Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

###HELMET toukokuu 2009###

04.05.2009 |

.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
04.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan huomannut uutta joten aloitan uuden! Kaikki taitaa olla ulkona kun on olut niin hyvät ilmat. Viime viikko meni talvivaatteita pestessä ja varastoon viedessä. Ihanaa oli myös kun pääsi haravoimaan pihaa! Tietokonetta en avannut olenkaan koko viikolla!

Levin reissu meni hyvin vaikka olikin raskas ajomatka. Meno matka meni pikku neidin kanssa hyvin. Pysähdyttiin aina syömään ja jatkettiin matkaa. Kotiin päin tullessä neiti alkoikin huutamaan. Mikään ei oikein auttanut.12,5 tuntia meni ajaessa! Nyt musta tuntuukin, että mihin vain ajetaan tyttö huuttaa. Saikohan auto kammon?

Jollain oli kysymyksiä. En muista kellä , enkä mitä kysymyksiä:) kesäpukeutumisen vain. Meidän tytöillä pidin oikein helteillä lyhyt hihaisia bodeja tai en mitään. Joku shortsiasukin taitaa löytyä. Ja varjossa pyrin pitämään, ainahan se ei ole mahdollista mutta niin paljon kun pystyin.

Neiti kasvaa hyvin ja kehittyy. Hymyilee jo kovasti ja hentoa jokeltamistakin kuuluu. Viime yönä heräsi vain kerran. Yleensä kyllä pari kolme kertaa. Rytmikin on löytynyt. Nukkuu1-2 tunnin unia ja hereillä jaksaa ollla noin tunnin verran.

Löysin eilen kirpputorilta ihanat pinkit rattaat. Carena merkkiset, todella hyvä kuntoiset ja hinta vain 50 e. Musta edulliset, koska oon nähnyt kuluneita rattaita 30-40e. Väri vain mietitytti mutta oli ne niin hyvän näköiset että pakko oli ostaa. Haaveilin vaan ruskeista rattaista aikaisemmin!

Jonttu ja neiti kohta 2kk!

Vierailija
2/33 |
04.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ollut ihanat ilmat. Alkaa pikkaisen sisällä ahdistaa kun ikkunat huutaa pesua ja talvivaatteet varastoa. Emme ole saaneet vielä pihaharavointejakaan loppuun. On vain niin ihana olla ulkona ja käydä vaunulenkeillä.

Meillä pikkumies oli 3 kk neuvolassa 5910 g ja 59 cm. Omalla käyrällä kasvaa tasaisesti vaikka ei suuren suuri vielä olekaan. Niklas syö nykyään vain kerran yössä (nukkumaan klo 23 ja eka syönti klo 5). Välillä itse herään jo kolmelta odottelemaan että koskas sitä herättäis... että tälläinen hömppä äiti..

Pneumokokkirokotukseen olemme aikeissa osallistua. Mietin vain että kannattaako se tehdä nyt heti vai vasta 7kk iässä. Muuta ei huolestuta kuin piikit, sillä tätä ensimmäistäkin rokotusta poika huusi aivan hirveästi.

Mukavaa toukokuuta helmeille ja tulkaahan kertomaan kuulumisia.

Vauvaksi ja Niklas 13 vkoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vilistää taas luvattoman kovaa. Viime viikko oli tosi raskas, oli monenlaista aktiviteettia ja astma vaivaa, niin köhien on kulunut minun aikani. Katselen vain ikkunan takaa tuota lämmintä kevätsäätä.

Meilläkin oli 3 kk neuvola ja meidän neiti oli kasvanut hienosti, mutta on pikkuinen sintti: 4990g ja 58 cm. Kasvaa omilla käyrillään, mutta on samankokoinen kuin meidän keskimmäinen 2 kk:n iässä..! Rokotus meni hienosti, tyttö ei edes huomannut sitä! Rotat neiti tosin pulautti hrtikohta vaatteilleen ja minun syliini, mutta terkan mukaan ehti imeytyä... Toivotaan näin.

Suurin muutos meillä on tapahtunut viimeisen viikon aikana: tyttö on oppinut tarttumaan leluun! Heiluttelee jumppalelua kuin nyrkkeilijä ja tarraa helistimeen tohkeissaan, kun sitä ojentaa hänelle. Muutenkin lelutt kiinnostaa ihan eri tavalla juin ennen. Neiti on myös alkanut jutella ihan työkseen, kiekuu ja höpöttää kovalla äänellä. Punkeaa kovasti ylös ja seisoo sylissä jämäkästi. Maassakin on alettu vähän viihtyä, mutta aika pieniä pätkiä vielä.

Meillä ristiäiset vihdoin tulossa reilun viikon päästä ja sitä ennakoiden pestiin ikkunat tuossa vapun pyhinä. Ihanaa, kun sekin on nyt tehty! Olen myös pyöritellyt taas vaaterumbaa, kaivellut vauvalle jo vähän isompia vaatteita varastosta ja pistänyt pieniä pois. Piti myös katsastaa, että millaisia kesävaatteita neidille löytyy vai pitääkö hankkia jotain. Lopputulema oli, että valkoisia lyhythihaisia bodeja voisi hankkia, niin sopivat sitten kaikkien värikkäiden hörhelöiden kanssa, mitä varastoista löytyi.

