Vaikea aurinko/valoihottuma. Kellään apuja?
Mulla on ollut aina helposti ruskettuva iho ja parikymppisenä alkoi tulla keväisin auringosta ihottumaa joka hävisi itsekseen ihon karaistuttua.
Mutta nyt kolmenkympin jälkeen on ihottuma pahentunut vuosi vuodelta eikä karaistumista enää tapahdu vaan päin vastoin vaatteilta suojatutkin alueet saavat ihottuman, jos esim. kämmenet saavat aurinkoa.
Mitä ihmettä tässä voi enää tehdä? Enhän mä voi lasten kanssa olla koko kesää sisällä verhot kiinni.
Porkkanatabletit, solarium ja aurinkovoiteet kokeiltu. Mikään ei tunnu auttavan eikä suojaavan.
Tää pistely ja kutina on ihan sietämätöntä ja siihen auttaa hetkeksi lääkerasvat mutta heti, kun käyn ulkona pyörähtämässä on kamalat ihottumat joka paikassa.
Tää on melko masentavaa.
Kommentit (5)
ei siihen kai paljoa muu auta. Auton ikkunoihin ja kodin ikkunoihin sellaset kalvot laitettava.. Olethan käynyt ihotautilääkärillä vaivasi kanssa? Mun sukulaistyttö on myös vaikeasti valoallerginen ja tämä kevät/kesä-kausi on helvettiä... Suun kautta vois olla joku antihistamiinikuuri paikallaan sullekin?
eli allergialääkettä peliin, aloita kuuri ennenkuin aloitat käristämisen ja jatka koko kesä. Ainoa, mikä meidän pojalla auttaa...
Jotkut voiteetkin saattaa nimittäin altistaa aurinkoihottumalle. Itselleni tuli kans pari kesää sitten tod.paha aurinkoihottuma, jouduin oleen lähes 3 vkoa sisätiloissa ja kutina oli karmea. Ihottuma levisi joka paikkaan myös alueille, joita oli peittänyt vaatetus. viime kesänä säästyin ihottumalta, mutta aloitinkin käyttää jo heti toukokuun alusta korkeaa suojakerrointa ja sellasta aurinkovoidetta jossa on fysikaalinen suoja , eli sellasta sinkkioksidivoidetta.
Suojakertoimet oli 20. Säästyin viime kesänä ihottumalta.Nyt olen jo pari viikkoa käyttänyt Acon samantyyppistä voidetta sk 25, eikä ainakaan vielä ole tullut ihottumia.Tsemppiä! Tiedän kokemuksesta, että paha aurinkoihottuma on inhottava.
Myös malariaan käytettävä HELIOPAR. Googleta.
atopialiitto.fi
Siellä on hyvä keskustelupalsta, josta olen itse saanut monesti apua.