Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nelihenkisen perheen ruokamenot

29.04.2009 |

Meillä on neljän hengen perhe, johon kuuluu alle vuoden ikäinen ja kolmevuotias sekä mieheni ja minä.

Joka kuukausi tuntuu siltä, ettei raha riitä ruokaan, vaikka syömme perusruokia.

Haluaisinkin kuulla, että kuinka paljon muilla nelihenkisillä perheillä menee kuukaudessa ruokaan?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
29.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme 5-henkine perhe. Isommat lapset murrosikäisiä, nuorin 4 v. Lisäsksi joudumme koululaisille tekemään päivittäin kouluun eväät.

Aiemmin pärjäsimme kuukaudessa 200 euron ruokalaskulla, mutta tänä vuonna ruoan hinta on noussut niin rajusti, että nykyisin emme meinaa selvitä alle 250 eurolla.

En osta mitään valmista ruokaa, en mitään! Teen kaiken alusta lähtien ja siitä tulee huomattavat säästöt. Eli ruokalasku koostuu jauhoista, juureksista, vihanneksista, lihasta ja maidosta.

Tosin syksyllä vietän pari viikkoa metsäelämää keräten pakkaseen marjat ja sienet. Ikkunallakin kasvavat yrtit, ketsupit ja sinapit voi valmistaa itsekin.

Jäin miettimään kysymystäsi, että mikä on perusruoka? Jos valmistaisin perheelleni ainostaaan jauhelihakeittoa kuukauden ajan, niin leipineen ja levitteineen ruokalasku olisi n.100 euroa kuukaudessa. Mutta meillä ollaan kulinaristeja ja haluamme syödä hyviä ruokia, viikonloppuisin gourmeeta.

Vierailija
2/8 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole varsinaisesti laskettu ruokamenoja, mutta tsekkaus K-plussatilille kertoo, että kannamme K-supermarkettiin (lähikauppa) ja K-markettiin (työpaikan lähikauppa) 600 - 800 e/kk. Tähän siis sisältyy ruuan ja juoman lisäksi kaikki taloustavara vessapaperista ja vaipoista aikakauslehtiin. On iso summa!

Kuopus tarvitsee vielä vaippoja päiväkotiin (kotona kestoissa), viikolla ostetaan helposti jonkin verran valmisruokia mm. kaupan irtotiskiltä (kallista!), maitotuotteita menee paljon, lisäksi ostan luomua usein (kallista!) ja muutenkin aina mieluummin laadukasta kuin halpaa. Oluttakin ostetaan kohtuullisesti. Viikonloppuisin kokataan paljon itse.

Perhekoko on siis neljä, lapset 5v ja kohta 2v. Omat työlounaani ovat pääosin mukana noissa ostoissa eväinä, miehen ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tapana keskittää ostokset hyvin pitkälti Prismaan, ja Bonus-tiedotteen mukaan menomme ovat n. 300 euroa kuussa. Tähän sisältyy ruoan lisäksi pesuaineet, shampoot, puhdistusaineet, vessapaperit ym. Tyttö on kotona kestoissa, hoidossa on kertikset. Hän alkaa tosin jo olla päiväkuiva. Jonkun verran ostamme Prismasta myös lasten vaatteita ja taloustavaraa. Eli ne on kaikki tuossa mukana. Asumme Helsingissä, ja täällä ruoka taitaa olla kalliimpaa kuin muualla.

Meillä on nelihenkinen perhe, lapsemme ovat 4,5- ja 2-vuotiaat. He ovat hoidossa 6 h päivässä, ja syövät hoidossa lounaan ja iltapäivävälipalan. Itse syön töissä eväitä, ne ovat tuossa summassa mukana. Mies syö töissä, heillä on työmaaruokala.

Tekemällä itse säästää kyllä paljon. Leivon kaikki kahvileivät ym. herkut itse. Kotona tehty pulla on edullista ja hyvää. Leivon itse myös sämpylöitä. Ruisleipää en ole vielä tehnyt. Aamupalamme on joka aamu kaurapuuroa ja omatekoista mehukeittoa. Ei maksa paljon ja on terveellistä.

Marjastan syksyisin, ja marjoista teen sitten piirakoita, kiisseleitä ja puuroja. Meillä on myös mökillä marjapensaita (karviaisia ja viinimarjoja). Äitini keittää niistä hilloa ja mehua. Kotitekoinen vispipuuro on tosi edullista (kun marjat on siis itsellä), ja meillä kaikki syövät sitä mielellään.

Eineksiä syömme aika harvoin, nakkeja ostamme, samoin verilättyjä. Joskus jotain pakastepizzan tyyppistä. Teen ruokaa isoja määriä kerrallaan ja laitan pakastimeen. Tai sitten teen iso satsin jauhelihakastiketta, jota syömme ekana päivänä perunoiden kanssa ja toisena päivänä spagetin. Siinä säästyy kovasti aikaa. Ostan myös vihanneksia pakasteena. Ne eivät pilaannu, ja toisaalta niistä kaikki tulee käytettyä. Helppouden takia ostan myös peruna-sipulisekoitusta.

Kaalit, perunat ja porkkanat on edullisia läpi vuoden. Omatekoinen muusi hakkaa mummonmuusin mennen tullen. Jos haluaa säästää ruokamenoissa, helpoin tapa on panostaa omatekoisuuteen. Kaupan sämpylät ja leivät ovat tosi kalliita, itse leivotut niihin verrattuina lähes ilmaisia. Kaupan mehukeitto maksaa melkein kaksi euroa litralta, omista marjoista keitetty kiiisseli maksaa ehkä kymmenesosan siitä. Muutamasta keksistä saa maksaa itsensä kaupassa kipeäksi. Omatekoiset pikkuleivät maistuvat paremmilta ja maksavat tuntuvasti vähemmän. Lisäksi lapset saavat leipoa, meillä se on ihan ykkösjuttu.

Kannattaa myös panostaa siihen, ettei heitä ruokaa pois. Minulla on tapana ostaa esim. iso pussi ruispaloja ja laittaa heti puolet paketista pakastimeen. Eli en jätä leipää näivettymään lämpimään. Samoin kannattaa pitää kaapit järjestyksessä ja ideoida ruokalistaa sen mukaan, mitä sattuu kaapista löytymään. Eli ei pidä päästää ruokaa vanhenemaan käsiin.

Vierailija
4/8 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2 lasta. Toinen 5 ja toinen 2. Ollaan siis kanssa nelihenkinen perhe. Koko ajan mietin miten ruuassa säästettäisi vaikka ruokamenot on nytkin aika pienet. Ruokaan on mennyt tähän asti 390e/kk. Nyt mietin että jos alkaisin tekemään itse vähän enemmän niin saisinkohan vielä vähän pienennettyä ruoka laskua. Meillä on tuossa mukana myös wc- paperit ja shampoot. Mutta ei nuorimman vaippoja.

Vierailija
5/8 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi lasta, 5- ja 2-vuotiaat, ja ruokaan & taloustarvikkeisiin menee n. 350-400 euroa kuussa. Joskus riittää vähempikin, joskus menee enemmän. Itse vien töihin omat eväät, mies maksaa lounaista työpaikkaruokalassa. Kuopus käyttää kestoja.

Meillä tehdään paljon ruokaa itse, "valmiina" ostetaan esim. nakkeja, jauhelihaa, pakastepinaattia (pinaattilettuihin) ja broileria. Varsinaista valmisruokaa emme syö, kun emme ole siihen tottuneet. Leipäkone on kovassa käytössä. Loppukesästä alkaa marjastus- ja sienestyskausi. Marjat pakastan, sienet joko pakastan tai kuivaan.

Ruokavaliomme on aika kasvispitoinen. Kalaa tekisi mieli syödä useamminkin, mutta ei vain aina raaski ostaa. Kesällä on sen suhteen helpompaa, kun itse kalastamme (kaupungistakin löytyy hyviä apajia, jopa veneettömille). Keskivertoa enemmän rahaa meillä kuluu varmaan riisiin, eksoottisempiin mausteisiin ja yrtteihin ja katkarapuihin.

Vierailija
6/8 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3- ja 5- vuotiaat tytöt, kolmas lapsi tulossa. S-bonusostoja tulee kuukaudessa 700-900 euroa, tähän sisältyy kaikkia ostoja mukaan lukien auton bensat ja lasten sekä aikuisten vaatteita. Kaikkea emme kuitenkaan osta Prismasta. Myös syömässä käydään joskus muualla, mies käy monesti eräässä ruokapaikassa ja minä yliopistolla syömässä.

Todettu on, että ruoka on kyllä kallista. Varmaan 400-600 euroa menisi jo pelkkään ruokaan.

7/8 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on perheessä kotiäiti, ekaluokkalainen ja kaksi häntä nuorempaa lasta. Joskus kokeilin huvikseni, kuinka halvalla pysyisi ravinto-opillisesti ok-ruuat (aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala) laittamaan, jos tarve vaatisi. Satanen kuussa oli tuon kokeilun tulos, vastaisi nykyään ehkä 120,-/kk. Käytännössä meidän kotiruokalasku/kk on nykyään ehkä jotain 150,- tai voi olla nyt vähemmänkin kun ekaluokkalainen syö koulussa lounaan. Tähän ei ole laskettu "ulkona" syömistä. Ravintolassa käydään ehkä pari kertaa kuussa, joten se lisää laskuriin n. 40,-/kerta.

Meillä syödään paljon kasviksia ja hedelmiä, joiden järkevä ostopaikka hinnan kannalta on Lidl. Sieltä ostetaan myös puurohiutaleet ja jauhot. Lihaa meillä ei syödä, mutta kalaa senkin edestä, joten se lisää euroja laskuriin. Leipää ja maitotuotteita menee niukahkosti, pähkinöitä, papuja, soijatuotteita enemmän. Sienet ja marjat poimitaan itse.

Vierailija
8/8 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaaliarjessa, eli molemmat vanhemmat töissä, meillä menisi 400e ruokaan ja päivittäistavaraostoksiin (= wc-paperi, talouspaperi, nenäliinat, roskapussit, tiskikoneen pesuainetabletit, käsitiskiaine, pyykinpesujauhe, tahranpoistojauhe, hampitahnat, hammasharjat, suihkugeelit, shampoot, hoitoaineet yms.).

Mutta nyt kun kotona vietettyjen vuosien jälkeen lähdinkin opiskelemaan kokonaan uutta alaa niin sehän tarkoittaa sitä, että jo ennestään amk-tutkinnon suorittaneena ei ole enää opintotukioikeutta uuteen, tukikuukaudet on käytetty. Mieskin lähti jatko-opiskelemaan, ja osa-aikatöitä väännetään joskus eli pienellä budjetilla eletään. Kuukaudessa menee n.300e. Olemme pärjänneet jopa 250e:lla kuussa mutta silloin meillä oli pakastin täynnä ruokaa ja leipää ja marjoja joita syötiin pois ja kaupan päälle saatiin pakastinkin vihdoin sulatettua.

Meillä rahaa kuluu runsaasti hedelmiin ja kasviksiin. Meillä syödään kasvisvoittoisesti. Lapset on kiinteiden aloittamisesta saakka totutettu siihen että kasviksia ja hedelmiä syödään runsaasti. Ja niinpä hekin tykkäävät niistä ja niitä kuluu runsaasti.

Kirjanpitoa en enää ole pitänyt vuosiin mutta kuitteja säästän ja niitä seuraamalla pysyn kärryillä meidän ostoista. Ja uskokaa pois, hedelmiin ja kasviksiin menee ihan sikana rahaa. Varsinkin kun syödään niitä runsaasti ja amonipuolisesti eli ei siis vain tarjoustuotteita tai edullisia sesonkituotteita vaan monipuolisesti tarjonnasta valkaten.

Tuo myöskin lienee se mistä ei luovuta tässäkään elämäntilanteessa. Ehkä voin painottaa siten että enemmän ostan sesonkituotetta ja vähemmän kallista hedelmää ja kasvista mutta kuitenkin monipuolisesti niitä on oltava koska se on osa meidän ruokavaliota.

Punaisesta lihastakin syödään vain naudan paistijauhelihaa, jossa rasvaa alle 7%. Eli pääasiassa kaupan omaa jauhamaa. Tuon suhteen kyllä ostan tarjouksesta sinne pakastimeen urakalla. Sitten on tietty naudan paistia, naudan suikaleita vähärasvaisesta osasta nautaa jne. Muutenkin kanassakin menee se vähärasvaisempi osa kanasta eli rinta, fileesuikaleet jne. Ja mieluiten marinoimattomana jolloin hinta on täyttä lihaa ja saa itse maustaa mieleisekseen. Myöskin kala on kallista ja sitä harvemmin syödäänkin. Lohta ostetaan joskus tarjouksesta. Tonnikalaa menee salaatissa ja lämpimissä voileivissä. Seitiä menee uunikalana.

Mutta siis näin. Vähällä pärjää mutta meillä se edellyttää hyvoä perusvarastoja. Muutenkin tuo peruskuivavarastojen ylläpito kannattaa koska on mukavaa jos tekee mieli hyvää ja alat leipomaan että ainekset löytyy kaapista eikä tarvitse lähteä kauppaan. Ja niinkuin moni edellä jo kirjoittikin omatekemät leipomukset on herkkua :o)

Lapset 4v ja 3v.