Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

~~ SYYSKUUN SYDÄMET, vko 17 ~~

20.04.2009 |

Edellisviikon keskustelut: http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…

Aloitetaanpas uus pino tällekkin viikolle, kun sitä ei ollut kukaan vielä avannut. Täällä ei mitään uutta auringon alla, paitsi että nyt alkaa olemaan vähän liikaa virtaa tässä mammassa :) Se on vaan hyvä - tänäänkin innostuin ottamaan imurin ja mopin käteeni - nyt kämppä kiiltää. Ai joo, tänään kenkiä laittaessani piti jo vähän ähistä, ko ei muka meinannut taipua kunnolla jalkoihin. Mahallaan ei kestä enää nukkua, ko alkaa ahistamaan todella.

Tulkaahan muutkin linjoille :)

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
20.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja turhaan kai sitä hakee pinoa, kun ei sitä kerta ole olemassa! :)

Joku kyseli minulta edellisessä pinossa, mitä liikkeitä ei suositella raskaanaollessa salilla. En oikeastaan tiedä, koska en ole nyt raskausaikana käynyt lainkaan salilla - jäsenyys on tauolla. Kuullut olen, että jalkaprässi olisi sellainen, jota ei suositella. Toisaalta, kun olin tammikuussa salilla allekirjoittamassa keskeytyssopparia, salin toimitusjohtaja kertoi, että hänen vaimonsa oli loppuajasta kärsinyt paineen tunteesta jaloissa ja nimenomaan tehnyt jalkaprässejä helpottaakseen oloaan - että tiedäppä sitten! :) Mun liikunta on ollut pelkkää kävelyä ja pyöräilyä nyt raskauaikana. Viime viikolla jäin kahteen lenkkiin - ei jotenkin napannut nuo kurjat, harmaat ja tuuliset säät, mutta jos tällä viikolla pääsisi taas normaaliin noin neljän lenkin viikkotahtiin, niin hyvä olisi!

Viime torstaina oli neuvola, kaikki ok. Hb oli jatkanut laskuaan, nyt 126. Kuukautta aiemmin 136 ja lähtölukema oli 143. Ei vielä rautoja kehiin kuitenkaan. Kaikissa aiemmissa neljässä raskaudessa rauta on kuitenkin kuulunut ohjelmistoon loppuraskaudesta, joten eiköhän tälläkin kertaa ennenpitkää... Neuvolan ultralla käytiin myös kurkkimassa vauvaa - olihan se jo niin eri näköinen kuin np-ultrassa vkolla 12. Sukupuolta en kyllä nähnyt, ei taida olla niin tarkka tuo neuvolan laite ja vauveli muutenkin niin kippurassa, että ei olisi tainnut olla edes mahkuja. :) Asun siis minäkin Lahden naapurikunnassa, eikä kunta tarjoa rakenneultraa. :( Ensi vuonna tulee kuulema pakolliseksi koko Suomeen tuo rakenneultra - neuvolan kätilö kertoi. Paino oli noussut taas 3kg - ei sentään viittä ja puolta, kuten viimeksi... :) +8.5kg ekan neuvolan painoon - repikää siitä! :O

Mutta muutoinpa kaikki ihan hyvin. Närästys lisääntyy lisääntymistään - tympeä vaiva, mutta ohimenevää. Viimeistään syyskuussa helpottaa!

Kenkiä sitoessa olen minäkin huomannut, että eipä sitä oikein tahdo enää taipua! Yhden kengän sitomisen jälkeen on pakko kohottautua ylös ja puhaltaa hiukan. :D Ehkä annan jossain välin periksi ja istahdan ihan reilusti tuolille...

Mahallaan ei täälläkään enää ole nukuttu toviin - mukavassa kylkiasennossa, ylempi jalka eteenpäin koukussa. No ehkä puoliksi mahallaan. Vaikea selittää, mutta tietänette asennon!

Tällä hetkellä odotan, että mies toisi töistä tullessaan pitseriaruokaa. Sen jälkeen pitäisi jaksaa vääntäytyä kauppaan, koska kaappi kumisee viikonlopun jäljiltä tyhjyyttään...

Pinoutukaahan muutkin ja aurinkoista viikkoa! Loppuviikoksi on ainakin tänne luvattu lämmintä, jopa +15..!!

unnika 18+6 (eli huomenna 19!)

Vierailija
2/34 |
20.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heissan

Aurinko paistaa ihanasti täällä eteläisessä suomessa, mutta kylmää on kuin mikä. Jospa se kohta lämpenee, kun töissäkin alkaa ulkotyöt täydellä tohinalla ensi viikolla.

Tosiaan vähän hirvittää, miten kitkeminen onnistuu töissä isolla vatsalla, kun nytkin ottaa jo masu vastaan kumartuessa. Muuten ihanaa kun tulee kesä, jospa tännekin tulis vähän sitä virtaa. Kämppä kaipais kovasti sitä imuria ja luuttua, vaikka en kovin turhan tarkka olekkaan tuon siivoamisen kanssa.

Vaavin liikkeet tuntuvat vielä kovin hentoina, ja vieläkin saattaa olla päivä etten tunne oikein mitään. Onneksi jotain möyrimistä kumminkin, niin tietää siellä jotain eloa olevan. Rakenneultraan vielä useampi viikko, vasta vapun jälkeisellä viikolla on aika. Ei auta muuta kuin odottaa.

harakkahuttu 17+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
20.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja turhaan kai sitä hakee pinoa, kun ei sitä kerta ole olemassa! :)

Joku kyseli minulta edellisessä pinossa, mitä liikkeitä ei suositella raskaanaollessa salilla. En oikeastaan tiedä, koska en ole nyt raskausaikana käynyt lainkaan salilla - jäsenyys on tauolla. Kuullut olen, että jalkaprässi olisi sellainen, jota ei suositella. Toisaalta, kun olin tammikuussa salilla allekirjoittamassa keskeytyssopparia, salin toimitusjohtaja kertoi, että hänen vaimonsa oli loppuajasta kärsinyt paineen tunteesta jaloissa ja nimenomaan tehnyt jalkaprässejä helpottaakseen oloaan - että tiedäppä sitten! :) Mun liikunta on ollut pelkkää kävelyä ja pyöräilyä nyt raskauaikana. Viime viikolla jäin kahteen lenkkiin - ei jotenkin napannut nuo kurjat, harmaat ja tuuliset säät, mutta jos tällä viikolla pääsisi taas normaaliin noin neljän lenkin viikkotahtiin, niin hyvä olisi!

Viime torstaina oli neuvola, kaikki ok. Hb oli jatkanut laskuaan, nyt 126. Kuukautta aiemmin 136 ja lähtölukema oli 143. Ei vielä rautoja kehiin kuitenkaan. Kaikissa aiemmissa neljässä raskaudessa rauta on kuitenkin kuulunut ohjelmistoon loppuraskaudesta, joten eiköhän tälläkin kertaa ennenpitkää... Neuvolan ultralla käytiin myös kurkkimassa vauvaa - olihan se jo niin eri näköinen kuin np-ultrassa vkolla 12. Sukupuolta en kyllä nähnyt, ei taida olla niin tarkka tuo neuvolan laite ja vauveli muutenkin niin kippurassa, että ei olisi tainnut olla edes mahkuja. :) Asun siis minäkin Lahden naapurikunnassa, eikä kunta tarjoa rakenneultraa. :( Ensi vuonna tulee kuulema pakolliseksi koko Suomeen tuo rakenneultra - neuvolan kätilö kertoi. Paino oli noussut taas 3kg - ei sentään viittä ja puolta, kuten viimeksi... :) +8.5kg ekan neuvolan painoon - repikää siitä! :O

Mutta muutoinpa kaikki ihan hyvin. Närästys lisääntyy lisääntymistään - tympeä vaiva, mutta ohimenevää. Viimeistään syyskuussa helpottaa!

Kenkiä sitoessa olen minäkin huomannut, että eipä sitä oikein tahdo enää taipua! Yhden kengän sitomisen jälkeen on pakko kohottautua ylös ja puhaltaa hiukan. :D Ehkä annan jossain välin periksi ja istahdan ihan reilusti tuolille...

Mahallaan ei täälläkään enää ole nukuttu toviin - mukavassa kylkiasennossa, ylempi jalka eteenpäin koukussa. No ehkä puoliksi mahallaan. Vaikea selittää, mutta tietänette asennon!

Tällä hetkellä odotan, että mies toisi töistä tullessaan pitseriaruokaa. Sen jälkeen pitäisi jaksaa vääntäytyä kauppaan, koska kaappi kumisee viikonlopun jäljiltä tyhjyyttään...

Pinoutukaahan muutkin ja aurinkoista viikkoa! Loppuviikoksi on ainakin tänne luvattu lämmintä, jopa +15..!!

unnika 18+6 (eli huomenna 19!)

Vierailija
4/34 |
20.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu täällä ollaan ja on kyllä ollut täällä päin vaikka mitä vaivoja lähipäivinä! Tänään kävelin lähipostiin hakemaan netistä tilattua vauvan vaatetta kun alkoi ihan kamalasti viiltämään alavatsaa kuin joku olisi puukolla viiltänyt. Reipas kävelyni vaihtui äkkiä mummokumaraan ja löntystelyksi :D Kenkien laittaminen on käynyt kieltämättä vähän raskaaksi ja töiden jälkeen kun laitan kenkiä jalkaan eli saapikkaita, en meinaa saada vetoketjua kiinni kun sääret ovat niin turvonneet :D

Suurin ja huomattavin oire on ollut se että joka yö herään siihen kun oikea käteni oon täysin puutunut vaikka en ole edes nukkunut sen päällä!! En ymmärrä... Sormenpääni puutuivat myös eilen ja sydämen rytmihäiriöitä on alkanut tulla enemmän :( hmm... Outoa.

Unnika: Tuo sinun painonnoususi on vielä pientä. Meikällä se on noussut jo 11kg :/ Ja se on tosiaan ärsyttävää kun täällä Lahdessa ja näissä naapurikunnissa ei sitä rakenneultraa ole. Todella epäoikeudenmukaista että muut saavat sen ilmaiseksi ja me joudumme maksamaan siitä menemällä yksityiselle! Enkä itse ole vielä edes varma menemmekö sinne.

No parasta tässä kuitenkin on se että liikkeet tuntuvat vielä masussa, itseasiassa tälläkin hetkellä :D

Odotetaan innolla niitä lämpimiä päiviä niin päästään näyttelemään näitä vatsojamme kunnolla emmekä joudu niitä paksujen takkien alle piilottamaan!

Rockprincess ja pikku Möykky 19+3

Vierailija
5/34 |
20.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtaa olis mullakin, varsinkin henkisesti. Kroppa vaan meinaa pistää hanttiin, kun rehkiminen ei oikein sovi. Supistelemaan alkaa ja tulee painon tunnetta mahaan. Lepoa kun saa väliin sopivasti, niin jaksaa sentään jotain tehdäkin. Viikonloppuna oli ihana puuhata pihalla, kun oli niin aurinkoista (joskin aika kylmä).

