Onko ihan tyhmää hakea töitään koulutuksensa ulkopuolelta? Esim FM hakee yleensä KTM:n paikkaa.
Saakohan noissa tilanteissa se "väärä" hakija ikinä töitä, maksaako vaivaa alkaa lähetellä hakemuksia alansa ulkopuolelle?
Kommentit (10)
kun töitä ei saa, ja arvon työttömyyden tai minkä tahansa työn välillä. Mutta arvasinkin, etten saa kuin omia töitäni.
... se pitää muistaa että olet todennäköisesti paljon "halvempi" kuin KTM. Kokemuksestahan sitä paitsi riippuu paljolti mitä töitä saat. Olen itse VTM työpaikalla missä kaikki muut ovat KTM:iä (lukuunottamatta paria lakimiestä ja paria sihteeriä). Hyvin sovin joukkoon, tosin opittavia asioita on ollut hieman enemmän:-) Mielestäni kyllä työpaikkaa rikastuttaa se että on työntekijöitä eri taustoilla.
että osaan sellaisia asioita, että sopisin todellakin hakemiini uusiin hommiin. Toisin uutta verta ja erilaista näkemystä. Mutta rekrytoijat eivät huolineet minua edes haastatteluihin, vaikka käsittääkseni hakemukseni oli hyvä.
Minä olen siis asunut paljon ulkomailla ja tämän kansainvälisen kokemuksen ja kulttuurien ymmärtämisen vuoksi yritin päästä kansainvälisiin yrityksiin, siis oman koulutukseen perustuvan osaamisen ohella. Vaikka minulla oli kaikki kielitaito ja sovin hyvin profiiliin, en päässyt edes haastatteluun.
On maailman maailmoja syleilevin oppiarvo. Oikea hintalappu auttaa asiaa.
T: FM (38 000 e/vuosi)
t. Biokemian maisteri joka työskentelee ohjelmistokonsulttina
ei Suomessa osata oikein arvostaa, olen kuullut näin monelta, joka on ulkomailta palattuaan joutuneet entistä tasoaan vaatimattomampiin tehtäviin.
Hyvinä aikoina alan vaihto voisi onnistuakin, jos olet sopiva tyyppi ja sinulla on työkokemusta alasta, mutta nyt taitaa olla vaikeaa kun hakijoissa on niin paljon väkeä josta valita. Itsekin hain juuri paikkaa, joka sopi kuin nakutettu minulle koulutuksen ja työkokemuksen puolesta (oli kuten nykyinen työpaikkani, mutta paljon arvostetummassa paikassa ja vaadittava asiantuntemusalue on aika erikoinen). En päässyt edes haastatteluun!
Minä uskon vakaasti, että alan vaihto voi onnistua ilman lisäkoulutustakin. Mutta se ei onnistu sillä, että lähetät paperit työpaikkailmoituksen perusteella, ja jäät odottamaan kutsua haastatteluun.
Päinvastoin, tuolloin pitää olla erityisen aktiivinen. Soitat firmaan, ja kerrot tilanteestasi. Avoimesti perustellen miksi vaihdat ja mitä toivot. Ja samalla mainitset, että voit mahdollisesti aloittaa alemman tason hommistakin, ja olet valmis kouluttautumaan omalla ajallasi, jotta alanvaihto onnistuisi. Itse asiassa sellaisella juttelulla jäät varmasti mieleen, ja voi hyvinkin käydä, että pääset haastatteluun. Ja jos sen perusteella tunnut mukavalta ja pätevältä (vaikka substanssiosaaminen olisikin puuttellinen) voit hyvin tulla valituksi.
tai firman hr-osasto. Etenkin isommissa firmoissa. Ei siis välttämättä kannata soitella suoraan tulevalle esimiehelle ja mainostaa itseään.
Minä uskon vakaasti, että alan vaihto voi onnistua ilman lisäkoulutustakin. Mutta se ei onnistu sillä, että lähetät paperit työpaikkailmoituksen perusteella, ja jäät odottamaan kutsua haastatteluun.
Päinvastoin, tuolloin pitää olla erityisen aktiivinen. Soitat firmaan, ja kerrot tilanteestasi. Avoimesti perustellen miksi vaihdat ja mitä toivot. Ja samalla mainitset, että voit mahdollisesti aloittaa alemman tason hommistakin, ja olet valmis kouluttautumaan omalla ajallasi, jotta alanvaihto onnistuisi. Itse asiassa sellaisella juttelulla jäät varmasti mieleen, ja voi hyvinkin käydä, että pääset haastatteluun. Ja jos sen perusteella tunnut mukavalta ja pätevältä (vaikka substanssiosaaminen olisikin puuttellinen) voit hyvin tulla valituksi.
et pysty mainostamaan itseäsi, koska rekrytointi hoituu välikäden kautta. Se hankaloittaa.
Alan vaihto on todella vaikeaa. Jos olet vaikka ollut opettaja ja sitten haet jonkun sihteerin paikkaa - niin eivät ne edes sinua huomioi. He huomioivat vain ne, joilla on kokemusta sihteerin työstä tai administraattorin työstä.
Minä aikoinani yritin vaihtaa työuraani, mutta ei onnistunut, ei. Samaa vanhaa siis teen.
Pitää vielä huomauttaa, että työkokemushan on se, mitä työelämä arvostaa. Jos olet FM, mutta olet tehnyt niitä hommia, mitä haet, niin sittenhän asia on eri.