Loukkaannuinko turhasta?
Opiskelijanuoremme on yrittänyt saada kesätöitä täällä pääkaupunkiseudulla. On hakenut kaikkea, mitä on keksinyt, tuloksetta. Kaikilla hänen kavereillaan on kesätöitä, ponnistelematta, koska menevät sukulaisten firmoihin. Meillä on tasan yksi sukulainen, jolla on oma firma. Sinne otetaan aina kesätyöntekijöitä. Hän ei ottanut meidän lastamme, koska tämä ei voi olla töissä kolmea kuukautta, vain kaksi ja puoli. Loukkaannuin verisesti, enkä aio olla enää missään tekemisissä.
Kommentit (21)
loukkaannuit. Ei kai kukaan tee silkkaa hyväntekeväisyyttä sukulaisille(kaan). Joku roti. Jos yrittää tarvitsee sijaisen 3kk:n ajaksi ja sellaisia on tarjolla, niin TIETENKIN ottaa sen joka voi tehdä koko jakson.
Sori vaan, mutta kyllä yrittäjällä on oikeus valita työntekijänsä. Ehkä tämä 3 kk oli vain tekosyy...
Olen yksi niistä, joka pääsi toiseen kesätyöhönsä sukulaisuussuhteilla, mutta viesti oli selvä: jos et hoida hommiasi erinoimaisesti, jatkoa ei seuraa. Olin samassa paikka viitenä kesänä!
eli kyse olisi ollut viidestä päivästä? Itse ajattelen, että jos olisin firmani pomo, ja kummilapseni tarvitsee kesätöitä, joista itse päätän, en siitä viidestä päivästä välittäisi, vaikka tuntuisi miten hankalalta? ap
ei niitä kertyneitä lomia siihen kesätyön loppun saa! jos työsuhde on jatkuva, niin ne kertyneet lomapäivät pidetään seuraavana kesälomakautena, eli seuraavana kesänä! kesätyöntekijälle ne maksetaan rahana, siis ne kesätyöntekijät on ihan sen koko ajan töissä, ei lomalla :)
i]eli kyse olisi ollut viidestä päivästä? Itse ajattelen, että jos olisin firmani pomo, ja kummilapseni tarvitsee kesätöitä, joista itse päätän, en siitä viidestä päivästä välittäisi, vaikka tuntuisi miten hankalalta? ap
[/quote]
täh? Meinaatko että lapsesi saa tuon pikkupätkän päälle vielä palkallisen lomaviikon? Reps ja kops :D En ihmettele yhtään ettei teinisi ole saanut töitä... jos yhtään äitiinsä tulee!
itse ajattelen jotenkin ihan toisin. Jos oma läheiseni tarvitsisi kesätyön, jonka voisin omassa firmassani järjestää, ja tietäisin, että hänen perheellään on tosi vähän rahaa, minä kyllä antaisin kesätyön hänelle. Ehkä olen outo, mutta jotenkin ajattelen, että edes sukulaiset auttaisivat toisiaan, missä voivat. ap
mutta jos firmasi kaatuisi siitä syystä, olisitko tyytyväinen?? perusta firma ja ota kaikki sukulaislapset kesätöihin ja anna niille vielä palkallista lomaa! ja asia ratkaistu :)
tää ap ei voi olla todellinen, ei vaan voi :DD
itse ajattelen jotenkin ihan toisin. Jos oma läheiseni tarvitsisi kesätyön, jonka voisin omassa firmassani järjestää, ja tietäisin, että hänen perheellään on tosi vähän rahaa, minä kyllä antaisin kesätyön hänelle. Ehkä olen outo, mutta jotenkin ajattelen, että edes sukulaiset auttaisivat toisiaan, missä voivat. ap
firma ei todellakaan kaadu siihen, onko siellä kesätyöntekijöitä vai ei, yleensä ne on työntekijöiden lapsia. ap
firman pomon eli sukulaisen kanssa tästä ei ole ollut puhetta. ap
silti sun lapses sinne kelvata, sorry! mut selitä vielä se sun kesäloma-ajatus, jooko? et miten ajattelit, et saa kesälomaa?? ei vakuuta, et ymmärtäisit itse työelämästä mitään, ehkä firman omistaja ajattelee lapses olevan samanlainen eikä halua ottaa sitä töihin!
kysynyt tuota työpaikkaa, vaan työnhakija itse?
mutta ne otetaan yleensä rahana lopputilissä. Ei lomailevasta kesätyöntekijästä hirveästi iloa ole... Oikeasti jos tarvitsee 3 kk:ksi kesätyöntekijää, ei 2,5 kk riitä...
oma lapseni sitä haki, ihan ajoissa hakemuksella, kuten muutkin, mutta hän ei päässyt edes haastatteluun. Kummitätinsä ilmoitti, että hän ei pääse töihin, koska häntä ei "huvita" olla töissä kuin kaksi ja puoli kuukautta. ap
Ei kenenkään yritys, ei edes sukulaisen yritys, ole mikään sosiaalitoimisto ja hyväntekeväisyyslaitos. Sen puljun pitää tuottaa voittoa niin paljon, että kun firman kaikki kulut - niitä on enemmän kuin arvaattekaan!! - on maksettu, työntekijöiden palkat ja palkkaedut on maksettu, firman kassaan pitäisi jäädä varoja ja sitten vielä yrittäjällekin palkka.
Ja yrittäjä kyllä haluaa tienata enemmän kuin se palkollinen, koska hänelä on se vastuukin !!
yritys ja pomo saavat valita työntekijänsä. Vaikka sukulaisella loppuu rahat ja leipä, ei yrityksen tehtävä ole palkata tätä sukulaista tai sen perheen jäseniä töihin! jos kerran ei ole tarvetta - ei ole motivaatiota tehdä töitä - ei ole osaamista - on huono työntekijä.
Jos työntekijälle on tarvetta 3 kk:ksi, tietty ajanjakso, ja työnhakija ilmoittaa jo heti ensikättelyssä ettei pysty olemaan tätä ajanjaksoa - miksi ihmeessä kukaan sellaista palkkaisi, jos on mahdollista palkata koko 3 kk_ksi työntekijä!
Mieti tilannetta oman työpaikkasi kannalta! Sinne haetaan sijaista tietylle ajanjaksolle. Tulijoita olisi pilvin pimein, mutta pomo palkkaa sinne tuttavan kakaran, joka ei ole mikään tunnollinen työntekijä eikä edes koko aikaa töissä, joten muut työntekijät on "kusessa" eikä saa pitää lomiaan haluttuna aikana ja firmalla on vaikeuksia toiminnassaan. Se puuttuva kaksi viikkoa kun saattaa kostautua pidemmällä aikavälillä..
eli minusta kiukuttelet turhasta!
opiskelijanuori eli on ilmeisesti amk:ssa tai yliopistossa.
En usko, että kehtaisin edes kysyä keneltäkään sukulaiselta, pääseekö lapseni töihin heidän firmaan. Eipä sillä, että kenelläkään edes firmoja olisi, ei taida olla yhtään, mutta vaikka olisi, en kysyisi tai laittaisi lastani kysmään. tai jos hän hakisi sukulaiselle, en odottaisi hänen saavan erityiskohtelua.
Ihmiset ovat erilaisia. ehkä minä olen liian kiltti enkä osaa vaatia mikä minulle kuuluu?
Ei kenenkään yritys, ei edes sukulaisen yritys, ole mikään sosiaalitoimisto ja hyväntekeväisyyslaitos. Sen puljun pitää tuottaa voittoa niin paljon, että kun firman kaikki kulut - niitä on enemmän kuin arvaattekaan!! - on maksettu, työntekijöiden palkat ja palkkaedut on maksettu, firman kassaan pitäisi jäädä varoja ja sitten vielä yrittäjällekin palkka.
Ja yrittäjä kyllä haluaa tienata enemmän kuin se palkollinen, koska hänelä on se vastuukin !!
yritys ja pomo saavat valita työntekijänsä. Vaikka sukulaisella loppuu rahat ja leipä, ei yrityksen tehtävä ole palkata tätä sukulaista tai sen perheen jäseniä töihin! jos kerran ei ole tarvetta - ei ole motivaatiota tehdä töitä - ei ole osaamista - on huono työntekijä.
Jos työntekijälle on tarvetta 3 kk:ksi, tietty ajanjakso, ja työnhakija ilmoittaa jo heti ensikättelyssä ettei pysty olemaan tätä ajanjaksoa - miksi ihmeessä kukaan sellaista palkkaisi, jos on mahdollista palkata koko 3 kk_ksi työntekijä!
Mieti tilannetta oman työpaikkasi kannalta! Sinne haetaan sijaista tietylle ajanjaksolle. Tulijoita olisi pilvin pimein, mutta pomo palkkaa sinne tuttavan kakaran, joka ei ole mikään tunnollinen työntekijä eikä edes koko aikaa töissä, joten muut työntekijät on "kusessa" eikä saa pitää lomiaan haluttuna aikana ja firmalla on vaikeuksia toiminnassaan. Se puuttuva kaksi viikkoa kun saattaa kostautua pidemmällä aikavälillä..
eli minusta kiukuttelet turhasta!
Silloin ymmärrän asian hyvin.
Jos ei niin outoahan tuo on.