Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäily kohdunulkoisesta raskaudesta

Vierailija
24.04.2009 |

rasittaa mieltäni valtavasti. Kävin eilen terveyskeskulääkärin lähetteellä sairaalassa. Tutkittiin ja ultrattiin. Koska viikkoja vasta 5+0, ei näkynyt oikeastaan mitään raskauteen viittavaa kohdun sisällä eikä onneksi myöskään ulkopuolella. Raskaustesti tietty positiivinen. Kenelläkään muulla tällaista tilannetta? Vertaistukea kaipaisin. Kontrolli maanantaina. Sairaalaan voi mennä suoraan, jos oireet pahenevat.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
24.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kellään kokemuksia? t. ap

Vierailija
2/5 |
24.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli juuri vastaava tilanne päällä. Menin päivystykseen vatsakipujen takia muutama viikko sitten. Koska raskaustesti oli positiivinen (rv3+4 tai jotain), epäiltiin heti kohdunulkoista. Ultrassa ei tietenkään näkynyt vielä mitään, joten alettiin sitten seuraamaan hcg-arvoa verikokeilla. Oletan, että sinultakin on otettu hcg, siitähän voi vähän päätellä onko kyse normaaliraskaudesta vai ei.

Minulla hcg nousi tasaisesti, joskin aika hitaasti ja pariin viikkoon hoitava lääkäri ei uskaltanut sanoa juuta eikä jaata. Ymmärrät varmaan miten raskaita viikkoja olivat. Onneksi nyt tiistaina rv6+3 ultrassa näkyi pieni sydämen syke ihan oikeassa paikassa. Ensimmäinen lääkäri, jonka kanssa silloin päivystyksessä juttelin, oli ihan varma kohdunulkoisesta, mutta onneksi hän oli väärässä.

Toivottavasti sinullakin tämä piina päättyy onnellisesti. Miksi kohdunulkoista epäillään? Onko sinulla kipuja vai jokin muu syy epäilyyn? Voimia sinulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
24.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä, että tilanteesi on onnellinen nyt. Juu, minulla on ollut väliin koviakin vatsakipuja. Eilen otettiin verikokeet, mutta arvot eivät ehtineet valmistua ennen kuin lähdin sieltä päivystyksestä kotiin. Päivystävä gynekologi halusi kontrollin heti maanantaiksi. Menen ajoissa labraan, jotta kokeiden tulokset ehtivät lääkärille ennen vastaanottoa. Pelkään vielä, että maanantainakaan ultrassa ei näy mitään, sillä silloin on laskujeni mukaan vasta rv 5+4. Pitää nyt vain rauhassa odotella ja keskittyä touhuihin näiden olemassaolevien lasten kanssa.

Mahdollisimman mukavaa odotusta sinulle vastaavassa tilanteessa ollut! t. ap

Vierailija
4/5 |
24.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeisin nyt sterilisaation jälkeen. Eli huomasin olevani raskaana, vaikka mulle on tehty sterilisaatio. Ekassa labrassa hCG oli 37, seuraavassa joku 200. Nämä ekat otettiin terkkarissa ja silloinkin ohje oli että heti sairaalaan jos tulee kipuja. Yli 200 hCG:llä pääsin sitten gynen polille, siellä viikoja oli noin 5 ja ultrassa näkyi kohdun limakalvossa raskausontelo, mutta ei muuta. Samalla tarkastettiin hCG joka oli jo yli 3000. Lääkäri selitti mulle että hCG:n pitää olla yli 1000 että ultrassa näkyy ylipäätään yhtään mitään. Koska muuta erikoisempaa voinnissa ei ollut, sain ajan viikon päähän, silloin hCG olikin jo yli 15 000. Lääkäri näki kyllä kohdun sisällä sen pussin mutta ei sikiötä (ainakin sanoi niin). Kävin sitten parin päivän päästä labrassa uudelleen, silloin hCG olikin jo yli 30 000. Lääkäri soittti mulle hädissään että onhan mun kunto ihan okei ja että nyt heti tänne polille syömättä ja juomatta, varaudutaan päivystysleikkaukseen jos ei kohdusta löydy sikiötä... No, löytyihän se. Eli kuulemma yli 10 000 hCG:llä pitää jo näkyä elävä sikiö kohdussa.

Ikävä kyllä diagnoosi ei varmistu ihan heti, siinä menee jonkin aikaa. Tosin niin kauan kuin tuo hCG-arvo jää alle 50 000 (muistaakseni), niin ei ole mitään erityistä kiirettä hoitaakaan jos on oireeton potilas. Harvoin siis esim. munatorvi repeää tms. Kohdunulkoiset raskaudet menee usein kesken itsestään, mikäli eivät, niin voidaan hoitaa metotreksaatilla (vanha sytostaatti). Jos hCG on tosi korkea (esim. raskaus edennyt siihen asti normaalisti) ja raskaus paljastuu kohdun ulkoiseksi tai potilaalle tulee rajut oireet (kipu, vuotosokki), vaan niissä tapauksissa tarvitsee leikata.

Joka tapauksessa tsemppiä ap:lle diagnoosin odotteluun!

Vierailija
5/5 |
24.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitan jaksaa kärsivällisesti odottaa. Nyt uskaltaa paremmin jo olla täällä kotona näiden vatsakipujen kanssa. Niin ja kun tietää, että jos kivut yltyvät, voi mennä suoraan sairaalaan.

Kyllä kai tää tästä! t. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi