Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin työntekijöisen piilorasistisuus...

Vierailija
30.04.2009 |

Olen lastenhoitaja. Ahdistipa taas tuossa männäpäivänä työkaveri. Ihmetteli isoon ääneen, miten suomalaisten erityislasten on niin vaikea saada apua ja "kyllä niitä muslimeja sitten niin paapotaan..." sama ihminen poistuu takavasemmalle, kun mustaa lasta hakee musta isä. Kun mies on "sen näköinen", isokin vielä ja pelottava. Minusta oikein nuorekas ja mukava mies jolla selvästi iloinen ja välitön suhde lapseensa.

Miten tuollaiset ihmiset voivat olla työssä, jossa pääsevät muokkamaan lasten arvomaailmaa???

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panee miettimään millaisten ihmisten kanssa lapseni päivänsä viettää.

Vierailija
2/13 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja täys juntteja. Mulla on kanssa kokemusta asiasta, meillä oli työharjoittelussa

muslimi ja sitä vierastettiin ja siitä selän takana pahaa puhuttiin.

Loppupeleissä hän oli huomattavasti pätevämpi ja fiksumpi kuin he itse yhteensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarkoitukseni ollut sanoa, että kaikki on. Enhän itsekään ole. Mutta ne muutamatkin on liikaa. Täysin väärä ihminen hoitamaan etnistä lasta.

ap

Vierailija
4/13 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

me taas päästiin tähän, että päiväkoti, perhepäivähoitaja, lastensuojelu, neuvola, sosiaaliviranomaiset jne. on paskoja. Av palsta sitten nuokkuu näitä samanlaisia kirjoituksia, kun ei todellakaan voi sanoa, että päiväkodin työntekijät kaikki on noin jos yksi ihminen on sellainen. Ihan samalla lailla minun veljeni ei välttämättä ulkomaalaisista kauheasti välitä ja itse taas olen sellaisen kanssa naimisissa ja samat geenit meillä on veressä...

Vierailija
5/13 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei jaksa yleistää......

ja et sitten voi sanoa asiasta työkaverillesi???tai johtajalle joka ottaisi

asian puheeksi kyseisen henkilön kanssa?

Vierailija
6/13 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tiedän kyllä että kaikissa päiväkodeissa ei ole samanlaista.

4.

Vierailija
7/13 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lastenhoitaja työskennellyt useassa päiväkodissa ja omaan myös ap:n kuvaamia kokemuksia.

Eräs pahiten minua järkyttävistä rasistisista suhtautumista oli venäläisen perheen lastensa laiminlyönti. Oli siis selkeä laiminlyönti, joka saattoi johtua niinkin viattomasta asiasta kuin ymmärtämättömyys. Ei ymmärretty, mikä olisi lapselle parasta. Mm. hampaiden pesuja ei tehty = lapsella jo 3v paljon reikiä hampaissa ja kuivaksi opettaminen oli ikään kuin sivuutettu. Lapsi ei osannut käydä vessassa eikä edes tiennyt, miten wc-pönttö toimii, mutta kulki silti ilman vaippoja. Pissaisia vaatteita ei myöskään pesty välillä, vaan kuivatettiin ja puettiin jälleen päälle. Haju oli kamala!

Ottaessani tämän puheeksi ensin muiden hoitajien kanssa, he sanoivat sen johtuvan kulttuurieroista. Enpä usko kulttuuriin, jossa lasta tietentahtoen laiminlyötäisiin vastaavilla tavoilla. Kun yritin selittää omaa näkemystäni asiasta, minut ohitettiin huomauttamalla, että sehän on joka tapauksessa pelkkä venäläisten pentu, mitä siitä sitten. "Ei meillä ole aikaa ulkolaisiin riesoihin".

Lopulta otin asian puheeksi lapsen äidin kanssa ja hän oli todella mukava nainen. Ymmärsi nopeasti huoleni ja tavat muuttuivatkin! Eivät yhdessä yössä tietenkään, mutta ohjeistettuna alkoi toimia lapsensa edunmukaisesti.

Vein yllä kertomani asian korkeammalle taholle ja asia otettiin vakavasti käsittelyyn kyseisen pk:n henkilökunnan kesken. Olin pitkään - ja olen tavallaan vieläkin - hyvin järkyttynyt tapahtuneesta eikä ole kovin luottavainen olo omien lasteni päiväkotiin viemisen suhteen. Vaikka he "sentään" ovat täysin suomalaisia.

Vierailija
8/13 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantapaisia kokemuksia. Eräs ummikkoäiti toi lapset ekaa kertaa hoitoon ja paljon oli unohtunut. Kuten esim. vaipat pienemmältä ja ulkohousut isommalta. Hoitajien mielestä äiti oli käytännössä etnisen taustansa takia vajaa. Vaikka äiti ja työntekijät olivat yrittäneet tulla toimeen molempien osapuolten hyvin vajavaisella englannilla, mikä selittää enemmän kuin hyvin väärinymmärrykset. Tulkkia ei tilattu, äiti vain oli tyhmä. =P

Tämä eri pk:ssa.

ap

Vierailija
9/13 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietysti rasistisuutta on monessa (työ)yhteisössä, mutta tässä on sentään kysymys lapsista.

Vierailija
10/13 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskustelu ja hengen parantaminen työtiimissä. Moni piilorasistinen tai avoimesti rasistinen ihminen voi alkaa miettiä omia mielipiteitään ja kannanottojaan uudella tavalla, kun asiasta keskustellaan ja selvitetään ennakkoluulojen juuria ja syitä. Ainahan tietenkin löytyy niitä mätämunia, jotka eivät suostu muuttumaan tai toimimaan ammattimaisesti. Noissa tilanteissa johdon pitäisi puuttua asiaan sopivin sanktioin, kyseessä on kuitenkin pienten lasten hyvinvointi ja kasvatustyökin.

Vierailija
11/13 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaikki pk-väki on rasisteja tai heissä olisi rasisteja enemmän kuin muussa väestössä.

Ainakin itse ymmärsin tuon niin, että rasisteja ei saisi olla AINAKAAN ammateissa, joissa vaikutetaan uuden sukupolven mielipiteisiin. Olen samaa mieltä, mutta miten toisaalta sellaista voisi estääkään. Ei poliittisia mielipiteitä voi koulutukseen tai työpaikkaan valittaessa oikein kysyä. Ja voihan se mielipide muuttuakin uran aikana.

Mutta joo, erityisen ikävää rasistisuus on silloin, kun osa hoitolapsista on ulkomaalaisia ja ihonväriltään tummia. Väkisinkin tulee mieleen, missä määrin sellainen hoitaja osaa suhtautua lapsiin tasapuolisesti.

Vierailija
12/13 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ulkomailta adoptoitu lapsi, ja kun etsin hänelle hoitopaikkaa, soittelin eri päiväkoteihin. Kun kyselin sitä, miten päiväkodissa suhtaudutaan erinäköisiin jne. (en siis kertonut, että minun lapseni olisi jotenkin "erilainen"), sain kuulla paljon saarnoja siitä, kuinka ulkomaalaiset sitä ja ulkomaalaiset tätä.

Vierailija
13/13 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänellä on viran puolesta velvollisuus huomauttaa siitä ettei työntekijät saa töissä jauhaa mitään mutiaisjuttuja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän