Ongelma: Koululaisen läksyunohdukset ja läksyvihkon perimmäinen tarkoitus?
Koululaiseni ei koko vuonna ole suoriutunut koululäksyistä omatoimisesti. Syyskuussa pyysin lukuisten läksyunohdusten jälkeen opettajalta läksyvihon käyttöönottoa. Joulukuussa opettaja "ehti" ottaa käyttöön läksyvihon ja kirjasi sinne yhden kerran tulleet läksyt. Koko syksyn lapsi kävi viikottain tekemässä unohtuneita läksyjä koulussa ja istui unohdusten vuoksi lukuisia kertoja jälki-istunnossa. Itselläni ei ole mitää käsitystä mitä heille läksyksi milloinkin tulee, kun missään ei ole mitään merkintää. Tammikuussa selvisi, että opettaja kirjoittaa taululle päivän läksyt ja oppilaan olisi tuolta kopiotava tiedot läksyvihkoon. Kohta eletään toukokuuta ja syksyinen tahti jatkuu...unohdus, rangaistuskierteessä. Opettajan mielestä jälki-istunnot ovat tehokkaita, mielestäni ei. Koululaisella erityisvaikeuksia kirjoituksen tuottamisen suhteen, mutta erityisopetuksen tarvetta ei ole selvinnyt (pyysin itse koulukuraattorin ja erityisopettajan selvitystä).
Onko todella niin, että läksyvihkoon muissakin kouluissa oppilaat itse merkitsevät läksyt? Miten tilanteessa itse etenisitte?
Kommentit (24)
Aika ja luokan suuruus ovat ilmeisesti vain riittämättömät. Lapsi on kuitenkin katsottu kykeneväksi toimimaan normaalissa luokassa.
Omasta mielestäni on ns. koulun vastuulla huolehtia, että läksyt ovat selkeästi merkitty, jotta kotona pysyisi kärryillä missä mennään ja omalta osaltaan tukea läksyistä suoriutumista.
Ap
jokaisen vihkoja kyttäämään, että tuleeko kirjoitettua läksyt oikein. Eipä siellä tunnilla muuta sitten ehtisikään.
Opettajan tehtävä on valvoa, että lapsesi kirjoittaa läksyt ylös, mutta ei opettaja voi alkaa läksyjä kirjoitella oppilaiden läksyvihkoihin. Mieti, jos vastaavia oppilaita on luokalla useampi... oppilaat istuvat tumput suorana ja opettaja juoksee merkkaamaan jokaisen läksyvihkoon : ))
taululle läksyt ja oppilas itse kirjaansa. Kun olen opelle valittanut epäsevyyksistä, niin hän on sanonut, että lapsi voi tulla aina tunnin päätteeksi kysymään, No, ei kylläkään mene.
Joissain kouluissa on nettisivut ja ope laitta sinne joka päivä läksyt ja muut tiedot. Kätevää.
Meillä on niin jos on epävarmuutta kilauttaa kaverille ja tämä toimii molempiin suuntiin. Harvoin tarvitsee varmistaa läksyjä. Tällä tavoin on menty koko alakoulu. Ekalla luokalla oli alkuun reissari johon liimasivat päivittäin opettajan antaman monisteliuskan jossa oli läksyt.
Toisen lapsen opettajalla on käytössä viikkotyöpaperi. Saa joka maantai viikon läksyt kirjallisena, jokainen päivä on merkattu erikseen. Huippua. Vaatii opettajalta hyvää suunnittelutaitoa ja panostusta. Opettaja on kommentoinut tätä käytäntöään ettei hänelle kukaan voi sanoa ettei tiennyt läksyjään. Nyt lapsi on vitosella.
Edellisessä koulussa merkkasi itse ylös läksynsä, kolmanteen luokkaan saakka.
Minkä ikäinen lapsi sinulla on, ymmärrän jos ekaluokkalainen ei osaa huolehtia vielä jos kirjoittamisessa on ongelmaa. Kakkosella jo pitäisi osata kirjoittaa.
Järkevä tapa on rengastaa lyijykynällä tehtävät mitkä pitää tehdä.
Opeta ja ohjaa tekemään, kasvata vastuuta, koulu on lapsen työ ja siitä ei lusmuilla.
