HUOMIO HUOMIO!! Kaikki AV-mammat tällä tai ensivkolla verenluovutukseen!
Kävin äsken tuossa ruokatunnilla luovuttamassa verta (jyväskylässä) ja kiittelivät kovasti ja sanoivat että voi kumpa saataisiin tällä ja erityisesti ensivkolla paljon luovuttajia. Nuo pyhät sotkevat pahasti aukioloaikoja ja tuoretta verta tarvitaan kuitenkin jatkuvasti (ja erityisesti sitä kuluu juuri joulun ja uudenvuoden aikana) Joten vetoan nyt teihin kaikkiin AV-mammoihin. Menkää luovuttamaan verta!
Ei haittaa vaikka olette kestoilijoita tai kertiksia, köyhiä tai rikkataita, kotiäitejä tai uraohjuksia. Kaikkien veri kelpaa. Myös sellainen veri joka herkästä kuohahtaa kun em. asioista aletaan provoilemaan ;)
AV-mamma JKL kiittää ja kumartaa :)
Kommentit (70)
Mutta te kaikki muut, käsi ojossa luovuttamaan!
Jännittää vähän ja toivottavasti hemoglobiini on tarpeeksi korkea. :)
Itse en ole painanut 50kg (tai enempää) kuin raskausaikana. Normaalipainoni on siinä 43-47kg hujakoilla. Tärkeämpää on sopusuhtaisuus ja hyvä veri (korkea Hb). Eivät ole koskaan edes kysyneet mitään painostani, ja kysymyksissähän ei sitä painoa edes ole..
minulta kysyttiin, painan n.54kg ja heti ensimmäisenä ennen kuin käytiin lomake läpi hoitaja kysyi painoa. Alle 50-kiloiselle voi tehdä tuo verenluovutus heikkoa, kun ei pienessä ihmisessä tietenkään voi olla yhtä paljon verta kuin 100-kiloisessa.
Lisäksi mulla on alhainen hemoglobiini.
Ja mitenhän ne huumeet muuten vaikuttaa? Suonensisäiset ymmärrän mutta entäs muut?
veren määrä on elimistössä likimain vakio. Miehillä vähän enemmän kuin naisilla.
on hyvä varata jos olet ensikertalainen. Nopeastikin voi selvitä jos ei käy yhtään heikottamaan. Itse otin aika varovaisesti ekalla kerralla, ja istuskelin kaikessa rauhassa ennen kuin lähdin kävelemään kotiin vaikkei juurikaan heikottanut tms.
kauanko siinä menee?
Josta itse luovutus n.10min
elikkäs, eka täytät lomakkeen (muutama minuutti), sitten otetaan Hb (muutama minuutti) sitten luovutus (10min) ja lopuksi kahvit ja pullat..
Tietysti jos on ruuhkaa niin menee pisempään (tavallaan toivoisin että olisi ruuhkaa..) :)
Varsinainen luovutus kestää alle 10 minuuttia, mutta alussa täytellään papereita ym. ja lopussa joudut hetken odottelemaan kun varmistavat ettet ole pyörtyilevää sorttia :)
EN LUOVUTA SIELUANI MUILLE!!!!
Toivottavasti joudut onnettomuuteen tai sairastut leukemiaan..
mitat 50kg/170cm
synnytyksestä alle 12 kk
imetän
Lisäksi noita luovutuspaikkoja ei kauheasti ole...
en varmaan koskaan voi.
Olen niin pienikokoinen, että en koskaan paina vaadittavaa 50 kg, paitsi jos olen raskaana ( kuten nyt olen, mutta painan silti vasta n. 42 kg ), mutta raskaana käsittääkseni saa luovuttaa verta.
toivottavasti sinä joudut onnettomuuteen eikä kukaan pysähdy auttamaan. Ja toivottavasti sulle ei koskaan löydy sopivaa luuytimenluovuttajaa.
Ei ole synti olla luovuttamatta verta, mutta luovutuksella itsensä jalustalle nostaminen on
kun syön purkista hormoonit mitä mun elimistö ei osaa itse tuottaa. Muuten ehkä kävisin (en ole koskaan vakavasti miettinyt koska en ole koskaan ollu verenluovutuskelpoinen).
krooninen sairaus estää. Valitettavasti, mielelläni luovuttaisin. Muita kuitenkin kannustaisin, aikaisemmin luovutin säännöllisesti. Se taitaa olla tervellistäkin.
kuolee kyllä ilman verta tai veren kanssa jos on päivät luetut.. nähty on!!!
sairaus, raskaus ja imetys, paino, lääkitys ja hemppakriteereissä kolahtaa.
en varmaan koskaan voi.
Olen niin pienikokoinen, että en koskaan paina vaadittavaa 50 kg, paitsi jos olen raskaana ( kuten nyt olen, mutta painan silti vasta n. 42 kg ), mutta raskaana käsittääkseni saa luovuttaa verta.