Onko jollain ollut masennuksessa oireena, että vaan nukkuu koko ajan?
Mun miehellä on todettu masennus, josta on nyt toista viikkoa ollut saikulla. Lääkitys on myös aloitettu. Mies ei jaksa olla hereillä kuin n. 5 tuntia vuorokaudesta. Olen huolesta sairaana itsekin. Mitä pitäisi tehdä, kun miehellä on seuraavaan lääkäriaikaan melkein kuukausi? Ja jo ensi viikolla sen pitäisi muka jaksaa mennä takaisin töihin.
Kommentit (11)
masennukseen voi kuulua loputon nukkuminen. ei sun miehen ole hyvä puolikuntoisena mennä töihin. antaa nukkua.
lääkärille kannattaa uutenkin kertoa tuosta nukkumisesta, jotkut lääkkeet väsyttävät aivan kamalasti.
Mun miehellä on todettu masennus, josta on nyt toista viikkoa ollut saikulla. ... Ja jo ensi viikolla sen pitäisi muka jaksaa mennä takaisin töihin.
Eihän mikään masennus voi helpottaa muutaman viikon saikulla. Siis jos on aluksi ollut niin sairas että ei ole pystynyt työhön. Lääke voi alkaa pian vaikuttamaan ja olo tulee pirteämmäksi.
Oma mieheni myös nukkui masentuneena lähes vuorokaudet ympäri. Kävi vain vessassa ja juomassa limua. Muut ajat nukkui. Muutamassa viikossa lääke alkoi tehota ja mies pystyi itsekin suunnittelemaan elämäänsä eteenpäin. Alkoi kuntoilla ja syödä kunnolla. Kävi muutamalla terapiakerralla. Töihin palasi n. puolen vuoden sairasloman jälkeen.
Ei ne lääkketkään niin nopeasti ala toimia kunnolla.
mitä lääkkeitä määrättiin? nekin voivat väsyttää alkuun
No en ihan putkeen, mutta sen se järjetön nukkuminen kesti. Yöllä nukuin n. 10h ja päivällä kahdet kahden tunnin päikkärit.
Töihin ei kyllä kannata vielä mennä, koska ei siitä mitään tule. Lisää saikkua ja nukkuu unensa pois.
Mulla on . Äiti kuoli ja muut ongelmat päälle. Voisin vaan nukkua ja nukkua.
Miksi masentunut tässä maailmassa jaksaisi hereillä olla, kun kerran maku on mennyt kaikista asioista? Jo pelkkä alakuloisuus ja alavireisyys yms. voi aiheuttaa sitä, ettei tee mieli nousta sängystä, vaan haluaa vain vetäytyä tai nukkua.
Ei Ap:n mies miltään työhön kykenevältä kyllä vaikuta. Ehkä voisit ehdottaa hänelle jotain kevyttä kotityötä, jospa se siitä vähän helpottuisi se tekeminen. Jos ei, niin lääkäriähän hän sitten tarvii. Kaksi viikkoa on minusta tosi lyhyt aika, vie mies paremmalle lääkärille, joka antaa paremman saikun ja avun.
Aika tavallinen masennuksen oire. Se ei ole aitoa luonnollista väsymystä, vaan mieli pakenee sietämätöntä oloa uneen. Paradoksaalisesti vointi kuitenkin pahenee tästä. Vuorokausirytmin normalisoiminen ja aktiivisuuden lisääminen asteittain vähän kerrallaan jollain mielekkäällä toiminnalla on tärkeä osa kuntoutumista.
Vierailija kirjoitti:
Aika tavallinen masennuksen oire. Se ei ole aitoa luonnollista väsymystä, vaan mieli pakenee sietämätöntä oloa uneen. Paradoksaalisesti vointi kuitenkin pahenee tästä. Vuorokausirytmin normalisoiminen ja aktiivisuuden lisääminen asteittain vähän kerrallaan jollain mielekkäällä toiminnalla on tärkeä osa kuntoutumista.
Itse taas koin, että nimenomaan se nukkuminen ja vetäytyminen kaikesta olivat nimenomaan niitä asioita, joita siinä kohtaa tarvitsin. Kyllä se mieli ja keho sitten sanoivat, kun unta ja yksinoloa oli saanut riittävästi, ja alkoi tehdä taas aidosti mieli jotakin tekemistä ja sosialisointia, ja tuntui että jaksaa. Siihen asti kaikki väkisin yrittäminen ja ajatuskin siitä että *pitäisi* tehdä sitäsuntätä vain vei oloa pahempaan suuntaan, ja sai kaipaamaan sitä nukkumista ja vetäytymistä entistä enemmän.
Pitää ottaa itseä niskasta kiinni ja lähteä esim ulos raikkaaseen pakkasilmaan. Kyllä se siitä sitten helpottaa :)
Itsellä ollut samanlaista ja olen käynyt töissä. Töissä torkahdan vartiksi syönnin jälkeen. Nukun matkat töihin ja takaisisin. Tein lapsille ruuan ja söin ja menin nukkumaan. Sitten lapsille iltapala ja nukkumaan. lauantait nukun meilkein kokonaan.