~ ~ ~ PIKKUKAKKOSET VKO 18 ~ ~ ~
Tässä linkki aikasempaan pinoon
[http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]
Kommentit (16)
Ankkuli: Paljon onnea!!! Miten on arki lähtenyt sujumaan?
Chilppa: Jaksamista alkuraskauden kanssa (kaikille muille myös)! Mun olo alkaa helpottaa. Eilen jaksoin jopa siivota!! Pahoinvointia on enää aamusta ja väsymyskin on lähes hävinnyt. Edelleen kyllä nukkumatti tulee yhdeksän aikoihin illasta :)
Elisabeth: Mukaan vain! Kiva kun porukka kasvaa!
Omat kuulumiset tais tulla jo tuossa Chilppan vastauksessa.
Mukavaa kun vappu tulee! Mies on tehnyt taas pitkää päivää, tänäänkin ilta yhdeksään, joten mukava kun on pitkä viikonloppu tulossa. Munkkejakin ajattelin tehdä tänä vuonna ite.
Eilen totesin miehelle, että kyllä tämä vauva tulee just hyvään aikaan. Esikoinen ei ole enää mikään vauva kun kävelee joka paikkaan, joten ihan on oikea aika uuden vauvan tulla meidän perheeseen. Monet miehen kavereista kelle on kerrottu, on olleet aika järkyttyneitä lasten tulevasta pienestä ikäerosta (1v5kk), mutta meistä tämä tuntuu hyvälle näin. Moni on kysynyt suoraan oliko vanhinko. Ite en ikinä kehtais kysyä mitään tuollaista. Varmasti tulee olemaan rankat ekat vuodet, mutta uskoisin sen palkitsevan myöhemmin.
Adara 12+1
Ja tervetulotoivotukset Elisabethille!
Siellä joku näytti kuumeilevien pikkukakkosten puolella plussanneen, joten varmaan eksynee hänkin kohta tänne.
Adara: Voi olla että teillä esikoinen kävelee joka paikkaan kun kakkonen syntyy mutta älä luota siihen, voi hyvinkin olla ettei kävele :)
Meillä kummityttö ja yksi toinen tuttavan lapsi alkoivat molemmat vasta opetella kävelyä tuossa iässä ja miehen ystävän lapsi on nyt 1v3kk eikä kävele yhtään.
Meillä poika on nyt 1,5v ja periaatteessa kyllä kaupassa, ostoskeskuksessa ym osaa kävellä ja haluaakin, mutta suunta ei yleensä sitten ole sama kuin mulla :) Ja kun ei pääse minne haluaa, vetäisee itsensä ihan lötköspagetiksi ja huutaa minkä kitusista lähtee, siinä ei auta mitkään selittelyt että käydään ensin tuolla ja mennään sitten sinne tms.
Kadulla kun menee kävellen johonkin saa olla TOSI tarkkana ettei ole auton alla, pitäs varmaan hankkia sellaiset ulkoilutusvaljaat :) Etenkin kun mä en enää ole niin ketterä ja nopea juoksemaan perässä.
Omaan napaan kuuluu ihan hyvää, verenpaine vaan on varmaan taas tosi matalalla kun pyörryttää koko ajan.
Rakenneultrassa oltiin julkisella viime viikolla ja kuten arvelinkin, täytyy vielä oman mielenrauhan vuoksi varata yksityiselle aika. Kätilö ei tuolla tutkinut mitään sellaista, mikä ei olisi jo yksityisellä näkynyt niskapoimu-ultrassakin eikä osannut sanoa sukupuolestakaan mitään. Mä olin tosi yllättynyt että laitteissa on niin kamalan suuri ero julkisen ja yksityisen välillä ja että yksityisellä tutkitaan niin paljon enemmän ja perusteellisemmin. No, mitään suurempia vikoja ei sitten kai pitäisi olla, kyllähän se Jorvin kätilö totesi että lapsella on aivot ;D
Tuli tuossa mieleen kun radiosta tuli uutisia sikainfluenssasta ja suomalaiset asiantuntijat sanovat, että meillä riittää lääkkeitä. No kiva, mutta onkohan lääkkeet sellaisia ettei niitä raskaana olevat saa syödä?
Syömisestä puheen ollen, pitääkin vähän tankata ennen kuin poika herää.
Adele 21+0
Tiistaitervehdys!
Eilen kävin taas neuvolassa ja hyvin näyttäis asiat olevan. Sokerirasituksen tulokset oli tulleet ja kaikki näyttää oikein hyvältä, ei syytä huoleen. Sf-mittakin oli ihan prikulleen keskikäyrällä, vaikka omasta mielestä tuntuu maha kasvaneen ihan hurjan paljon. Mutta siis keskiarvolasta tässä odotellaan. ;) Hb oli 116 ja kävin hakemassa rautaa apteekista, vaikkei terkkari sitä vielä välttämättömänä pitänytkään. Itse oon tuntenut itseni väsyneeksi jo jonkun aikaa ja eihän tuo nyt sitten paljon ota jos ei annakaan, jos yhden rautatabletin päivässä syön.
Itsellä on mielessä nyt työasiat, joita tuppaa tähän kalkkiviivoille ihan riittävästi. Kaikenlaista ärsyttävää selvitettävää... mä kun niin haaveilin pehmeästä laskusta.
Niin, ja kotona on myös puuhaa. Piha on täysremontissa, terassi tosin on jo valmis. Muutoin on vielä paljon hikeä ja rahaa vaativia operaatioita tekemättä. Sitten se yläkerran vessaremontti on vielä myös kesken.
Onneksi lähdetään vapuksi mökille... Toki sielläkin on talven jäljiltä paljon tehtävää, mutta on se ainakin erilaista kuin kotona.
Hyvää vappua kaikille pikkukakkosta odottaville!! :)
Ritu rv 26+2
ONNEA Ankkulille vauvan johdosta!!! Mukavaa vauva-aikaa teille!!!
Ja ekana tieten Ankkulille onnittelut täältäkin! :)
Kyllä tämä aika vaan menee niin vauhdilla! Meinaa nyt iskeä paniikki kun pitäs tehdä vielä vaikka mitä ennen vauvan syntymää. Siis ritu, joko sullaki on viikkoja nuin paljon? Mihin tämä aika menee?? :) No onhan se kivaa kun kohta saa tämän masukin ihan syliin.
Mulla tuo SF mitta vaan kasvaa ja kasvaa, viimeks neuvolassa se oli 34cm ja rv tuolloin 34+jotain! Saa nähdä kuin iso vaavi on tulossa vai onko muuten vaan iso maha.. Kyllä naapurit on alkanu jo kyseleen että etkö vielä oo saanu, minä sit tuumannu että ei nyt ihan vielä ku LA:han kin reilu kk.
Supistelee päivittäin mutta ei oo kipeitä, ku pari viikkoa pysyis vielä masussa niin sitten saa jo ihan vapaasti syntyä tämä lapsonen.
Antakaapa vähän vinkkejä että mitä siihen sairaalalukkuun pitäs pakata?! En oo jaksanu vielä alkaa laittaan laukkua valmiiksi mutta pakko kait se kohta jo on, ja kun en tiiä että mitä siihen kannattaa sit laittaa :) Kamera ainaki täytyy muistaa laittaa laukkuun. Esikoisesta oltiin silloin niin sekasin että vasta kun reilu tunti oli menny syntymästä niin muistettiin ottaa kuvia. No väkisinkihän siinä on vähän sekasin ;)
Nyt alkaa takapuoli taas sen verran puutua että pakko poistua koneelta..
terkuin Jessu rv 36
Adele: tarkoitin, että poika on oppinut jo kävelemään eikä enää konttaa juuri lainkaan eli ei ole enää yhtään vauvan oloinen ja sen takia mun vauvakuume nostaa päätään :) Eli siinä mielessä oikeaan aikaan on tämä seuraava tulossa. Voisin muotoilla hiukan paremmin nuo mun lauseeni :)
Ritu-74: Mukavat vappusuunnitelmat teillä. Ois ihana päästä mökille, mutta täytynee odottaa miehen kesälomaan asti. Hauskaa vappua!
Jessu: Huh, sullapas on jo iso sf-mitta. Mulla ei ollut tuollaisia lukemia kun vasta viimesellä viikolla ja silloinkin oli jo kaksi viikkoa yli lasketun ajan. Voimia ison mahan kanssa! Painaako maha jo kovasti kävellessä?
Mulla on tänään ollut kovaa painontunnetta kohdussa. Aina esikoista kantaessa ja vessassa käydessä erityisesti sattuu. Ennen on ollut vain vatsan molemmin puolin, mutta nyt selkeesti kohdun kohdalla. Pitää seurata ja jos ei mene ohi, soitan neuvolaan varmuuden vuoksi. Seuraava neuvolakäynti oiskin vasta kesäkuun puolessa välissä.
Adara 12+1
Tytölle (6v) emme ole vielä kertoneet. Emme itseasiassa lainkaan ulkopuolisille "fyysisille tutuille". Itse olen kertonut muutamalle nettikaverille, mies ei senkään vertaa. Tosin jouduin nyrkkeilytunnilla parilleni mainitsemaan, kun vuorossa oli potkuja kylkiin ja polvipotkujen pitoa (tyynyt mahaa vasten) - Näitä en enää pysty tekemään.
Ikäero on tavallista suurempi, mutta mitäs siitä. Tyttö on just nyt semmoisessa iässä, että on varmasti avuksi vauvan hoidossa. Lisäksi koulun aloitus helpottuu huomattavasti, kun olen silloin äitiyslomalla kotona.
Pahoittelen, että olen vielä hieman ulkopuolinen, mutta kyllä tästä opin teitä tuntemaan viestejä lukiessa :)
Elisabet, rv 4+4
Nyt on aika vierähtänyt että ei ole joutanut laisinkaan teidän juttuja seurailemaan, saatikka kirjoittelemaan. =) Eli kontrolli ultra oli maanantaina ja samalle näytti kun viimeksikin. Nyt uudestaan viiden viikon päästä. Mutta lapsivettä oli normaali määrä, mikään seula ei ole hälyttänyt, että jos lapsi ei nielisi niin minulla olisi kuulemma tupla määrä lapsivettä. Ja en olekaan itse huolissani. Mutta he nyt haluaa seurata sitä loppuun asti. Ja samapa tuolla kysissä on juosta, niin saa vauvan nähdä ultrassa. Ja siellä kuitenkin ottaavat kaikki kokeet aina ja katsovat paikat, että on kunnossa. =)
Niin pitihän sitä maanataina vähän vaunuja katsella...tai itse asiassa ne on nyt kotona olohuoneen nurkassa....=) emmaljungat tuli sitten ostettua. Sain edullisesti. Ostin pinnasängyn samalla. Mies saa ruveta kasaamaan sitä tänään. =)
Tyttö ei pysy vain vaunuista erossa, se haluaisi hypistellä ja "korjata" niitä koko ajan.
Neuvola olisi keskiviikkona, niin silloin saan kelan paperit ja vihdoin pääsis äityspakkausta odottamaan. =)
Mutta nyt töihin.
Liisa rv 23+3
Voisin liittyä tänne nimittäin olin tuolla vauvakuumeisissa pikkukakkosissa mutta nyt 3 päivää sitten tuli plussa testiin. raskausviikkoja on vasta 3+6 ja laskettu aika olisi 7.1.2010
Meillä tärppäsi yk 1 ja olen hieman yllättänyt että näin nopeasti tärppäsi : ) Meillä on esikoinen 1v 4kk
Missä vaiheessa muuten olette soitelleet neuvolaan? Itse en ole vielä soittanut..ja nyt mietin että missä vaiheessa sinne soittelisin.. : )
sannis ja tammivauva 3+6
ja nyt rv 4+5. Ajan sain toukokuun puoleenväliin (rv 6+6), ja ultra on sitten joskus kuun lopussa. Esikoisen kanssa oli ensimmäinen neuvola hieman myöhemmin, muistaakseni viikolla 8.
*Adara*: Kylläpä ovat kurjasti kaverinne kommentoineet iloista uutistanne :(
*Adele*: Oliko sulla alkuraskaudessa tuota pyörrytystä? Pyörryttääkö sua koko ajan vai vain silloin kun esim nouset nopeasti ylös? Pian sen jälkeen kun plussasin niin mua pyörrytti lähes koko ajan parisen vkoa mutta se meni onneksi ohi. Johtui ilmeisesti matalasta verenpaineesta, ekassa neuvolassa näytti lukemia 98/48
*Ritu*: Hienoa että sokerit on kohdallaan :) Toi "keskivertolapsi" oli kyllä loistokommentti :D Tsemppiä piha- ja vessaremppaan ja oikein mukavaa mökkireissua!
*Jessu*: Sairaalakassivinkkiä kaipasit, ota imetysliivit, liivinsuojia, vauvan kotiutumisvaatteet, kamera tietenkin, suklaata ;) Nuo tuli ekana mieleen. Täydentäkää te muut listaa.
*Elisabet*: Tuo ikäero on ihan hyvä. Varsinkin jos aattelee tuon koulun aloituksen kannalta. Mun kaverin lapsilla on juuri tuo ikäero ja kaveri kiitteli että paremmin ei olis voinu mennä. Isommasta on kivasti apua ja koulu alkoi hienosti. Meillä ikäeroksi tulee reipas 5v.
*Liisa*: Ihanaa että kaikki on hienosti :) Ja kivahan se on että pääset kurkistelemaan masuun usein ;) Minkä väriset vaunut ostit? Mitä maksoi emmaljungat?
*Sannis*: Tervetuloa joukkoon! Mä soitin neuvolaan muistaakseni vkon 5 tai 6 paikkeilla.
Omanapanen: Tänään kävin siinä verikokeessa mikä liittyy np-ultraan ja oli kyllä niiiiiiiin onneton kokeenottaja ettei tosikaan.. Sattui ihan vietävästi, meinasin karjaista että "et sitten ennen oo verikoetta vissiin ottanu?" Mutta kunniakkaasti purin hammasta ja poistuin hyvin vikkelästi paikalta. 2 vkoa ja ultra, neuvola vasta joskus toukokuun loppupuolella (muistaakseni).
Me ollaan vallan innostuttu pyöräilemään :) Nappulan pitäisi joka välissä päästä fillarin selkään tai sitten mun pyörän kyytiin. Mutta mikäs siinä, tuleepa itekkin liikuttua samalla. Jos vaikka pysyis kilot edes vähän aikaa kurissa.
Nyt suihkun kautta nukkumaan, väsy painaa luomia ja aamulla pitää herätä viemään poikaa kerhoon. Oikein aurinkoista ja mukavaa vappua koko pinolle!
RokkiMami rv 10+3
Iltaa äipät-- :)
Tää väsymys EI LOPU IKINÄ :D tää nukku tänäänki töiden jälkeen melki 3h päikyt ja nyt haukottelen jo et nukkuun pitäs lähtee ;) voi voi..
Ihanaa ku tullu uusia pikkukakkosten oottelijoita, ONNEA ja tervetuloa!!
täällä pahaolo pikkusen helpottanut onneksi.. :)
Jessulle: sairaalaan mukaan ehdottomasti jotain omaa, mulla oli omat tossut ja aamutakki.. oli muutenkin niin orpo olo ja koti-ikävä että tutut jutut autto jaksaan sielä neljän seinän sisällä. ja lehtiä tai kirja jos vauva nukkuu kovasti niin voi lueskella :)
jaa ehdottomasti suklaata. ja omat hygieniavälineet. shampoo/saippua siel KAMALAA. no mulla nyt olikin sellanen matkalaukku mukana, että ehkä kukin ottaa mitä luulee tarvitsevansa :D
Mutta vappuja kaikille, koitetaan nauttia simasta kun ei vahvempaa tänä vappuna saada :D
Vappua kaikille!! Sääkin taitaa suosia tänä vuonna. Kohta jos menis kauppaan ja ostaisi grillaus tarpeet. Meinattiin miehen kanssa grillata tätä iltana ja käynnistaa kesäkausi. =)
RokkiMami: Ostin sellaiset tummat emmaljungat, jossa on sellaista hopeaa. Se on viime vuoden väri. Mutta minusta nätit. Maksoi 650€. Uudet siis. Sänky on pähkinän värinen. Mulla ei ole niin tuolla värillä väliä, kunhan ei nyt mitkään silmille hyppäävät ole...
Vauva potkii jo aika mukavasti, jopa kylkiluissa tuntui tänään kun kumautti tuonne ylös päin. Istuminen selkäsuorassa ja jalat yhdessä tuottaa tuskaa. Nyt huomaa että maha alkaa nousta ja kohtu alkaa painaa jo sisus kaluja. ..=)
Mutta nyt nämä oli pikaiset kuulumiset:!!!!!!! == Hyvää vappua!
Liisa06 rv 23+4
Mä oon jo päässyt unohtamaan miten noi raskausviikot laskettiin..?Kun katsoin täältä vauva-lehden raskauskiekosta niin siellä oli että raskausviikot 4+1 ja sitten siellä ylempänä oli että raskausviikot 5 kumpi se mun raskausviikko nyt on..? : )
Kiitos tietämätön sannis..
Jos tarkka rv on esim. 4+4, niin silloin on _viides_ raskausviikko menossa (ensimmäinen viikkohan on rv 0+x), eli rv5. Vähän sama periaate, kun 1900-luku on englanniksi "20th century".
Elisabet, rv 5+0 eli rv 6 :)
Alotellaas uus pino tälle vkolla, niinkuin Liisa ehdotti :)
*Liisa*: Onko sydämmen tykytys helpottanut? Kuulostaa kurjalta vaivalta :(
*Adara*: Mitenkäs siellä, joko pahoinvointi helpotti?
*Ankkuli*: ONNEA !!!!!! :) Joko on nimi päätetty?
*Elisabet*: Tervetuloa joukkoon! Sullahan kiva LA :)
*Chilppa*: Olo vaihtelee, välillä tulee tosi huono olo ja sitten muistaa ettei ole syönyt vähään aikaan. Jos muistaa tasaseen tahtiin nassutella jotain niin olo on ok.
Omanapanen: Ei kummallista länsirintamalla. Tasaseen tahtiin mennään. Np-ultra olisi 13.5. ja tällä vkolla pitäisi käydä siinä verikokeessa. Nyt on iskenyt kamala talokuume... :) Miesparka, taas :D
RokkiMami 10+1