssa yhteinen laina vanhemmilta lunastetusta kesähuvilasta. Nyt kumpikaan ei ole lyhentänyt pariin kuukauteen lainaa ja pankki tietysti laittelee kirjeitä. Veli on työttömänä, itse olen vakityössä, mutta nyt ollut muita ylimääräisiä menoja oman puolison työttömyyden vuoksi.

Jos laina menee perintään, niin voiko työttömältä veljeltä edes periä mitään? Tuleeko minusta yksin maksumies?

Voinko yksin lainaa lyhentämällä tulla ainoaksi omistajaksi?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vastaatte lainasta yhteisvastuullisesti, pankki voinee periä sinulta koko lainan, ainakin takauksissa on näin että pankki voi valita keneltä perii. Silloin maksaja jää yksin perimän niiltä muilta yhteisvastuullisilta heidän osuuttaan. Tämä ei automaattisesti tarkoita sitä, että yksin maksaessasi omistaisit lopulta koko huvilan yksin, sillä omistusoikeus ja velka ovat kaksi eri asiaa.

Eli teidän olisi pitänyt ottaa kaksi eri velkaa josta kukin vastaa itse. Silloin jos veljesi ei maksa velkaansa, pankki saattaisi yrittää lopulta pakkohuutokauppaa mutta olisit paremmassa asemassa.

Vierailija
2/4 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta menee luottitiedot ja tulee maksuhäiriömerkintöjä ja se hankaloittaa kyllä suuresti elämää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan ottaa yhteyttä ko. pankkiin ja neuvotella esim. lyhennysvapaista kuukausista (olisi ehkä kannattanut tehdä tämä jo aikaisemmin, kun tiesitte, ettette pysty kuukausieriä maksamaan, mutta vielä ei ole liian myöhäistä). Onko teillä lainassa se lainaturva? tms., mikä auttaa/helpottaa juuri tällaisissa tilanteissa.

Vaikka lyhentäisit koko lainan itse, sinusta ei ole tule ainoaa omistajaa. Kuka tahansa voi maksaa kenen tahansa lainat, mutta omistaja(t) on se, jonka nimi on esim. kauppakirjassa tai perinnönjaossa osoitettu.

Jos menee perintää, niin pankki voi ainakin jossakin vaiheessa perintää vaatia esim. kesähuvilan pakkomyyntiä tai muuta ulosottoa.

Vierailija
4/4 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisko kannattanu aikanaan yrittää sopia lyhennysvapaita kuukausia, jos tietää, että on tiukkaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme