Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mit'ä mieltä olette jos kohta 7v ei osaa näitä asioita?

Vierailija
25.04.2009 |

Tyttö täyttää syksyllä 7v.

Eikä osaa vielä uida muuta kuin käsipohjaa

ei ajaa ilman apupyöriä, kuin lyhyen matkan, mutkissa kaatuu

ei osaa sanoa r- eikä d-kirjainta

ei osaa lukea, kirjaimia kyllä tuntee, muttei osaa tavuja muodostaa

Onko muilla yhtä osaamatonta lasta : /

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä vielä on ihan hyvä aika oppia, ei ole mitenkään erikoista että ei osaa uida tai lukea. Pyöräilyä vaan treenaatte kovasti ni siitähän se lähtee. Ja muutkin tulee kun on tullakseen.

Vierailija
2/55 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää vanhemmat vaatiko ja odottako lapsiltanne liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä ole minnunkaan laseni osanneet uida 7vuotiaana.

Vanhin poikani 17v ei osaa vieläkään, pelkää vettä kuin ruttoa, meinasi pienepänä hukkua.

osa muksuistani (6kpl) on oppinut pyöräilyn salat nuorempana jo 3v osa vasta 7v+

Yhden tuttavani tyttö 15v ei osaa ajaa pyörällä vieläkään, hänellä on ongelmia karkeamotoriikassa, vaikka muuten onkin todella taitava.

Lukemaankaan ei tarvitse oppia ennen koulun alkua, jos lukihäiriötä niin oppii lukemaan paremmin ehkä vasta 4 luokalla. jne..

älä nyt ainakaa lastasi ala aliarvostamaan tämän osaamattomuuden takia, jokainen kehittyy ajallaan.

Vierailija
4/55 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan vähän siitä, että miten paljon noita on harjoiteltu, että miten paljon pitää huolestua.

Noista itse huolestuisin eniten noista kirjainten puuttumisesta. Onko lapsella lähete puheterapeutille? Onko hän käynyt sellaisen luona?

Onko lapsi käynyt uimakoulussa?

Onko miten paljon harjoiteltu pyörällä ajoa?

Lukemisen ehtii kyllä, ei kai siihen kukaan ole virallisesti opettanutkaan. Meilläkään ei poika oppinut ennen kouluun menoa lukemaan, mutta oppi kahdessa viikossa koulussa, oli siis valmis.

Vierailija
5/55 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en taas olisi kiusaamisen takia huolissani vaan siitä, että kirjainten puuttuminen voi kertoa muistakin oppimisvaikeuksista, vaikka lukihäiriöstä ja varhainen tuki auttaisi lasta.

Vierailija
6/55 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekalla luokalla. Mutta sehän on kuntakohtaista.

Vierailija
7/55 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimakouluun kannattaa laittaa, pyöräilyä harjoitella ihan pienellä pyörällä. Lukemisen ehtii kyllä oppia koulussa, eskarilaisista alle puolet osaa lukea, kirjainten tunnistus on riittävä.

Käykö puheterapiassa? Noiden kirjainten puuttuminen on kohtalaisen yleistä ekaluokkalaisilla, joten tuskin kiusataan.

Vierailija
8/55 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaimista ottaisin yhteyttä puheterapeuttiin. Hän arvioisi tarpeen. Meidän kunnassa puheterapeutille pääsee jo 5v neuvolasta tarvittaessa, itse sain lähetteen jo 4v:lle. Tässä yhteydenotossa teillä ollaan jo siis myöhässä.

Pyöräilystä miettisin että lapsella on ongelmia karkeamotoriikassa. Onko muuten liikunnassa huomattavissa näitä ongelmia? Eli osaako potkulautailla tms. Uinnissa voi olla kyse harjoittelemattomuudesta, mutta jos ei ole siitä, niin näkyisikö tuo karkeamotoriikka siinäkin? Joka tapauksessa uintia harjoittelisin teillä tiiviisti. Uida ei tarvita osata, mutta sukeltaminen kuuluisi jo tuon ikäiselle.

Lukemisesta viis, sillä ei ole kiirettä. Sen oppii ja jos ongelmia on koulussa, niin sitten vasta kiinnittämään siihen huomiota.

