Jumantsuikkeli! Siskon lääkärimies otti reseptin kirjoittamisesta rahaa
minulta, vaikka olen kymmeniä kertoja hoitanut ja ruokkinut heidän lapsiaan, usein koko viikonlopun. Kumpi meistä on röyhkeä? Minä, joka odotin ilmaista vastapalvelusta vai siskon mies, joka laskutti minua?
Kommentit (18)
Itse en voi kuvitellakaan, että siskoni (tai hänen miehensä) pyytäisivät rahaa reseptin kirjoittamisesta.
Eipä ole meidän sukulaislääkärit ikinä veloittaneet reseptistä, vaikka tunnustan että ovat olleet aika yksipuolisia palveluksia, joita en ole edes mitenkään korvannut lastenhoidolla tai muulla (ei ole tosin ollut tarvettakaan).
Alustavasti sanoisin että aika moukkamainen temppu oli lankomieheltäsi...
(Joku lääkäri tai lääkärin puolisoi voi nyt ilmaantua kertomaan, miksi respetistä laskuttaminen sukulaiselta olisi OK. Tähän hätään en todella keksi syytä. Eihän siihen mene kuin minuutti tai pari korkeintaan!)
Seuraavaksi otat lastenhoidosta saman taksan kuin MLL:n hoitaja, onko se nyt sitten 8,20e per tunti.
Ymmärrän, että lääkäreillä voi olla tarve suojella vapaa-aikaansa sukulaisten hyväksikäytöltä, mutta jos itse on saanut teiltä apua, pitäisi voida auttaa toiseenkin suuntaan.
seuraavalla kerralla rahastat lastenhoidosta. Mitä siskosi muuten tuumasi?
Jos ajatteli että laskuttaa ammattityöstä, sinä teet "huviksesi"... No, ensi kerralla jos kysyvät hoitoa voit sanoa että hinta on sitten x euroa.
Minun serkkuni on lääkäri ja hänellä on mökkikauden alussa tapana kysellä uusittavat reseptit ynnä muut tarpeet. Sitten saa taas olla vuoden rauhassa meiltä =)
Seuraavaksi otat lastenhoidosta saman taksan kuin MLL:n hoitaja, onko se nyt sitten 8,20e per tunti.
Ketjun voittaja! :)
(Tosin käytännössä suosittelen oikeasti olemaan se fiksumpi aikuinen, pitämään mölyt mahassa ja välttämään tilanteen kärjistämistä ja sukusodan sytyttämistä.)
Tuli mieleen että ehkä lääkärilankoa huolestuttaa ettet vaan rupea vastaisuudessakin joka reseptiä kirjoituttamaan hänellä (ja hänen vapaa-ajallaan), ja laskutuksen pointti oli toimia jonkinlaisena "kynnyksenä". Silti, sanoisin että aika mäntti veto, eikä kukaan tuttu lääkäri ole tuollaista tehnyt ikinä.
En ole ikinä tutuilta tai sukulaisilta reseptistä veloittanut, enkä tällä hetkellä voisi kuvitella niin tekevänikään. Tilanne, jossa voisin kuvitella reseptistä laskuttavani olisi ehkä sellainen "jatkuva hyväksikäyttö", jossa joku puolituttu jatkuvasti ja toistuvasti pyytäisi ties mitä reseptejä eikä pienillä vihjeillä ymmärtäisi, etten halua hänen ilmaiseksi omalääkärikseen.
Mutta se minuutti tai pari... Sen verran menee toki tutun lääkkeen kirjoittamiseen johonkin tuttuun ja tavalliseen vaivaan. Valitettavan usein kuitenkin ne tutulta lääkäriltä pyydetyt reseptit ovat sellaisia lääkkeitä ja tauteja, jotka tuolle tutulle lääkärille eivät ole rutiinia ollenkaan, vaan hän on ihan toisen alan lääkäri. Silloin oikean lääkkeen keksimiseen, diagnoosin tekoon ja reseptin kirjoittamiseen voi hyvinkin mennä useita kymmeniä minuutteja, eikä sittenkään tiedä, menikö ihan oikein. Sitäpaitsi ne reseptilomakkeetkin pitää jostain hankkia.