Kyllähän tuo kumartuminen tuntuu jo täälläkin. Vatsa on mulla aika iso jo, eli näkyy myös paksumman takin alta aika selvästi. Ja mahallaan nukkuminen ei kyllä onnistuisi niin mitenkään. Kyljellään lähinnä nukun, joskus selällään, mutta sekin kai käy kohta epämukavammaksi.

Painoa on tullut mullakin reippaasti lisää, varmaan 10 kiloa jo. Vähän nopeammin on vielä lisääntynyt kuin aiemmissa raskauksissa, joissa molemmissa n. 20 kiloa ekstraa.... Hirvittää hieman. Mieskin kommentoi tänään, kun syön niin paljon ja vähän väliä. No sitähän tämä on. Hyvä kun ruoka maistuu. :)

Noista ultrista... Meille kuuluu np- ja rakenneultra, mutta ei nekään ihan ilmaiseksi tule. Poliklinikkamaksu pitää maksaa käynnistä, muistaakseni jotain vähän yli 20 euroa. Onhan se tietysti paljon halvempi kuin yksityisten taksat. Rakenneultraan meno oliskin huomenna ja vähän jännittää, mitä masuun kuuluu. Toivottavasti kaikki pikkuisella hyvin ja saapa nähdä, selviääkö sukupuoli tuolla reissulla.

Aurinkoisen keväistä viikkoa!

Nurmeliini 20+2

Vierailija
6/34 |
21.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, meillä alkaa selvästi olla masut tiellä, kun ei voi rehkiä/nukkua miten haluaa eikä saa kohta kengännauhojakaan kiinni! Ja painoa on tullut yhdelle jos toisellekin... Mä en tarkalleen tiedä tän hetkistä tilannetta mutta viimeksi rv18 nlassa oli tullut vain reilu 2kg. Tosin nythän on ne "vauvanpainonkasvatusviikot" vasta aluillaan ja painoa tulee vissiin helposti tässä raskauden puolivälissä?

Nurmeliini: kirjoittelit peloista. Jännä juttu, mutta mullakin on ollut jotenkin enempi ajatuksia siitä, että mitäs jos kaikki ei menekään putkeen. Eka raskaus oli selvästi kaikkein helpoin, kun ei ollut tietoakaan, että jotain voisi mennä pieleen. Toista raskautta edelsi keskenmeno, joten se toi alkuraskauteen enempi pelkoja, mutta nyt taas mietin, että voiko kolmannella kerrallakin kaikki mennä hyvin. Mullakin on tuttavapiirissä sattunut kaikenlaista, 20-viikkoissynnytyksistä keskosuuksiin ja loppumetrien kohtukuolemiin ja tietysti sellaiset asiat pistävät mietityttämään, että jollekin niitä sattuu - miksei siis minulle? Mutta toisaalta jos mitään viitteitä ei ole mistään epänormaalista, turhaahan se on surra etukäteen ja vielä kun asioihin ei itse voi edes vaikuttaa.

Nanuuk: kannattaakohan ihan joka päivä kuunnella sydänääniä? Kun eikös noista laitteista kuitenkin jotain säteilyä tule? Mä kysyin taannoin nlalääkäriltä tuosta kotidopplerista ja hän käsitteli asiaa nimenomaan säteilyn kannalta eikä niinkään sen, miten se voi vähentää/lisätä stressiä riippuen kuuluuko äänet. Ennen liikkeiden tuntemista mä kuuntelin äänet pari kertaa viikossa, mutta nyt kun liikkeet tuntuu, olen vain kerran kuunnellut.

Nyt omanapaisesti eiliset rakenneultrakuulumiset: kaikki vaikutti olevan hyvin! Ultraaja tiirasi paitsi elimet (esitteli tosi tarkkaan sydämen osat, aivot jne), myös kommentoi nenäluuta (jonka pituus/muoto voi kai viitata downin syndroomaan) ja kampurajalkaisuutta (ei viitteitä sellaisista). Painoarvio oli 370g mikä vastasi viikkoja, päämitta taisi olla 6 päivää jäljessä ja reisimitta vähän edellä viikkoja. Lisäksi mua huojensi tieto siitä, että vauva oli perätilassa ja lisäksi istukka olikin edessä (np-ultrassa vielä takana), eli siinä syitä, miksi tunnen vähän liikkeitä ja nekin vain ihan nivusrajassa. Toivon mukaan vauveli ymmärtää kääntyä, onhan sillä tilaa pyöriä vielä vaikka kuinka, mutta toistaiseksi se on pysytellyt kuitenkin aika lailla samassa asennossa. Reisiluuta mittailtaessa tuli sukupuolikin aika selvästi näkyviin, kun tyyppi pyllisti meille: rinsessahan siellä näyttäis olevan - ihan kuten olin aavistellutkin <3

Rockprinsessille vielä tähän rakenneultraan liittyen (ja muillekin jotka empivät sinne menoa): jos vaan talous antaa myöten niin mä ainakin satsaisin tähän ultraan! Siinähän selviää niin paljon asioita vauvan elimistä, ei pelkästään se sukupuoli...Siihen nähden musta joku 150e on pieni hinta, että tietää kaiken olevan hyvin. Tai mitäs jos löytyykin vaikka sydän- tai munuaisvika ja ultran myötä siihen ehtii valmistautua kunnolla ennen synnytystä? Ei meidänkään kunnassa ole aiemmin ollut "ilmaista" rakenneultraa (tarjottiin toinen ultrista), mutta olen käynyt yksityisellä sen toisen, samoin kuin olen käynyt alkuraskauden ultrassakin, vaikka maksaahan sekin. Jos ultrasta saa mielenrauhan loppuraskauteen, niin säästäisin vaikka jostain muusta!

Semmoista tällä kertaa.

Terkuin Kerttukasperi rv 21+0

Vierailija
7/34 |
21.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä keski-suomessa aurinko ainakin paistaa ihanasti!

