Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko näin tehdä???

Vierailija
25.04.2009 |

Olen opetusalalla töissä samassa paikassa sijaisena jo viidettä vuotta. Nyt työpaikallemme on ensimmäistä kertaa tänä aikana avautumassa väliaikainen virka. Viran saa henkilö (MIES) joka ei ole koskaan työskennellyt meillä. Minä jatkan samassa paikassa jälleen äitiysloman sijaisena, ilman kesälomaa ja muita etuja. Voiko naisia siis kyykyttäää ihan miten tahansa? Mitä minun pitäisi tehdä? Työpaikkaa en haluaisi vaihtaa, sillä esimiestä lukuunottamatta työyhteisö on loistava.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies on ollut pätevämpi, heidän on ollut pakko palkata hänet. Jos sinä olet pätevämpi, liittoon vaan yhteys ja oikeuteen.

Vierailija
2/15 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väliaikaiseen virkaan esimies palkkaa kenet haluaa, periaatteessa. Mutta voiko minut ohittaa ihan noin vain? On todella vaikea ruveta rettelöimäänkään, samaisen esimiehen käsissä kun on jatkoni nko. työpaikassa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin sinua ei voida siirtää määräaikaisesta virasta muualle kesken kauden vaan sinä olet sitoutunut tekemään ko. määräaikaisuuden loppuun asti. Näin ollen et olisi edes ollut mietinnässä mukana koska et ole ollut vapaana ko. paikkaa varten.

Vierailija
4/15 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on vuodenkin sisäiset sijaisuudet kaikille avoimia ja ihan 'virallisista' vastaavat hakuprosessit. Meillä on kyllä useampi tuhat työntekijää.

Vierailija
5/15 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin sinua ei voida siirtää määräaikaisesta virasta muualle kesken kauden vaan sinä olet sitoutunut tekemään ko. määräaikaisuuden loppuun asti. Näin ollen et olisi edes ollut mietinnässä mukana koska et ole ollut vapaana ko. paikkaa varten.

Vierailija
6/15 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielellään ottavat miehiä kun naisia on jo ihan riittämiin?

Oota vaan se kauaa riviopettajana pysy, hakeutuu pian paremmille palkoille.

Vierailija
7/15 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli esimies tietää kyllä, että olen käytettävissä.

Vierailija
8/15 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska meiltä jää pikapuoliin mies eläkkeelle. Että nimenomaan on sukupuolikysymys.

ap

Vierailija
9/15 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi kyllä mitään tehdä, jos ei ole virallista hakuprosessia (jonka puuttumista kyllä ihmettelen). Ei tämä kyllä mikään sukupuolikysymys ole.

Vierailija
10/15 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mietitäänpä asiaa näin. Äitiyslomasijaisuus kestää noin 10kk. Oletetaan että ap:lla on siitä nyt kulunut 5kk kun tämä toinen paikka avautuu. Kumpaan on helpompi saada uusi ulkopuolinen HYVÄ hakija/tekijä: siihen uuteen väliaikaiseen virkaan vaiko 5kk mittaiseen äitiyslomapätkään?

Tottakai tuohon virkaan. Kuka hakisi 5kk pätkäpaikkaan? Ei lähes kukaan jolla on oikeasti hyvä osaaminen. Siksi työnantajan ei kannata siirrättää lyhyehkön sijaisuuden tekijää pois tehtävästä ja koittaa löytää ko. paikkaan uutta tekijää.

Ja laitontahan tuo ei ole mitä työnantaja on tehnyt koska ap on ollut jo määräaikaisessa työsuhteessa eli ei ole ollut vapaalla markkinalla siirtymässä uuteen paikkaan.

Vierailija
11/15 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten ehdin olla ennen sitä pari kuukautta työttömänä. Ja sen esimies tietää.

...mietitäänpä asiaa näin. Äitiyslomasijaisuus kestää noin 10kk. Oletetaan että ap:lla on siitä nyt kulunut 5kk kun tämä toinen paikka avautuu. Kumpaan on helpompi saada uusi ulkopuolinen HYVÄ hakija/tekijä: siihen uuteen väliaikaiseen virkaan vaiko 5kk mittaiseen äitiyslomapätkään?

Tottakai tuohon virkaan. Kuka hakisi 5kk pätkäpaikkaan? Ei lähes kukaan jolla on oikeasti hyvä osaaminen. Siksi työnantajan ei kannata siirrättää lyhyehkön sijaisuuden tekijää pois tehtävästä ja koittaa löytää ko. paikkaan uutta tekijää.

Ja laitontahan tuo ei ole mitä työnantaja on tehnyt koska ap on ollut jo määräaikaisessa työsuhteessa eli ei ole ollut vapaalla markkinalla siirtymässä uuteen paikkaan.

Vierailija
12/15 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki ap:lla on oikeus olla suuttunut, MUTTA kannattaa miettiä objektiivisesti asiaa:

* Miksi mies? Onko ehkä tämä eläkkeelle jäävä miesopettaja opettanut jotakin ainetta johon sukupuolella on merkitystä? Mieleen tulee vaikkapa poikien liikunta tai puukäsityöt.

