Ydinvoimalaonnettomuus ja polion joukkorokutus (sokeripala)
olivat minun ollessa raskaana. Lapsella on näkyviä kehityshäiriöitä.
Onkohan mitään yhteyttä keskenään?
Kommentit (7)
hänellä ei ole kehityshäiriöitä. toinen sisko melkein halvaantui tosin tuosta sokeripalarokotteesta...
olin poissa koulusta flunssan tkaia kun sitä jaettiin ( joo meillä ainakin koulussa sai)
Näihin muistaakseni sisältyi joitekin riskejä, ja niiden runsasta käyttöä suositeltiin varomaan. Mutta luulen, että vauriot eivät niinkään syntyisi raskausaikana, vaan joskus aikaisemmin, munasolun ja siittiön kehittyessä. Ja tietysti alkion varhaisaikana kun elimet kehittyvät.
Mutta näin kaukana riskit ovat olleet kuitenkin niin pieniä, että tuskin väestötasolla näkyisivät minään piikkeinä.
Polion aiheuttamista vaurioista luultavasti olisi tietoa, jos se jotain sellaista aiheuttaisi, onhan se ollut yleinen tauti meilläkin, ja edelleen on maailmalla yleinen.
Yksittäisestä kehityshäiriöstä on varmasti mahdotonta sanoa, että mistä se johtuu. Meillä on ympäristössä monenlaista häiriötekijää, ja kyllähän noita geenivirheitä syntyy.
anneetiinko se muuten raskaana olevillekin ?
Ja mites nyt teette jos sikainfluenssasta tulee pandemia - jätätättekö lapsenne rokottamatta marginaalisten riskien takia ?
koska ensinnäkin olin pitkään poissa sairaudentakia ja sitten kun senolis saanut kun tevehdyin oli rokote loppu trveysasemalta. joten se jäi. no hengissä olen ja kaikki rokotukset on nykyään ihan voimassa.
Ja ei ole tapanani muutenkaan jättää lasten rokotusohjelman seuraamista, eli kaikki rokotukset on omilla lapsillani, ja itsellänikin lapsena otettiin kullä kaikki paitsi se sokeripala.
Täytyy hillitä tahtia taas.
-4 ja joku muukin numero olin :)
vuonna 1986 syntyvillä lapsilla tavallista enemmän kehityshäiriöitä?
Minä en tunne tuota ikäluokkaa. Mielenkiintoinen kysymys tosin.