Mitä tekisin, hoitovapaan lopun ja äitiysloman alun väliin jää muutama kk?
Mulla on tilanne, että olen yllättäen raskaana. Yllättäen silleen että olemme kyllä olleet ilman ehkäisyä, mutta jo vuosikausia ja ajattelin että 3. lasta meille ei sitten tuu. Täytän 40 muutaman kuukauden päästä, meillä on kaksi tyttöä, yksi jo 17 v ja toinen täyttää syksyllä 3. Tätä toista tehtiin vuositolkulla, eka tuli kun ehkäisy petti. Sama mies on ollut koko ajan :-). Tuossa tyttöjen välissä hoidin opiskelut loppuun jne.
Olen hakenut uutta työpaikkaa, koska entinen on 150 km:n päässä (muutettiin kun jäin äitiyslomalle, mies sai uuden työn tälltä silloin). Nythän kukaan ei ota mua töihin syksyllä. Olen siis hoitovapaalla ja se päättyy heinäkuussa, laskettu aikani on marraskuun alusa. Eli en kerkeäisi olla kauaakaan töissä, syyskuun lopussa alkaisi äitiyspäiväraha-aika, mutta missaan sen 2 lasta 3 vuoden sisään säännön, jossa saisi samat päivärahat uudestakin lapsesta.
Mitäs mun kannattaisi nyt tehdä? Mennä töihin nyt heti mihin vain, mihin pääsen, että saan nostettua päivärahaa? Ja valjastaa mummot & esikoinen & mies lomallaan vahtimaan tuota tyttöä (saan toki päiväkotipaikankin 2 viikossa, mutta aion kyllä ottaa tytön pois päiväkodista kun oon äitiyslomalla).
Jos en saa mitään firaabelityötä nyt, saanko automaattisesti jotain sairaslomaa, kun työmatka on noin pitkä, ja sairaspäivärahaa sen jälkeen kun hoitovapaa päättyy kunnes äitiysraha alkaa?
Kommentit (18)
Meillä oli sama tilanne aikataulullisesti. Minä palkkasin lapselle hoitajan kotiin tuoksi väliajaksi, koska olisi ollut typerää panna päiväkotiin vähäksi aikaa ja taas ottaa pois, tein lujasti töitä ja nostin päivärahaa niillä ansioilla.
mutta käytännössä ison mahan kanssa ajaminen 150 km yhteen suuntaan eli 300 km joka päivä on varmaan aika mahdotonta viimeisten kuukausien aikana. Eräs työkaveri sai aikoinaan loppuraskaudeksi sairaslomaa vain ajomatkan takia, kun lääkäri katsoi ettei voi ajaa 70 km yhteen suuntaan töihin. En tosin tiedä oliko jotain muutakin, tästä on aikaa vuosikausia.
Teitkö ihan mitä töitä vain? Siis kunhan sait vaan palkkaa? Ei oman alan töitä jne.?
jos vaan voit. Ihan mitä vaan, mitä vaan saat. Minimipäiväraha on aika karu. Jos saat hoitajan lähipiiristä, niin hyvä, mutta jos et, päiväkotiin vaan sitten hetkeksi. Ja jos oot laittanut päiväkotiin, niin pidä sitten synnytyksen yli muutama viikko tai kuukausi, vaikka jouluun asti, vaikka vain puolipäiväisenä, saat levätä...
Sain itse esikoisen ja ainoani 42-vuotiaana, ja se alku oli ainakin meillä tosi väsyttävää aikaa.
koko kesäksi, jos ei saa kesätöitä (toitaisesksi näyttää heikolta), ja maksan siis jotain siitä hänelle. Sitten mies saa venytettyä lomansa elokuulle. Loppusyksystä en vielä tiedä ja tästä ihan toukokuusta, mikäli työt tärppää.
Mistä saisi helpoiten tilapaistöitä, kaupoista vai siivousta? Kesäksi en oman alan töitä voi saada.
Usko pois, muistan kyllä köyhyysajatkin, tuon esikoisen vauva- ja pikkulapsiajat... olin kerennyt opiskella vuoden ja sitten olin 3 v kotona...
Vieläkö ehtii muuttaa hoitovapaata niin että et pidäkään sitä siihen asti, kun tyttäresi täyttää 3, vaan olet töissä jo koulujen kesälomalla (olen ymmärtänyt, että tämä on aika tavallista opettajilla) ?
Koulujen alettua olet edelleen viarallisesti töissä, mutta yrität löytää lääkärin, joka kirjoittaa sinulle sairaslomaa äitiysloman alkuun - kyllä pelkästään pitkän ajomatkan takia luulisi olevan mahdollisuus sairaslomaan.
Koulusi rehtorille voit varmaan kertoa, että olet jäämässä äitiyslomalle ja että et mahdollisesti tule koulujen alettuakaan töihin.
Eihän se työsi edellytä ajamista vai edellyttääkö?
Eihän se työsi edellytä ajamista vai edellyttääkö?
mutta se että sinulla on tuollainen työmatka, on sinun valintasi. Et ole sairas ja asuinpaikkasi on oma valintasi.
ei voi enää muuttaa.
Mulla on siis koko ajan mun tilalla sijainen, joka rehtorin mukaan jatkaa vakkarina mun tilalla syksyllä. Olen sanonut, etten tuu sinne enää tuon matkan takia... Saisin kyllä helposti oman alan vakituisen työpaikan syksyksi tänne, jos vaan voisin tehdä töitä. Pulaa on jne. Joten en katsonut että olisi tarpeellista venyttää ja päätin olla reilu vastavalmistuneelle kollegalle... olen kyllä ollut viime kesänä töissä, ja ajattelin että hän nyt sitten saa mun puolesta olla kesänkin töissä.
Ei olisi pitänyt, näemmä, mutta en arvellut että raskaus sekoittaa tän kuvion.
mutta arvelen että 40-vuotias viimeisiä kuukausia raskaana oleva saa aikas helposti sairaslomaa, jos valittaa vähänkään vaivoja. varsinkin kun työhön meno edellyttää tuntien ajoa.
mutta se että sinulla on tuollainen työmatka, on sinun valintasi. Et ole sairas ja asuinpaikkasi on oma valintasi.
Ainahan oman asunnon sijainti on oma valinta, mutta se ei aina ole, mistä sen työpaikan saa - eikä näitä tapauksia aleta erottelemaan toisistaan.
Tunti on ihan maksimi, minkä saa ajaa loppuraskaudessa yhtämittaisesti. Mieluusti vähemmän ts. jalottelutaukoja pitää olla.
Ja matka voi tosiaan olla sairausloman syy raskaana.
MUTTA tässä tapauksessa olet jo sanonut, ettet ko. paikkaan palaa, onko sitä paikkaa siis edes mahdollista saada takaisin vai pitäisköhän nyt etsiä tosiaan jotain pikaista ihan mitä vaan -työtä lähempää kotia
niin tiesittekö että se, että on muutettu puolison työn takia tekee muutosta viranomaisten edessä hyväksytyn syyn mm. sille että irtisanoutuessa ei tule karenssia. Siis jos puoliso saa vakituisen työn toiselta puolen Suomea, puoliso voi irtisanoutua ilman 3 kk karenssia. Näin ainakin naimisissa olevilla perheellisillä, on nimittäin omaa kokemusta.
Meni vähän aiheen viereen, sorry. Mutta pitää muistaa että ap ei ihan huvikseen ole työpaikkakunnaltaan kauas muuttanut.
Mietin tuossa, että oletko oikeutettu liiton päivärahaan? Eli mitä jos jäisit työttömäksi ja nostaisit liiton päivärahaa siihen äitiyslomaan asti? Tuolla päivärahallakin saat jo sitä äitiyspäivärahaa nostettua jonkinverran siitä minimistä. Onnistuisiko tämä?
t. 14, joka on irtisanoutunut perheen muuton vuoksi: mies sai töitä toiselta puolen Suomea - EI tullut karenssia, kun perusteli asian. Edellytyksenä kylläkin se, että ent. työ riittävän kaukana.
Tai tarkalleen ottaen tulee 6 pv karenssi, joka tulee ihan aina työttömäksi ilmoittautuessa. Mutta ei siis omasta irtisanoutumisesta johtuvaa, KUN perustelee perheen muuton miehen uudella työllä.
Mä kyllä jatkaisin hoitovapaata vaan äitiyslomaan asti, kuka nyt 3kk:ksi ottaa raskaanaolijan töihin...
Jos menet hoitovapaan päättymisen jälkeen töihin vähintään kuukaudeksi, ´lasketaan äitiyspäiväraha tulojen mukaan. Tai siis ehto on, että työ olisi ilman äitiyslomaa jatkunut vähintään puoli vuotta. Tällöin työtulot muunnetaan puolen vuoden tuloiksi ja niiden mukaan lasketaan äitiyspäiväraha.
Tarkistin asian Kelasta ihan muutama viikko sitten, minulla kun on itselläni samanlainen tilanne. Tosin ehdin olla töissä juuri sen kuukauden.
siis kohta 3-v täyttää kesällä 3... Sekoilin kun olen hakenut niitä työpaikkoja syksyksi, ajatellen että tyttö aloittaa päiväkodin sitten elokuun puolessavälissä, jolloin olen aikonut mennä töihin. Olen siis opettaja.