4 kk ja pääsen yrittämään esikoistani! Koska kannattaa aloittaa foolihapon syönti?
Eli häiden jälkeen aletaan yrittämään lasta. Olen vuosia toivonut saavani lapsen, mutta nyt se vihdoin tulee ajankohtaiseksi (edes se yritys). Olen nyt 29. Jos lähden häämatkalle, mikä kohde kannattaa valita jos raskaudessa on ongelmia? Ovatko muut matkustelleet alkuraskausaikana ja kuinka meni? Elän vain toivossa, koskaanhan ei voi tietää...
Entäs foolihapon aloittaminen? Jenkkilässähän suositetaan aloittamaan jo yritysaikana tai vielä aiemminkin,,,
Kommentit (16)
Jos ehkäisyn jätät häiden aikaan ja heti lähdette häämatkalle pariksi viikoksi niin mahdollinen raskaus on hädin tuskin viikolla 3-5 sillä reissulla....
Älä tee asiasta projektia vaan anna elämän yllättää!
En mä haluais stressata yhtään, mutta olen vaan kovin malttamaton ja innokaskin. Vihdoin toteutuu kaikki se, jota olen odottanut vuosia!! Olen onnellinen. Mulla ei oo epäilyksiä, ei miehen suhteen eikä sen suhteen onko nyt hyvä aika kaikelle tälle.. Olen niin valmis kuin valmis vaan voi olla.
Toki toisaalta harmittaa jäädä äityslomalle pois töistä, toisaalta tuntuu siltä, että hengändystauko sieltäkin on enemmän kuin paikallaan. Siellä ehtii olla vielä 30 vuotta! Eikä se työkään aina niin mukavaa ole.
Nautin tästä ajasta kun saan elää vielä itselleni ja miehelleni, aikaa on vielä olla kahden, mutta odotan innokkaasti ja malttamattomana tulevaisuutta.
ap
mutta ei tee pahaa aloittaa jo vaikka heti! Mulla ei ollutkaan kehossa tarpeeksi foolihappoa kun toista lastamme odotin ja arvaat varmaan miten kävi.. Hienoa, että aiot syödä foolihappoa! (Pienentää riskiä saada NTD=neurat tube defect 70%lla)
että syö lisäksi B6 vammistetta, niin keho saa sen foolihapon käyttöönsä, se b6 auttaa siis b9:siä imeytymään. Berocassa ja muissa on molempia.
itsekin foolihapon syönnin. Miehen kun saisi vielä jättämään kumit laatikkoon.
t: 3,5 lapsen äiti
Mistä niin päättelet , että syön roskaruokaa?
Olen aivan normaalipainoinen, perusterve. Liikun vaihtelevasti (enemmänkin voisi) ja syön melko terveellisesti.
Foolihappoa tuskin kuitenkaan saan riittävästi tai ainakaan en voi olla siitä varma.
ap
Kun ei ollut kehossa tarpeeksi foolihappoa?
Sen paras lähde meidän ruokavaliossa on ruisleipä. Ja meillä ei juuri esiinny sen puutteesta johtuvia tauteja.
mm. vihreistä, kypsentämättömistä kasviksista (kuumennus tuhoaa foolihapon), täysjyväleivästä. Paitsi että leipäkin on käynyt kuumassa uunissa.
Lisäksi raskauden aikana foolihapon tarve odottajalla tuplaantuu, joten kannattaa ottaa foolihappoa lisänä. Kyse on vesiliukoisesta vitamiinista, jota ei voi saada periaatteessa liikaa, ylimääinen poistuu virtsan mukana kehosta. Sikiö tarvitsee sitä solujen jakautumiseen ja se ehkäisee tehokkaasti epämuodostumia. Harvoin sitä tulee pisteltyä joka päivä lautasellista raakoja vihreitä vihanneksia, vaikka muuten terveellisesti syökin :)
spina bifida. Vauvalta puuttui iho, lihakset ja luu selkärangasta selkäytimen kohdalta 7 nikaman matkalta, eli paikalla oli "kraateri" ja selkäydinnesteet laskivat suoraan lapsiveteen, samoin aivonesteet. Ja koska aivonesteet laskivat lapsiveteen, oli aivoissa alipaine ja aivot valuivat alaspäin. Pikkuaivoja ei löytynnyt, olivat jo kai niin alhaalla niskakuopassa. Muutenkin aivot olivat alikehittyneet ja halvauksia raajoissa.
Ottakaa ihmeessä sitä foolihappoa, sitä ei edes voi saada liikaa!
Mulla oli ilmeisesti edellinen raskaus ja imetys kuluttanut varastot loppuun.
Että foolihappoa saa ostaa myös apteekista. Multitabsissa ja berocassakin sitä on, tutumpi nimi foolihapolle on b9 vitamiini! Tarve raskaanaolevalla 0.4mg/päivä
neural tube defect on esim Unkarissa neljä kertaa yleisempää ja Englannissa vielä yleisempi. Toki meillä taas on omat tautimme...
Sitten olisi olemassakaan, ainakaan Suomessa.
Eipä niitä "tauteja" esiinny muuallakaan päin Eurooppaa, vaikka ruisleipää ei toisaalla syödäkään. Mikähän tauti on kyseessä, jos saan udella?
Suomi tulee hieman muuta maailmaa jälkijunassa tässä, mm. Ranskassa ja USA:ssa kaikki odottajat saavat foolihappolisän raskautta suunniteltaessa ja ekoilla kuukausilla.
Googlatkaa NTD (neural tube defect) jos haluatte tietoa asiasta.
Sen paras lähde meidän ruokavaliossa on ruisleipä. Ja meillä ei juuri esiinny sen puutteesta johtuvia tauteja.
- opettele kaikki raskausajan ruokavaliosuositukset jo etukäteen vaikka täältä:
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156;10165;…
- lue raskausaikaa ja vauva-aikaa käsittelevää kirjallisuutta PALJON, huomaat että ohjeita on paljon ja mielipiteitä vielä enemmän ja sinun tehtäväsi on vanhempana löytää se teille sopiva tapa
- tutustu keskosuuteen ja synnytykseeen, lue imetystulikistan ohjeita, juttele kavereidesi kanssa jne
- keskustelkaa ja keskustelkaa vielä kerran miehesi kanssa siitä, miten kotityöt jaetaan, kuka valvoo öisin, miten sairaspoissaolot hoidetaan, miten lasta rangaistaan missäkin tilanteessa, minkälaiseen hoitopaikkaan haluatte, mitä lapsi saa ja ei saa tehdä, miten raha-asiat ja hankinnat hoidetaan, jne. jne. Voi tuntua tyhmältä tässä vaiheessa, mutta opitte paljon toisistanne ja vältätte tulevia kahnauksia.
- käykää läpi omat lapsuutenne, mistä jäi ihania muistoja ja mikä tuntui pahalle ja sitten mietitte miten voitte omalle lapsellenne tarjota niitä kokemuksia ja miten välttää ikäviä ( ne vanhat käyttäytymismallit ovat nimittäin syvällä selkärangassa....)
Hyviä huomioita...
Olemme keskustelleetkin kasvatusasioista yms. Ihanaa aikaa tämä odotuksen odottaminenkin.
ap