Toi on sellainen opiskelutaitoihin liittyvä perusasia, joka opettellaan jo ekalla, läksyjen merkitseminen. Ekaluokalla ehkä ympyroidään tai rastitetaan tehtävänumero ja varmaan myöhemmin läksyt merkitään tarpeen mukaan. Ja jos lapsellasi on vaikeuksia kirjoittaa taululta vaikkapa: YM lue s. 5-7, tee tehtävät 1-7. Tehtävänanto voi olla siis vaikkapa tällainen. Jos ei tätä osaa kirjoittaa, niin ei kyllä kuulu normaaliluokkaankaan.
käydä koulun jälkeen katsomassa taululta itse. Sopia, että ope kirjoittaa aina, että ei pyyhitä.
Tämä, jos muu ei auta.
Lapsi ei todellakaan merkitse läksyjään ylös. Asiaa on vatvottu tämä vuosi, aiemmin toinen opettaja merkitse läksyt rastilla aina kirjoihin jne. ja silloin läksyt tuli myös tehtyä. Koululainen tekee innokkaasti läksyt kyllä aina kun vain on onnistunut bongaamaan tiedot taululta. Enkä minä äitinä voi sitä töistä käsin tehdä hänen puolestaan :o/
Umpikuja.
Kierre.
Lapsi ei saa heikkoja arvosanoja kokeista, mutta unohtelee hänen mielestään "toisarvoisia" asioita paljon.
Ap
Ammattilaiset ovat päättäneet hänen pärjäävän normaaliluokassa, en minä.
Ap
Toi on sellainen opiskelutaitoihin liittyvä perusasia, joka opettellaan jo ekalla, läksyjen merkitseminen. Ekaluokalla ehkä ympyroidään tai rastitetaan tehtävänumero ja varmaan myöhemmin läksyt merkitään tarpeen mukaan. Ja jos lapsellasi on vaikeuksia kirjoittaa taululta vaikkapa: YM lue s. 5-7, tee tehtävät 1-7. Tehtävänanto voi olla siis vaikkapa tällainen. Jos ei tätä osaa kirjoittaa, niin ei kyllä kuulu normaaliluokkaankaan.
Ammattilaiset ovat päättäneet hänen pärjäävän normaaliluokassa, en minä.
Ap
10: Olen työelämässä, enkä ehdi/voi käydä päivittäin koululla vain tarkistamassa läksyjä.
on kaikkiaan kolme oppilasta, joilla on ollut läksyvihko käytössä. Luulin keksineeni käytännön ihan itse ;-))
Minä kirjoitan läksyn tauluun ja oppilaat kopioivat läksyvihkoon oikean päivän ja oikean aineen kohdalle läksyn taululta, mutta minä muistutan siitä joka tunnin lopuksi oppilaita nimeltä mainiten. Näin se toimii. Yhden kohdalla on kirjoitettava läksyt mustekynällä tai hän pyyhkii ne pois eivätkä vanhemmat voi tarkistaa läksyjä.
Aika kädettömäksi olen ongelman suhteen itseni kokenut, koska en voi asiaan pyynnöistäni huolimatta millään tavalla vaikuttaa.
Ap
koulun jälkeen itse tarkistamassa. Mun tokaluokkalaisella sama ongelma ja johtuu toiminnanohjauksen vaikeuksista. On myös hidas esim. kirjoittamaan. me olemme opettajan kanssa sopineet, että opettaja huolehtii siitä, että poika on läksyt merkannut ja kotona huolehdimme, että ne tulee tehtyä. Itse on oppinut kevään aikana merkitsemään, opettaja vain tarkistaa, että on muistanut sen tehdä.
Todellakaan ei lapsi pääse erityisluokalle vain tällaisen ongelman takia.
Me saimme ensi syksyksi lapsemme erityisoppilaaksi haettua. Mutta joutuu silti opiskelemaan normaaliluokassa (29 lasta) ilman avustajan jatkuvaa tukea. Paperilla on siis paljon mainintoja ja lausuntoja millaista tukea tarvitsee, mutta mitään ei saa, koska opettajalla hyvin vähän aikaa yksinään huolehtia.
Miksi sallit hänen laistaa ainoasta velvollisuudestaan, koulunkäynnistä? VAADI häntä laittamaan läksyt ylös rangaistuksen uhalla. Kyllä kenelle tahansa normiluokkaa käyvälle on aivan vaivaton juttu "bongata tehtävät taululta", joku voi ehkä vaatia pakon tunteen toimiakseen.
i]Lapsi ei todellakaan merkitse läksyjään ylös. Asiaa on vatvottu tämä vuosi, aiemmin toinen opettaja merkitse läksyt rastilla aina kirjoihin jne. ja silloin läksyt tuli myös tehtyä. Koululainen tekee innokkaasti läksyt kyllä aina kun vain on onnistunut bongaamaan tiedot taululta. Enkä minä äitinä voi sitä töistä käsin tehdä hänen puolestaan :o/
Umpikuja.