Kesäpukeutumisesta oli puhetta, niin meillä on käytetty shortsiasua ja lyhythihaisia paitoja/bodeja ja yritetty pysyä varjossa. Siinä vaiheessa, kun on lähdetty kävelemään, on ollut pakko jotain voidetta laittaa, vaikka onkin oltu alle 1-vuotiaita. Niitähän on niitä fysikaalisia voiteita, jotka muodostavat vain mekaanisen suojan ihon pinnalle, lienevät melko turvallisia? Ihan pienelle vauvalle en kuitenkaan laittaisi.

Meillä on päiväunet olleet aika repaleisia parin viikon ajan. Ekat unet aamupäivällä vielä sujuvat kärryissä 1,5 - 2,5 h, mutta iltapäivät on olleet hankalia. Johtuu osittain ehkä lämmöstäkin, kun ei voi pitää enää mitään haalaria päällä ja vauva tempoo käsillään joka paikkaa. Tuttia olen myös yrittänyt nyt ihan urakalla vakiinnuttaa unikaveriksi, jotta kesällä ei sitten olisi koko ajan sormet suussa, kun ei ole tumppuja esteenä. En tiedä, pitäisikö yrittää nukuttaa sisälle iltapäivällä, mutta siinäkin on ongelmana meluisat isosisarukset... Miten teillä muilla unien kanssa menee?

Yöunet sen sijaan sujuu ihan mallikkaasti, viime yönä luulen, että neiti heräsi ensimmäisen kerran vasta klo 4.30, mutta en ole täysin varma. Olen saattanut olla niin unessa, etten muista aiempaa herätystä... Unille menokin on ollut aika säännönmukaista. Klo 20 alan syöttelemään ja jossain vaiheessa nostan pystyyn itseäni vasten, laitan tutin suuhun ja harson poskea vasten ja siihen tyttö nukahtaa pienten itkaisujen saattelemana. Klo 22 pistän sänkyyn ja menen itsekin nukkumaan. Nyt tavoitteena olisi yrittää saada tyttö sänkyyn jo vähän aiemmin, jotta ehkä itsellekin jäisi aikaa illalla. Saa nähdä.

Vähän mökkihöperö olo alkaa olla, kun en ole ulkoillut kunnolla moneen viikkoon. Laantuisi nyt vähän tuo pölykausi, niin pääsisin minäkin nauttimaan lämpimistä keleistä.

Hilpsu ja tintti reilut 3 kk

Vierailija
4/33 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä nyt on iskenyt, mutta jo eilen alkoi masentaa ja kaikki tökkiä. Ehkä se on tää sisällä kykkiminen tai väsymys, mutta masentaa. En jaksaisi koko ajan viihdyttää vauvaa, se kun kukkuu hereillä paljon enemmän tätä nykyä. Onneksi on kesäloma tulossa, niin on edes noista isommista lapsista seuraa.

Ehkä pitäisi käydä jossain kampaajalla tms., että saisi vähän piristystä. Mutta sekin ärsyttää, kun minä olen tähän mennessä hoitanut vauvan lähes täysin, (mitä nyt mies vahtinut vauvan unia, kun olen käynyt punttiksella), niin mies heti urputtamaan, jos vihjailenkin, että voisin johonkin mennä. Että miten hän saa sitten vauvan nukkumaan jne. - ei uskoisi, että on kolmas lapsi! No, oma vika kai, pitää alkaa harjoittamaan miestä, että pääsee lähtemään. Tähän mennessä ei vaan hirveitä haluja ole ollut, mutta nyt tuntuu, että meni kerralla yli äyräiden!

Tänäänkin mies illan töissä, joten täytyy mennä hoitelemaan noita iltatoimia vauva kainalossa. Äh ja puh...

Tympääntynyt Hilpsu

Vierailija
5/33 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoinkin sataa ! Keskimmäisellä on tänään 5 v. lääkäri ja mulla jälkitarkastus. Ompa jotain tekemistä sadepäivänä.

Hilpsu! meillkäkin minä hoidan vauvan ja mies laittaa isommat tytöt ehkä jopa nukkumaan. Onneksi on ruennut puuhastelemaan enemmän isompien kanssa. Meillä om laajennus kesken, siihen menee miehen koko vapaa-aika. Jos johonkin tekee mieli mennä vauva menee mummolle. Miehellä on kyllä niin pitkät työpäivät ,että en jaksa iltaisin lähteä mihinkään. Eipä kyllä taida suostua vauvan vahdiksi. Pulloa kun meillä ei syödä. Kampaajalle kannattaa mennä, se on ihanan rentouttavaa ja samalla piristää mielen!

Vauva uinnista oli myös puhe. Meillä on ainakin semmoinen sääntö, että uinnin saa aloittaa joko 3 kk vanhana tai 5 kg. Ja allas lämmitetään uinnin ajaksi. Me Meinattiin mennä uimaan kesän jälkeen. Nythän ei edes kerkeä kun uimahallit menevät kesäksi kiinni.

Jonttu ja neiti 2 kk

Vierailija
6/33 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut Helmien menoa jo pidempään, mutta nyt sain vasta aikaiseksi kirjoittaa tälle palstalle. Liekö elo sen verran vakiintunut, että kaipaa muiden "kohtalotoverien" seuraa:)

Minulla on siis 2.5kk vanha poika. Lisäksi perheeseeni kuuluu 5-v. poika ja ukkokulta:) Asutaan maalla ja ihan naapurissa ei ole samassa tilanteessa olevaa seuraa; lähinnä jo iäkkäämpiä ihmisiä. Niinpä auton olemassa olo o aika ihanaa:)

Meidän herra sai viime viikolla ekan Rota-rokotteen eikä mitään ihmeempiä vaikutuksia siitä ole tullut -ainoastaan jonkin verran ilmavaivoja. Poika kasvaa hyvin (syö pelkkää tissiä). Viime viikon neuvolamittauksessa painoa oli himpun yli 7kg ja pituutta 62 cm. Tuttia olen yrittänyt opettaa syömään, kun viime öinä olisi tykännyt nukkua tissi suussa! Nukupa siinä sitten ite... Toistaiseksi on huonoa ollut tuo tutin menekki:)

Herra heräilee, joten palaan taas asiaan myöhemmin. Johan tässä tulikin jo höpinää.

Terkuin, Napsukoiden_Äippä

Vierailija
7/33 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys Napsukoiden_Äiti ja mukavaa kun tulet mukaan meidän helmikuisiin. Täällä on välillä aika hiljaista, joten mukavaa kun tulee uutta väkeä mukaan. Meille ei poitsulle myöskään tullut Rota-rokotteesta mitään oireita ja onneksi lääke pysyi suussakin!

Hilpsulle jaksamista! Ehkäpä ulos pääseminen ja kampaaja auttavat harmauteen! Jaksamista! Meillä isäntä hoitaa vauvan kylvetykset ja viihdytykset (jutustelun ja muun kikattelun). Itse taidan olla niin mustis, että haluan hoitaa vauvaa yksin... Enemmän todella toivoisin että isä olisi esikoisen kanssa, sillä esikko on kokoajan pyytämässä äitiä leikkimään. Meillä tyttö siis täytti 5 v ja taitaa olla aikamoisessa uhmaiässä...

Meillä on siirrytty pelkkään pullotteluun, joten hyvästi ihanat tissihetket (sniif). Sen verran protestointia vauva pitää tissillä että en halua häntä huudattaa. Pitää sitten neuvolassa kysyä pitäisikö alkaa jo potun syöntiin.

Mukavaa loppuviikkoa ja ihanaa äitienpäivän odotusta kaikille helmeille.

-vauvaksi- ja Niklas 3 kk ja 6 pv

Vierailija
8/33 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ootte taas valaissu tätä tietämätöntä..jäin vielä ihmettelemään että

miksei saa laittaa vauvalle aurinkorasvaa?en oo ikinä mistään kuullut/lukenut ettei saa..no höh,ostin meinaa tollasen nivean 50+ rasvan..nooh,mies saa sitten käyttää sitä,palaa meinaa helposti.

siis joo tietenki pidetään vauva vaunuissa ja varjossa,tuntuu vaa että on niin utelias et tuolla ulkona kun ollaan ni haluis nähdä ja olla sylissä..siksi mietin että mitä voi laittaa päälle ettei vaa pala..kuinka kauan niikuin minuuteissa saa olla auringossa?

oi innolla odotan sunnuntaita ja ensimmäistä äitienpäivääni =)

vaaleanpunaista kakkua toivoin,katotaa saanko hihii..

oikein ihanaa äitienpäivää (jo näin etukäteen) kaikille helmeille<3

bratzh ja Luca

Vierailija
9/33 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille tsempityksistä! Tuntuu nämä mielialat vaihtelevan ihan päivän mukaan, nyt on ollut taas parempia päiviä. Taitaa olla niin, että väsymys alkaa vähitellen kasautua. Alussa vauva nukkui niin paljon, että tuli itsekin levättyä enemmän. Nyt yrittää jotain projekteja värkätä ja kun vauvakin valvoo enemmän, niin on sitten väsyneempi. Jostain luin, että 7-8-kuisten vauvojen vanhemmat on väsyneimpiä, että sitä odotellessa...

Vaikka meillä tapahtui viime yönä kyllä oikea ihme: vauvan pistin sänkyyn klo 22, sitä ennen oli jo tunnin koisannut sylissäni ja tyttö heräsi ekan kerran vasta klo 04! Sitten veteli molemmat tissit ja jatkoi unia klo 07 asti! Että oli kyllä hieno yö. Jos vain olisi itse osannut nukkua, minä heräilin ja ihmettelin ja tietysti rinnatkin oli jo tosi täynnä, kun tuli tuollainen 7 tunnin väli... Olisihan tämä hienoa, jos jatkuisi, mutta epäilen...

Miten usein teillä syödään päivisin? Meillä vauva syö edelleen tunnin, parin välein silloin kun on hereillä, mikä on mielestäni aika usein. Tietysti nukkuu välillä päiväunia, jolloin on pidempikin väli. Olen nyt antanut syödä niin usein kuin haluaa, kun olen ajatellut, että on ehkä tiheän imun kausi, mutta tätä on kestänyt kyllä jo pari viikkoa ainakin... No, mitäpä minulla sen tärkeämpiä puuhia, syököön ja pullistukoon. Sitäkin olen ajatellut, kun neiti on vähän pienipainoinen, että syököön nyt niin paljon kuin napa vetää, että painoa tulisi hyvin.

Jonttu ja vauvaksi: Meillä mies hoitaa kyllä sovitun tonttinsa eli isommat lapset ihan kiitettävästi, siitä en voi valittaa. Minä olen ollut täysin vauvan pauloissa nämä kolme kuukautta, mutta nyt tuntuu, että välillä voisi mennä hieman pidemmäksikin aikaa jonnekin kuin vain unien ajaksi. Kun mies ihan hyvin voi antaa pullosta pumppaamani maidon. Kysymys on asenteesta, mies iskee hätäjarrut pohjaan heti kun moista yritän ehdottaa ja se ärsyttää minua. Ymmärrän, että häntä hermostuttaa se, että mitä hän tekee, jos vauva ei rauhoitu vaan kiljuu vaan, mutta sitäkin pitäisi taas opetella. Muistelen, että keskimmäisen kanssa olin ensimmäistä kertaa illan poissa, kun hän oli viisikuinen. En vielä kaipaa mitään iltamenoja, vaan ehkä juuri tuota kampaajalle tai ostoksille menoa niin, että aikaa olisi enemmän kuin pari tuntia. Ettei olisi aina se tuli pepun alla juosta kotiin. Mutta tämä on siis osittain oma syy, kun olen ominut vauvan niin kokonaan, mies on vaipatkin vaihtanut ehkä kaksi kertaa. Tämä ei taida toimia sillä tavalla, että ensin omin ja sitten tyrkkään hänelle..! :)

Vauvaksi: En mitenkään halua arvostella pulloon siirtymistä, raivareista sen verran vain sanoisin, että kolmikuiset kiinnostuvat maailman menosta eivätkä aina malttaisi keskittyä syömiseen ja ajoittain voi esiintyä näitä rintaraivareita. Meillä välillä illalla menee neidiltä hermo, kun on jo vähän yliväsy, ja silloin saa kyllä tovin rauhoitella, ennen kuin suostuu tissille. Kyse ei kuitenkaan ole siitä, etteikö maitoa tulisi. Mutta pullo tai tissi, samapa tuo, mutta ajattelin vain, että jos kaipaat imettelyä, niin raivareiden takia ei kannata luovuttaa.

Bratzh: Tavalliset aurinkovoiteet on ns. kemiallisia, eli reagoivat jotenkin ihossa ja imeytyvät ihoon. Vauvoille ja pienille lapsille ei tällaista suositella - mitään ylimääräisiä myrkkyjä ei pieneen ihmiseen kannata pistää. Vaikka pistäähän tuo miettimään, että ovatko ne hyväksi aikuisillekaan..? Olen käyttänyt lapsilla yhä edelleen vain noita fysikaalisia voiteita, vaikka ovat jo isohkoja (6 ja 8). -Nythän ulokona on vielä sen verran viileää, että pitkähihaista ja -lahkeista vaan päälle ja leveälieristä hattua, ettei tule naamaan aurinkoa. Pienen iho on herkkä ja varsinkin näin keväästä ja alkukesästä. Vauvaa voisi ehkä yrittää suojata omalla vartalollaan, ts. olla itse varjona, jos pitää sylissä/kantoliinassa. Onnistuisikohan? Tai sitten rattaisiin loivasti selkänojaa koholle, että näkee vähän jotain, mutta olisi kuitenkin varjossa. Itsekin rakastan aurinkoa, joten rannalle sitten vaan mukaan iso sateenvarjo, jonka alla vauva voi kölliä tai puun katveeseen niin, että vauva on varjossa ja itse auringossa.

Joku uusikin oli tullut, tervetuloa! Täällä tosiaan on aika hiljaista, joten kaikki lisävoimat ovat tarpeen!

Mitenkäs aiotte vietellä äitienpäivää? Meillä tulee minun vanhempani ja veljeni pitkälle lounaalle sunnuntaina. Kivaa. Leivoin juuri suklaakakun, joka saa tekeytyä pari päivää jääkaapissa. Toivottavasti tuli hyvää, on taas näitä kokeiluita. Mies viikko sitten kielsi leipomasta vähään aikaan mitään, kun laihdutusprojekti mättää, kun rouva tehtailee koko ajan herkkuja. En oikeasti tajua mikä kärpänen minuun on iskenyt, en ole ikinä ollut mikään pullantuoksuinen äiti, mutta nyt otetaan vahinko takaisin korkojen kera!

Viikonloput!

Hilpsu ja tintti 3,5 kk

Vierailija
10/33 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaisesti Hilpsulle: mukavaa että saimme sinulle parempaa mieltä. Kyllä jaksamista on meillä kaikilla ja valitettavasti joskus se ukkokulta saa vähän ylimääräistä arvostelua osakseen... Ja kiitos Hilpsu kannustuksesta imetykseen. Teemmekin vauvelin kanssa nykyään niin että imetän heti hänen herättyään (unisena ei niin vastustele rintaa). Olen joutunut kuitenkin antamaan lisämaitoa koko ajan, koska oma maitoni ei riitä. Lisäksi käytän rintakumia ontelonisien vuoksi, joka näyttää myös vähentävän tuota innostusta tissille. No nautin kuitenkin näistä yöllisistä imetyksistä niin kauan kuin sitä kestää.

Muuten minulla alkoi tänään menkat! eli melkein 14 viikkoa synnytyksestä. Ja koomista on myös se, että ennen raskautta viimeiset kuukautiset alkoivat myös 8.5. ... :)

Viikonlopun viettoon pomps!

-vauvaksi- ja Niklas 3 kk

Vierailija
11/33 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs meni muilla helmillä äitienpäivä? Erityisesti onnittelut teille äideille jotka vietitte sitä ensimmäistä kertaa :-)

Minä sain aamulla odotella vuoteessa aamupalaa, mies otti Leonkin mukaan aamupalan laittoon niin ennätin torkahtaakin siinä. Samoin päiväruuan mies laittoi ja tottahan toki Leo heräsi päiväuniltaan vaunuista sillä samalla sekunnilla kun haarukan ensimmäistä suupalaa varten nostin. Mies kävi hakemassa pikkumiehen että sain syödä rauhassa, kerrankin :-)

Tervetuloa Napsukoiden äiti mukaan! Lisävoimia tähän pinoon tarvitaankin. Missähän Zeldatar on ja mitähän hänelle kuuluu!! Huhuu!! Jos luet tätä niin kirjoittelehan teidän kuulumisia. Niin mielelläni luin monilapsisen (jossa on kaikki pieniä) perheen arjesta.

Hilpsu kirjoittelit mieliala-asioista: omasta jaksamisesta kannattaa pitää huoli, se on kuitenkin kaikkein tärkeintä. Äidin väsyminen vaikuttaa perheessä kaikkeen. Minä sairastin synnytyksen jälkeisen masennuksen kakkosen jälkeen ja ne vuodet oli rankkoja, koko perheelle. Siinä yksi syy miksi näin pitkä ikäero kakkosen ja kolmosen väliin tulikin.

Hilpsu kysyi samoin syömisistä päivisin. Meillä syödään tosi tiheään, Leolla on sellainen tapa että se pikkuisen aina lirppii ja vähän väliä. Tunnin välein yleensä syödään, paitsi tietysti unien aikana. Mutta jo kahden tunnin unilta herättyä onkin kamala nälkä :-)

Miten olette ajatelleet kiinteitä aloitella? Suositukset tuntuu nyt muuttuneen kun aiemmin niitä suositeltiin 4kk iästä alkaen. Esikoiselle aloitin perunan jo 3kk ikäisenä. Entä iltavelliä tms?

Ai niin, oliko Hilpsu teillä jo ristiäiset?

Hilperiina ja Leo 12vkoa

Vierailija
12/33 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitihän minun kertoa vielä sekin, että Leo oppi viime tiistaina kääntymään mahalta selälleen! Selältä mahalleen ei vielä mallaakaan. Kokeilin seuraako katseella lelua niin että kääntäisi päätä reilusti, mutta sekään ei vielä onnistu. Nauruakin odotellaan malttamattomana! Oliko se Bratzh joka kertoi jo ajat sitten että teillä nauretaan! Ja meillä taitaa olla aika samanikäiset.

Hilpsu: teillähän aikaisin otetaan jo leluja käteen!

Vierailija
13/33 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin syödessä meni äitienpäivä! Vanhempaa tyttöä harmitti kun pikku neiti kerkes minut herättämään aikaisemmin. Nukahdin kyllä uudestaan kun olin imettänyt. Vauvat kun ei ymmärrä äitienpäivästä mitään:) Iltapäivällä tuli minun vanhemmat ja siski perheineen, grillattiin ja syötiin kakkua. Maha oli aika pinkeenä!

Nyt olenkin alkanut käymään lenkillä. Kunto on aika huono ja selkämakkaratkin hikoilee:) jospa se tästä. Tänään käytiin keskimmäisen kanssa lenkillä. Minä työnsin vaunuja ja tyttö polki pyörällä. Tuli hiki kun piti pysyä perässä.

