Raskauksien oireista ja eroista :)
Ihan vaan ajankuluksi (alkaa vähän tekemisen puute vaivata, kun supisteluiden vuoksi ei saisi tehdä juuri mitään..) jos listaillaan, millaisia oireita oli alkuraskaudessa, sekä muuten odotuksen aikana?!
Miten eri raskaudet on eronneet toisistaan, vai ovatko olleet samanlaisia?
Minulla siis kolmas raskaus, nyt odotellaan viikoilla 31+4.
Kahdessa ekassa raskaudessa heti alussa haju-aisti herkistyi ihan uusiin ulottuvuuksiin.
Rinnat turposi reilusti, heti ensimmäisenä.
Valkovuoto lisääntyi hurjasti, ja etova olo alkoi jo hyvin aikaisin. Yökötystä kesti viikoille 15-16, ja käytännössä kaikki hajut ja ruoat oksetti. Pahimpana kahvi, tupakka (en kyllä itse polttanut muutenkaan), suolakurkku ja grillattu ruoka. Oli tosi vaikea löytää mitään syötävää.
Myöhemmin oli hirveästi mielitekoja kummankin aikaan, esikoista odottaessa kaikki raikas, ja kevyt (salaatit, hedelmät jne). Toista aikaan kaikki epäterveellinen ja rasvainen (ikävä kyllä..)
Hiukset rasvoittui ihan hirveästi ja finnejä pukkasi naamaan ihan jatkuvasti.
Ihokarvojen kasvu kiihtyi entisestään, varsinkin säärissä, kainaloissa ja alapäässä (viimeiseksi mainittua paikkaa, kun ei edes nähnyt loppupuolella siistiä..heh).
Mielialat vaihteli ihan hirveästi, heti alusta asti. Välillä nauroin, ja seuraavalla sekunnilla kaikki itketti, ja muun ajan olin käytännössä kokoajan erittäin pahalla päällä, kaikki otti aivoon ja raivostutti (mies raukka..)!
Nyt kolmannen aikaan:
Ensimmäinen oire oli rintojen turpoaminen ja arkuus.
Pahaa oloa kävi muutamana päivänä hetkellisesti, mutta vain jos unohdin syödä kokoajan. Ja syötävä oli siis ihan jatkuvasti, mikä oli kyllä sinällään ihan ok, koska kaikkea teki mieli, eikä mikään etonut. Ainoastaan kahvi teki hieman tiukkaa joskus rv8-10 välillä.
Hiukset ei rasvoitu enää senkään vertaa kuin normaali tilassa, eli ovat paremmassa kunnossa kuin ennen odotusta. Samoin ihokravojen kasvu on hidastunut siitä mitä se normaalisti on.
Mielialat ei vaihtele sen enempää kuin normaalisti, mitä nyt jonkun kerran vähän itkua on pitänyt tuhertaa.
Supisteluja on ollut tosi paljon, ja alkoi harmillisen aikaisin, meno on siis hidasta, eikä juuri mitään voi tehdä:( (tässä epätoivoisesti keksin ajankulua, kun muuhun ei taas pysty kun istumaan sohvalla, onneksi on läppäri;)) Onneksi lapset leikkii mielellään kahdestaan, kunhan päältä seuraa ja slevittää pahimmat tappelut..
Minulla siis kaksi ensimmäistä raskautta oli hyvin pitkälle samanlaisia, mutta tämä niin erilainen kuin vaan voi:)
Saa nähdä meneekö tämäkin kuitenkin yliajalle, edelliset on mennyt lähemmäs pari viikkoa..
No, laittakaas muutkin oireita pinoon, jos tekemisen puute vaivaa, olisi kiva kuulla millaisia muutoksia muilla raskaus on saanut kropassa aikaan;)
Vanile *tekemisen puutteessa*