¤¤ ¤¤¤ ¤¤¤ ¤¤* JOULULAHJAT vko20 *¤¤ ¤¤¤ ¤¤¤ ¤¤
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Uusi viikko edessä taas :)
Kommentit (17)
Meillä la 3.12. Tulokas on perheen 4. lapsi. Ikä eroksi nuorimpien välillä tulee 3 1/2 vuotta, jotenkin tuntuu että tässä välissä on unohtanut ihan kaiken.
Olo on ollut superväsynyt, ällötys alkaa jo näillä 10+ vkoilla onneksi helpottaa. Rinnat on aivan turvoksissa ja arat. Farkut alkaa ahdistaa jo. Isommille lapsille ei olla vielä kerrottu, isovanhemmille kyllä. Ke on lääkärineuvola ja ensi viikolla niskaturvotusultra. Neuvolassa on jo kertaalleen käynytkin. Kivasti terkkari jaksoi mullekin vielä selittää kaikki, viimeksi oli eri täti ja kaikki oli vähän että kyllähän sä jo nämä tiedät...Sokerirasitukseen joutunen minäkin kun edellisissä hiukan oli sokerit hetkelisesti ylhäällä ja nyt ollaan kuulemma tosi tarkkoja sen kanssa.
Hyviä vointeja kaikille!
Täällä on kuvotuksen tunne hellittänyt kun jätin kahvin kokonaan pois. Eilen oli tosi hyvä päivä :) Saas nähdä koska rupeavat töissä ihmettelemään kun oon vaihtanut kahvin teekupposeen ;) Vielä pitäis pari viikkoa pitää tietoa salassa. No ens viikoks lähdetäänkin mökkiä availemaan kesäkuntoon niin siinä saa yhden vkon kätevästi kulumaan. Esikoinen se jaksaa taputella äipän masua ja hokea että kyllä sieltä vauva tulee kun on niin iso masu, höh ei kyl vielä ees oo ja ei olla asiasta hänelle vielä kerrottu mutta oliskohan se tuo lapsen vaisto :))
Ilosta ja keväisen aurinkoista viikkoa kaikille!
Jenuski rv 8+0
Tässä ollut jonkun aikaa melko hiljaista, kun oon odotellut raskauden varmistamista ultrassa. Eilen siellä sitten pieni sydän pompotti, ja pikkuiset kädet heilutti vimmatusti :) Ihana "yllätys", kaikki siis on hyvin, ja viikotkin vastasi melko hyvin kuukautisista laskettuja - tais olla nyt rv 9+6.
Pieni stressi alkaa jo olla lakkiaispukeutumisesta. Viime vuodesta on sen verran paisuttu, että vanha ihana juhlamekko ei kuinkaan mene päälle. Toisaalta, vielä ei vauvamahakaan pömpötä, joten ah, upeaa mammajuhlamekkoakaan ei vielä voi käyttää (esikoisen raskaudessa se näytti mielestäni parhaalta ihan loppuaikoina). Eli mitäs sitten? Varminta kai olisi jo hommata joku mammahame, jotta sitä myöhemmin kesälläkin vois käyttää, ja ehkä joku tunika siihen päälle. Kun vaan jostain löytäis sellaisen juhlavan kynehameen vai miksiköhän kutsutaan, sellaisen kapean kuitenkin. Tähän mennessä oon semmoisia löytänyt vain ulkomaisista nettikaupoista, ja hirvittävän suolaiseen hintaan. Onko kukaan nähnyt sellaisia Suomessa? Ja mites muut ootte ajatelleet pukeutua kevään juhliin, meneekö vanhat vaatteet vielä heittäen päälle?
Mukavia jatkoja kaikille! :)
Onko meitä täällä enää kourallinen, siis onko suurinosa siirtynyt yksityisesti kirjoittelemaan sinne Yahoon-ryhmään?
-sallis-: Ihana kuulla iloisia ultrakuulumisia, minun on vielä maltettava reilu kolme viikkoa... :( Sydänäänetkin kuunnellaan eka kerran vasta lääkärineuvolassa vkolla 12+... Kyllähän sitä välillä kaipaisi konkreettista tietoa ja tukea että masussa joku on ja kaikki on hyvin, varsinkin kun olen tämän kolmannen odotuksen kanssa ollut aivan neurottinen.
Ja tuo pukeutuminen... Olen päättänyt etten osta äitiysvaatteita ennenkuin ultrat ja sydänäänet on nähty ja kuultu, mutta tiukkaa alkaa tekeen että keksii mitään päälleen kun ovesta astuu ulos. On varmasti sitä suoliston turvotustakin, näytän nimittäin nyt jo siltä että olisin raskauden puolivälissä... Ja iltaa myöten vaan pahenee. Kuumottaa ja vatsa on pinkeä pallo ja tuntuu että nahka repeää.. Ja samanlaista kynähametta minäkin metsästin, mutta eipä löytynyt... Muutenkin täytyy ihan ihmetellä kuinka paljon odottajan muoti on muuttunut tässä neljässä vuodessa!
Onko muut kärsineet jatkuvasta pissalla ravaamisesta? Ilmeisesti se vieläkin pikkuruinen kohtu painaa niin osuvasti virtsarakkoa, koska minä juoksen vessassa tämän tästä. Ja silti paine on jatkuvaa, tuntuu että rakkoa ei saa tyhjäksi.
Mukavaa viikkoa!
Minäkin vihdoin pääsen koneelle.Alkuraskaus on menny suunnattomassa väsymyksessä ja kuvotuksessa niin kuin lähes kaikilla muillakin meistä.Puuh,toivottavasti tämä pian helpottaa.
Itse olin viikko sitten neuvolassa ja laskettuaika 14.12.Sokerirasituskokeeseen minäkin matkalla kun molemmissa aiemmissa raskauksissa sokerit ovat olleet koholla.Nyt pitäisi vaan pyrkiä syömään terveellisesti.Joka sinäänsä on aika hankalaa kun kaikki ruoka etoo ja kamalassa nälässä mielummin suuntaan vaikka Heselle kuin alan itse valmistamaan ja haistelemaan kaiken maailman hajuja.Onneksi täältä maalta on kuitenkin matkaa lähimpään roskaruokapaikkaan niin että kovin usein ei sellaista mahdollisuutta tule.Mehukeittoa vedän napaan aina heti aamusta.Se helpottaa.
Pissahätä vaivaa lähinnä öisin ja johtunee siitä että kohtu on kallellaan taaksepäin ja siten painaa vielä enemmän virtsarakkoa.Raskainta on kun makuuhuoneemme sijaitsee yläkerrassa jossa vessaa ei ole ja vihaan keskellä yötä pissalle menoa,juuri sen takia kun matkalla alakertaan herään ja huono-olo valtaa ennen kuin saan taas unenpäästä kiinni.Että sellasta.
Nyt ulkoilemaan ja istuttamaan perunoita ja kukkakaaleja.Ulkona on upea ilma.
äitimaalta 9+2
Eka neuvola on nyt varattu, se olisi ensi viikon alussa. Järkyttävä väsymys painaa koko ajan edelleen, onneksi palelu ja etova olo helpottaneet. Housuostoksille olis varmaan pian suunnistettava, kun ei enää mene oikein mikään päälle, kauheeta turvotusta koko mahalla, ei siis mitenkään vaan alamahalla. Ja ummetusta... jee...
Vessassa täytyy edelleen käydä yhtenään, varsinkin öiseen aikaan ja joka kerta jään vessareissulta hereille, uni ei vaan tule vaikka väsyttää.
Kovasti oon tässä miettiny, että koska pitäis kertoa isommille, mutta nyt ainakin oon sitä mieltä, että jos odottelis sen asian kanssa mahdollisimman pitkään. Odottavan aika kun on tunnetusti pitkä!
Aurinkoista keskiviikkoa kaikille!
Kirjoitin sitten kuulumiset tohon kaikkien nähtäville.. Jee jee, eikö täällä tosiaan oo mitään poisto mahdollisuutta viesteille...
No mut siis ultra tosiaan 1.6. Ensi viikolla nl-lääkäri ja verikokeet.
Nyt ollu pari päivää taas 24h pahaolo ja väsyttää ja närästää. Töissä vaan pakko jaksaa olla.
Mammavaatteita en ajatellut ostaa ollenkaan, jollei ihan pakko oo. Normivaatteilla menin viime raskaudenkin melkein kokonaa, pitkänmallisia paitoja, ja strech housuja ja hameita.
Tv. ansku ja maha rv 9+5
Tänään käytiin niskapoimu-ultrassa, kaikki oli siltä osin hyvin. Lääkäri yritti kovasti kuitenkin saada veriseuloihin, mutta ei suostuttu, kun ultran perusteella kaikki on hyvin. Muutenkin olen sitä mieltä, että tieto lisää tuskaa, joten ei edes haluta tietää kaikkea tässä vaiheessa. Mutta yksi yllätys ultrassa tuli vastaan; laskettu aika pomppasi 9 päivää aiemmaksi!!! Sikiön koon perusteella laskettu aika olisi jo 26.11.2009. Viikkoja onkin nyt siis 11+6 eikä 10+4... Ihana uutinen sinänsä, odottavan aika on niin pitkä ;)
Toivottavasti saan jatkaa kirjoittelua täällä teidän joulukuisten kanssa, vaikka loikkasinkin eri kuukaudelle. Tässä ryhmässä tuntuu porukka jo niin tutulta.
Nyt voi alkaa kertoa sukulaisille iloisia uutisia! B-)
Jos uskaltautuisi tuolta taustalta mukaan kirjoittelemaan... Käyn jossakin vaiheessa laittamassa tiedot tonne esittelypinoon. Mut tässä lyhyesti: Mulla ikää kohta 27v, esikoinen 1v, 3. raskaus (km joulukuussa) LA 26.12.
Tiistaina kävin neuvolassa ja eilen pääsin ylimääräiseen ultraan kurkkaamaan onko masussa ketään elossa. Sydän siellä onneksi sykki hienosti. Viikkoja ei pystytty vielä tarkistamaan kun tuo neuvolan laite ei oo niin tarkka kuin sairaalassa tai yksityisellä. Ilmeisesti vaikutin terkkarin mielestä niin "hysteeriseltä" neuvolassa jotta katsoi paremmaksi neuvotella tuosta ultrasta lääkärin kanssa=). Hieman tuo km kummittelee takaraivossa ja varsinkin kun "oireet" oli parina päivänä hieman saman tyylisiä kuin ennen tuota keskenmenoa. Saipahan tuosta nyt edes pientä mielenrauhaa itselle ja miehelle.
Oireita mulla ei ihan hirveesti ole. Viikko sitten oli vielä ihan tajutonta huimausta ja lievää etovaa oloa. Nyt ei juuri mitään ole ollut. Ainut et joutuu aamulla anivarhain käymään vessassa ja sit ei saa enää unta...
Äitiysvaatteista ainakin on ollu puhetta. Uudet farkut ajattelin ostaa jossakin vaiheessa. Viimeksi menin yksillä housuilla koko raskauden ja hieman oli ankeeta... Paitoja en varmaan tarvii, toivottavasti. Viimeksi normi paidat meni masutuubin kera melkein loppuun asti viimeistä kuukautta lukuunottamatta.
Jaaha, esikoinen alkaa vaikuttaa siltä kuin haluaisi nukkumaan. Pääsee itsekkin kätevästi sänkyyn lukemaan tai katsomaan telkkaria. Palailen varmasti lähiaikoina (varmaan jo illalla...) kirjoittelemaan lisää kuulumisia. T: Viivioskari rv 7+4
Tein eilen raskaustestin kun olo oli ollut etova jo jonkin aikaa - vahvat tikkuviivathan siihen pelmahti. Tänään kävin yksityisellä tarkistamassa missä mennään, sillä kuukautiset eivät tytön jäljiltä olleet ehtineet alkaa, eikä siis mitään tietoa hedelmöityksestä. Siellä se makoili melkoinen joululahja, laskettu aika jouluaaton aattona ja viikkoja siis jo 8:)
Meillä on kotona 1v11kk poju ja 7kk tyttö, että aikamoinen ruljanssi on luvassa. Tämä raskaus oli puhdas vahinko, söin Cerazette-pillereitä jälkitarkastuksesta lähtien, eipä kovin hyvin ehkäissyt;) Alan hiljakseen toipua järkytyksestä, kiitos mieheni ja todella mukavan lääkärin tänään...
Olen laittanut kaikki minivauva ja äitiysvaatteet kiertoon, sillä suunnitelmissa oli pitää ainakin kahden vuoden tauko - luonto päätti toisin. Pääsee siis ruinaamaan tavaroitaan takaisin ja ostelemaan uutta, onneksi kesällä ei paljon mitään tarvii.
Huomenna lienee syytä soittaa neuvolaan ja varailla aikaa np-ultraankin jo. Aion synnyttää Naikkarilla, sillä siellä myös kaksi edellistä.
Rouvaii rv 8+0
Musitan nikkisi tuolta viime vuoden lokakuisista, meilläkin 7kk:n ikäinen ryömivä pojanveitikka täällä kotona, meillä tosin ikäeroa seuraavaan onki sitten yli 5v, kun seuraava syksyllä jo lähtee eskariin.
Minäkin oon sitä mieltä kuin joku jonka nimeä en muista...että mitä useampi raskaus takana sitä hermoheikommaksi sitä tulee...heti kun on parempi pvä pahanolon suhteen, niin jo ajattelee että kaikki on menetetty. Kun taas pari päivää vaan oksentelee niin kyllä miettii miksei voi olla tyytyväisnen siihen mitä annetaan....
Minä kolmannen muksun jälk. laitoin kaikki vauvakamat kiertoon, mutta nyt on tältä nuorimmalta kaikki tallessa, meillä kun oli aatoksena tehdä vielä tää viides ja viimeinen villahousu....Vanhemmille muksuille on kerrottu, koska olen hyvin aktiivisesti halannut pönttöä.... Muille kerrotaan np-ultran jälkeen joka on jo ens ma! Kylläpä aika vierähtää.
Mutta nyt kutsutaan tuolta toisesta huoneesta!!
Tanni (viikot kuukautisten mukaan 10+1 mutta siirtynevät ultrassa n. viikon myöhemmäksi...)
Nostanpa pinossa ylös päin.
Jostain syystä mun viesti ei halunnu tulla tänne mut olokoon.
Neuvolassa kaikki ok ol.
T: M_K 9+4
Eli jatkuvan kuvotuksen merkeissä täällä kuluu aika ja samalla on tota huimausta ja päänsärkyä ihan 24h. Eilen oli synttärit ja koko päivä meni petissä. Tänään oon päässyt jopa käymään ulkona, mutta olot on kyllä aivan surkeet. Oon suoraan sanoen aivan kypsä näihin oloihini! Pissalle on juostava parin tunnin välein, eli auta armias jos vaikka päänsäryltä nukahdan niin melkein samantien toi rakko herättelee.
:(
Ens tiistaina sokerirasitus, seuraava neuvola kesäkuun 10.pvä ja ultra joskus kesäkuussa, en ole saanut vielä aikaa kun kuntaliitoksen vuoksi ei neuvola ole saanut vielä kesänaikoja koneelle.
Jippii... :(
Minttulotta 9+1
Olen uusi täällä. Pari päivää sitten esittäydyin "Joululahjat esittäytyy" -sivulla, mutta vasta tänään ekaa kertaa tänne kirjoittelen. Kirjoitin aiemmin vkon 19 palstalle, en huomannut, et oli jo vko 20 olemassa (mulla ei ole mitään hajua millä viikolla mennään milloinkin). Sori...ketä kiinnostaa, voi siis käydä tarinani sieltä lukemassa.
Lyhyesti uudestaan: la 12.12., rv 10+2, eka lapsi sekä miehelle että itelle. Asun ulkomailla (Saksassa).