Terkkari näytti viime viikolla vauvan mahalaukun kokoa eri ikäisenä. Vastasytyneen maha on vain peukalon pään kokoinen! En enää niin tuputa tissiä kuin ennen. en ole aikaisemmin tajunnut kuinka pieni mahalaukku oikein onkaan. Meidän neiti syö aina päikkäreiden jälkeen noin kahden tunnin välein. Rintaraivareitakin on sanut aina välillä. Annan tutin suuhun ja yritän hetken päästä uudestaan.

Tästäkin tytöstä tulee rättivauva. Isommilla on vieläkin unirätit sängyssä. Olen huomannut, että kun vauva käy nukkumaan rauhottuu hetkessä jos rättiä on vähän silmillä. Varsinkin autossa. Vaunuissa makuupussi on riittänyt "rätiksi".

Neiti ei vielä yritäkkään kääntyä, nauraa eikä tarttua mihinkään. Ihanaa hentoa jokeltelua kyllä kuuluu:)

Meillä on ylihuomenna neuvola. Palailen silloin kertomaan kuulumisia.

Jonttu ja pikku neiti 2kk5 pvä

Vierailija
14/33 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äitienpäivää vietettiin vanhempieni ja veljeni kanssa ja oli ihan mukavaa. Minua vaan rasittaa kontrollifriikin äitini taipumus kommentoida joka asiaa: "Näyttääpä vauva väsyneeltä. Taasko se syö? Kylläpä se kuolaa. Joko kohta aletaan antaa soseita? Ai, vasta puolivuotiaana, no siinä onkin imettämistä!" GRRR... Ja äitini on kuitenkin korkeasti koulutettu mielenterveysalan ammattilainen, mitä ei kommenteista voisi päätellä!!! Että sellainen äitienpäivä.. No mutta parasta antia oli aamuherätys, kun isot lapset ja mies lauloivat ja toivat aamiaista sänkyyn sekä lasten ihanat kortit ja itse tehdyt lahjat ja miehen kokkailut. Napa venyi täälläkin.:-D

Tänään taas vähän kehno olo, yskittää koko ajan. Astma ei oikein tykkää tästä vuodenajasta ja imetyksen takia vajaa lääkitys vaikuttaa myös siten, että olen ollut koko kevään yskäinen ja puolikipeä. Se vaikuttaa eniten siihen mielialaan, kun ei ole koskaan ihan kunnossa. Lisäksi sitten valvomisesta johtuvaa väsymystä, niin jotkut päivät on tosiaan suorittamista. Pidän todella imetyksestä ja se on mielestäni mukavaa ja helppoa, mutta tämän jatkuvan sairastelun takia olen pohtinut lopettamistakin. Mutta odotan nyt, kun päästään näistä pahimmista siitepölyistä, jos olo vaikka kohenisi. Eikä houkuta pullojen lämmittely yöaikaan, että jos nyt sinne yli puolen vuoden pääsisi, niin olisi kiva. Mutta kun jokainen päivä on ihmettelyä sen kanssa, että millainenhan olo tänään on ja miten jaksan, niin 3 kk tuntuu pitkältä ajalta...

Hilperiina: Kiitos kannustuksesta. Olen vähän huono lähtemään ja ottamaan omaa aikaa eikä mieskään siinä hirveästi tue. Koko raskausajan jankutin hänelle, että hänen täytyy antaa minulle sitten omaa aikaa. Rakastan vauvaa ja lapsia ja nautin heistä todella, mutta elämässä täytyy olla muutakin. Edellä mainittu sairastelu aiheuttaa minulle eniten ongelmia, kun vain puolet ajasta, jos sitäkään voin toimia täydellä kapasiteetilla. En kuitenkaan pelkää masentuvani normaalia, hetkittäistä alakuloa enempää. Punttisalilla jo käyn pari kertaa viikossa, se on ihanaa. Nyt täytyy vain yrittää jaksaa tämän sairastelun läpi ja ottaa muitakin hetkiä itselle.

Ja helpotus kuulla, että muillakin syödään tiheästi päiväsaikaan. Itse olen ajatellut, että parempi, että syö tiheästi päiväsaikaan kuin yöaikaan. :) Ja kuten Jonttu oikein totesi, niin pienihän se vauvan mahalaukku tosiaan on, että enemmänkin ihmettelen sitä, että miten on voinut nukkua 7 tuntia putkeen parina yönä!

Vauvaksi: Anteeksi, kun jatkuvasti olen kommentoinut imetystä, ymmärrän nyt, että sinulla on hieman lisähaasteita imetyksen kanssa. Hienoa, että olet jaksanut näinkin pitkään!

Hilperiina: Teillä on varhainen kääntyjä! Meillä ei edelleenkään kääntyillä, muuta kuin kyljelle. Aiemmatkin lapset meillä kääntyneet verrattain myöhään, joten kai tämä noudattaa samaa kaavaa. Leluun tyttö osaa tarrata, kun sitä hänelle ojentaa, mutta ei itse siis vielä osaa ottaa maasta tms. Naurua ei täällä myöskään ole kuulunut vielä. Jotenkin olen odottanut, että se tulee vasta paljon myöhemmin..?

Hilperiina kyselikin jo, mutta ristiäiset siis vasta ensi sunnuntaina. Pappi ei tosin vieläkään ole ottanut yhteyttä enkä ole itse tavoittanut häntä, että saa nähdä mitä tästä tulee. Pitäisi suunnitella ruokiakin, mutta itsellä ihan kipeä olo eikä jaksaisi. Ehkä huomenna... Viikon jatkoja kaikille!

Hilpsu ja tintti 3,5 kk

Vierailija
15/33 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitienpäivä ohi- käytiin koko perheen voimin ravintolassa syömässä, mukana myös minun vanhemmat. Oli oikein mukavaa mennä valmiiseen pöytään!

Itkua pidättelin äitienpäiväaamuna, kun esikko toi oma tekemän lahjan. Paketti oli häntä poltellut jo muutaman päivän ja sitä oli yrittänyt minulle tyrkyttää... Lopulta ilmoitti laittaneensa paketin "varmaan piiloon" sängyn alle:) Paketista paljastui esikon taulu äidistä- ihana!!! Vauveli jakeli perinteisiä hymyjään äidille lahjaksi!

Meijän pieni herra on tosiaan hymyherra- kovasti hymyilee ja kujertaa.

Lattialla oon pitänyt tavallisen jumppamaton päällä ja siellä ihan mukavasti viihtyy- varsinkin jos ite tai veikka on myös lattialla parkissa. Meijän herra ei vielä kääntyile. Nyrkit löysi viime viikolla ja niitä kovasti tutkii kulmat kurtussa- huvittavan näköstä!

Hilpsu: oma äitini ei ole kommentteja "taasko se syö?" heittänyt, mutta muu lähipiiri kyllä... Ite syötän lapsentahtisesti enkä lähipiirin mukaan... Tuntuu tuo lähipiiri vaan niin hyvin tietävän vauvan ruoantarpeen:)

Onko teillä muilla suklaahimoa?? Meikäläinen voisi syödä suklaata niin paljon, ettei rajaa! Oon yrittänyt, etten ostaisi yhtään suklaata kotiin, kun ne ei säily. Esikon imetysaikana en muista näin valtavaa suklaanhimoa olleen. Ehkä meijän pieni herra sitten sillä niin hyvin kasvaa; saa suklaamaitoa äipältä:)

Ihanaa- saan huomenna mammakaverin kylään! Meijän lapsilla ikäeroa pari päivää. Tosi kivaa päästä vatvomaan vauva-asioita toisen "samassa jamassa" olevan kanssa.

Reipasta viikonalkua kaikille Helmille!

Napsukoiden_äiti

Vierailija
16/33 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva lehdessä olikin juttua vauva+aurinko..selvis nyt siis miksei voiteita suositella..

ollaa oltu ulkosalla aika paljon kun niin ihanat ilmat,ja saanu pidettyä Lucan poissa auringosta vaikka olisi välillä sylissä..aurinkolaseja välillä pidetään mutta ei taida kauheesti ukkeli niistä pitää.

meilläkin kääntyillään,vatsalta selälleen siis ja melkein menee toisinki päin..muutamasta sentistä jää kii.aluksi ei ollenkaa viihtynyt vatsallaan mutta harjoteltiin joka päivä niin nyt tykkää olla ja komeasti pitää päätä ylhäällä.

Nauru tuli silloin yksi lauantai mutta ei ole tullut nyt samallalailla,jokin hetkellinen kohtaus siis ..? =)

jalat ja kädet on löydetty muutama viikko sitten.välillä varsinkin kun istuu turvaistumessa niin saa laitettuu itse tutin suuhun nyrkeillä työntämällä, jos siis tippuu siihen rinnan päälle.huuto tulee jos yritän laittaa/auttaa..haluaa itse.välillä tuntuu että "komentelee" meitä hah :)..

huomenna neuvola pitkästä aikaa,saa rokotukset.toivottavasti ei tule kuumetta sillä olen ens vkolla yksin Lucan kanssa viisi päivää kun mies joutuu kertausharjotuksiin.kuinkahan nopeesti se kuume tulee jos tulee??

äitienpäivä oli aivan ihana.sain aamupalaa sänkyyn.3 lahjaa!! :) ja ihanan kortin..aamulla kun katoin ikkunasta ulos ja huomasin lipun tangossa tuli jotenki todella ylpee olo että saan kuulua tähän joukkoon minkä vuoksi liputetaan,olen äiti!

onko teillä kellään muuten kokemusta pienen vauvan kanssa matkustelusta ulkomailla?..meillä ois todella hyvä tilaisuus nyt lähteä pidemmäksikin aikaa reissuun mutta en halua lähteä jos siinä paljon riskejä vauvan terveydelle yms.

missä vaiheessa teiän pikkuset alkaa nukkuu omassa sängyssä?meillä perhepeti,tutut ihmettelee tätä ni mietinki että jos ei nyt pienenä opeta niin onko myöhemmin hankalaa saada nukkumaan omaan sänkyyn?

Bratzh

Vierailija
17/33 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luca käänty!! =)

selältä vatsalleen..oon ihan innoissani täällä.

ja huomenna on 3kk neuvola..päästää kertoo neuvolatädille uutisia.

oi,miten sitä voikaan olla näin ylpee ja iloinen..harjottelu tuotti tulosta :)..

superiloinen Bratzh

Vierailija
18/33 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänne kun kuitenkin raskausaikana kirjoittelin, vaikka sitten tammikuussa jo meillä synnyttiinkin.

Bratzh: hienoa tuo uusien taitojen oppiminen, mutta itsestäni olen huomannut että tämän neljännen kohdalla niitä jotenkin sureekin... Tämän kun haluaisi pitää vauvana mahdollisimman pitkään! Matti ei vielä ihan itse ympäri pääse, mutta isosisarukset treenaavat tuota kovasti. Enkä yhtään huolissani ole etteikö pian jo itsekin käänny, tuo on niin pienestä kiinni...

Meillä siis ikää pian neljä kuukautta jo, niin se aika rientää! Ja mulla on tämän vauvan kanssa selvästi liian helppoa nimittäin vauvakuume vaivaa ihan mielettömästi! Mitään ehkäisyä enh ole edes harkinnut - paitsi lapset (kaksi pienintä) nukkuvat yleensä mun ja miehen välissä, mikä on melkein 1000% varma ehkäisy, mutta pari kertaa olen tuon muurin purkanut. Kuukautisista ei vielä hajuakaan (edelliset olleet 5.5.2008, joten viime viikolla oli 1-vuotispäivä ilman moisia riesoja).

Meillä jutellaan tosi ahkeraan ja nauruakin tulee ääneen aika usein, etenkin isosisaruksille ja toisinaan ihan äidin hölmölle naamalle. Lelua tavoittelee jo kovasti, mutta vielä ei ihan silmän ja käden yhteistyö pelaa eli tarttu leluun, jos käsi sattuu osumaan ja alkaa haroa, kun jotain näytetään, mutta ei vielä määrätietoisesti tavoittele täysin oikeaan suuntaan.

Voimia kaikille erilaisten ongelmien kanssa kamppaileville!

Vierailija
19/33 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun vauhtiin pääsin niin pikaisesti vielä kysyisin, mitä vaippoja käytätte? Itse olen kiukkuinen itselleni, kun en aiemmin ole tajunnut noiden kestojen ihanuutta vaan vasta nyt nelosen kanssa. Olen oikein ihastunut yhdistelmään sisävaippa - kuorivaippa, mielestäni se on kaikkein paras meidän pojulle. Ja meidän tiedostava kuusivuotias tuossa yhtenä päivänä kielsikin enää ostamasta kertakäyttövaippoja, joten nyt on myös miehen käytettävä kestoja, hän kun niille nyrpisteli nenäänsä ja väitti niiden olevan liian työläitä, mitä minäkin aiemmin kuvittelin, mutta tutustuttani huomasin olleeni väärässä.

Vierailija
20/33 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa kuulla että teillä vauvat jo kääntyilee. Meidän pikkuherra yrittää sitä ahkerasti molemmille puolille, mutta vielä on muutamasta sentistä kiinni... Meidän herra keskittyy hymyllä hurmaamiseen ja kiljahteluun. Myös pikkusormia ihmettelee, että mihin näitä voisi käyttää (muuhunkin kun nyrkin vientiä suuhun).

Hilpsu: kiitos kannustuksesta. Imetyksessä kyllä tukea tarvitaan, mutta meillä ei pikkumies enää siis rinnalle tule. Äitienpäivä meni itkiessä; tuli tunne että minua ei enää tarvita kun ei tissi kelpaa. Nyt kuitenkin on olo jo parantunut ja olemme keksineet muita hellittelyhetkiä pikkupirpanan kanssa.

Katjalah: tervetuloa takaisin. Kyllä sinua on odotelutukin, sillä olit niin aktiivinen palstailija. Meillä pikkumies syntyi 1.2., minkä vuoksi usein seurailenkin tammikuisten pinoa. Kommentti kestiksistä: en ole vielä löytänyt itse rohkeutta niitä kokeilla, mutta kyllä tarkoitus on. Vauva meillä kakkaa enää yleensä kerran päivässä ja pissavaippojakin vaihdetaan ehkä vain 6-8 kertaa. Siis kestikset voisi toimia oikein hyvin. Saan mammakaverilta äitiyspakkauksen kestikset joten vielä muutaman lisäostoja ja uskoisin n. 12 kpl pärjääväni.

Rytmeistä: meillä vauva muutti yörytminsä viikko sitten täysin. Nyt mennäänkin nukkumaan 20 ja herätään klo 8 (syödään klo 1 ja klo 6)

-vauvaksi- ja Niklas kohta 15 vkoa