Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etikettiasiaa! Jos sulhasella häissä frakki..

Vierailija
15.12.2008 |

niin voiko morsiammella olla vajaamittainen hääpuku? Mua himottaisi sellanen puoleen säären oleva puku. Ei ihan lyhyt, muttei ihan pitkäkään, sellanen 50-luvun tyylinen.

Onko ihan hirveä etikettivirhe jos ei laita täyspitkää?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
16.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan rohkeesti sen mittainen asu kuin haluat. Teitä ne vieraat on tulleet katsomaan ei jotain etikettiä. Olin kesällä häissä jossa morsiamella oli lyhyt puku ja sulhasella frakki. Ei siellä kukaan katsonut sen takia nenän vartta pitkin.

Vierailija
2/13 |
15.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole muita etikettejä kun ettei pukeudu juhlavammin kuin hääpari (vieraana) mutta itse laittaisin pitkän puvun frakin pariksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
15.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun häissä on kuitenkin myös ns. parempaa väkeä.. Varmasti ovat tietoisia etiketistä enkä haluaisi olla moukka, jota päivitellään, että eikö tuo tiennyt...

Jos tuosta etiketistä ei siis oikein voi poiketa hyvän maun rajoissa niin en poikkea.

ap

Vierailija
4/13 |
15.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinaisia etikettejä mun mielestä ole jos ihan jostain kirjasta katsoo. Itse olen monta vuotta myynyt miesten juhlapukuja ja ihan sillä kokemuksella muistelen. Mutta jos haluat tyylikkäät ja ns. "viralliset" häät, laittaisin varman päälle ja perinteisen pitkän puvun. Jos miehellä olisi tummapuku niin lyhyt olisi ihan ok.

T:2

Vierailija
5/13 |
15.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Frakin kanssa käytetään aina nilkkoihin asti ulottuvaa, juhlavaa leninkiä eli ns. suurta iltapukua/ juhlapukua.

Vajaamittainen mekkonen siinä frakin rinnalla olisi todella tökerö moka. Jos mielit vajaamittaist pukua, valitse sulhaselle tumma puku frakin sijaan.

Vierailija
6/13 |
15.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlapuku (kutsukortissa lukee frakki tai juhlapuku)

* Puku on täyspitkä juhlavasta materiaalista valmistettu avonainen tai olkaimeton. Akateemisissa päiväjuhlissa pitkähihainen, ei avokaulainen.

* Sirot avonaiset juhlakengät. Voivat olla puvun väriin sointuvat. Juhlasukat.

* Siro, pienikokoinen laukku (hihnaton). Kenkien kanssa saman sävyinen tai samaa materiaalia.

* Käsineet: pitkät, kyynärpään yli ulottuvat. Jos puku on pitkähihainen, käsineet ovat ranteen peittävät.

* Juhlavat arvokorut

* IItapuvun kanssa naiset voivat käyttää ulkovaatteena: turkki, juhlava takki tai stoola.

* Ei käytetä rannekelloa, ellei se ole korukello.

Eli pitkää olla pitää. Jos haluat laittaa vajaamittaisen mekon niin miehen tulisi vaihtaa tummaan pukuun. Itse en ole etikettiasiantuntija, mutta kyllä frakki+lyhyt mekko -yhdistelmä näyttäisi ainakin mun mielestä tosi epäsuhdalta.

Vierailija
7/13 |
15.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hääjuhlahan, jos mikä, on täynnä etikettisääntöjä. Niiden on tarkoitus helpottaa juhlijoiden ja vieraiden valmistautumista, ei aihettaa turhaa harmia. Kun tunnet etiketin, ja käyttäydyt sen mukaisesti, juhlaan kuin juhlaan on helppo valmistautua.

Vierailija
8/13 |
15.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkissä on kuitenkin paljon enemmän valinnanvaraa, mikä on hyvä ja sulhanen saa lainaan todella ihanan isänsä frakin, joten frakki tuskin vaihtuu. Sulhanen haluaa ehdottomasti pukeutua siihen kun näyttää siinä niin komealta ;). Lisäks näin sulhasen puku ei tuu maksamaan mitään.

En ole kokeillut vielä edes vajaamittaista pukua päälleni, voihan olla ettei se edes sopisi. Parempi varmaan nyt vain unohtaa se ja ruveta tiirailemaan pitkiä...

ap

Vierailija
9/13 |
15.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painottuvat iltaan. Ihan perinteiset pippalot sikäli. Vieraita on kutsuttu n. 100.

ap

Vierailija
10/13 |
15.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään, mielelläni laitan, musta pitkävartiset hansikkaat on kauniit, kun käsivartenikin sen kestävät..

Mites tuo hansikasetiketti sitten? Ja sormus? Mihin se laitetaan?? Hanskan päälle? :D Aina vaan menee vaikeemmaks.

ap

Vierailija
11/13 |
16.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hansikkaasta avataan vasemman nimettömän sormen sauma

siten, että sormuksen saa pujotettua paljaaseen sormeen.

Onnistuu hienosti, ja kokemusta löytyy.

Ja ehdottomasti miehen frakin rinnalle nainen tarvitsee

täyspitkän ja juhlavan hääpuvun. Coctail-tyylinen, lyhyt

häämekko sopii vain tumman puvun seuraksi.

Vierailija
12/13 |
16.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

millasia tyyppejä te normaalisti olette. Jos olette hyvinkin tottuneet esim. akateemiseen juhlintaan, teille ei tuota mitään "ahdistusta" pukeutua frakkiin, pitkään iltapukumaiseen hääpukuun ja pitkiin käsineisiin juhlissa. Jos sen sijaan olette huomattavasti epämuodollisempaan juhlimiseen tottuneita, en pilaisi suurta juhlapäivääni tapoihini täysin soveltumattomalla pukeutumisella, vaan valitsisin sen tumman puvun miehelleni ja itselleni minua miellyttävän (ehkä vähän lyhyemmän) hääpuvun.

Joskus on aivan järkyttävää olla häissä, joissa hääparista huokuu, että heidät on asetettu johonkin "muottiin", johon he eivät todellakaan kuulu. Usein juuri sellaiset häät saavat sulhasenkin niskakarvat pystyyn. Tee hääjuhlastasi teidännäköiset. Silloin viihdytte niissä juhlissa molemmat ja juhlista jää paras muisto, kun pystytte olemaan henkisesti täysillä mukana omassa päivässänne.

Vierailija
13/13 |
16.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei se meille minkäänlaista ahdistustakaan tuota. Mies haluaa itse nimenomaan ehdottomasti frakin ja osaa siinä kyllä käyttäytyä. Ei minua etiketti sikäli huolestuta.

Ainoa, mitä mietin nyt tässä pukuasiassa on se, että kirkko on tavallinen juhlallinen kirkko eikä mikään iso tyypillinen pramea kirkko. Meidän kirkkomme on keskikokoinen, idyllinen. Samoin julapaikka ei ole mikään kartano vaan sellanen kunnostettu kaunis seurojentalo.

Mahtaako se frakki istua sinne vai näyttääkö hölmöltä?

Siis ei tässä juhlapaikassakaan nyt mitään liikuntasalia ja puolapuita ole pitkin seiniä, vaan ihan nätti tila, jonne mahtuu kyllä vaikka 250 henkeä, mutta kartano se ei ole.

ap