Tänään olis SE odotettu rakenneultra. Jännittää ja pelottaa. No, oon kyllä jalat maassa tyyppi, sitä vartenhan sinne mennään, et saadaan tietoa, mitä masuasukille kuuluu.

Viime viikolla oli keskustelua noista vitamiineista. Minä syön tietty sitä rautaa (Fexin, ainoo mitä mun maha kestää) ja sit d-vitamiinia. Mulle on parikin lääkäriä sanonut, et suomalaisten kannattais syödä d-vitamiinia ympäri vuoden, jollei nyt sitten satu kesällä suurin piirtein asumaan pihalla tai syö TOSI paljon kalaa. Tosin nykyäänhän sitä on kyllä maidossakin.

Supistuksista: Mulla ei oo kans oikein hajuakaan, miltä supistukset tuntuu. Vaikka olenkin synnyttänyt, niin silloin supistukset tuntui ainoastaan selässä. Muutaman kerran (esim. kun oon lähtenyt kävelemään tai saunan jälkeen) alavatsaa kiristää ja siihen sattuu niin et kävelystä ei tahdo tulla mitään. Sitä kestää ehkä minuutin tai kaks. Et onkohan tuo nyt sitten supistelua vai ei? Ja mistä sen tietää onko kyse harkkasuppareista vai ihan oikeita???

Liikunnasta: Juu, tuon saman oon minäkin kuullu, et jalkaprässiä ei suositella, samoin kyykyt ja suorat vatsat. Ja syke ei sais nousta yli 150, tuo nyt ei tietty salia koske, mut liikuntaa ylipäätään.

Rockprincess kyseli käden puutumisesta. Mulla on rannekanavan tulehdus/tukos ollut. Ensimmäinen oire siitä on juuri se, et käsi/kädet puutuu yöllä. Ja hoitona siihen aluksi onkin yölastan käyttö.Tosin mulla se ei kokonaan poistanu oireita, mut helpotti kyllä. Se tuli mulle rasituksesta, mut esim lääkäri joka teki diagnoosin, kertoi et hänelle se oli tullut raskausaikana, eikä ole koskaan tehnyt mitään fyysistä työtä.Eli voi olla myös hormoniperäistä. Ja häneltä se oli leikattu sit viimeisen raskauden jälkeen. Mulla on nyt helpottanut, kun en enää ole töissä. Tosin puristus- ja vääntövoima kädessä ei ole entisellään eikä kai koskaan tule olemaankaan.

Maha alkaa todellakin olla jo tiellä eikä kenellekään kyllä jää epäselväksi että raskaana ollaan, ja voidaan paksusti. Liikkeet tuntuu jo selvästi myös vatsan päälle, ja esikkokin on jo tuntenut ne.

Mut mie lähen nyt sinne ultraan!!!

Santra + Mainio 20+3

Vierailija
8/34 |
21.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tutun kuuloisia kaikkien olot. Supistuksia täälläkin ja maha tiellä, kaikki tekeminen on vähän sellasta ähistelyä, ärsyttää. En muitanut, että se alkaisi jo näin pian, on jäänyt vaan viimeisimmästä raskaudesta mieleen loppuajan kumarteluongelmat. Ja siis tokassa raskaudessa esikko oli vaan 8kk kun plusssasin, miten mä olen jaksanut sitä nostella ja kannella ja kumarrella.. No siitä on 8 vuotta, vanhuus ei tule yksin..

Liikunnasta en tiedä mitä suositellaan ja mitä ei, aika nollissa on mun liikkumiset. Pitäis pitäis.

On kyllä epäreilua ettei kaikille ole kunnan puolesta ilmaista rakenneultraa. Ja muutenkin neuvolatkin on erilaisia, joissain on ultra, toisissa parempi, toisissa huonompi ja joissain ei ollenkaan.

Mulla on ens viikolla neuvola ja saan sillon kelan paperit. En vielä tiedä ottaisinko pakkauksen, haalari on kyllä poikamainen, mutta kuitenkin... Mutta eipä se rahakaan suuren suuri ole, joten tiedä nyt sitten.

Joku mietti viimeviikolla miten rahat riittää, kyllähän ne jotenkin varmaan ä-loman ajan riittää mutta mites sen jälkeen. Lainanlyhennyksistähän voi kyllä sopia maksuvapaata/pienemmän kuukausierän. Jännittää lopetetaankohan täällä kuntalisä ennen kun alkaisin sitä saamaan, kun kaikesta nyt leikataan. Pelkällä kh-tuella en tee mitään. Pakko varmaan keksiä jotain iltatöitä sitten, kun en ihan 9kk vanhaa viitsisi vielä hoitoonkaan viedä. Mutta en nyt vielä jaksa sitä murehtia. Aurinkoista päivää kaikille!

Vierailija
9/34 |
21.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania ultrakuulumisia saanut jo lukea monia, onnea kaikille rakenneultrassa käyneille! :) Omaan vielä matkaa kolme viikkoa..

Chilitin mainitsi äitiyspakkauksesta, mitäs mieltä ootte tämän vuotisesta? (Kelan sivuiltahan näkee kuvat) Mun mielestä on ihan nätti ja hyvänoloinen, mutta viime vuotinen oli kyllä mielestäni piirun verran kivempi, ennemmin olisin sen ottanu, mutta toki otan tuonkin, kun eka tulossa!

