###HELMET toukokuu 2009###
Kommentit (33)
Bratzh:onnea uusista saavutuksista! Meillä ei vielä käännytä. Kyljelleen mennään ja kovasti on yritystä, mutta ei vielä... Me ollaan lähdössä kesäkuun alkupuolella viikoksi Turkkiin ja en usko, et matkustamisesta mitään haittaa vauvalle ole... Enemmän mua pelottaa kuinka pysyn kahden muun 4-v ja 7-v perässä pitkin uima-allas aluetta...
Kokemusta näin pienen kanssa matkustamisesta ei kyllä aikaisemmin ole mutta ajattelisin, että on vielä helppo ikä matkustaa kun pysyy paikallaan, niin helppo pitää varjossa ja ruokakin on kätevästi koko ajan mukana mikäli siis imettää... Jo nyt harmittaa etukäteen, että mennään vaan viikoksi kun aika kuluu niin kauhean nopeaa!
Meillä käytetään ihan kertakäyttövaippoja. Kestoista en ole kokeillut kun niitä äitiyspakkauksen ja ne ei todellakaan pahemmin innostanut... Vähän olisin ehkä kestoilusta kiinnostanut, mutta kun olen aiheesta aika tietämätön ja kävin sitä googlaamassa niin jestas mikä tiedon määrä sieltä ryöpsähti, alkoi ahdistaa!!! Liikaa tietoa mun päähän:)
Eilen olin esikoisen kanssa tutustumassa kouluun ja pikku-neiti oli ekaa kertaa mummon hoivissa pari tuntia, hyvin oli mennyt kun tyttö oli nukkunut koko ajan! Nii-in ja kolme kuukautta on meilläkin tullut viime viikolla täyteen niin se aika menee...
Meillä Adelia on täyttäny viikko sitten 2 kk.. Että en tiiä pitäiskö sitä käydä kattomassa Maaliskuisten puolelta, että löytyykö esim. Zeldatar sieltä.. Heidän vauvahan syntyä myös jonkin verran maaliskuun puolella..
Adelia naureskelee kaikille ja kaikelle, myös ääneen. Kovasti kaikki ympärilläoleva kiinnostaa ja juttua tulee, oli sitten yö tai päivä... Aamun tunnit on pahimpia, kun aurinko paistaa niin kirkkaasti, A haluais jutella, mutta itellä tuntuu, että pari tuntia unta ei tekis pahaa..
Bratzh: Meillä esikoinen nukkui 7 kk ikäiseksi vieressä, sitten siirrettiin omaan huoneeseen ja pari viikkoa meni ihan ok, mutta kun itse ei jaksanut enää yösyötön jälkeen viedä sitä takasi omaan sänkyyn, ni se alotti sitte aina viim. 3 huudon, joka loppu vasta kun pääsi mun kainaloon meiän sänkyyn.. Sitte päädyttiin siihen, että kaikki nukutaan paremmin, kun tyttö nukkuu vieressä. Sänky siirrettiin huoneen nurkkaan niin, että kun tyttö nukkui seinän puolella, jäi itselle ihan hyvin tilaa, kun ei tarvinnut jättää puolen metrin kääntymisvaraa... Muuton yhteydessä sitten tyttö siirtyi omaan sänkyyn, joka on kiinni meidän sängyssä. Vauvan syntymään asti lähes joka yö tyttö kömpi vielä meidän väliin, mutta kun vauva synty, ni sitä ei oo tapahtunu enää ku pari kertaa. Tämä on toiminu meillä tosi hyvin! Nyt Adelia on nukkunu sekä omassa sängyssä, johon laitettu ÄP:n laatikko, että meidän sängyssä. Se nukkuu paremmin ehkä omassa sängyssä, paitsi jos on nälkä.. Oon koittanu tehä niin, että annan sille aina jonkin aikaa ensin tuttia (jos nukkuu vieressä) ja syötän vasta, kun sillä on oikeesti ihan nälkä.. Nyt ollaan päästy siihen että herätyksiä on enää n. 3 yössä. Mutta mikä toimii yhellä, ei toimi toisella..
