Lihavat vs. laihat
Laihat vs. lihavat... Tämä nousee aina esille, kun joku isompi ihminen kyselee vaatteidensa ostopaikkaa. Oli sitten kyse äitiysvaatteista tai mistä tahansa arkiretkuista.
Äh, en tajua teitä. Olen normaalipainoinen, mutta enpä kyllä ymmärrä, miksi minun pitäisi haukkua jokainen "läski" joka vastaan kävelee. Jokainen meistä elää itse omien kilojensa tai kilottomuutensa kanssa eikä sen pitäisi muita niin saamaristi haitata.
En usko tällaiseen "no kun me maksamme läskien terveydenhuollon" -sopaankaan. Uskon pikemminkin siihen, ettei oma "hyvä ulkonäkö" tuo riittävästi itsevarmuutta vaan sitä pitää hakea haukkumalla "rumempia" kanssaihmisiä.
Muutenhan minä vihaisin aukottomasti jokaista tupakoitsijaa. Paitsi että he haisevat pahalle, pilaavata hengitysilman tupakoidessaan julkisilla paikoilla jne, heidän terveydenhuoltonsa maksaa enemmän kuin tupakoimattomien. Mutta kas, harvoinpa heitä täällä yhtä ahkerasti sätitään kuin ylipainoisia ihmisiä. Liekö syynä se, että tupakoivakin voi täyttää meidän kauneusihanteemme - ylipainoinen ei koskaan. Se tupakoiva voi itse asiassa olla jopa kauniimpi, eihän sellaisen kimppuun uskalleta hyökätä.
Niin että lihavista ihmisistä on minulle aivan hirvittävän vähän vaivaa tai haittaa verrattuna tupakoiviin ihmisiin. Hehän vain ovat isompia ihmisiä. He eivät haise, eivät estä minua nukuttamasta lasta kerrostalon parvekkeella, he eivät aiheuta minulle hengitysvaikeuksia... Enkä siltikään koe tarvetta kumpaakaan sorsia saadakseni oman sädekehäni tai normaalipainoisen vartaloni säihkymään hiukan kirkkaammin.
Selittäisikö joku minulle tämän asian? Kiitos.
Ja tuo tupakoiva vrt. ylipainoinen oli vain esimerkki, joka tuli ensimmäiseksi mieleeni. En todellakaan koe tupakoivia ihmisiä sen huonompia ihmisinä kuin muitakaan. Valintoja, valintoja. Mutta jos nyt jompikumpi pitäisi katukuvasta poistaa niin todellakin ne tupakoijat.
Kommentit (3)
...miten kummassa MINÄ kärsin naapurin tädin liikakiloista. Jos siis ei aleta parjata näitä terveydenhuollon kustannuksia ja muuta vastaavaa. En nimittäin ole itse huomannut minkäänlaista kärsimistä...
Tottahan siis tälle lihomiselle olisi laitettava stoppi - kun siis puhutaan yhteiskunnan lihomisesta eikä yksilön. En minäkään käsitä, miten monet aikuiset voivat tehdä lapsilleen sen, että syöttävät heidät pienestä pitäen ihmiskasoiksi. Ne tavat jäävät istumaan tiukassa ja lapsen terveys on jo pilattu ilman, että lapsilta on kysytty mitään.
Mutta tätä kummallista lihavien ihmisten _haukkumista_ en käsitä. Miksi pitää aina päästä huutamaan, että "kekkuli, sä syöt pelkkää pitsaa ja suklaatia ja olet ihraa koko ämmä!" o.O
ap
se ilmiö on päässyt nyt käsistä, kun se asia on tapetilla joka paikassa. Asiantuntijat ovat huolissaan suurista linjoista, mutta tavallinen ihminen kääntää sen niin, että hänellä on yhtäkkiä oikeus haukkua jokainen lihava lähimmäinen täydeksi paskaksi ja maanpetturiksi. Sama ilmiö toistuu nyt perussuomalaisten menestyksen myötä. Yhtäkkiä koko maan ilmapiiri on muuttunut oikeistolaisemmaksi ja kaikki rasistit ja sovinistit ja vanhoilliset kaivautuvat innoissaan ja äänekkäinä kuopistaan. Lopputulos on sen naapurin sompun ja tuntemattoman homon vihaaminen.
Oikeasti ihmiset voisivat lukea kaikkea sitä kirjallisuutta mitä lihavuudesta on kirjoitettu, siitä nimittäin löytyy vähän eri kaliiberinkin juttua kuin, että "isot luut vs. geenit vs. laiskuus". Jo se fakta, että lihavuutta esiintyy vain tietynlaisissa maissa kertoo paljon siitä, että se on enemmän yhteiskunnan ongelma kuin yksilön.
Itse henkkoht. vihaan kaikkia sunnuntaiurheilijoita ja aktiiviurheilijoita eriyisesti. Aina niiden luut ja nivelet paukkuu ja leikkauksia tarvitaan uudestaan ja uudestaan. Helevetin kalliiksi se tulee. No joo. :P
vaan sen lihavan oma ongelma... En nyt muista että mikä juttu se oli, muistaako joku muu?? Siitä oli täälläkin monia ketjuja, kun lihavat aina vetoaa siihen, että se on heidän oma asiansa, mutta siinä tutkimuksessa todettiin että se ei niin olekaan, vaan siitä on muillekin ihmisille haittaa (mutta en nyt muista että miten!!)