Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jatkuva väsymys - mistä on kyse?

Vierailija
09.05.2009 |

Olen ollut jo pitkään väsynyt, siis useamman vuoden. Olen opiskelija, käyn silloin tällöin töissä. Lapsia ei ole, enkä ole raskaana.

Esim. viime yönä nukuin klo 23.00 - 10.00. Menin päiväunille 13.30 ja nousin 15.30.

Tänään nukahdan taas varmasti viimeistään klo 23.00. Pahimpina vuorokausina saatan nukkua 16 tuntia todella helposti. Pisimmät yhtämittaiset uneni ovat myös 16 tuntia.

Viime kesänä olin töissä 8-15.30. Menin päiväunilla aina töiden jälkeen, heräsin noin klo 18.30 ja menin yöunille noin 22.00.

Tällainen unentarve eristää yhteiskunnasta.

Mikä voisi olla syynä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
09.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verikokeissa ei mitään ollut, ja muuta ei omalääkäri osannut tehdä. Minkä erikoislääkärin pakeille sitä pitäisi mennä?

Vierailija
2/14 |
09.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

-vitamiinipuutos

-raudanpuutos/anemia

-muuten huono/riittämätön ruokavalio

-tupakointi

-kilpirauhasarvot sekaisin

-maksaoireet

-masennus/burnout...

Onko elintavat ja ruokavalio kunnossa? Liikuntaa, kaikkea ruokaympyrästä säännöllisesti, riittävästi eikä liikaa. Alkoholi ja tupakointi minimiin. Verikokeet labrassa. Ent henkinen puoli? Oletko tyytyväinen elämääsi, oletko elämänhaluinen? Masennus voi oirehtia myös väsymyksenä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
09.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko allergioita?

Vierailija
4/14 |
09.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

-vitamiinipuutos

-raudanpuutos/anemia

-muuten huono/riittämätön ruokavalio

-tupakointi

-kilpirauhasarvot sekaisin

-maksaoireet

-masennus/burnout...

Onko elintavat ja ruokavalio kunnossa? Liikuntaa, kaikkea ruokaympyrästä säännöllisesti, riittävästi eikä liikaa. Alkoholi ja tupakointi minimiin. Verikokeet labrassa. Ent henkinen puoli? Oletko tyytyväinen elämääsi, oletko elämänhaluinen? Masennus voi oirehtia myös väsymyksenä...

Olen käynyt verikokeissa, kaikki oli kunnossa. Hemoglobiini oli hiukan alhainen (123), mutta syön lisärautaa.

Olen tyytyväinen elämääni, en ole masentunut. Harrastan liikuntaa 2-4 krta viikossa. En polta lainkaan, alkoholia juon kerran kk:ssa suunnilleen.

Tuntuu niin oudolta. Kukaan ei koskaan ymmärrä, miten voin olla AINA väsynyt. Miehenikin vinoilee päiväunistani.

ap

Vierailija
5/14 |
09.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä parikymppisenä alkaa oireet lisääntymään. Sairaudessa unentarve on suurempi kuin normaalilla ihmisella. Googleta narkolepsia ja katso onko sinulla muitakin oireita jotka täsmää.

Vierailija
6/14 |
09.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tosiaan ainoana vaivana pelkkä väsymys, joka ei mene nukkumalla ohi. Voisin siis nukkua heti heräämisen jälkeen.

En ole allerginen millekään. Talo, jossa asumme, on rakennettu 2004 (kerrostalo).

ap

Vierailija
7/14 |
09.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysytkö hereillä koko päivän ? Nukahdatko väkisin vai oletko vain päivän väsynyt ? Oletko ikinä meinannut nukahtaa tunnilla koulussa opiskellessasi ?

Minullakin oli alkuun oireena vain jatkuva väsymys joka ei mennyt nukkumalla ohi. Epäilen edelleen narkolepsiaa.

Vierailija
8/14 |
09.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysytkö hereillä koko päivän ? Nukahdatko väkisin vai oletko vain päivän väsynyt ? Oletko ikinä meinannut nukahtaa tunnilla koulussa opiskellessasi ?

Minullakin oli alkuun oireena vain jatkuva väsymys joka ei mennyt nukkumalla ohi. Epäilen edelleen narkolepsiaa.

Joskushan on väkisin sellaisia päiviä, ettei päiväunille pääse. Silloin kyllä pystyn olemaan hereillä, mutta viimeistään viikonloppuna otan unet takaisin. Olen joskus meinannut nukahtaa tylsällä luennolla, mutta ei se ole yleistä.

ap

Vierailija
9/14 |
09.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tyytyväinen elämääni, en ole masentunut.

ap

Masennusdiagnoosi ei ole mikään helppo.

Vierailija
10/14 |
09.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tyytyväinen elämääni, en ole masentunut.

ap

Masennusdiagnoosi ei ole mikään helppo.

Tuntuu vaan niin hassulta, että olisin masentunut. Mulla on hyvät ihmissuhteet ja miehen kanssa menee hyvin. Mun elämässä on suunta, opiskelen mielekästä alaa ja työkin on hauskaa. Ajoittan on stressiä opiskeluiden takia, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä. Pidän itsestäni huolta, jaksan ulkoilla. Ruokahalu on normaalia. Viihdyn sosiaalisissa tilanteissa. Itsetunto on hyvä. Pystyn kokemaan mielihyvää.

Ainoa ongelma on väsymys.

ap

Vierailija
11/14 |
09.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kilpirauhasen vajaatoiminta. Mielestäni se ei näy perusverikokeissa..

Vierailija
12/14 |
09.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli jatkuva väsymys joka ei menny nukkumalla millään ohi. Kävin verikokeissa ja hb oli 70. Verensiirron ja rautalääkityksen jälkeen väsymys katosi n. 3kk kunnes taas hb laski ja tavaton väsymys palasi. Nyt vain tutkitaan mistä tuo alhainen hb ja sen lasku johtuu.

Vierailija
13/14 |
09.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos arvot ovat viiterajoissa (vaikka just ja just) mutta oireita on, niin ne aina sanoo niiden syyks minkä milloinki, yleisimmin masennuksen.

Joissain paikoissa otetaan vain TSH ilman T4V. Suomessa tsh:n yläraja on liian ylhäällä, sillä yli 90%:lla terveistä ihmisistä tsh on alle kaksi ja yläviiteraja on noin 5...

Mulla ei tsh noussut yli viiterajan, mutta t4v meni pois alueelta... Sain pitkään taistella, ennen kuin lääkärit uskoi, että kyllä ne kilppariarvot nyt vielä kannattaa ottaa. Sitä ennen sain masennuslääkkeet.. Nyt Thyroxin-lääkityksellä voin miljoona kertaa paremmin.

Vierailija
14/14 |
09.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva kysymys, mistä on väse?

Että silleen. Yövalvomiset näköjään vaikuttaa jo siihen miten lukeekin asioista.