Lisäksi kannattaa muistaa, että lääkäri kantaa vastuun kirjoittamastaan reseptistä: jos apteekissa ei ymmärretä määräystä (kuten helposti käy vierasta lääkettä kirjoittaessa), lääke on apteekista loppu, sen valmistus on lopetettu, tms., niin sieltä soitetaan lääkärille, joka voi hyvinkin hankalassa tilanteessa joutua ottamaan asiaan uudelleen kantaa. Samoin jos lääke päätyy jossain vaiheessa väärään paikkaan, väärälle henkilölle, rikollisiin tarkoituksiin tai muuten vain outoon paikkaan, niin viranomaiset ottavat aina yhteyttä lääkkeen määränneeseen lääkäriin. Itse asiassa lääkärillä on lakisääteinen velvollisuus pitää rekisteriä kaikista potilassuhteistaan ja kirjoittamistaan resepteistä, jonka viranomaiset voivat periaatteessa vaatia tarkastettavaksi - siksikään moni ei halua kirjoittaa tuttaville ainakaan kolmiolääkkeitä tai muita vähänkään epäilyttäviä valmisteita, koska he saattavat joutua rekisterin puutteessa itse ongelmiin. Rekisterin pitämisestä taas on omat tiukat säädöksensä ja lupamenettelynsä...
t. lääkäri
Jotkut ovat todella väsyneitä kavereiden ja sukulaisten hoitamiseen ja toimivat näin, mutta silloin pitäisi homma hoitaa ihan virallisesti. Tietysti hän on vastuussa nyt hoidostasi, koska on reseptin kirjoittanut. Meitä on kaveripiirissä 2 lääkäriä, ja varsinkin kun kaveripiiri kokoontuu esim. mökille juhlimaan, niin kirjoitetaan paljonkin reseptejä, mutta kyllä joudutaan myös hieman tutkimaan joskus. Maksuksi vaadimme hartioiden hierontaa, oikeutta valita jalkapallojoukkueeseen ekana pelaajan, karaokelaulua ym hölmöä. Mutta että rahaa pimeänä...ei ikinä.
Eipä ole tullut mieleenkään että siinä saattaa joskus olla tuollainen rumba. Oma sukulaislääkäri on aina vain tempaissut reseptivihon pöydänkulmalta, kirjoittanut reseptin ja voilá. Näytti helpolta. ;D
5
Reseptipalkkiothan laskutetaan apteekin kautta ja apteekki toimittaa tiedot eteenpäin. Palkkio menee lääkärin normaaliin yksityispraktiikan laskutukseen, josta hän maksaa veronsa yleensä ammatinharjoittajana.
Mutta jos käteen pyytää, niin ei se missään näy.
pyytää rahaa palveluksista.
Mutta on tuo tietenkin siinä mielessä keljua, jos olet kuitenkin heidän lapsiaan hoitanut. Pyydä jatkossa tuomaan lapsille ja teille ruoat viikonlopuksi mukana.
minulta, vaikka olen kymmeniä kertoja hoitanut ja ruokkinut heidän lapsiaan, usein koko viikonlopun. Kumpi meistä on röyhkeä? Minä, joka odotin ilmaista vastapalvelusta vai siskon mies, joka laskutti minua?
ole yksityispraktiikkaa. Enkä tosiaan ole häntä rasittanut reseptien kirjoittelulla. Hän ei halunnutkaan kieltäytyä vaan kirjoitti reseptin. Kun kysyin, paljonko olen velkaa, hän ilmoitti summan. Sisko on myöhemmin sanonut toiselle henkilölle, että jos tulee äkillinen tarve uusia resepti, niin kyllä miehensä voi sen tehdä. -ap
Millaisen taksan ukko otti?