mä olen niin KATEELLINEN teille kaikille jotka saatte HENGITTÄÄ normaalisti...
siis mä olen niin hevon veen kyllästynyt tähän ainaiseen hengenahdistukseen jkaikkeen siihen liittyvään, että...
ei ole astmaa, ei vikaa sydämessä, kilpirauhasarvot ok samoin verensokeri.
lääkitys on sitten ahdistus-/paniikkihäiriöön vaikkei olo nyt ihan siltä tunnu mut jotenkin kai se on pakko uskoa kun muutakaan vikaa ei ole. lääkkeet (vai johtuiko niistä mitenkään) vei oireet pois kuukaudeksi ja muuten olen kärsinyt kohta vuoden tästä!
mua siis ihan itkettää kun en saa hengittää normaalisti.. olisin ihan tyyytyväinen tähän köyhään elämääni jos vain saisin hengittää... nytkin itken, kun en jaksa enää tätä. valittaminenkin on ihan turhaa, ei mikään auta tähän. hieno elämä, voi jee..
mulla on kaks lasta ja haluisin vaan nauttia heistä ja tehdä kaikkea heidän kanssaan, oma olo vaan on niin paska että se ei kunnolla onnistu.
eikä tästäkään purkautumisesta oo mitään apua, silti sen tein. sellanen musta on tullu, valittava, kärsivä, säälittävä akka.
Kommentit (21)
mä oon tehnyt kans ton samanlaisen pef-mittausjakson. ei muutosta ventolinen kanssa. spirometriassa kans ihan normaali tulos.
saattaahan se olla et diagnoosi mulla oikea mutta annostus lääkkeessä liina pieni tai sitten ihan väärä lääke kokonaan.
en vaan jaksais alkaa taas kokeilla uutta lääkettä, siinäkin on omta harminsa.
haluisin vaan joku aamu herätä ja huomata että olo on hyvä, ihan niinkuin ennenkin, vuosi takaperin.
kai se o pakko vaan varaa taas uus läkäriaika, vaikka sekin väsyttää.
ap
Tekee mieli antaa periksi ja kärsiä. Mutta älä anna periksi, yritä vielä.
Tuo lääkkeiden etsintä ON kamalan työlästä ja kallistakin. Mulla onneksi työnantaja maksaa lääkkeet, muuten olisikin mennyt jo piiiiitkä penni, kun erilaisia lääkkeitä ehdittiin kokeilla kymmenkuntaa.
Ja hölmöintä on, että kun se oikea lääke vihdoin löytyy, voi käydä niin kuin minulle että sen valmistus lopetetaan... ehdin onneksi lääkärin vinkistä hamstrata sitä varastoon.
Mulla spirometria-arvot 30 % normaalista eli keuhkossa todellakin on joku vika mutta mikä, sitäpä ei ole 2 v tutkimusten jälkeenkään löydetty, eikä siten ole hoitavaa lääkitystäkään. Kaiken liikunnan on saanut unohtaa, mitään ei jaksa.
tää on musta melkeinpä vaikein oire mitä voi olla. siis kyllä mä niin paljon mieluummin ottaisin selkeetä kipua jossain kuin tän ettei saa henkeä.
ja mä olenkin kateellinen vain niille joilla hengitys sujuu ongelmitta, en suinkaan sulle nro 5. toivon todella että sinä ja minä saadaan vielä apu ongelmiimme.
ap
tuntuu tosi turhauttavalta tää koko homma. ainakin osa tästä on paniikin aiheuttamaa, sen uskon. koska se pahenee aina jännityksessä. mutta miksi se on koko ajan aamusta iltaan päällä, joka päivä, ilman hetken taukoa, sitä en ymmärrä.
en tiedä auttaisko mua jos vaan alkaisin uskoo jo että tää on pelkkää paniikkihäiriötä. ehkä sitten tää helpottais kun en harais koko ajan vastaan? mun ahdistus on sellasta ilmannälkää, siis en ikinä hyperventiloi mutta jatkuva tunne että on pakko vetää henkeä syvään. ja kamala ahdistus jos ei saakaan vedettyä.
voih, mä tässä katselen noita mun ihania tyttöjä, mä rakastan niitä niin paljon! haluaisin olla kunnolla niille äiti. harmittaa kun masennus on saatu hoidettua kuntoon ja nyt on intoa ja virtaa niin sitten tää..
no, mä menen nyt halimaan noita murusia, ne on se voima mikä pakottaa mut jatkamaan tän asian selvitystä.
ap
Voisiko teidän vaikeasti oireilevien kodin tai työpaikan sisäilmassa olla hometta? Mulla astma, työpaikalla hometta. Kun en altistu homeelle, spirometrian arvot on 85 % viitearvioista. Kun altistun, arvot putoaa 50 % viitearvoista...
Tartuukko vaatteisiinne outo haju? Onko jossakin helpompi hengittää (ulkona/kylässä/reissussa/...)? Onko katossa tai seinissä ruskeita laikkuja? Kupruileeko maali tai tapetti? Haiseeko kotona jossakin kohden pahalle (vessassa/suihkunurkassa/allaskaapin luona/...)? Hengitysliiton sivuilla ja Asumisterveysliiton sivuilla on lisätietoja sisäilmasta.
eikö muillakin pitäisi olla oireita jos sitä olisi? lapset sairastavat kovin vähän ja ei mieskään ole mitään valitellut.
asumme kerrostalossa, 81 vuonna rakennettu talo. vaikea uskoa että hometta olisi. mutta,
miten sen voisi tutkia? siis kuka sen tutkii ja mitä maksaa?
ap
Munkin on vaikeaa/mahdotonta vetää syvään henkeä, jos olen altistunut homeelle. Siis ikään kuin sisäänhengitys vaan loppuu kesken ilman että sille voi itse yhtään mitään. Karsea tunne.
tuntuu tosi turhauttavalta tää koko homma. ainakin osa tästä on paniikin aiheuttamaa, sen uskon. koska se pahenee aina jännityksessä. mutta miksi se on koko ajan aamusta iltaan päällä, joka päivä, ilman hetken taukoa, sitä en ymmärrä.
en tiedä auttaisko mua jos vaan alkaisin uskoo jo että tää on pelkkää paniikkihäiriötä. ehkä sitten tää helpottais kun en harais koko ajan vastaan? mun ahdistus on sellasta ilmannälkää, siis en ikinä hyperventiloi mutta jatkuva tunne että on pakko vetää henkeä syvään. ja kamala ahdistus jos ei saakaan vedettyä.
voih, mä tässä katselen noita mun ihania tyttöjä, mä rakastan niitä niin paljon! haluaisin olla kunnolla niille äiti. harmittaa kun masennus on saatu hoidettua kuntoon ja nyt on intoa ja virtaa niin sitten tää..
no, mä menen nyt halimaan noita murusia, ne on se voima mikä pakottaa mut jatkamaan tän asian selvitystä.
ap
ap
alkaa aina jostakin perheessä ensin ja muut seuraavat vasta perässä.
Mulle kyllä keuhkolääkäri sanoi, että jos silminnähtäviä homevaurioita ei ole huobneistossa eikä ilmanvaihdossa, ei se voi homeoirehdintaa olla. Mutta voisihan kerrostalossa ilmanvaihtokin tuoda sitä muista kerroksista?
Ymmärtääkseni huoneilman homeitiöt voidaan tutkia ja silloin kannattaa olla yhteydessä kotikunnan asuntotarkastuksia tekeviin terveysviranomaisiin. Mikä se taho on kussakin kunnassa, en osaa sanoa - varmaan jopa kunnan keskus osaa neuvoa. Tutkimukset lienevät yleensä maksullisia.
Se auttaa minulla. Laita paperipussi suun ja nenän eteen tiiviisti ja hengitä pussiin kunnes tuntuu paremmalta.
Varo myös ylihengittämistä, eli kun hengität ulospäin (silloin kun sinulla ei ole pussia suun edessä), älä puhauta ilmaa ulos keuhkoista suurella voimalla, vaan päästä ilma ulos hitaasti. Kun ahdistaa tekee mieli vetää keuhkot ihan täyteen ilmaa ja sitten kun tuntuu, että ilma ei mene perille, tulee halu puhaltaa ilma ulos nopesti ja voimalla. Älä kuitenkaan tee tätä, se pahentaa ahdistusta. Hengitä syvään sisään ja hitaasti ulos, tämä ehkäisee ja korjaa tukehtumisen tunnetta.
Kannattaa myös googlata hyperventilointi.
Itse kärsin vaivasta 15 vuotta, ennen kuin opettelin tämän hengitystekniikan.Nyt tilanne on paljon parempi.
niistä saattaa löytyä apu hyvinkin nopeasti, koska siinä selvitetään ensin niin fyysinen kuin psyykkinenkin puoli. Ja lääkitys tulee oireen mukaan.
Väärä hengitystekniikka on monen ongelma, myös itseni, mutta kovasti yritän opetella rauhallisen ja hitaan uloshengityksen. En usko lääkkeiden auttavan tätä ongelmaa, muutenkin uskon, että meitä ylilääkitään ja runsaasti. Hallitsetko oikeanlaisen palleahengityksen?
Hypervenrilaatio-oireyhtymä
Jos hengität rintakehälläsi, sinulla voi olla taipumus hengittää liikaa, jolloin uloshengityksessä poistuu liikaa hiilidioksidia suhteessa verenkierrossa olevan hapen määrään. Ehkä hengität myös suun kautta. Seurauksena on sydämen sykkeen kiihtyminen, huimausta, pisteleviä tuntemuksia ja muita oireita, jotka muistuttavat niin paljon paniikkioireita, että niitä voi olla mahdoton erottaa toisistaan. Hyperventilaation aiheuttamia fysiologisia muutoksia ovat mm.
* Hermosolujen lisääntynyt emäksisyys, mikä saa aikaan, että ne ovat ärtyvämpiä. Tuloksena hermostunut ja jännittynyt olo
* Vähentynyt hiilidioksiidin määrä veressä, mikä voi johtaa siihen, että sydän pumppaa kovemmin ja nopeammin ja että valot vaikuttavat kirkkaammilta ja äänet kovemmilta
* Aivoverisuonten supistuminen, mikä voi aiheuttaa huimauksen tunnetta, ajan ja paikan tajun hämärtymistä ja jopa epätodellista oloa tai irrallisuuden tunnetta.
Kaikki nämä oireet voidaan tulkita alkavaksi paniikkikohtaukseksi. Heti kun alat reagoida näihin ruumiillisiin muutoksiin lausumalla paniikkia lietsovia toteamuksia, esimerkiksi: "En hallitse tätä!" tai "Mitä minulle oikein tapahtuu?", sinä tosiaankin joudut paniikkiin. Oireet, jotka alun alkaen vain muistuttivat paniikkia, saavatkin aikaan reaktion, joka johtaa oikeaan paniikkiin. Hyperventilaatio voi 1) aiheuttaa fyysisiä tuntemuksia,jotka johtavat paniikkiin tai 2) myötävaikuttaa jo kaynnissä olevaan paniikkikohtaukseen pahentamalla epämiellyttäviä fyysisiä tuntemuksia.
Jos epäilet, että olet taipuvainen hyvperventilaatioon, sinun kannattaa tarkkailla, onko sinulla tapana hengittaa pinnallisesti rintakehän yläosalla ja suun kautta. Tarkkaile myös, pidätätkö hengitystäsi tai hengitätkö hyvin pinnallisesti ja nopeasti, kun olet peloissasi. Pistelevät tai puutuneet tuntemukset varsinkin käsivarsissa ja säärissä ovat myös merkki hyperventilaatiosta. Jos mikään näistä tunnusmerkeistä näyttää sopivan sinuun, hyperventilaatio saattaa olla mukana lietsomassa tai pahentamassa paniikkireaktiotasi tai ahdistuneisuuttasi.
Akuutteja hyperventilaatio-oireita hoidetaan perinteisesti hengittämällä paperipussiin, jolloin sisäänhengityksen mukana elimistöön tulee hiilidioksidia ja verenkierrossa olevan hapen ja hiilidioksiidin välinen tasapaino palautuu. Menetelmä on tehokas. Hyperventilaatio-oireireisiin tehoavat yhtä lailla myös palleahengitys ja rauhoittavat hengitysharjoitukset, joita kuvataan edempänä. Molemmat auttavat hidastamaan hengitystä, mikä vähentää tehokkaasti sisäänhengitetyn hapen määrää ja palauttaa hapen ja hiilidioksidin välisen tasapainon.
Jos tunnistat hyperventilaatio-oireet ja opit sitten rajoittamaan niitä hidastamalla tahallisesti hengitystäsi, sinun ei tarvitse reagoida niihin paniikilla.
Seuraavassa kuvataan kaksi harjoitusta, joiden avulla voit muuttaa hengitystapaasi. Harjoituksia tekemällä pääset muutamassa minuutissa hyvin rentoutuneeseen tilaan. Monet ovat onnistuneet pääsemään jommallakummalla tekniikalla paniikkikohtauksesta heti ahdistuksen ensi oireiden ilmettyä. Tekniikoista on myös kovasti apua pelottavan tilanteen aiheuttaman ennakkoahdistusen vähentämisessä. Myöhemmin tässä luvussa kuvattavat lihasrentoutus- ja mietiskelytekniikat tehoavat vasta parinkymmenen minuutin kulttua, mutta hengitystekniikat voivat tuottaa kohtalaisen, jopa syvän rentoutuneisuuden jo 3-5 minuutissa.
taisin huomaamattani hengittää koko ajan väärin. Lopulta se johti siihen, että käteni ja varpaani olivat puutuneet koko ajan, useiden viikkojen ajan, oli huimausta, kummallista kovaa särkyä esim. varpaassa muutaman tunnin ja sitten se loppui. Oli myös näköhäiriöitä ja olin ihan varma,että olin sairastunut ms-tautiin. Näin ei kuitenkaan ollut,kävin jopa tutkimuksissa. Lääkäri ei tunnistanut oireyhtymääni, mutta myöhemmin ymmärsin kärsineeni juuri jatkuvasta,lievästä hyperventilaatiosta. Vieläkin välillä tulee samankaltaisia oireita, mutta pystyn jo vaikuttamaan niihin hengittämällä oikein. Olen siis koko ikäni ollut jännittäjä-tyyppi ja se on ollut myötävaikuttamassa asiaan.
itse kärsiny kuvailemastasi oireesta jo 2 vuotta. lääkäreillä rampattuani sain vihdoin diagnoosin: astma. spirometria oli normaali mutta onneksi antoivat pef seurannan kotiin ja siinä se sitten selvisi, nyt odottelen että lääkkeet alkavat purra. t: tuskallinen vaiva
Mä olin terve ihminen. Altistuin vuosien myötä työpaikallani homeeseen. Astma puhkesi minulle vasta 2 v työpaikalta pois lähtemisen jälkeen, stressi ja uusi herkistyminen homeelle...
Mulla on nyt astmalääkkeet. Yleensä voin tosi hyvin, muta keväät on vaikeita. Samoin loppusyksy. LÄäkitys auttaa, mutta ei vie kaikkia oireita. Jos jossain hengitän homeita, mnen välittömästi tos huonoon kuntoon.
Ja muista - kaikki eivät altistu homeille, elimistöt on erilaisia...
Opiskeluaikana kärsin tuollaisesta vaivasta usean vuoden ajan. Terapeutin kanssa jutteleminen auttoi pahimpaan ahdistukseen, kun käsittelin lapsuuden asiat läpikotaisin. Edelleen, jos pelottaa tai tulee suuria murheita, reagoin hengitysvaikeuksilla. Ei ole hometta ei astmaa, vaan taipumus ahdistukseen muutoin. Pystyn kyllä hyvin elämään asian kanssa, kun välttelen suurempia tunnekuohuja. Ja kun kohtaus tulee, tiedän että se on ennenkin mennyt ohi.
nyt on taas jo huomattavasti parempi mieli! aion kokeilla tuota hengitystekniikoiden ja rentoutuksen vaikutusta olooni. en ole tiennyt aiemmin miten noita tehdään, mutta kiitos tosi npaljon hyvästä linkistä, nyt tiedän!
katson ensin onko parin viikon päästä tilanne muuttunut vai onko sama, jos on sama niin sitten rohkaistun suuntaamaan lääkäriin lisätutkimuksiin.
ihanaa että on ihmisiä jotka haluavat vielä auttaa toisia, olen suorastan liikuttunut.. =)
ap paremmalla mielellä
Ainoa, mitä tuohon osaan neuvoa on, että jos et ole ollut hyvällä keuhkolääkärillä, mene sellaiselle. Maksaahan se, muttei nyt sentään ihan hervottomia - saisitko kasaan sen verran rahaa?
Meinaan minulla alkoi reilu vuosi sitten kamala yskä. Koko ajan yskitti ja keuhkoja kutitti. Työpaikkalääkäri tutki vaikka mitä. Otettiin keuhkokuvat, tutkittiin keuhkoklamydian ja refluksin mahdollisuus. Ei löytynyt selittävää tekijää. Astmalääke ei tehonnut ja spirometrilla tehty koe ei osoittanut merkittäviä astmaoireita. Allergiakoekin tehtiin ja allergioita todettiin - mutta allergiallääkitykselläkään ei ollut vaikutusta.
Sitten menin keuhkolääkärille. Hän pani minut PEF-mittaukseen, jossa siis joka aamu ja ilta mittasin itse pef-mittarilla keuhkojen toimintakykyä. Sen jälkeen oli jakso, jossa joka aamu ja ilta ensin mitattiin ulospuhallus ilman lääkitystä ja sitten Ventolinen nauttimisen jälkeen. Pientä eroa löytyi.
Alettiin kokeilla eri astmalääkkeitä. Lääkäri sanoi, että kyllä minulla on astmaattinen yskä, vaikkei varsinaista astmaa olekaan. On kuulemma aika kiero diagnosoitava ja hoidettava - voi kestää vuodenkin ennen kuin löydetään tehoavat lääkkeet.
Nyt on astmalääkitys, joka tehoaa. On tosi mukavaa, ettei koko aikaa yskitä.
Ok, sinulla siis on hengenahdistusta, joten vaivasi kaiketi on eri. Mutta silti hiipii mieleen, että vaivaasi kannattaisi ehkä tutkia lisää. Jos lääkityksesi ei enää tehoa, ei kuulosta siltä, että diagnoosisi on ollut oikea.
Voimia, tiedän hyvin miltä tuntuu, kun elää epätietoisuudessa sen suhteen, mikä IHME oikein on oireiden takana. Olenko luulotautinen vai mitä hittoa...