Vaipoista: Mä oon käyttäny ihan oman jaksamisen mukaan kestoja ja kertakäyttösiä.. Jos on sellanen olo, ettei jaksa vaihtaa vaippaa parin tunnin välein, ni laitan kertiksen. Tarvin sellasen eräänlaisen huolettomuuden vaippojen suhteen.. Yleensä vaihdetaan vaippa vain aamulla, päiväunien jälkeen ja sitten ennen nukkumaanmenoa. Jos on tullu paljon pissaa, niin myös alkuillasta. Ja tottakai aina kun on kakka tullut..
Sanokaapas viisaammat, että onko merkitystä hirveesti pesuaineella, kun käytän harsoja ja villahousuja? Hajusteetonta on ja nestemäistä mutta muuten?
Nyt voisin mennä lepäämään, kun mies lähti käymään tyttöjen kanssa kaupassa. Vielä ehtii hetken hengähtää :)
Mukavia alkukesän päiviä kaikille Helmille!
Leeti ja tytöt 1v10kk ja 2kk
Meillä on tämä viikko ollut todellista tiheän imun kautta, yöt menneet ihan tunnin syöttöväleillä, pikkaisen väsyttää. Tai oikeastaan tällä hetkellä itse menen ihan ylikierroksilla, en osaa rauhoittua nukkumaan ollenkaan. Ajatuskin siitä, että ennättäisin nukahtaa ja heti pitää taas herätä tuntuu ihan liian kiduttavalta... Onneksi mies lupasi töiden jälkeen ottaa Leon hoiviinsa ja minä saan painua sänkyyn muutamaksi tunniksi.
Vähän ottaa päähän kun mies ei ymmärrä miten tärkeää imetys on mulle. Nytkin ehdotti, että ruvettaisiin antamaan illalla korviketta niin nukkuis paremmin. Itse en vielä olisi valmis tähän. Vaikka hyväähän hän tarkoittaa, toivoo että saisin nukkua.
Bratzh: meillä esikoinen ja kakkonen nukkuivat molemmat pinniksessä ihan meidän sängyn vieressä. Oppivat kumpainenkin nukahtamaan ihan itsekseen. Yösyötöt lopetin 6kk iässä antamalla parina yönä vettä pullosta (eivät olleet kumpikaan rinnalla enää). Parina yönä piti nousta ja sen jälkeen eivät heräilleet. Samalla siirsin heidät omiin huoneisiin nukkumaan (olen itse tosi herkkäuninen). Tämä kolmonen on nukkunut koko ajan vieressä eikä osaa nukahtaa yksin :-) Tiedän, että tämä on meillä viimeinen vauva joten omaa vika kun olen opettanut nukahtamaan silittelyyn. Mielelläni häntä silittelen ja sylittelen kunnes nukahtaa. Välillä mietin pitäisikö omaan sänkyyn siirtää, mutta koen yöimetykset hankalammaksi jos pitää itse jatkuvasti nousta. Nyt Leo nukahtaa tissille ja ehkä saattaisi herätä siirrettäessä.
Leeti: mielestäni harsojen pesuaineelle ei ole erityisvaatimuksia. Villahousut tietysti hienopesuaineella. Miten sulla on harsot toimineet? Itse alkuun ajattelin niitä käyttää mutta niin on jäänyt täysin käyttämättä, helpompaa vetäistä muotoonommeltu vaippa esiin.
Tässä yksi linkki minkä löysin, koskien jumppaa vauvan kanssa:
http://www.babyidea.fi/vinkkeja/vauvajumppa.html
Toinen linkki koskien leikkimistä vauvan kanssa:
http://www.fisher-price.com/fi/playstages/play.asp?lMinAge=.17&lMaxAge=…
Itse en malttaisi jättää vauvaa yksinään sen hereillä ollessa. Onneksi on nuo isommat lapset jotka leikittävät kun ei itse aina jaksa :-)
Hilperiina ja Leo 12vkoa
Euroviisut menossa, mutta enpä taida jaksaa katsoa.
Meillä oli ennen neidin syntymää hirveä kiire kasata pinnasänky ja laittaa koko höskä valmiiksi. Arvatkaa onko siinä kukaan nukkunut! No ei edes päikkäreitä. Tyttö on tottunut nukkumaan meidän sängyssä, enkä öisin jaksa nostella edes takaisin syömään ja nukkumaan. Nytkin nukkuu mun puolella, sitten menen minä keskelle ja mies yrittää tunkea omalle puolelleen. Eilen juuri valitti miten on ahdasta. Tytöllä kun on mun peitto ja miehen kanssa ollaan toisen peiton alla:) Vanhemmatkin tytöt on nukkunut näin, ongelmia ei ole ollut. Aika helposti oppivat omaan sänkyyn.Toivottavasti tämänkin kohdalla on näin.
Tilasin viikolla uusia kestovaippoja. Olen niitä nyt pessyt monta kertaa, pitää huomenna testailla onko hyviä. Ainakin ihanan värisiä. Äitiyspakkauksen vaipat ei ole minustakaan kovin hyviä, ainakin tylsän värisiä. Minäkin tykkään sisävaipasta ja erillisestä kuoresta. Mulla on pärit villahousut ka kolmet pakkauksen kuoret. Sitten kun tyttö vähän vielä kasvaa , kaivan kaapista keskimmäisen vanhat Fuzzit. Ne on myös hyviä vaippoja. Näin pienellä an vain osaa käyttää.
Kävimme viikolla neuvolassa. neiti oli 4900 g ja 58 cm. Hyvin kasvaa. Meillä jäi sitten ottamatta se rs-rokote. Menikö oikein? Unohdettiin kokonaan ja nyt on jo myöhäistä. Toivottavasti ei saada tautia. On kuulemma inhottava.
Jonttu ja neiti 10 vkoa
Minä tässä pompin pinosta toiseen, enkä osaa asettua minnekään enää, nyt vaihteeksi tänne tuon meidän tammikuun helmen kanssa...
Jonttu, vai valittaa sinun miehesi ahtautta. Meillä ei ole vailittanut kukaan, vaikka joskus hieman siltä tuntuu, kun kaksi pienintä (siis vauva ja 4-vuotias rasvailtava allergikko) nukkuvat vakituiseen vieressä, lisäksi tuo 6-vuotias aina väliin tahtoo tulla jalkopäähän kuten nytkin tuossa lojuu. Ukko von mennyt jo töihin, mutta ahdasta meinaa olla tämän läppärinkin kanssa.
Niin muuten mullakin oli kokeilussa yhdet vaippavillahousut. Siis oli, ja tällä huolimattomuudella ei niitä enää kannata ostaa - nimittäin menin sitten pesemään ne vaippojen seassa 60-asteessa ja arvatkaa vain tuliko niistä hienot. Puhtaat ainakin ja nukelle sopivat. Olen sitten käyttänyt noita kuoria ja tarra/nepparikiinnitteisiä sisävaippoja. Pyhästi olen jo useamman kerran vannonut etten lisää enää osta, mutta aina eksyn noita katselemaan ja tilailemaankin.
Rotarokotteesta, meillä otettiin ensimmäinen annos 3kk neuvolassa ja toinen tulee huomenna 4kk neuvolassa. Mäkin aikanaan unohdin tuon kokonaan, vaikka pelkään rotaa kuollakseni, kun esikoinen on sen takia ollut sairaalahoidossa. Soitin sitten neuvolaan ja kysyin niin sanottiin, että ehtii kyllä antamaan kunhan molemmat annokset tulee ennen 6kk ikää niin ehtii vaikuttaa.
Perjantaina sitten meidänkin pikkumies kääntyi vatsalleen ja sitä ollaankin sitten harjoiteltu ahkerasti taukoamatta. Enää ei tyydytä sitterissä olemaan kun ei pääse kääntyilemään. Ja tietenkin hoitopöydällä ollaan nyt enemmän kuin varuillaan. Ja haikeus iski tänne äitiin... niin ikävä joskus sitä rääpälettä että, milloinkohan sitä lakkaa kaipailemasta vastasyntyneitä vauvoja...
Kiitos vinkeistä kestiksistä. En ollut tajunnutkaan että äitiyspakkauksen kestoissa oli noin pieni kiloraja eli uusien ostoon täytyy ruveta.
Aurinkoista viikonalkua kaikille helmeille; pihaa rapsuttamaan täytyy mennä.
-vauvaksi- ja Niklas 3kk2vkoa3pv
Nyt on ristiäiset sitten vihdoin ja viimein täälläkin vietetty. Nimeä en täällä valitettavasti viitsi paljastaa, pysyköön tinttinä. Viime viikko meni valmistellessa ja aika väsynyt kyllä sunnuntai-iltana olin, mutta juhlat oli oikein onnistuneet. Väsättiin itse kaikki ruoat, mikä oli meille pieni ponnistus. Voileipäkakustakin tuli yllättävän hyvä, netistä tutkin reseptejä ja vähän yhdistelin. :) Pappi oli mukava ja rento ja pieni neiti itse veteli ensin 3h unet, että saatiin valmistella, edusti sitten koko ajan reippaasti, kun oli vieraita ja simahti sitten unille. Ja sukulaisetkin käyttäyi hyvin..!
Täällä kovasti kaikkien vauvat jo kääntyilee, hienoa! Meillä ei elettäkään. Pitää ehkä listätä tuota lattialla oloa, minä niin herkästi pistän vauvan vaan sitteriin. Meillä höpötellään ja mutustellaan leluja, mitään uutta ei oikeastaan nyt ole tapahtunut.
Mies oli jo viikonloppuna flunssainen, mutta nyt on ihan kipeä ja lähti juuri lääkäriin. Kivan kuuloista, kun mies yskii ja pärskii, keskimmäinen tuhisee allergioitaan ja minä yskin astmaani, niin täällä on oikea konsertti välillä menossa..! Kunhan vauveli nyt ei vaan saisi mitään tartuntaa - tähän asti ollaan onnistuttu välttämään taudit.
Jonttu ja Katjalah: Me ollaan ratkaistu tilaongelmat sängyssä siten, että mies nukkuu työhuoneessa ja minä ja vauva köllitään meidän isossa sängyssä. :) Näin tehtiin myös keskimmäisen kanssa ja hyvin toimi. Tilan puutteen lisäksi minua häiritsi nimittäin miehen kääntyily ja meluaminen, joka herätti vauvan. Että nostan hattua Katlalahjille, joka mahtuu sänkyyn miehen ja usemman lapsen kanssa! ;)
Tajutonta, että parin viikon päästä loppuu jo koulut ja alkaa kesäloma! Meillä alkaa oikeastaan koko perheellä kesäloma, kun mies tekee opetushommia. Aika ihanaa. Pitäisi keksiä vaan puuhaa ja retkikohteita, ettei koko kesä mene kotona istuessa. Suunnittelemattomuus tällaisissa loma-asioissa on meillä vähän helmasynti ja sitten ihmetellään, kun ei tullut mitään tehtyä. Minkälaisia suunnitelmia kesän suhteen muilla helmillä on?
Viikon jatkoja!
Hilpsu ja tintti 3 kk ja 3 vkoa
Esikoisemme laskettuaika oli 22 helmikuuta mut syntyi sit 3 maalliskuuta.Kirjauduin vasta nyt tänne vauva sivustolle keskustelee muiden äippien kanssa..
