Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinin valehtelu, miten saada loppumaan?

Vierailija
01.05.2009 |

Eli teinityttö valehtelee ihan joka asiasta, eilen sanoi että menee keskustaan ostamaan jotain vappujuttuja kahden kaverin kanssa ja sen jälkeen toisen tytön kotiin. No kävi ilmi, että tämä kolmas tyttö olikin lähtenyt kotiin ja kaksi sankaria jäänyt keskustaan. Oma tyttäreni ihan kirkkain silmin valehteli missä oli jne.

Kotiin tullessa edelleen valehteli missä oli ollut, samoin takki haisee röökille. Väittää että haju tarttuu kun muut polttavat, just joo.. en mä nyt ihan kaikkee usko.

Nämä vaan pikku esimerkkejä valehtelusta, mutta se on siis jokapäiväinen ongelma.

Nyt siis kertokaa kuinka autan teinin valehtelusta pois???

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakan haju muuten tarttuu ei-tupakoivan vaatteisiinkinTe tuhkakupin nuoleskelijat ette sitä ehkä itse haista mutta ei-tupakoiva kylläkin!!

Vierailija
22/25 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juttelet tupakoivan henkilön kanssa ulkona, niin taatusti et haise kotiin mentyäsi.

Sen verran ap:n juttuihin, että teinit valehtelee aina. Ei se nyt niin ihmeellistä ole. Syy on just se, ettei vanhemmille voi rehellisesti kertoa asioita tai tulee kieltoa. Musta suurin virhe on heittäytyä musta-valkoiseksi vaan luovimista se vaatii teinienkin kanssa elämä. Suurin osa kasvatustyöstä on takana ja sopivat rajat, joista pidetään kiinni täytyy riittää. Takaraja täytyy myös olla, mutta ihan kaikkia yksityiskohtia teinien elämästä ei vanhempien tarvikaan enää tietää. Tupakointia ei tietenkään tarvi hyväksyä, mutta muuten kannattaa hiukan löysätä.

Mä olen aina ihmetellyt, miks ihmiset riitautuu teiniensä kanssa. Se johtuu just siitä, että mopo karkaa vanhemmiltakin ja aletaan niin hemmetin periaatteelliseksi. Kyllä se kokonaisuus pysyy käsissä, vaikka osaa vähän joustaakin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen kuten ap, että valehtelija on selkärangaton ja munaton. En siis hyväksy valehtelua keneltäkään, en aikuisiltakaan. En voisi kuvitella parisuhdetta ihmisen kanssa, joka yrittäisi valehtelulla päästä helpolla.

Kun omat lapset ovat vielä pieniä, on tietysti helppo puhua... Mutta opin itse kotona sen, että rehellisyyttä pitää arvossa, enkä kyllä kovin montaa kertaa teininä valehdellut vanhemmilleni. Nekin kerrat jotka valehtelin, muistan vielä nyt yli kahdenkymmenen vuoden kuluttua; olo oli kamala.

Olen myös samaa mieltä yhden aikaisemman vastaajan kanssa siitä, että fiksu lapsi myös pohjimmiltaan arvostaa huolenpitoa ja rajoja. Siksi kannattaa niistä rajoista keskustella, miksi ne on asetettu, ja antaa teinillekin mahdollisuus kertoa omasta näkökulmastaan.

J...että mopo karkaa vanhemmiltakin ja aletaan niin hemmetin periaatteelliseksi. Kyllä se kokonaisuus pysyy käsissä, vaikka osaa vähän joustaakin!

Vierailija
24/25 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se, että minulle oli pienestä pitäen vanhemmat sanoneet jos tein tahalleni jotain "tuhmaa" että heille tuli todella paha mieli tästä.

Isompana se muuttui siihen, että sanoivat olevansa pettyneitä minuun.

En ole koskaan halunnut tuottaa pettymystä, lieko persoonassa vai kasvatuksessa syy.

Aina ovat vanhemmat sanoneet kuitenkin, että aina saa tulla kotiin, oli sitten kuinka tahansa mokannut.

Kotiintuloaikojen suhteen tehtiin niin, että kun tarkasti noudatin tietyn aikaa (kyse oli kuukausista muistaakseni) yhtä kotiintuloaikaa sain siihen lisäaikaa. Tätä jatkettiin niin kauan kunnes muutin kotoa 17 vuotiaana. Viimeisin kotiintuloaika taisi olla klo.1.

Saattoivat kysyä kotiin tullessa olenko juonut, enkä valehdellut. Tästä ei seurannut rangaistusta. Totesivat että heidän mielestä ei ole hyvä juttu. Muutaman kerran valheesta jäin kiinni. Isosta seurasi kahden viikon ajan suoraan koulusta kotiin, pienemmästä kännykkä laskujen sponssin lopettaminen tietyksi aikaa. Ei tehnyt mieli valehdella. Eniten siksi, etten halunnut tuottaa pettymystä.

Meillä on myös aina tehty paljon juttuja yhdessä, sanottu että minä rakastan sinua ja halailtu yms. Edelleen ollaan tosi tiivis perhe, vaikka asun oman perheeni kanssa muualla.

ps.tupakointiin tuskin pystyt vaikuttamaan. MUTTA KUITENKIN kerrot kielteisen kantasi, kotona ei tupakoida eikä tuoda tupakkaa. Myös rahaa ei saa jos polttaa yms.

Vierailija
25/25 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista sanoa, että rakastat nuorta mutta vihaat hänen käytöstään, vihaat valehtelua