Oli tänään neuvola, kaikki hienosti. Arvot kohdallaan ja niin pois päin, painoakaan ei MUKA ollut tullut, mutta oltiin eri huoneessa ja eri puntarilla kuin normaalisti, joten ei voinu pitää paikkansa.. ;)

Liikunta on täälläkin jäänyt vähemmälle, työ on kyllä semmonen, että koko päivän seison jalkojen päällä ja kävelen. Ei sitä oikeen muuta sitten jaksakaan nytten. Tänään tunsin töissä jotain supistuksia (??), kun oli koko päivän paljon tekemistä, liikkumista, nostelua, jne. Ei ne siis kipeää ottanut tai mitään, mutta maha meni ihan kovaksi.. kai ne sitten jotain supistuksia oli? Yhtä tietämättömänä täällä siis kuin sinäkin santra! :)

mukavaa viikonjatkoa kaikille!

myym 17+2

Vierailija
10/34 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..hetken rauha, ko isompi urvahti ulkoilun jälkeen päikkäreille :)

Tosta ru:sta, joita ette kaikki saa - se on kyllä niin huutava vääryys, että se pitää omakustanteisesti hoitaa ja vieläpä yksityisellä. Onneksi siihen kuiten on tän vuoden alussa tullut muutos, mutta siirtymäajat on taas niin paikkakohtaisia, että. Meillä kuuluu automaattisesti siis np-, ru ja synnytystapa-arvioultra vielä loppuajasta ja tieten ä-polin maksu (apaut 26e) pitää maksaa.

*Unnika* Mulla on aivan samanlainen nukkumistyyli ja vielä isken tyynyn jalkojen väliin ja osittain mahan alle - tää siis yleensä loppuraskaudesta. Selällään en oo koskaan osannu nukkua ja mahallaan nukkuminen tuottaa nyt ikävää tunnetta, niin sekään ei enää passaa.

*Kerttukasperi* Se on muuten niin totta, että mitä useamman lapsen on saanut, nii sen enemmän noi kauhuskenaariot pyörii päässä. Toistaiseksi ei oo niitä tullut, mutta kerkeää tulla loppuajasta. Ja kyllä ite km:n kokeneena ensimmäiset viikot on ne "pelkorikkaimmat", mitä tulee sikiön kestävyyteen ja pysymiseen siellä masussa. Ja toi sun ru:n ultraaja kuulostaa just samalle henkilölle, jolla ite kävin sen verenvuodon takia ylimääräisessä ultrassa. Olitkos mistä päin?

*Santra1* Harkkasuppari on sellanen, että maha kovettuu eikä käy kipeetä. Oikea suppari puolestaan tuntuu ja lujaa ;) Siis se on sellanen, että kaikki seis ja keskityt vaan siihen, että menee ohitte. Noin niinko pääpiirteittäin :) Noi sun tuntemukset on varmaan noita kohdun kannattamien venymisestä johtuvia. Ja miten meni ultrassa? :)

*Rockprincess* Mulla oli kakkosen ootuksessa just tota sormien puutumista, mutta eipä siihen pahemmin muu auttanu, ko ite synnytys - harmi! Mutta ite hieroin monesti sormia, pyörittelin ranteitani ja venyttelin, nii sain ainakin ensihätään apua.

*Myym* kyseli ä-pakkauksesta - mun mielestä se on paljon huonompi, ko viime vuonna. Ite otan rahana.

Ei maar, pakko se on mentävä ruokahommiin, ko mieskin tulee kohta töistä - son morot! =)

Vierailija
11/34 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakenne uä nro 2 on kunnossa! Taas lääkäri kysy halutaanko tietää sukupuolta, mutta eihän me haluttu :D

Lääkäri oli sitämieltä, että jos minä päädyn sektioon niin mitä varmemmin se tehdään. Pelko estää synnyttämästä normisti ja käynnistykseen en suostu enään mistään hinnasta. Sektiolle on nyt painavat perusteet.. Mutta katsotaan nyt, aikaa on vielä mietiä. Ja lähete Ouluun menee, en synnytä keskussairaalassa. En tod.

Jotenkin helpotti taas juttelut vaikka itkin aivan kamalasti siellä ultrassa! Tulee muistoja liikaa mieleen samoista tilanteista. Nyt ei sovittu ylimääräsiä ultria, koska en nää siihen tarvetta. Ja ahdistaa mennä tuonne sairaalaan, niin miks itteään kiduttamaan. Kyllä kaikki menee hyvin jos on mennäkseen!

Toivo lapsonen 20+3

Vierailija
12/34 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta muute, että vuoden 2009 äipakkaus on kehnonpi kuin viimevuoden. Meillä on käyttämätön -08 pakkaus, joten minäki otan rahana sen avustuksen ja ostan sillä rahalla sitte vaik jostai liikkeestä vauvan vaatteita kun beibi on syntyny :)

Vierailija
13/34 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne kuuluu melko samanlaista; kivuliaista supistuksista kärsin edelleen päivittäin. Levätä olen yrittänyt mahdollisimman paljon, mutta supistukset tuntuvat alkavan lähinnä levossa.

Kyse ei siis ole harjoitussupistuksista, vaan juuri noista mitä Amalia-Joel aikaisemmin kuvaili. Kaikki pysähtyy ja mahan täyttää painava kipu ja joutuu hetken keskittymään vain ja ainoastaan siihen- koska se supistus oikein loppuu.

Äitiyspakkauksesta: Itse katselin myös KELA:n sivuilta tämän vuoden pakkausta, ja mielestäni ihan kivan näköinen, viime vuotinen tosin näytti olevan vieläkin kivempi :)

Kaksi viikkoa vielä rakenneultraan, ja toukokuun lopussa 4D ultra kuuluisalla Tapio Kurjella- jota odotan kovasti. Pääsen samalla keskustelemaan tukosriskistäni ja näistä lääkeannostuksista kokeneemman lääkärin kanssa.

Neuvolalääkäri nosti nyt piikin annoksen 0.6ml/vrk.

Painoa on tullut 4kg lähtöpainosta ja masu näkyy tosi selvästi. Vähän jännittää miten isoksi se meinaa loppua kohden kasvaa.

Onko kuka tehnyt mitäkin hankintoja vauvaa varten vielä?

Vaunuja tai muuta, olis kiva kuulla mitä kukakin on hankkinut :)

Terkuin Choko 19+5

Vierailija
14/34 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin vielä kirjoittaa synnytyksestä. Mullahan takana siis se kohtukuolema rv36, ja synnytin alateitse- jonka jälkeen verenhukka 2500ml ja olin kriittisessä tilassa. Tämä oli käynnistetty synnytys.

Poika syntyi rv36 seuraavana vuonna myös käynnistyksellä, ja kaikki meni hyvin.

Ensimmäisen synnytyksen ponnistusvaihe mulla kesti 8 minuuttia, ja pojasta 5 minuuttia.

Ihmeen ja kumman kaupalla haluaisin nytkin ehdottomasti käynnistetyn eli suunnitellun synnytyksen, ja alateitse. Ilman kivunlievityksiä...

Mulla tuo verenohennuslääke estää epiduraalin saamisen, ja sen kannalta olisi muutenkin parempi että synnytys olisi "ennalta tiedettävissä".

Mitenkäs teillä muilla, kuka menossa sektioon/alateitse synnyttämään?

Vai onko liian aikaista kysellä :)

Utelias Choko 19+5

Vierailija
15/34 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite en oo juurikaan miettinyt synnytystä, se on semmonen peikko, jonka työntää heti pois mielestä jos se sinne tulee.. Tällä hetkellä ajattelen, että katotaan sitten kun sen aika on, miten päin vauva on, jne. että mitä tapahtuu. Jos alateitse, niin varmasti otan kaiken tarjottavan kivunlievityksen, kipukynnys ei oo mikään suurenmoinen.. :D

Hankintoja oon tehnyt tasan kaks, hoitopöydän Ikean reissulta, ja tutulta ostin turvakaukalon käytettynä. Ihme kyllä, ei vielä yhtäkään pikkuruista bodya tai muuta.. täytynee korjata asia huomenna kun oon menossa kaupungille. :)

Hankintoihin liittyen oliskin KYSYMYS: tietääkö joku, onko Ruotsin puolelle Haaparannassa halvempia vaunuja?? Todennäköisesti oon Haaparantaan menossa n. kuukauden päästä. Juttuja oon kovasti kuullut että näin olis, ja keskustelupalstoilta lukenut, mutta ne löytämäni keskustelut on ollut pari vuotta melkein vanhoja.. Löysin netistä kaksi haaparantalaista liikettä, mutta eivät ilmoita hintoja sivuilla. Kun meillä täällä on vaan yksi (tai kaksi, en ole edes ihan varma) lastentarvikeliike, ja ainakaan siellä missä oon käynyt, ei oo ihan kaikkein tunnetuimpia merkkejä.. Ei sillä, etteikö ne tuntemattomammatkin olisi varmasti hyviä merkkejä, mutta kun noista joistain merkeistä kuulee vain kehuja (Emmaljunga, Teutonia, jne..) tässä ei oikein ensikertalanen tiedä, että mihin kannattaisi panostaa. Kai niissä täytyy jonkunlainen hinta-laatusuhdekin olla kohdallaan, kun toiset on rutosti kalliimpiakin..?

myym 17+3

Vierailija
16/34 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipsan pitkästä aikaa!

Lukenut olen kirjoituksia, mutta kun itellä ei hirveesti sanottavaa ole ollut, tai siis olotila mahan suhteen suht normi, niin en ole jaksanut kirjoitella.

Tosin se selvisi, että migreeni ei pysynyt poissa, kolmen päivän "mukava" päänsärky iski pääsiäisen jälkeen.. Ja allergiakin vaivaa riittämiin, tomaatista turposivat huulet ihaniin mittoihin. Tässä nyt on pari viikkoa tuota vaivaa yritelty parannella Bepanthenin voimin, melko tuloksetta. Turvotus laski setiritsiinin myötä, mutta huulten reunat on tosi ikävästi rikki. Ja kaikki muutkin tuoreet hedelmät/vihannekset aiheuttavat reaktioita. Kiva kun on siitepölykausi edessä!! :)

Mutta tuosta sf-mitasta, onko muilla jo mitattu. Tänään kävin neuvolassa ja kaikki oli muuten ok, paitsi että tuo mitta meni neuvolakortissa het käyrien yli. Eli 21cm oli mitta ja viikkoja vasta 19+3. Kääk! RU on vasta kahden viikon kuluttua, siellä oletettavasti selviää, jos jotain vialla. Terveydenhoitaja käski olemaan stressaamatta sen kummemmin, ei mitään huolestuttavaa.. LA:n siirtymisestä vain puhui. Mutta nyt alkoi itseä hirvittää, että mitäs tuo tarkoittaa.. Painoa ei ole tullut koko aikana kuin 2 kiloa, verenpaine matala 100/60.

Tuli tosi omanapaista juttua, mutta tänään ei muuta irtoo..

Anis 19+3

Vierailija
17/34 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja suoraan asiaan...

*Angelmom* Ihanaa, kun kaikki on kunnossa - olen tod iloinen puolestasi :) Oiskohan teillä poika tulossa, kun lääkäri niin usein jo kysynyt tosta haluatteko tietää sukupuolen ;) Ja Oulussa on hyvä synnyttää.

*Hankinnoista* En ole hommannut mitään, kun ei ole tarve. Kaikki kun on jo :)

*Chokolade* Alatiesynnytys tulee, jos ei oo pt:ssä. Siellä missä synnytän, ei sallita pt-synnytyksiä, ihan turvallisuuden takia. Mulla ollu niin helpot synnytykset kaks edellistä ja nyt oon jopa miettinyt, että jos en ottaiskaan mitään kivunlievityksiä tällä kertaa - en tiiä sitten. Spinaalin oon ottanut, tosin se on aiheuttanut kamalan kutinan iholla. Käynnistykseen en missään nimessä tahtoisi, koska se on aina rajumpi ja tuskasempi, ko luonnollisella tavalla lähtenyt synnytys. Esikko piti käynnistää eikä ikinä enää!!!

*Myym* Ite asun tässä Haaparanta-Tornio seudulla ja täytyy sanoa, että Kemin Lastentarvikkeesta saa edullisemmin vaunut, ko Haaparannalta. Tietenkin jos sattuu osumaan joku tosi hyvä tarjous kohille, nii sitten. Meillä on netin kautta ostetut (Ruottin puolelta) Emmaljungan Twin Ceroxit (tuplat) ja oon todella tyytyväinen niihin. Taitaa olla vm. 05/06 ja aivanko uudet. Kannattaa kattoa netin kautta käytettyjä, koska siinä voi säästää sievoisia summia - me säästettiin apaut 500 euroa.

*Anis* Jos sulla on vaan paljon lapsivettä ja sen takia sf korkea? Multa ei oo vielä mitattu, mutta jos ens neuvolassa sitten...En muista nyt tarkoin, että mistä viikosta lähtien se mitattiinkaan...

Jahas, nyt lapset vaatii mammaa pois koneelta, mukavaa torstaita :) Ja laitetaan viikotkin eli 18+0 tasan :)

Vierailija
18/34 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole aikoihin kirjoittanut tänne, viimeksi varmaan joskus np-ultran jälkeen monta viikkoa sitten. Muiden kuulumisia olen kyllä käynyt lukemassa. Huolitteko vielä mukaan?

Ihana kuulla monien hyviä uutisia rakenneultrasta; ainakin Angelmom ja Kerttukasperi olivat käyneet ihan juuri. Ja me loput seuraamme pian perässä! Itselläni on ultra tiedossa ensi viikon alussa ja kovasti jo odottelen sitä.

Vatsoista, nukkumisesta, liikunnasta, supistuksista ja synnytyksestä oli ainakin keskusteltu. Oma vatsani ei vielä(kään) näy (nyt rv 20), mikä hiukan huolestuttaa. No, toisaalta esikoisestakaan ei vatsa tullut esiin vasta kuin lähempänä 30-viikkoa, ja oli ihan loppuun asti pienehkö (silloin olin alkujaan hoikassa kunnossa, nyt normaalipainoinen). Tosin luulin, että toisesta vatsa pullahtaisi paljon aikaisemmin esille. Toivottavasti vauva kuitenkin kasvaa ihan normaalisti, se selvinnee rakenneultrassa. Kovin monille ei vielä olla kerrotukaan pikkukakkosesta, kun jotenkin tuntuu hassulta asiaa uutisoida, kun ei sitä vielä ulkopuoliset huomaa.

Onhan pienestä vatsasta toki hyötyäkin, jottei asian positiiviset puolet pääse unohtumaan. Lomailimme juuri Pohjois-Suomessa viikon ja hiihdimme pitkiä lenkkejä ihan normaaliin tapaan. Liikuntatottumuksia ei siis ole vielä tarvinnut mitenkään muuttaa, ja olen käynyt jumpassakin entiseen malliin. Nukkuakin olen voinut tutuissa asennoissa mahallaan ja puolittain kyljellään kun vatsa ei ole tiellä. Toki olisi jo kiva päästä esittelemään pyöreää vatsaa ja käyttämään kaapissa odottavia nättejä äitiyspuseroita.

Vauvan liikkeet ovat tuntuneet oikein hyvin jo usean viikon ajan, ja niissä on ihan selvä jaksotus eli nukkuu välillä ja sitten välillä taas liikkuu pidemmän jakson aktiivisesti. Potkut tuntuu jo vatsan päällekin, mikä on mukavaa.

Aniksella oli mitattu korkea sf-mitta neuvolassa. Miten tarkkoja nuo mitat ovat ja vaihtelevatko ne helposti mittaajasta riippuen? Minulla kun ei esikoisesta koskaan sf-mittaa mitattu, kun odotin häntä ulkomailla, ja siellä vauvan kasvua seurattiin aina ultralla. Tämä on siis ihan uusi juttu minulle. Sen olen huomannut esikoisen neuvolakäynneillä, että lapsen mittaaminen tuntuu ainakin riippuvan aika paljon neuvolantädistä eikä aina vain siitäkään - välillä on saatu joku lukema pienemmäksi kuin edellisellä kerralla (esim. päänympärys), ja kun täti tämän on huomannut, niin on halunnut mitata uudelleen saaden kasvua aikaan edellisestä kerrasta... :D

Synnytyksiä jo pohdittiin myös. Esikoinen tuli nopeasti maailmaan (ehdimme sairaalaan nipin napin ja luomusti siis synnytin), ja toivon että tämä pikkukakkosen synnytys menisi yhtä hyvin. Paitsi että haluaisin ehtiä sairaalaan hyvissä ajoin. Se onkin oikeastaan ainoa asia mikä jännittää - ehdimmekö sairaalaan, ja mihin saamme mahdollisessa kiireessä esikoisen hoitoon / ehtiikö mies tästä johtuen mukaan synnytykseen myös. Näitä kun olen jo miettinyt, niin varmaan käykin niin, että tämä toinen synnytys kestää monta vuorokautta... Eikö se kuitenkin yleensä ole niin, että toinen tulee nopeammin?

Kipeitä supistuksia oli ollut jo ainakin Chokoladella - voimia sinulle! Tuntuu erikoiselta, että ne alkavat juuri levossa sinulla. Oletko jutellut niistä neuvolassa? Itselläni ei ole ollut vielä harjoitussupistuksiakaan, mutta ei niitä tullut esikoisestakaan kuin edellisenä päivänä ennen synnytystä, ja ehkä ihan pari kertaa sitä ennen. Toisesta taitavat harjoitussupistuksetkin olla yleisempia aikaisemmin - onko kokemusta?

Oikein hyvää vointia kaikille ja nautitaan aurinkoisista kevätpäivistä!

Terveisin,

Onneli-Orvo (19+3)

Vierailija
19/34 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... - juuri tulin tunnin kävelylenkiltä, 5-vuotias poika (kolmanneksi vanhin ja toiseksi nuorin siis meidän pojista) pyöräili lenkkiseurana. Aivan ihastuttava ilma ja vielä lämpimämpää on luvattu viikonvaihteeksi..! Vaihdoin lenkkitakin trikoopaitaan ja ulkoiluliiviin ja huomasin ilokseni, että liivissä on vielä muutamaksi viikoksi tilaa kasvavalle masulle. Kaikki takit tahtovat nousta jo kainaloihin, kun niin ahdistavat vatsan kohdalta... Mutta jospa sitä kesällä tarkenisi ilman takkia. Yhden pitkän neuletakin, jossa on napitus vain rinnan kohdalla, olen tilannut hm:ltä itselleni "kesätakiksi". :)

Minä kävin viimeksi neuvolassa 18+2 viikoilla ja silloin mitattiin ekan kerran sf-mitta ja se oli 17cm. Hiukan kätilö (meillä tosiaan on neuvolassa kaksi kätilöä! Ei terv.hoitajia, kuten nykyään usein on) arpoi lukemaa, mutta sanoi sitten, että "olisikohan se noin 17cm". Se korttiin sitten merkattiin.

Supistuksia mulla ei ole ollut niin minkäänlaisia! Ei edes niitä harjoitussuppareita, jotka eivät satu, mutta vetävät mahan pinkeäksi. Ei mitään siihen viittaavia tuntemuksia, joten saanen olla tyytyväinen. Puolimatkan krouvissahan tässä vasta mennäänkin.

Kipeitä supistuksia mulla ei ole kyllä ruukannutkaan olla enne kuin synnytys on todenteolla käynnistänyt. Minä olen synnyttänyt kaikki neljä lasta alateitse. Ovat mahtuneet esikoista lukuunottamatta suht hyvin tulemaan, vaikka ovat olleet aika isoja vauvoja, 3850-4300g. Esikoinen tuli vasta 24 tunnin + yhden tunnin ponnistusvaiheen jälkeen, imukupilla. Eppari tehtiin ja repesin silti niin paljon, että kahteen kerrokseen pisteltiin tikkejä. Sen rutistuksen jälkeen olenkin päässyt helpolla, eikä yhtään tikkiä ole tarvinnut.

Kivunlievityksenä mulla on jokaisessa synnytyksessä ollut ilokaasu ja loppuvaiheessa kohdunkaulanpuudutus. Koskaan ei ole epiduraalia tai spinaalia laitettu. Esikoista synnyttäessä sen olisi kyllä ehtinyt laittaa, mutta silloin (maaliskuu 2000) oli meneillään juuri lääkärilakko (jos muistatte?) ja lääkäriä ei yksinkertaisesti saatu paikalle, vaikka synnytin siis vuorokauden! Ja muissa synnytyksissä taas olen sinnitellyt aina kotona niin kauan kuin mahdollista ja ollut jo niin reilusti auki sairaalaan tullessa, että niitä ei ole oikein ehdittykään enää laittaa. Ehkä mun "vika" on sekin, että sanon aina pärjääväni vielä ilokaasulla, kun kyselevät, että vieläkö pärjäät ja sano, jso haluat puudutuksen. :) Aina vaan pärjään ja pärjään. Ehkä mun kipukynnys on kehittynyt suht korkeaksi - tiedä häntä! Sattuuhan se - en kiistä! - mutta pian se on aina ohi ja muisto vain!

Toivon, että samaa kaavaa menisi nyt viidennellä kerrallakin!

Nyt tuoksuu uunista jo sen verran hyvälle, että ei ku syömään!

Vierailija
20/34 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... minä ehdin jo edellisen vauvan jälkeen pistää kaiken myyntiin/kiertoon eli hankintalistalla olisi yhdistelmävaunut ja turvakaukalo (yritän löytää tälle viimeiselle käytettynä) sekä kaikki vauvanvaatteet. Ei siis ihan vähän! Nykyinen kuopus luopunee pinnasängystään ennen syksyä, joten sitä ei tarvitse ostaa sentään.

Ja se vielä, että olen synnyttänyt esikoisen Lahdessa, PHKS:ssa ja kolme seuraavaa Oulussa Oys:ssa. Oulussa oli tosiaan hyvä synnyttää! Yliopistotason sairaala on muutenkin turvellisen tuntoinen paikka saattaa lapsensa maailmaan. :) Onhan siellä vähän "laitosmaista" - malkoinen vauvatehdas kun on! - mutta ei moitittavaa. Ruuatkin olivat tosi hyviä ja henkilökunta asiantuntevaa. Että hyvillä mielin voitte Oulussa synnyttää, ketkä synnytätte!

Nyt ruokaa sulattelemaan ja ehkä sitten kiisselintekoon, että on porukalle iltapalapöytään jotain muutakin kuin leipää...