Hande ja poika 11 viikkoa
Tervetuloa mukaan Hande, tottakai pääset mukaan :-)
Me käytiin tänään neuvolassa, Leo painoi 6490g ja oli 60cm pitkä. Kovasti on jo kasvanut, pituutta oli vähemmän kuin arvelin. 62cm vaatteet ovat juuri ja juuri sopivia niin ajattelin että pituutta olisi enemmänkin. Taitaa olla vain pitkäselkäista mallia. Bodyn jatkopalaa olenkin yrittänyt ostaa, en vain ole päässyt käymään sellaisilla kaupoilla jossa niitä myytäisiin.
Viime viikko oli tiheän imun kautta, mutta nyt onneksi Leo on nukkunut paremmin. Itsellä oli eilen ihan uudesti syntynyt olo kun kaksi yötä meni vain kolmella syötöllä :-) Niin sitä osaa jo arvostaa kolmenkin tunnin yhtäjaksoista unta ihan uusissa mittakaavoissa.
eipä ihmeempiä tänne
Hilperiina ja Leo 3kk
mukaan helmikuisten joukkoon! Täällä varmaan on samassa tilanteessa muitakin äitejä: helmikuisia kuumeilijoita ja maaliskuun lapsia.
Niin kohta alkaa lähestymään aika jolloin plussatesti tehtiin... ihanaa ajatella taaksepäin sitä aikaa, vaikka itse olin aivan hermona koko piina ajan. Suloisinta tietenkin on että hermoilun palkintona pikku tuhisija tuolla huutelee...
Muutoinkin mieli on aika herkkänä ollut tänään; ihana pitkä viikonloppu miehellekin tulossa koska pitää myös perjantain vapaata. Suunnitellaan kesälomareissuja ja laitetaan kotia kesäkuntoon (kesäkukkia ulos ja pölyjä pois kämpästä). Että voikin siis ihminen olla tyytyväinen pieneen.
Ja onneksi tämä meidän pikkuherra on niin helppo tapaus että jaksaa äitikin paremmin. Viime yönä vauva meni nukkumaan 22 ja heräsi syömään klo 2.30. Sitten herättiinkin aamulla 8.15 ja koko perhe oltiin niin levänneitä että!
Mukavaa helatorstain vapaita helmeille
- vauvaksi- ja Niklas 3 kk 3 vkoa
joka ei osaa asettua minnekään.
Tervetuloa Hande, meillä oli niin päin, että mulla oli l.a. 8.2, mutta ukkeli päätti ulkoistua jo 18.1, mikä kyllä oli odotettavissa, kun kaksi edellistäkin olivat odotettuja helmikuulle, mutta toinen noista syntyi jo joulukuussa ja toinen tammikuulla.
Se vain piti tulla kertomaan, että meillä oli tänään neuvola 4kk (ei siis eilen kuten maanantaina väitin) ja painoa oli kertynyt 7970g ja pituutta 64cm. Eli makkaroita on riittävästi....... Rotarokotetta otettiin toinen satsi ja 3kk;n piikki pistettiin reiteen vasta nyt, viime kuussa jätettiin väliin, kun meillä oli silloin samalla viikolla reissu TAYSiin kolmosen allergiakontrollin takia niin ei uskallettu ottaa, jos olisi sattunut pukkaamaan kuumetta.
Nyt muka taas kiirettä pukkaa, palailen joskus kommentoimaan.
Tervetuloa hande!
meilläkin oli laskettu aika 25.2? ja neiti päättikin syntyä 6.3. Siitä tuntuu olevan niin pitkä aika etten enää ole varma tuosta lasketusta ajasta:)
Vanhemmat tytöt ovat mummolassa ja mies on reissussa. Ollaan neidin kanssa ihan kaksistaa. Outoa. Välillä toivoo että sais olla ihan yksin, sitten kun siihen on mahdollisuus ei osaakkaan olla yksin. Onneks tänään tulee hyviä ohjelmia telkusta.
Onkohan meidän neuvola täti muistanut väärin kun sanoi että rotarokotetta ei enää voi ottaa! Minäkin muistan, että siinä lapussa luki jotain 3 kk:sta. Enpä huomannut sitä sanoa kun viimeksi käytiin neuvolassa. No ei olla aikaisemminkaa sitä otettu/saatu, toivottavasti pärjätään nytkin ilman.
Viime yö meni ihan p.....leen. Neiti nukkui alkuyöstä tosi levottomasti, söi varmaan tunnin välein. Neljältä aloitti huutamisen. Nukahti joskus viiden maissa ja heräsi pirteänä kuudelta! Kymmeneltä oli nukkunut kahdet päikkärit. Nyt mua vähän väsyttää. Luulen tuon johtuvan siitä, että söin kasvissose keittoa ison lautasellisen. Siinä oli varmaan paljon sipulia ja muita kasviksia mitkä kävi mahaan.
Olen lenkkeillyt melkein joka päivä. huomenna taidan pitää välipäivän. Mulla on vielä aika iso maha. Joku vois luulla, että ootan taas vauvaa. Mites muiden mahat? Joko ovat palautuneet ? Näin muuten yks yö semmosta unta, että olin raskaana. Unessa itkin katkerasti. Vauvojen ikäero olisi ollut alle vuoden:)
Jonttu ja pikku neiti
Viime yö olikin tosi takkuinen, Leo meni nukkumaan kahdeksan jälkeen, heräsi 23.30, 01.00, 03.00, 04.00 kunnes heräsi vähän vaille 5. Onneksi mies otti pojan aamuhommiinsa mukaan ja toi minun viereen syömään seitsämältä. Siitä sitten nukuttiin Leon kanssa puoli yhdeksään. Liekö nyt sitten sitä tiheän imemisen kautta...
Bratzh: muistan vieläkin sen onnen tunteen kun esikoinen oppi vihdoin ryömimään. Useampi viikko oli mennyt sitä taitoa harjoitellessa ja vihdoinkin hän keksi miten pääsee eteenpäin. Itkin ja nauroin onnesta silloin :-)
Katjalah: meillä käytetään kestoja, ekat 3vkoa oli khh remontissa eikä voitu pestä pyykkiä ja silloin mentiin kertiksillä. Mutta sen jälkeen täysin kestoissa. Nykyään kestovaipat on niin hyviä, että mielestäni on pienempi vaiva pistää ne koneeseen kun kiikuttaa roskapussia jatkuvasti ulos. Meillä pyykkiä kertyy muutenkin paljon ja jokatapauksessa kahden päivän välein on pyykkiä pestävä. Siellä seassa menee kestotkin (pestään nykyisin kaikki Ecoverilla). Kaikkein paras vaippa on ollut Sannannin Unelma AIO, muutenkin tykkään pul-pintaisista ettei tartte kuorta erikseen päälle vetää. Muksujen taskut on kans meille istuvia. Pidän myös sisävaippoja villisten kanssa, HH Woolit on tosi hyviä. Lisäksi mulla on Cuddleja ja Bumgeniuksia. Tästä aiheesta voisi jatkaa vaikka kuinka... :-) Minä kans luen tammikuistenkin pinoa, teidän kuulumisia sieltä bongailen :-)
Vauvaksi: epäilen, että usko kestoiluun loppuu pian jos kokeilet niitä äp:n imsevimsejä. Ne on parhaat ihan pienelle, kokokin niissä 3-6kg. Meillä ainakin jo pieniä :-) Alkuun ne oli hyvät pienen lisäimun ja äp:ssa olleen kuoren kanssa.
Hilperiina ja Leo 12vko