Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gluteeniherkkyys

Vierailija
17.04.2015 |

Onko palstalla ketään jolla on todettu gluteeniherkkyys ilman että on keliakia?

Millä tavalla se selvisi? Oma analyysi vai lääkärin tekemä?

Mitä oireita oli ja kuinka kauan piti syödä gluteenitonta että oireet hävisivät?

Kysyy Keliaakikon isä.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä ole lääkäreiden mukaan edes olemassa, joten tuskin kellään on todettu. Itselläni tulee ihan selvät oireet viljasta, mutta koska keliakiaa ei ole olen luulotautinen ja noudatan muotidieettiä.

Vierailija
2/39 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 13:12"]

Ei sitä ole lääkäreiden mukaan edes olemassa, joten tuskin kellään on todettu. Itselläni tulee ihan selvät oireet viljasta, mutta koska keliakiaa ei ole olen luulotautinen ja noudatan muotidieettiä.

[/quote]

Up (and round the bend)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on se pinttynyt käsitys, että kun veritestis ei löydy keliakiaa niin mitään ei tietenkään ole. Sit pämpätään leipää ja muita viljatuotteita sydämen kyllyydestä, vaikka paska ja pieru lentää oikoisena.

Vierailija
4/39 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei näy verikokeessa keliakia, tähystystä ei ole ainakaan vielä tehty. Olen ollut gluteeniton noin puolitoista vuotta.

Tarkkaan kun ajattelee, niin mulla oli oireita gluteenista jo pari vuotta. Laitoin vain yleisen huonon syömisen piikkiin. Menin lääkäriin, kun oireet menivät veren paskomiseksi, ja esim. leivän syötyäni sain lähes heti kammottavaa närästystä ja välillä oksensinkin. Gluteenittoman ruokavalion noudattamisen kehotuksen jälkeen söin vielä pari kertaa asenteella "no ei mulla voi olla mitään kun ei verikokeessakaan näkynyt" ja tuloksena taas oksennusta, veriripulia ja ruoansulatuselimistö tulehduksessa.

Enää en ole niin herkkä, että kärsisin jos vaikka kastike on suurustettu vehnällä tai leipää leikattu samalla alustalla kuin gluteenileipää, mutta en missään nimessä voi syödä esimerkiksi normaalia hampurilaista.

Lääkäri sanoi myös, että gluteeniyliherkkyys ei ole virallistettu eikä tästä saa tietenkään Kelakorvausta, mutta ei ole harvinaista, ettei siedä gluteenia lähes ollenkaan.

Sanon kuitenkin olevani keliaakikko, koska gluteeniyliherkkyyden selittely kuulostaa juuri sellaiselta "hihi mä vaan oon dieetillä", ja tuntuu ettei sitä oteta yhtä tosissaan kuin keliakiaa. Keliakiahan tämäkin periaatteessa on, muttei yhtä radikaalein seurauksin.

Vierailija
5/39 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tuota varmaan virallistetakaan ihan heti kun keliakiastahan maksetaan korvaus ja jos sitä pitäisi maksaa myös gluteeniherkille niin siitähän soppa syntyisi. Googlettelin ja jonkin tietolähteen mukaan gluteeniherkkiä voi olla jopa 9% ihmisistä kun varsinainen keliakia on 1-2%lla. Edelleen kaipailen tietoa siitä miten kauan on mennyt kun vatsa on lähtenyt toimimaan ruokavaliomuutoksen jälkeen. Sori kun tää tulee näin putkeen. AP

Vierailija
6/39 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai se riippuu sitten lääkäristäkin, mutta alakouluikäinen lapseni ei siedä laktoosia (eikä ole sitä geeniä) ja lääkäri sanoi, että on luultavasti ärtynyt suoli antibioottikuurien seurauksena. Olen huomannut, että vehnää ei pysty syömään paljon, ja sehän voi olla myös yksi ärtyneen suolen oire. Tuskinpa tämä sama lääkäri tuollekaan nauraisi, kun ei nauranut sillekään, että lapsi ei siedä laktoosia.

Vierailija
7/39 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ihminen itse voi vaikuttaa siihen, mitä syö. Ei siinä lääkäriä tarvita. Jos olo on viljoista huono ja suoli verta vuotaa, niin jättää viljat syömättä. Ihan itse saa päättää.

Vierailija
8/39 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 13:08"]

Onko palstalla ketään jolla on todettu gluteeniherkkyys ilman että on keliakia?

Millä tavalla se selvisi? Oma analyysi vai lääkärin tekemä?

Mitä oireita oli ja kuinka kauan piti syödä gluteenitonta että oireet hävisivät?

Kysyy Keliaakikon isä.

[/quote]

Olen selkeästi gluteeniherkkä ilman keliakia-diagnoosia. Minulla gluteenin haitat ilmenivät ihossa ja nivelissä. Ihottuma-alue oli sama kuin ihokeliaakikoilla eli päänahka, niska, kämmenselät ja pakarat. Lisäksi olen atoopikko. Olen nyt ollut ilman gluteenia kolmisen vuotta ja iho ja nivelet voivat hyvin, mutta jos teen poikkeuksia gluteenittomuuteen vähänkään piteempään, oireet alkavat näkyä.

Gluteenittomuuden edut alkoivat näkyä ja tuntua jo muutamassa viikossa.

Mieheni on saanut apua gluteenittomuudesta krooniseen suolistisairauteensa (Crohnin tauti).

kun olet keliaakokon isä, kerron omasta puolestani, että gluteenin sietämättömyys saattaa kulkea suvussa. 90- vuotias isäni ilman keliakiadiagnoosia ei enää kestä yhtään gluteenia, asia ilmeni ihan äskettäin.

Vierailija
9/39 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en voi syödä gluteenia ollenkaan, saan vatsaoireita, iho-oireita ja niveloireita. En ole mennyt lääkäriin. Mitä siellä tekisin? Mitä se muuttaisi arkielämässäni? Meniskö se jotenkin näin:

Minä: "Hei, en voi syödä gluteenia"

Lääkräi: "Voi olla että gluteenia kannattaa sitten vältellä"

Minä: "Selvä kiitos, välttelenpä sitten gluteenia".

Ei ole vaikeaa rakentaa itselleen täysin gluteenitonta ruokavaliota. Itse asiassa, se on helposti paljon terveellisempi muutenkin kuin ns. tavallinen ruokavalio. 

Vierailija
10/39 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 jatkaa vielä:

En ole käynyt testessä enkä puhunut lääkärin kanssa. Itse olen kokemuksen perusteella vakuuttunut omasta gl.herkkyydestäni. Isäni söi erehdyksessä yhden vehnäisen pikkuleivän ja istui yön wc:ssä. Verikoe kuitenkin osoitti, ettei ole keliakiaa. Suolitähystystä ei ole tehty. Tuo kokemus riitti vakuuttamaan gluteenittomuuden hyödyistä.

Suosittelen kokelemaan.

Vierailija
11/39 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteeniherkät kärsivät usein vatsaoireista, keliakiassa sen sijaan vatsaoireet voivat puuttua kokonaan. Kyse on aika vakavasta sairaudesta, joka voi aiheuttaa lapsen lyhytkasvuisuutta, anemiaa, lapsettomuutta, neurologisia häiriöitä ym.

Vierailija
12/39 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä tää gluteeniton elämä, on se toki helposti terveellistä. Mut syön täs valkosuklaakuorrutettuja Oreoita ja en kyllä luovu vaikka omakin suoli oireilee.

Vierailija
13/39 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä lisää:

Tyttärellä siis todettin keliakia jo vuosia sitten. Vatsaoireita hänellä ei ollut alkuun yhtään vaan ihottumaa johon ei tuntunut löytyvän mitään parannusta. Myöhemmin sitten tajuttiin testata myös keliakia ja sehän löytyi. Muilla perheenjäsenillä sitä ei (ainakaan silloin) ollut.

Omat oireiluni ovat lähinnä löysä uloste ja ilmavaivat.  Nyt kokeillaan alkuun laktoositonta ruokavaliota ja jos apua ei löydy niin sitten gluteenitonta ruokavaliota. Tyttärellä meni noin puoli vuotta ruokavaliomuutoksesta kun iho-oireet alkoivat hellittää. Eli "jättää viljat syömättä. Ihan itse saa päättää." 8lle tiedoksi ettei kyse ole ihan pikku kokeilusta.

Vierailija
14/39 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "ihan itse saa päättää" koskee lähinnä aikuisia. Ei koululainen voi koulun ruokalassa sanoa pamauttaa, että nyt kokeilenkin kuukauden ajan gluteenitonta ruokavaliota, tarvii siinä kaiketi lääkärissä käydä. Mutta aikuisen ihmisen nyt on turha pähkäillä, mitä muut ajattelevat tms., sen kuin kokeilee.

Vierailija
15/39 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omatpa ovat pieruni. Ei ilmeisesti ketään haittaa niin paljon, että jonkun diagnoosin saisin.

Olen ajatellut tätä, että lähes kaikissa leivissä on prosessoitua gluteenia, eli se ei ole siinä muodossa kuin viljassa olisi. Siksi pyrin välttelemään tuotteita, jossa sitä on erikseen lisättyä gluteenia, ja hiivaa myös.

Vierailija
16/39 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteenisensitiivisyys voikin olla fodmap-herkkyys. http://www.pronutritionist.net/kertaus-fodmap-hiilihydraateista-gluteenista-ja-vatsavaivoista/ Mutta samahan se mitä se on, sillä jos ruokavalio helpottaa oloa niin sillä on hyvä pysyä.

Vierailija
17/39 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan hieman apua GlutenGo-kapseleista. 

Vierailija
18/39 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että hyötyisin minäkin gluteenittomasta ruokavaliosta. Ohrasta tulee valtavat vatsakivut ja vehnän poisjättäminen on parantanut ihottumani, muttei kuitenkaan kokonaan. 

Syön vielä 100 % ruisleipää, ruispuuroa ja 100% kauraleipää ja puuroa. Tosin korkeintaan 1 puuro annos ja 1-2 leipäpalaa päivässä. 

En millään haluaisi millekään inhottavalle tattaripuurolinjalle ja kaupan gluteenittomat leivät ja muut leipomukset ovat mauttomia ja suorastaan pahoja. Itse en ala leipomaan.

Voisiko joku suositella kaupan tuotteista joitain syötäviä gluteenittomia leipiä ja mitä kaurapuuron tilalle? 

Vierailija
19/39 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen, että hyötyisin minäkin gluteenittomasta ruokavaliosta. Ohrasta tulee valtavat vatsakivut ja vehnän poisjättäminen on parantanut ihottumani, muttei kuitenkaan kokonaan. 

Syön vielä 100 % ruisleipää, ruispuuroa ja 100% kauraleipää ja puuroa. Tosin korkeintaan 1 puuro annos ja 1-2 leipäpalaa päivässä. 

En millään haluaisi millekään inhottavalle tattaripuurolinjalle ja kaupan gluteenittomat leivät ja muut leipomukset ovat mauttomia ja suorastaan pahoja. Itse en ala leipomaan.

Voisiko joku suositella kaupan tuotteista joitain syötäviä gluteenittomia leipiä ja mitä kaurapuuron tilalle? 

Porokylän porkkanasämpylät ovat hyviä.

Kyllä keliakia oli itsellä aika selvä ilman testejäkin, vatsakivut, sietämätön olo.  Joka hiukankin epäilee, kannattaa heti aloittaa gluteeniton dietti.  Kaikki jossa vehnää ym, jopa lakritsi pois.

Vierailija
20/39 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, on vuosi aikaa kun aloitin gluteenittoman, joitain oireita on edelleen.

Keliakia voi johtaa osteoporoosiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi