Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päivähoito lapselle yhtä tärkeää kuin vanhemmat?!

Vierailija
13.05.2009 |

Facebookissa joku kirjoitti näin, sellaisessa ryhmässä kuin Laadukas päivähoito on lapsen oikeus.

Yhtäkkiä jotenkin tajusin että monet pienet lapset todella viettävät suurimman osan valveillaoloajastaan päivähoidossa! Se on oikeasti ihan hirveää.

Kuka perustaisi facebookkiin ryhmän "Vanhempien aika on lapsen oikeus"!

Ihmiset valittavat huonoista oloista päiväkodeissa, ja silti raahaavat lapsensa sinne joka päivä aamulla varhain, ja siellä lapset sitten viettävät koko piiiiiitkän päivän, jotkut jopa ilman kesälomia. Sielläkin ryhmässä facebookissa joku murehti että Oulussa suljetaan päiväkodit kesäksi. Eikö lapsillekin kuulu kesäloma?! Koulustakin on 2,5 kk kesälomaa, eikö pienetkin lapset ansaitse sen?!

Meidän esikoisemme oli ns. kokopäivähoidossa kaksi vuotta, 3-vuotiaasta viisivuotiaaksi. Onneksi päiväkoti oli ihana! Silti hänen hoitopäivänsä olivat 6-7 tuntia päivässä. Nyt on jo esikoulussa, mutta vain sen maksuttoman neljä tuntia, koska olen itse kotona pienempien kanssa. Kesälomat onnistuimme aina järjestämään niin että lapsi sai vähintään 2 kk tauotonta lomaa. Aluksi järjestimme omat lomamme peräjälkeen ja sitten vielä isovanhemmat hoitivat kun lapsi oli jo neljävuotias.

Nuoremmat lapsemme menevät vieläkin myöhempään päivähoitoon, jos ylipäätään menevät ollenkaan (tulevaisuudessa aion tehdä töitä kotona, lapset menevät 3-vuotiaina kerhoihin) ja hoitopäivät tulevat olemaan vieläkin lyhyempiä. Kaikki saavat tulla koulusta suoraan kotiin missä minä odotan heitä.

Rikkaita emme tosiaankaan ole mutta jo ennen lasten saamista päätin että jos kerran aion lapsia tehdä niin todellakin aion myös järjestää elämäni niin etteivät he vietä elämäänsä jonkun muun hoivissa. Lapsiamme kehutaan joka paikassa siitä miten hyvin kasvatettuja, reippaita, omatoimisia ja mukavia he ovat. Sen sijaan olen huomannut että monilla lapsilla jotka on sysätty perhepäivähoitajalle heti kun äitiysloma loppuu, on kaikenlaisia ongelmia, ylivilkkautta, käytöshäiriöitä, oppimisvaikeuksia, paino-ongelmia, yms. Minun esikoiseni esim oppi itse lukemaan jo ennen esikouluun menoa, hän on rauhallinen ja osaa keskittyä tehtäviin. Mitään muuta kuin kehuja ei ole koskaan tullut hänestä.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla