Mun palkkani laskee n. 500 €. Se on paljon parista tonnista. Mistä
Kommentit (7)
ja silloin kun on oltu tosi tiukoilla, on jätetty juustot ja jugurtit ostamatta, syöty puuroa ja seitisoppaa.
Mutta 500 euroa bruttopalkassa voi olla aika mitätön ero nettopalkasssa. Progresseiivinen verotus Suomessa tekee sen, että 3000 euroa ja 3500 euroa tienaava saa käteen suunnilleen saman verran...
Mulla sama edessä ensi syksynä.
Arvata saattaa, että oppitunnit vähenee, mutta päivät eivät lyhene vaan tilalle tulee ties mitäkin projektia ja sitten hyppytunteja.
Mistä säästäisin? Se tietty riippuu, että mistä on säästää. Luultavasti huvituksista ensimmäisenä, vakuutuksista ja lasten harrastuksista viimeimmäksi.
Tosiasiassa työt eivät vähene, palkka vain. Mitä vähemmän on tunteja, sitä enemmän on hyppytunteja. Mutta onneksi on töitä, kaikilla ei ole sitäkään. -ap
En ole opettaja, mutta olen lomautettuna ainakin yhden viikon kuukaudessa ja kuitenkin ihan samat työt on tehtävä (ja samassa aikataulussa) kuin ennenkin plus sitten lomautettujen "juoksevat" työt.
En jaksa olla kuitenkaan katkera, ajan vähän kuluja alas ja olen tyytyväinen, ettei ole tullut lomautuksen sijasta kenkää.
Eipä silti, muutenkin uskon, että työnteolla tämä maa saadaan uudelleen nousuun, ei valituksella.
Kahvilaan menee helposti kerralla melkein 10€, joten ensimmäisenä sopisin kavereiden kanssa muita tapaamispaikkoja (jommankumman luona tai vaikka kävelylle meno) tai opettelisin tilaamaan kahvilassa vain pelkän teen/kahvin.
Samoin kaikki heräteostokset pitäisi karsia. Ihan liikaa tulee osteltua "jotain kivaa", kuten vaikka uusi paita tai pokkari, vaikkei oikeasti tarvitsisi.
Myös ulkona syöminen "kiireeseen" vedoten saisi jäädä. Mikroateria lämpenee yhtä nopeasti ja tulee taatusti halvemmaksi. Toki merkkipäivinä yms. voisi silti käydä ravintolassa.
Miettisin lehtitilaukset ja harrastusjärjestöjen jäsenyydet uusiksi - tarvitsenko niitä kaikkia?
Ruoka on ainakin meillä iso menoerä, joten siitähän sitä olisi pakko pihistää: jauhelihaa/makkaraa useammin kokolihan sijaan ja tarjousten tarkempi huomioiminen. Hedelmistä ja vihanneksista kauden sesongin huomioiminen paremmin, eli ostetaan vain sitä mikä on sillä hetkellä edullista. Ja kalliit yksittäispakatut rahka-välipalat vaihtuisivat litran tarjousjugurttitölkkiin.
Näistä itse tinkisin, tässä vielä muita ajatuksia:
Myös harrastuksista kannattaa miettiä kustannus/hyöty - suhdetta: Kannattaako maksaa 50€/kk kuntosalijäsenyydestä? Käytkö siellä oikeasti niin usein, että saat rahallesi vastinetta? Tulisiko esim. voimisteluseuran jumpat halvemmiksi?
Jos ei vielä ole tehty, niin vakuutusten ja sähkösopimuksen kilpailutus voi tuoda säästöjä.
Auton käyttö: onko perheessä 2 autoa, tarvitaanko niitä molempia? Voisiko ajokilometrejä vähentää? Kulkea välillä kävellen/pyörällä/kimppakyydillä? yhdistellä matkoja (käydä kaupassa samalla kun vie lapset harrastukseen, eikä lähteä sinne erikseen).
Tuo 500€ on yllättävän paljon! Kannattaa olla aktiivinen koululla ja miettiä mitä lisähommia voisit saada, joista maksetaan: luokanvalvojuus, tukioppilaiden vetäminen, kirjaston kokoelmien hoito, kerhotunnit yms. Tietysti näistäkin varmasti säästetään, mutta jotain pakollisia on aina silti.
itse olisit valmis ensimmäisenä tinkimään?