Te jotka sanotte, että isovanhemmilla ei ole velvollisuutta
hoitaa lapsenlapsiaan.. kun joskus olette itse isovanhempia, aiotteko vedota tuohon asiaan, ettei koskaan tarvitsisi ottaa lapsenlapsia hoitoon tai yökylään? Mielestäni aika kylmää, ettei tuon vertaa välitetä lapsenlapsista.
Kommentit (30)
Ehkä tässä on varmaan semmoinen sukupolvia kestänyt perinne, jota on vaikeaa mennä katkaisemaan... Esim oma äitini ei ole koskaan saanut mitään apua, ei osaa sitä nytkään tarjota kun ei varmaan tule ajatelleeksikaan että jotain tarvitsisi auttaa. Ei meitä koskaan mummot ja papat hoitaneet!
Ja anopilla on varmaan se perinne, että apu annetaan vain yhdelle lapselle ja hänen perheelleen, joten tässä lotossa jäimme tällä kertaa ilman.
saavat hoitaa ja auttaa jos haluavat, saavat myös kieltäytyä. Ei heidän tarvitse elää meidän aikataulujen ja elämän rytmien mukaan.
Jos jaksan, pystyn, kykenen ja kelpaan mummona hoitoavuksi niin toki sitä tarjoan mutta en velvollisuudesta vaan halusta auttaa ja olla mukana lastenlapsien arjessa.
Meillä ei isoisä ole koskaan tavannut meidän lapsia. Ei ole velvollisuutta. En enää lähetä kuvia tästä nuoremmasta. Ei siis tiedä toisesta edes miltä näyttää.
Itse aijon tottakai hoitaa jos olen terve ym.
Joo, mä aion vedota jos mun lapsi pukkaa lapsia maailmaan laskemalla sen varaan että isoäiti kyllä hoitaa. Mä ajattelin olla lapsenlapsille kiva bonus en heidän huoltajansa ;)
et lapseni ovat tekemisissä isovanhempien kanssa. enkä halua rasittaa isovanhempia sillä et kiikuttaisin vaan lapset mummolaan viikonlopuks.. yhdessä voi tehdä paljon muutakin, joka varmasti tuntuu isovanhemmistakin vain mukavalle. voidaan mennä yhdessä uimaan, metsäretkelle, kahville tms.
mikä nyt kenellekin sopii.
Minusta ei todellakaan ole mikään automaattinen velvollisuus isovanhemmille ottaa lapsenlapsia hoitoon tai yökylään. Aina tämä ei edes ole mahdollista. Esim. omalla isälläni on edennyt Alzheimer. Hän on aika vahdittavissa ja saattaa hermostua ja töksäytellä. Ymmärrätte varmaan, ettei äitini pysty ottamaan kolmea alle 6-vuotiasta lastani yökyläilemään ilman, että vähintäänkin jompikumpi meistä vanhemmista on mukana.
mutta samalla olen sitä mieltä, että pikkulapsivaihe on tosi lyhyt. Aika pian ne lapset kasvavat, eivätkä ehkä edes halua isovanhempiensa luokse. Eli kyllä se suhde pitäisi luoda silloin, kun lapsi on ihan pieni ja nauttii siitä ajasta, jonka isovanhemmat voivat lapselle tarjota. Minusta isovanhempien on sitten ihan turha ruikuttaa, jos omat lapenlapset ovat etäisiä, eivätkä kasvaessaan haluakaan ollaa tekemisissä isovanhempiensa kanssa. Aion itse kyllä hoitaa omien lapsieni lapsia tarvittaessa sitten aikanaa.
hoitaa lapsenlapsiaan.. kun joskus olette itse isovanhempia, aiotteko vedota tuohon asiaan, ettei koskaan tarvitsisi ottaa lapsenlapsia hoitoon tai yökylään? Mielestäni aika kylmää, ettei tuon vertaa välitetä lapsenlapsista.
Ja jos vain kunto sallii, otan mielelläni lapsenlapsia aikanaan hoitoon ja yökylään. Minusta se ei kuitenkaan ole isovanhempien velvollisuus, vaan sen pitää olla ilo. Ymmärrän oikein hyvin, jos joku ei halua lapsenlapsiaan hoitoon. Osa ei välttämättä halua hoitaa ja ottaa sitä vastuuta lapsenlapsistaan (tai ei jaksa, mutta ei viitsi sitä tunnustaa), vaan jättää sen hoitamisen vanhemmille, joille se on VELVOLLISUUS.
Ei se hoito ole ainoa tapa välittää :). Miksi ei voi vain kylästellä?
Aikuiset ihmiset tekevät oman ratkaisunsa ja perustavat perheen. Kyllä niillä lapsen vanhemmilla on velvollisuus hoitaa lapsensa. Ei voi automaattisesti olettaa, että isovanhemmat toimivat hoitoapuna. On hienoa, jos isovanhemmat haluavat ja jaksavat hoitaa lastenlapsiaan tai vielä tärkeämpää on se, että ovat mukana lapsen elämässä. Se, ettei lapsenlapsi oteta yökylään tai muuten aktiivisesti hoideta heitä, ei välttämättä tarkoita sitä, etteivät lapsenlapset olisi rakkaita ja tärkeitä. Mutta automaattista velvoitetta hoitaa omien lasten lapsia ei mielestäni ole.