Rintatulehdus,APUA??
Sain jo eilen antibiootit ja kuume laski.
Miten nuo patit saa lähtemään?? Olen pumpannut (ei lähde tulemaan maitoa,ollenkaan,nänni vaan kipeytyy pidemmän päälle), yrittänyt herutella ja ollut suihkussa,saunassa jne ja hieronut nännin suuntaisesti jne
Kaalinlehdet on nytkin rintaliivissä.
Mutta miten patit pois?? On ylhäällä (yks iso möykky),alhaalla (yksi kipeä kiinteä helmi) ja sivussa iso pahkura...
Kommentit (10)
Siis aivan tyhjää,eli onko mieltä kipeyttää nänniä,se on mennyt pahimmillaan jo tummaksi kun oon yrittänyt pumpata ja pumpata...
Kauankohan menee suunnilleen et ne häviää? Ovat meinaan aika kipeitä...
Imettänyt olen tästäkin rinnasta,mutta en yhtään osaa sanoa tuleekohan sieltä tipan tippaa... aina tuon jälkeen vauvalle kelpaa myös toinen rinta mitä ei normaalisti oo syönyt kuin yhden vain
lypsänyt maitoa käsin lämpimässä suihkussa. Aina on auttanut. Lisäksi käsipumpulla pumppaus + tiheät imetykset.
Oon siis käsin lypsänyt,pumpannyt ja imettänyt ja MITÄÄN EI TUU. Kuten sanoin.
Anteeksi oon niin helvetin väsynyt ja kuumeinen.
ap
Jos pumpulla ei lähde herumaan niin sitte vain imetät siitä tulehtuneesta rinnasta. Mutta imetä tiheästi ja jokaisella imetyskerralla aloita siitä kipeästä rinnasta. Antibiootti alkaa kyllä purra mutta ei samantien. Oletko muuten kokeillut rahkakääreitä? Maitorahkaa levitetään rinnoille kauttaaltaan. Kelmu päälle ja sitten vaikka sideharsoa ja joku toppi. Anna vaikutella pari tuntia ja suihkuttele pois. Laskee turvotusta ja maitokin virtaa sen jälkeen paremmin.
Tsemppiä!
t.kätilö
(been there)
Ensin rinnat lämmitykseen: rintsikoihin pakastepussit joissa niin kuumaa vettä kuin siedät (tuplapussit, ettei liivit täyty vedestä jos vuotaa). Vuoraa lisäksi liivit sideharsolla ja pue monta kerrosta paitaa päälle. Anna vaikuttaa kunnes pusseista haihtuu lämpö. Sitten mene uudelleen suihkuun ja kumarru eteenpäin ja ravistele rintoja vähän (auttaa herumisessa). Sitten ala pitkin vedoin lämpimässä suihkussa lypsää rintoja vuorotellen. Kipeää rintaa useammin kuin tervettä ja kipeämpää voimakkaammin. (sattuu helkutisti koska se tukos pitää ensin saada liikkeelle - ota panadolia kun lämpöhauteet ovat rinnoilla)
Kun olet saanut sellaisen pienen piimää muistuttavan kökön pois kipeästä rinnasta, lypsäminen käy helpommin. Lypsä käsin niin tyhjäksi kuin saat ja sitten voit antaa kipeän rinnan lapsen imettäväksi. Kipu ei katoa ihan heti, mutta jos saat lypsettyä tyhjiin, olet huomenna terve jo.
Ja lypsä+hiero joka puolelta. Nänniin kohti meneviä pitkiä vetoja joka puolelta.
Jos et saa nyt parissa tunnissa pois, mene lääkäriin ja nappaa antibiootit.
Maidoneritykseen auttaa myös olut/sidukka.
Nyt ne hauteet kehiin ja sitten vasta lämmin suihku!!!
Suihkulypsyjen välissä pidä liiveissä kaalinlehtiä ja niitä kuumia vesipusseja ja sitten vielä masutuubi, kaulaliina tms koko paketin ympärille. Ja imetä siitä rinnasta niin paljon kuin mahdollista. Tuo on täyttä helvettiä, muistan omalta kohdaltani että se oli karmeampaa kuin synnytyskivut. Forcea!
Luota siihen, että huomenna on jo paremmin, niin lypsäminenkin helpottuu. jos sitä hampaat irvessä pumppaa, niin maidot jää aika vähiin.
Itse en saanut lypsämällä mitään tulemaan, kun väkisin piti yrittää. Mielialakin nääs vaikuttaa herumiseen.
Tuleeko rinnasta maitoa, jos puristat nännin päätä? Jos tulee, niin luulisi, että lapsikin siitä jotain masuntäytettä saa.
Tuossa aikaisemmin tosi hyviä ohjeita hauteisiin. Kaurapussit oli mulla käytössä. Ne ja hieronta auttaa. Ja antibiootit.
Tsemppiä.
rintatulehdus kun vauva 2 kk. kuume oli 42 asteessa koko ajan eikä laskenut lääkkeillä ennenkuin monen päivän päästä antibiootti auttoi. olo oli jokseenkin kurja. vessaan meno oli lähes mahdotonta. yritin kontata mutta meinasin aina pyörtyä matkalla. mutta imetin lähes koko ajan tästä rinnasta ja vähän terveestäkin ettei mennyt ihan täyteen. eli imetystäimetystäimetystä... nimenomaan sairaasta rinnasta. jos ei tuu mitään niin imetät vaan enemmän ja useammin niin että lähtee tulemaan.
sama se imetyksessä on ylipäätään. jos tuntuu että ei musta tule maitoa, lopetan imetyksen niin siinä on peli menetetty. oikeastihan jokainen voi imettää (paitsi 1 % naisista rakenteellinen vika) kun vaan sitkeästi imettää vaikkei mitään tulis, vaikka koko ajan, vartin välein, kyllä se alkaa tulemaan kun vaan imettää, ihan jokaisella!
niin kyllä ne häviää.