Kaverisynttärit - lahjan hinta?
Tämä lienee kestoaiheita, mutta kyselenpä silti kun en nyt löydä aikaisempia ketjuja aiheesta.
Mikä on mielestänne sopiva lahjan hinta kaverisynttäreillä? Lapseni 3 v sai kutsun päiväkotikaverinsa 4 v-syntymäpäiville. Emme tunne tätä sankaria lainkaan. Mieheni mielestä 15 euroa olisi sopiva, itse ajattelin kyllä 5-10e.
Kommentit (20)
Jotain 7-8 euroa on ehkä keskivertolahja ollut.
koska rahaa ei ole hirveesti vaikka mies onkin töissä. Jos joskus rahatilanne parempi niin sitten voin 10e lahjan ostaa. Yleensä katon minkä hintaisia muut antavat meidän lapsille ja sen mukaan sitten. Yleensä ne on ollu semmoisia 5e lahjoja just.
Mieluiten 5 euron kieppeillä. Sillä kuitenkin saa jo jotain ilahduttavaa, taskukirjan, taskulampun, värikyniä, pienen legopaketin, tukkajuttuja. Alekorista joskus jopa jotain "hienompaa," mutta kallista ei koskaan.
Minusta lahjan on oltava kaverilta kaverille, ei kaverin vanhemmalta. Eli periaatteesa omalla viikkorahalla hankittava, vaikka itse olen ne vielä maksanut.
Kummilapsilleni ostan sitten hintaa katsomatta kuten muille omille läheisille lahjottaville. Mutta kaverisynttäreillä on hintakatto. Haluan olla osaltani jarruttamassa tätä kilpavarustelua, mitä lasten synttärit alkaa olla.
10-20 euroa taitaa olla meillä. Tänään juuri ostettiin yksi, jonka hinta oli 20 €. Toissa viikkoisille kutsuille ostin muistaakseni 13 euroa maksavan lahjan. Enemmän mietimme, mikä lahja sopisi juuri kyseiselle kaverille.
Mä en ainakaan halua omille lapsilleni mitään turhaa krääsää, joten olen koittanut ostaa myös muille jotain laadukasta tai ainakin kunnollista. Parit synttärit tyttö on nyt käynyt tämän vuoden aikana läpi ja on viety n. 18 euron hintaisia leluja. Esim. aito Barbie ja toiselle vietiin muistaakseni My little pony -setti, jossa oli poni ja jotain varusteita.
5 -10 euroa, mieluummin lähempänä tuota vitosta. Kaverisynttäreitä on n. 15 / vuosi, joten ei viitsi kovin suurta menoerää niistä tehdä.
maksimi 5-6 €. En oikein näe järkeä investoida enempää, koska synttäreille tulee kuitenkin yleensä aika paljon lapsia ja kaikki tuovat jotain. Lahjat ei ylipäänsä taida olla kovin tärkeitä, hauskempaa on kakku, leikit jne.
Nyt tyttö menossa 7-v synttäreille ja ostin KappAhlista 2 kivaa settiä, jossa yhdessä oli kynsilakkaa ja huulikiiltoa ja toisessa joitain koruja. Ajattelin että ainakin oma tyttöni tykkäisi saada sellaista!
Yleensä löytyy joku sopiva alesta eli oikeesti enempi maksais. Viimeks ostettiin alle 7e Bratz-nukke, pari kymppii tais olla oikee hinta. Mitään krääsää ei mekään osteta, kyniä, tarroja, hiusjuttuja ym. jos ei alesta löydy "isompaa".
hyvän kaverin lahjaan max. 20 e, yleensä 10-15 euroa.
Vitosella saa jo vaikka mitä kivaa.
Yleensä menee siihen 7-8€.
Minusta on ihan järjetöntä panna rahaa sen enempää, kun meilläkin on lapsilla kaverisynttäreitä kymmenittäin vuodessa.
Lisäksi meillä on 10 kummilasta, joille minimi on sit tuo 10€.
En kyllä itsekkään odota lasteni saavan mitään suuria ja hienoja lahjoja kavereiltaan. Lähinnä vaivaudun jos niin joskus käy. En kuitenkaan "maksa takaisin" seuraavilla synttäreillä. Olen päättänyt, että meillä toimitaan niin kuin toimitaan, jos joku haluaa toimia toisella tavalla, se on ok ja jokaisen perheen oma asia.
En kuitenkaan toivo lasteni oppivan tuohon älyttömään kuluttamiseen ja elintaso kilpailuun, mitä nyky elämä on.
Raja on vedettävä kaverisynttäreillä vitoseen. Meillä neljä lasta, välillä synttärikutsuja useita per viikkoa, johonkin raja on vedettävä ja käytettävä mielikuvitusta. Olen ostanut poistoja ja aletuotteita kassillisen, sieltä löytyy nopeasti pientä vietävää yllättäviinkin kutsuihin. Päiväkirjoja, korurasioita, kirjepapereita, askartelutarvikkeita, timanttihuiveja (todellinen hitti), jne jne...
Älytöntä opettaa lapset valtavaiksi materialisteiksi, tärkeintä on muistaminen, hyvät ystävät ja aito juhlatunnelma. Ainakin meidän perheestä pientä tavaraa löytyy jo omastakin takaa tarpeeksi.
Eikös lahjan pidä olla kiva ja tarpeellinen, eikä mitään kumpin tiimarikrääsää??
Ostan yleensä jotain käyttökelpoista, kuten sukat, pyyhkeen, kirjan, piirustuslehtiön jne.
Ei ole mitään järkeä viedä kavereille turhaa krääsää, joka vielä menee heti rikki. Aikaisemmin, kun lapset olivat vielä alle kouluikäisiä voitiin viedä joku lelukin, mutta ei enää isommille, joilla kaapit pursuaa tavaraa - tänään ekaluokkalainen on menossa luokkakaverin synttäreille ja vie lahjaksi 7,50€ maksaneen Finlaysonin iltasatu-pyyhkeen.
Mun mielestäni meillä on täällä hyvä systeemi eli nuo pienet juhlivat synttäreitään koko päiväkotiporukan kanssa joko tarhassa tai synttärisankarin kotona. Lapset eivät osta lahoja, vaan antavat koko tarhaporukan yhteisen lahjan, joka on tehty tarhassa.
Tyttäreni sai esimerkiksi esiliinan, jossa oli hänen parhaan kaverinsa piirtämä kuva, tyttäreni nimi, ikä ja vuosiluku - ja koko tarharyhmän nimet. Tehty kangastusseilla. Minusta tuo on paljon parempi lahja, kuin mikään muu voisi olla. Eikä kenenkään tarvitse miettiä lahjoja :)
Myöhemmin, koululaisena voi olla sitten noita kaverisynttäreitä.
Nykyään kun on tapana, että sankarikin antaa jokaiselle vieraalle jonkun pussin tms mukaan ja sekin tuntuu olevan n 5 euron arvoinen.
Ja aina oon jotain kivaa sillä löytänyt. Ja samassa hintaluokassa onollut kaikkien muidenkin lahjat. Kun kutsujat satelee välillä niin, että kerran viikossa on jonkun synttärit, niin tuntuis ihan hullulta laittaa lahjoihin enempää rahaa. ITsekin toivon omalle lapselle mahdollisimman halpoja lahjoja, kaikkien ei tarvitsisi tuoda mitään. En halua, että lahjojen antamisesta tulee pääasia tai että hinnat riistäytyvät käsistä.
Pienen lego paketin saa jo 5-7 eurolla, kirjoja kirjatorilta, pikkuautoja, taskulamppua ja ties mitä. Eli valinnan varaa löytyy.
lahjoihin todella paljon panostetaan. Lapseni sai kaverisynttäreillään lahjoja, joiden arvo liikkui 20-30€ välissä. Silmämääräisesti arvioituna yksikään lahja ei ollut alle 15€. Mielestäni arvokkaita lahjoja annetaan. No, onneksi on yksi lapsi, niin hänkin voi antaa kavereilleen samanveroisia lahjoja :)
Mieluiten 5 euron kieppeillä. Sillä kuitenkin saa jo jotain ilahduttavaa, taskukirjan, taskulampun, värikyniä, pienen legopaketin, tukkajuttuja. Alekorista joskus jopa jotain "hienompaa," mutta kallista ei koskaan.
Minä suosin aina ale-juttuja; viimeksi tyttö vei 9v juhliin jumppapussin, käsineet ja sukat, kaikki vaaleanpunaisia. Aivan ihana lahja, vitosen yhteensä ja saajakin oli pitänyt!
10 euroa on aivan maksimi, sen yli ei mennä. Noin 5 euron lahjan pyrin löytämään, edellisen tavoin keskiarvo on varmaan noin 7-8 euroa.