Pahoinvointia oli välillä enempi välillä vähempi viikoilla7-9, eli kolmisen viikkoa. Nyt voinut aika hyvin ja innolla ootellaan seuraavaa lääkärintarkastusta ja ultraa, joka ens ke:na!! Mieles tietty myös pienoinen huoli ja pelko, ettei kaikki ookaan hyvin, mutta pakko aatella positiivisesti!
Hyviä vointeja ja kivaa viikonloppua kaikille!
Terkuin Lizzy-79 ja Pähkinä
MinttuLotta kysyi pari päivää sitten:
Onko muut kärsineet jatkuvasta pissalla ravaamisesta? Ilmeisesti se vieläkin pikkuruinen kohtu painaa niin osuvasti virtsarakkoa, koska minä juoksen vessassa tämän tästä. Ja silti paine on jatkuvaa, tuntuu että rakkoa ei saa tyhjäksi.
Itelläni alkoi heti alussa pissalla ravailu. En oo koskaan joutunut yöllä heräämään pissalle ja nykyään se on ihan sääntönä. Muutama viikko sitten saatoin herätä jopa pari kertaa yössä, nyt on vähän rauhoittunut, mutta joka yö kuitenkin. Ja päivän mittaan kävin myös vähän väliä, sekin nyt vähän rauhoittunut.
Kysyin lekuriltani, niin se sanoi, että johtuu siitä, kun alkuraskaudessa kroppa alkaa "kehittää"/ kerätä tms. enemmän nestettä. Siitä voi myös johtua, et jo 10. rv tienoilla alkaa vyötärön alue tuntua turvonneelta vaikkei vielä varsinaista vauvamasua oliskaan.
Eli on ihan normaalia ja kuuluu myös alkuraskauden mahdollisiin oireisiin.
joo elikkäs meilläkin olisi joulukuussa paketti toivotavasti tulossa. etova olo ja armoton väsymys sai testin tekemään ja la olisi 16.12. ellei nyt np-ultra muuta sitä. Tuntuu täälläkin että maha jo on turpoomassa, ei meinaa caprit kahden kesän takaa päälle mahtua... pitänee ettii takas ne äippähousut ja muut reilummat pökät.
Mutta tytsiltä taas tainnu tutti tippuu ku öninä kuuluu.
Kiitokset taas naulle viikon aloituksesta!
Mitäs muille kuuluu? Ensimmäinen neuvolakäynti takana ja laskettiin lasketuksi ajaksi nyt kierukanpoiston ja vuotojen perusteella 17.12. ja ultrassa sitten tarkentuu. Eipä tuo ensimmäinen neuvolakäynti tosiaan ihmeitä pitänyt sisällään, tärkeintä varmasti itselle oli että neuvolantäti rauhoitteli kivuista ja valoi uskoa että kaikki on hyvin. Keskusteltiin juuri siitä kuinka usein juuri kolmatta odottaessa sitä pelkää enemmän kun ymmärtää kuinka paljon on kyseessä ja arvostaa lasta ja uutta elämää jo niin erilailla. Tiedostaa riskit. Olo on huojentunut, mutta edelleenkin odotan että niskaturvotusultra tulisi ja kuulisin että viikkoja vastaava vauva siellä on. Toivottavasti on. <3
Pahoinvointi vaan yltyy. Iltapäivästä lähtee pahenemaan iltaa kohden ja rypäleitä syöden ja vettä juoden illasta selviää. Yöt on tukalia, pissalla ravataan, vatsa ja lonkat kipuilee ja mahallani en ole pystynyt nukkumaan enää. Masu on kuin potkupallo, eikä mitkään normihousut mene enää kiinni. Olen käyttänyt tunikoita ja farkkuja auki alla. En tiedä pieneneekö tämä tästä hetkellisesti, voiko muka olla pelkkää turvotusta, mutta en ole suostunut vielä äippävaatteita hankkimaan.
Sokerirasitukseen joudun nyt heti alkuraskaudesta kun edellisessä puhkesi raskausdiabetes. Eli sitäkin odotellessa...
Nyt huomaan etten enää mene päivä kerrallaan vaan viikko kerrallaan. Edistystä sekin! :D
Mukavaa viikon alkua kaikille!
Minttulotta