Kierre.
Lapsi ei saa heikkoja arvosanoja kokeista, mutta unohtelee hänen mielestään "toisarvoisia" asioita paljon.
Ap
[/quote]
Sido joku osa rahasta siihen, että pitää olla näyttää sulle läksyt kirjoitettuna joka päivä, muuten tulee vähemmän viikkorahaa.Tai joku muu konsti.
Opettajan keinot rangaista on jälkät ja unohdusten teettäminen jälkikäteen. Sulla on keinoja vaikka millä mitalla, jos vain haluat. Ja tietysti kepin sijasta sopivassa määrin porkkanaa muistat tarjota myös!
Kun koululainen on läksynsä merkinnyt ja tehnyt, siitä seuraa aina jokin pieni palkinto, esim. puoli tuntia lisää peliaikaa tai kun koko viikon läksyt on hoidettu,vuokrataan joku kiva elokuva. Palkinto mietitään yhdessä etukäteen. Kun palkinto on haluttu, lapsi ei ainakaan tahallaan jätä tehtäviä tekemättä. Jälki-istunnosta ei ainakaan meillä ollut mitään hyötyä, päinvastoin; alkoi tulla vihaa koko koulua kohtaan.
Meidän pojalla ei ole oppimisvaikeuksia, kyse oli siitä, että hän ei pitänyt läksyjä niin tärkeinä että olisi pitänyt niiden merkitsemistäkään tärkeänä.
Erityisoppilaatkin käyvät nykyisin normiluokkaa. Säästösyistä eivät saa välttämättä mitään erityistukea kuitenkaan, vaikka paperilla olisi millaisia suosituksia ja mistä tahansa taholta kirjattu ylös.
Kyse ei ole siitä, että sallittaisiin tiettyjä asioita oppilaalle, vaan rangaistuksista ja porkkanoista huolimatta edistymistä ei ilman ohjausta tapahdu ja Piste.
Olen kirjoittaja 15 ja todella olemme taistelleet tuesta lapsellemme, mutta juuri säästösyistä ei mitään tipu.
korostaa, että lapsi tekee mielellään läksyjä ja oppimisvaikeuksia ei ole eli ei ole hänen kohdallaan kyse siitä, että ei osaisi merkata läksyjä ylös. Kyse on siis välinpitämättömyydestä ja minä en ainakaan palkitsisi lasta siitä, että tekee jotain jota hänen on EHDOTTOMASTI tehtävä. Nykyaikana lapsilla ei ole mitään muuta velvollisuutta kuin koulunkäynti ja sekään ei vaadi hyvillä hoksottimilla olevalta lapselta kovinkaan paljon. Vaikka lapsi saakin hyviä arvosanoja, en antaisi lapsen jättää tätä ainoaa ja vähäistä velvollisuuttaan täyttämättä vain siksi ettei huvita. Senkin vuoksi, että aikuisena niitä velvollisuuksia on paljon ja niistä on kyllä pakko ottaa itse vastuu.
t. 16
Erityisoppilaatkin käyvät nykyisin normiluokkaa. Säästösyistä eivät saa välttämättä mitään erityistukea kuitenkaan, vaikka paperilla olisi millaisia suosituksia ja mistä tahansa taholta kirjattu ylös.
Kyse ei ole siitä, että sallittaisiin tiettyjä asioita oppilaalle, vaan rangaistuksista ja porkkanoista huolimatta edistymistä ei ilman ohjausta tapahdu ja Piste.
Meillä on ekalta luokalta asti opettaja merkannut taululle tunnin loputtua läksyt ja ne on pitänyt merkata itse kirjaan. Tämä on ollut sellainen vastavalmistunut ope, joka ajattelee, että lasten pitää itse oppia nämä asiat.
Toinen ope on vanhankansan ope ja ekaluokalla pari kuukautta merkkasi kirjaan ja sitten taululle.
Ei meillä mitään läksyvihkoa ole koskaan ollut.
Pitäisikö tässä tapauksessa pyytää opettajaa seuraamaan, osaako lapsesi kirjoittaa läksyt vihkoon. Tässä kai se mättää.