* On myös ihan oikeasti hyvä, että kouluissa on sekä miehiä että naisia opettajina, sillä moneltahan pojalta puuttuu miehen malli (vanhemmat eronneet jne.) joten on hyvä että edes vaikkapa siellä puukäsitöissä on mies opettajana.

* Jos mies on ollut pätevämpi, eli yksinkertaisesti parempi valinta kuin ap?

* Jos olet tehnyt sijaisuuksia noin kauan, ehkä sinun ei edes tiedetä haluavan vakipaikkaa, eli oletko ilmaissut itseäsi hyvin/jättänyt hakemuksen tuohon työhön jne.?

* Ja valitettavasti sinua saatetaan myös pitää huonona opettajana. Totuus on se, että sijaisuuksiin ei aina kovin helposti löydy työntekijää (riippuu toki paikasta!) ja on pakko palkata "ei paras valinta". Vaikka tulet toimeen muiden kanssa jne. ja vaikka kukaan ei sinua olisi suoraan "haukkunut", saatetaan sinua pitää vähän "kummallisena" jostakin syystä. Ja syitähän voi olla monia, alkaen ihan siitä että olet liian lepsu/ankara, tosi hihhuli uskovainen, liian määräilevä tmv.

Vierailija
13/15 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n harmistuksen, mutta tilannehan on se, että et tuollaisissa määräaikaisuuksissa voi valittamalla saada mitään muuta kuin hallaa aikaan.

Itse olisin ap:n tapauksessa tyytyväinen: olet saanut olla 5 vuotta yhtäjaksoisesti opetustöissä JA saat vielä jatkaa. Tällä hetkellä kunnissa on niin kovat säästökukuurit meneillään, että pätevää ja kokenutta opettajaa lähtee joukoittain kortistoon, eikä jatkamisesta puhettakaan. Sekä naisia että miehiä.

Itsekin ope, joka yrittää tässä vaiheessa hakea töitä

Vierailija
14/15 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos pidät tätä sukupuolikysymyksenä, niin ei kun lakitupaan. Se ainoa tie ja luulen kyllä, että häviät ja rahaa kuluu.

Vierailija
15/15 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki ap:lla on oikeus olla suuttunut, MUTTA kannattaa miettiä objektiivisesti asiaa:

Kyllä, tiedän, että työyhteisöömme tarvitaan mies, mutta vasta vuoden kuluttua!

Ja silloin meillä avautuu toinen väliaikainen virka, johon ko. mies voitaisiin palkata. Ja olen ihan samaa mieltä, että on tärkeä, että töissä on myös miehiä.

* Miksi mies? Onko ehkä tämä eläkkeelle jäävä miesopettaja opettanut jotakin ainetta johon sukupuolella on merkitystä? Mieleen tulee vaikkapa poikien liikunta tai puukäsityöt.

* On myös ihan oikeasti hyvä, että kouluissa on sekä miehiä että naisia opettajina, sillä moneltahan pojalta puuttuu miehen malli (vanhemmat eronneet jne.) joten on hyvä että edes vaikkapa siellä puukäsitöissä on mies opettajana.

Ei ole pätevämpi. Itse asiassa minulla on paremmat paperit ja enemmän työkokemusta.

* Jos mies on ollut pätevämpi, eli yksinkertaisesti parempi valinta kuin ap?

Olen kertonut esimiehelleni jo taloon tullessani, että haluaisin työpaikaltani "eläkeviran". olemme vuosittain keskustelleet tilanteestani. esimies on antanut hyvääm palautetta työstäni. Olemme yhdessä harmitelleet, kun vanhat jäärät eivät jää eläkkeelle, vaikka ikä on täynnä. Esimies ollut pahoillaan tästä, kun olisi mielellään hommannut minulle vakipaikan jo aiemmin

* Jos olet tehnyt sijaisuuksia noin kauan, ehkä sinun ei edes tiedetä haluavan vakipaikkaa, eli oletko ilmaissut itseäsi hyvin/jättänyt hakemuksen tuohon työhön jne.?

Olen saanut työstäni erittäin hyvää palautetta, niin oopilailta, vanhemmilta kuin työkavereiltakin. Olen alusta asti ollut työyhteisön täysivaltainen jäsen. Viihdýn yhteisössä mainiosti ja TIEDÄN (kyllä sen tietää) että minusta pidetään. Lisäksi esimieskin aina korostaa, että meille olisi kyllä paljon tulijoita lyhyempiinkin sijaisuuksiin

* Ja valitettavasti sinua saatetaan myös pitää huonona opettajana. Totuus on se, että sijaisuuksiin ei aina kovin helposti löydy työntekijää (riippuu toki paikasta!) ja on pakko palkata "ei paras valinta". Vaikka tulet toimeen muiden kanssa jne. ja vaikka kukaan ei sinua olisi suoraan "haukkunut", saatetaan sinua pitää vähän "kummallisena" jostakin syystä. Ja syitähän voi olla monia, alkaen ihan siitä että olet liian lepsu/ankara, tosi hihhuli uskovainen, liian määräilevä tmv.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan