Uskomattomat ovulaatiokivut, mistä johtuvat?
Siis menkkakivuista olen kärsinyt aina, mutta uusi tuttavuus (viimeisen vuoden) on nää oviskivut.
Joka kierron puolessavälissä kivut on hirveät! Särkylääkkeet kyllä auttavat, mutta ihmetyttää, miten ne nyt on alkaneet, kun ei niitä ennenkään ollut..
Ja ikää on 35, jos se mihinkään vaikuttaa.
Kommentit (16)
Synnytyksen jälkeen kyllä alkoivat, mutta olen ajatellut että josko luonto vielä epätoivoisesti yrittää muistuttaa vauvantekoajasta...
kun jossain pinossa täällä sanotiin, että ei ovista tunne mitenkään, että kaikki jotka saa "oviskipuja" kuvittelee koska eihän sitä irtoomista voi tuntea mitenkään.. ¨
no ei ehkä irtoomista, en tiedä mistä kivut johtuu mutta siitä lähtien ku menkat alkoi niin aina kaks viikkoa mensujen jälkeen tulee semmonen hillitön kouristus niinku koko emätin menis tuhannelle solmulle ja joskus oikeesti pitää ottaa jostain kiinni kun tuntuu että pää irtoo ja kuolen... kyllä lääkäri sanoi, että ovat OVISKIPUJA.. olis pitänyt kysyä mikä niitten syntymekanismi on
itse kärsin myös toisinaan oviskivuista ja mulla on ollut myös munasarjakystia. Käsitykseni mukaan kystani johtuvat siitä että munarakkula ei jostain syystä puhkeakaan vaan alkaa kerätä nestettä, -> kysta. Ja puhjetessaan kipu on helvetillinen. Olisiko niin että kypsyvä rakkula kerää myös vähän nestettä ja on toisilla vähän suurempi kuin toisilla ja sitten puhjetessaan aiheuttaa tuon kivun. Ihan menee veikkailun ja päättelyn puolelle, mutta omasta mielestän kuulostaa loogiselta, varmaan eniten siksi että olen sen omassa päässäni näin järkeillyt. :-DDD Joku joka asiasta tietää enemmän voi korjata.
Tuntuu vaan ihan kuin tonne alamahaan olis kierretty jotain villalankaa, mitä joku pitää tosi kireellä, ja välillä kiristää lisää. Se kipu ei muistuta lainkaan kuukautiskipuja, vaan on terävempää ja paljon pahempaa.
Sen olen huomannut, että joka toinen kuukausi koskee enemmän vasemmalle ja joka toinen kuukausi oikealle puolelle, vissiin riippuen siitä, kummalta puolen munasolu irtoaa.
Ja se kipu on tosiaan sellaista repivää. Ei osaa edes selittää.
Ja tosiaankin, kipu on aina kierron puolessavälissä, ja kestää muutaman tunnin, ei koskaan muutoin.
T. ap
lievempiä vain. Mutta se kipu on samantyylistä. 3
se kysta puhkeaisi säännöllisesti puolivälissä kiertoa kuten munaolsu irtoaa. Minulla on säännöllisesti puolivälissä kk-kiertoa se nipistely ja kipristely alavatsassa.
pyörryin kivusta hetkeksi pesuhuoneen lattialle. Nyt eivät ole enää niin kipeitä, että en tarvitse edes joka kerta särkylääkettä. Toki tunnen kivun joka kerta.
gyneltä asiaa ja on kuulemma normaalia että vanhemmiten tulee kovempia oviskipuja. Voi johtua siitä että siellä yrittää tai jopa kehittyy useampi munasolu vanhemmiten. Ja juuri se että vuorokuukausina koskee oikealle ja vasemmalle johtuu ihan siitä et yleensä munasolu irtoaa vuorotellen oik. ja vas.
Mun omat kivut kestää yleensä 2-3 pv. jokaisen kierron puolivälissä ja kivut on välillä ihan kauheat. Särkylääke auttaa mutta ei vie kipua kokonaan pois.
Mulla koskee ihan peräsuoleen ja koko alamahaan :(
Ja nää on pahentuneet jokaisen synnytyksen jälkeen ja iän karttuessa. Ikää mulla on nyt 33 ja lapsia 4.
Mikä helpotus että löysin tämän ketjun!!! Ensimmäisen lapsen saannin jälkeen alkoivat epäsäännöllisesti tulevat mahdottomat alavatsakivut, kylläkin aina vasemmalla puolella. Olen rampannut lääkäriltä toiselle ja on epäilty tyrää ja vaikka mitä mutta tässä täytyy olla syy vaivaan. Mietin itsekseni kivun ajoitusta ja sehän täsmää aivan prikullee ovulaatioon!!! Mikä helpotus! Täytyy käydä vielä gynellä varmistelemassa mutta jotenkin tää nyt kuulostaa aivan oikealta. Edellisen vierailijan tavoin kivut on välillä tosi kokonaisvaltasia, joskus selviää helpommalla. Mutta kestoa on tuo 2-3päivää kun ennen lapsen saantia kipu tuntui vain hetkellisenä nippailuna... Kaikkea se ikä tuokin mukanaan :)
endometrioosi eikä kystojakaan ole löytynyt ultrasta, mutta ovulaation aikaan alamaha kramppaa pahimmillaan niin kivuliaaksi ettei virtsaaminenkaan tahdo onnistua. Lämpö ja särkylääke auttaa. Tämä tosiaan on pahentunut joka lapsen jälkeen, joten viidettä ei tule :)
Jos se olisi endometrioosi tai miä se nyt on, nin miten ihmeessä se osaa puheta lähes aina samaan aikaan kuusta.
Itselleni alkoi aivan järkyttävät ovulaatiokivut 3 lapsen jälkeen. Ennen sitä en koskaan tiennyt, että milloin munasolu irtoaa. Nyt kipu on aivan järkyttävä. MInulla ainakin tulee siitä kivusta ihan paha olo ja maha menee ihan löysäksi. Särkylääke auttaa, mutta jostain syystä menee aina yksi päivä kun ihmettelen sitä kipua ja sitten taas muistan, että jaa tämä aika kuusta. Minulla kipu kestää 3-6 pv.
Jotenkin tuntuu todella turhauttavalta kun kuukaudesta noin yksi viikko on ihan normaalia elämää ilman turvotuksia ja sitten loput 4 viikkoa on sitten ensin ovulaatiokivut ja siihen liittyvä paha olo ja turvotus, kun tämä menee ohi, niin alkaa n. viikon "normaali" aika. Sitten alkaa kuukautiset, jotka ovat minulla ihan järkyttävän runsaat ja mitän hormonaalisia juttuja en voi syödä veritulppariskin vuoksi. Menkat kestää n. 8 päivää ja sen jälkeen turvotusta lähes siihen hetkeen kun taas alkaa ovulaatiokivut.
Olen ihan tosissani miettinyt, että olisiko kohdun poisto pelatus minulle. ONko kenelläkän siitä kokemusta?
gyneltä asiaa ja on kuulemma normaalia että vanhemmiten tulee kovempia oviskipuja. Voi johtua siitä että siellä yrittää tai jopa kehittyy useampi munasolu vanhemmiten. Ja juuri se että vuorokuukausina koskee oikealle ja vasemmalle johtuu ihan siitä et yleensä munasolu irtoaa vuorotellen oik. ja vas.
Mun omat kivut kestää yleensä 2-3 pv. jokaisen kierron puolivälissä ja kivut on välillä ihan kauheat. Särkylääke auttaa mutta ei vie kipua kokonaan pois.
Mulla koskee ihan peräsuoleen ja koko alamahaan :(
Ja nää on pahentuneet jokaisen synnytyksen jälkeen ja iän karttuessa. Ikää mulla on nyt 33 ja lapsia 4.
Luulen, että endometrioosi aiheuttaa kipua, kun munasolu liikkuu munanjohtimessa. Lisäksi minulla on endoa suolen pinnalla ja ulostamiskipuja on juuri samaan aikaan kuin näitä oviskipuja.
Edelliselle siis tiedoksi, että endometrioosi voi oireilla juuri tiettyihin aikoihin kuukaudesta.
menkkakipuja ei ole ollut ikinä, mutta noi oviskivut on ihan hirveitä ollut ihan tuolta parikymppisestä lähtien. Nyt olen 38v. Mulla itse asiassa nykyään on vähän parantunut tuo tilanne, ei ihan niin hirveitä kipuja tule joka kuukausi, joskus ei yhtään!! Ties mistä sitten kertoo -vaihdevuodet lähestymässä??!!