Vierailija
9/55 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei osaa uida mitenkään, pelkää vettä ja suihkussa käyminenkin on vaikeata

yrittää harjoitella ajamaan ilman apupyöriä ajaa pienen matkan ilman niitä

puhuu mielestäni selkeästi, oppi sanomaan r-kirjaimen kun oli 5v

osaa lukea ja kirjoittaa

ei osaa luistella

ei osaa hiihtää

kyllä minullakin on huoli koska koulussa näihin asioihin törmää kuitenkin

Vierailija
10/55 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei osaa uida mitenkään, pelkää vettä ja suihkussa käyminenkin on vaikeata

yrittää harjoitella ajamaan ilman apupyöriä ajaa pienen matkan ilman niitä

puhuu mielestäni selkeästi, oppi sanomaan r-kirjaimen kun oli 5v

osaa lukea ja kirjoittaa

ei osaa luistella

ei osaa hiihtää

kyllä minullakin on huoli koska koulussa näihin asioihin törmää kuitenkin

Vierailija
11/55 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt nopeasti uimakouluun niin monta kurssia peräkkäin että oppii uimaan. Ja sitten yhdessä ulos pyörän kanssa että oppii ajamaan ilman apupyöriä. Harjoitusta niihin tarvitaan.

Puheopetusta saa koulun kauttakin, jos ei oikeasti harjoittelemalla onnistu. Ehditte sitä vielä paljon harjoitella. Koulussa sitten opetetaan lukemaan.

Vierailija
12/55 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi osaa kyllä jo lukea ja kirjoittaa sekä piirtää aivan todella hyvin. Ihan on itse niitä halunnut harjoitella.

Ei ole kuitenkaan ollut yhtään kiinnstunut liikunnasta, vaikka miten ollaan sitä yritetty tarjota. On vaan niin varovainen. Ei todellakaan osaa vielä ajaa pyörällä ilman apupyöriä. Ollaan sitä vaihtoehtoa hänelle yritetty tarjota, muitta kun vaan ei uskalla. Eskarissa oppi ikäistensä esimerkistä tekemään kuperkeikan ja siellä vasta uskaltautui luistelemaan jne. Ei minulla kylllä ole kykyä lasta pakottamaan vasten tahtoaan, jos voimakkaasti pelkää ja vastustaa.

Mielestäni kaikki on kiinni lapsen omasta halusta oppia. Tähän sitten vaikuttaa aikanaan paine kavereiden puolelta.

Vierailija
13/55 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallista. täällä palstalla vain kaikkien lapset osaa kaikkia jo alle 2v.

Uimaan kyllä oppii aiknaan. Kannattaa laittaa uimakouluun jos kunnassanne sellanen on ja ryhmiin mahtuu. Koulussa helposti kiusataan vaikkei varmaan ainut olekkaan joka ei osaa. Kiinnostaako lasta uiminen?

Pyörällä ajo kehittyy harjottelun myötä. Osaahan lapsesi ajaa jo vähän. Arat lapset eivä välttämättä uskalla. Kyllä se rohkeus kasvaa harjottelun myötä.

Koulun tehtävä on on opettaa lukeminen ja kirjaimet. Omista lapsistani yksi ei tuntenut kirjaimia kouluun mennessä, mutta luki jouluun mennessä sujuvasti.

Ainut mistä voisin olla huolissani on puhe. Kesä toki voi tehdä paljon, mutta puheterapeuttia suosittelen nyt heti. Ota yhteyttä puheterapiaa järjestävään tahoon jo nyt tai käytä yksityisellä kerran kaksi, että pääsettä harjottelun alkuun.

T. 4 lapsen terkkariäiti

Tyttö täyttää syksyllä 7v.

Eikä osaa vielä uida muuta kuin käsipohjaa

ei ajaa ilman apupyöriä, kuin lyhyen matkan, mutkissa kaatuu

ei osaa sanoa r- eikä d-kirjainta

ei osaa lukea, kirjaimia kyllä tuntee, muttei osaa tavuja muodostaa

Onko muilla yhtä osaamatonta lasta : /

Vierailija
14/55 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on muuten samassa jamassa paitsi, että osaa kirjoittaa ja lukeakin jonkin verran. D:n osaa, muttei R:ää, joten käymme yksityisellä puheterapeutilla ja maksamme sen myös itse. Kunnallinen puheterapia oli yhtä tyhjän kanssa.

Pyörällä ajamista emme ole ehtineet harjoitella, mutta pyöräilytaitoa ei kukaan koulukaveri kyllä saa edes selville, koska kouluun kuljetaan autolla. Uimaan on tarkoitus oppia kesällä, hallissa ei hän voi käydä, koska iho ei kestä klooria - siksi se taito onkin vielä oppimatta kunnolla.

Vierailija
15/55 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 8v, joka on nyt ekalla ei osannut vielä 6v sanoa r- eikä d-kirjainta. Ekalla hän sai kerran viikossa tukiopetusta r-kirjaimen sanomiseen ja oppi sanomaan sen syysluku kauden aikana. Ei siis osannuit ollenkaan sanoa R-kirjainta vaan sanoi sen ällänä. D-kirjaimen oppi eskari vuonna.

Ei osannut lukea edes tavuja ennen kouluun menoa. Ei itseasiassa tuntenut edes kaikkia isoja kirjaimia puhumattakaan pienistä kirjaimista.

Oppi lukemaan sujuvasti syyslukukauden aikana. On saanut jokaisesta kokeesta ekaluokana aikana täydet pisteet luokan ainoana oppilaana.

Ei osaa vieläkään uida kuin käsipohjaa ja pelkää vettä. En ole pakottanut. menee kesällä uimakouluun taas opettelemaan.

Oppi ajamaan ilman apupyöriä 5 vuotiaana ja sitä piti harjoitella paljon. Oli liian arka. Kokeilakaa eka yhdellä apupyörällä ja joka päivä harjoittelua.

Niin ja kyse on ihan normaalista pojasta, joka on vain hieman ujo ja arka, eikä tee mitään ennenkuin on ihan varma että oppii/osaa asian.

Vierailija
16/55 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jäi itsellä pienenä a) korvatulehdusten ja b) klooriallergian takia uiminen opettelematta. Kuulun siis niihin kolmasosaan!!! ihmisistä, jotka ei täytä uimataidon kriteereitä (osaan kyllä uida jotenkin altaan päästä päähän ja varmaan takaisin, mut taito on niin huono, et en menisi sanomaan, että uisin sitä uimataidoksi laskettavaa 200 m).

Sen verran vaan sanoisin, että nykyäänhän on paljon uimahalleja, joissa vesi on otsonoitu eikä kloorattu, joten jos minun lapsuudessa olisi ollut näin loistava tilanne kuin nyt, niin olisin varmaan oppinut uimaan.

Meilläpäin ei ollut valitettavasti mitään uimakelpoisia järviä (se ainut mikä siellä paikkakunnalla oli oli täynnä järvisyyhyä), joten luonnon vesissä uiminen ei onnistunut. Muutoin siihen aikaan se olisi onnistunutkin, nyt kun olen omia lapsia yrittänyt viedä luonnonvesiin, niin huomaan, että alkukesän on niin kylmää vettä että huh ja heti kun vähänkään lämpenee, niin monissä järvissä ja meressä on sitten jo heti sinilevää.

Niin ja mainittakoon tässä, että minä olin siis ihan samaa mieltä tuon terkkarin kanssa. Ainut mistä tosiaan alkuperäisen kannattaa huolestua on nuo kirjaimet, jos se asia ei ole mitenkään hoidossa. Jos on jo hoidossa, niin siitäkään ei tarvitse sen enempää huolestua.

Vierailija
17/55 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on käynyt parit uimakoulut, eikä ole vielä oppinut uimaan. Mielestäni on hyvä, että tyttö ui käsipohjaakin eli ei pelkää vettä. Siitä on hyvä jatkaa.

Oppi viime kesänä ajamaan polkupyörällä ilman apupyöriä. Naapurin poika oppi vasta 7-vuotta täytettyään.

Itse kävin neljännellä luokalla tukiopetuksessa, jotta oppimisin sanomaan r- ja d-kirjaimen kunnolla (muutin Suomeen toisesta maasta, jossa nuo lausutaan heikosti).

Kirjoittamaan ehtii jo koulussakin. -Kuinka moni osasi ennen esikouluja lukea/kirjaimia ennen kouluun menoa? En tunne montaakaan sellaista ihmistä.

En sinuna vielä huolestuisi lainkaan.

Monesti oppiminen vain vaatii hetkellisen hoksaamisen.

Vierailija
18/55 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä opin uimaan 8 vuotiaana ja eka luokalla vasta sanomaan r ja d kun kävin puh.terapeutilla. ja pyörällä ajoa ilman apurattaita, sitkeästi vaan harjoittelette :)

Vierailija
19/55 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uintiryhmässä on lähes kaikki alkeisryhmässä, kun ei se 25 metrin rintauinti niin sujuvasti suju, polkupyöräilytaitoa ei tarvitse välttämättä mihinkään, ja kouluun mennään siksi että siellä opitaan asioita. Kirjaimet ja numerot 1-10 on hyvä osata, ja kyllä siitä puheesta saa selvän, eikö vaan? Ihan turhaa huolehtia 4 kk etukäteen tämmöisiä. Kyllä teidän lapsi pärjää ihan hyvin koulussa!

Vierailija
20/55 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisivat laiskoja, jos lapsi ei olen noita taitoja oppinut. Mulla on tuttavaperhe, jossa molemmat vanhemmat on liikunnallisia, äiti juoksee maratonjejakin. Mutta lapset eivät ole yhtään liikunnallisia, heitä kiinnostaa muut asiat. Ovat esim. oppineet lukemaan ja kirjoitamaan varhain.

Mitään syytä huoleen ei musta ap:llä ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi