Ensimmäinen tulossa ja isoksi arvioitu
uskaltaako lähteä synnyttämään, vai otanko sektion?
Kommentit (16)
esikoisen kanssa ehdotetaan sektiota - yli 5-kiloinen tietääkseni. Joku 4kg500g ei vielä ole niin iso, etteikö alakautta voisi pusata. Minkä kokoinen on tulossa?
Minun eka 4100g, synnytys normaali 4 tuntia, ponnistusvaihe n. vartin...
lääkärit suosittelivat sektiota, mutta "voidaan lähteä yrittämään myös alateitse". Arvio lähemmäs 5 kg.
synnytin 4,720 kiloa ja 54,5 cm alateitse. Repesin, pahasti! Jos yli neljän kilon menisi mahdollinen seuraava, en lähtisi alatiesynnytykseen. Eikä kyllä laitettaisi edes.
Synnytys kesti kaikkinensa 25 tuntia, tunnin ponnistusvaihe päättyi imukuppiin. Olin aivan loppu. Eppari tehtiin, ja silti repesin niin, että tikkejä tuli ainakin kahteen kerrokseen ja olin kuukauden niin kipeä, etten juuri istunut. Makuullaan imetinkin. Seuraavat (3850g, 4300g ja 4190g) ovat taas tulleet vallan ilman repeämisiä!
Mulla oli eka vauva alakautta 4650 kg ja tuli mut jättieppari piti tehä. Eka synty sektiolla niin alakautta toipuu kuiteski nopeemmin.
vaikka toipuminen ja palautuminen onkin huomattavasti hitaampaa kuin normaalissa alatiesynnytyksessä.
Äidiltäsi voit kysyä että minkäkokoisia lapsia on pusertanut alateitse maailmaan, todennäköisesti lantiosi on samaa mallia kuin hänelläkin.
nimimerkillä Yli nelikiloisia ilman repeämiä.
Luulisin että tekevät synnytystapa-arvion jossa kuvataan lantion mitat kun kerran vauva tiedetään isoksi. Ja tosiaan kannattaa kysyä omalta äidiltäsi minkä kokoisia hän on synnyttänyt. Ei se vauvan koko aina tarkoita sitä että ei mahtuisi syntymään. Itse olen synnyttänyt tasan 5 kiloisen ilman yhtään repeämää ja helposti, tosin ei ollut esikoiseni. Äitini ja isoäitini samoin ovat synnyttäneet isoja 4½-5kiloisia vauvoja. Olemme leveälanteista sukua:)
Itse olen normaalipainoinen ja pituus 174 cm.
Ensimmäinen lapsi oli 3980g ja ponnistusvaihe kesti 5 min. Väliliha leikattiin ja en revennyt muuten.
Toinen lapsi 4320g ja ponnistusvaihe n.4min. Tämän 4 min aikana vauvalta imettiin hengitystiet puhtaiksi siinä vaiheessa kun pelkkä pää oli ulkona. Repesin hiukan (ei leikattu välilihaa), mutta itse pystyin kävelemään synnytysosastolta yläkertaan osastolle.
Kolmas oli arvioitu laskettuun ajankohdaksi reilu 4kg. meni kaksi viikkoa yli ja käynnistettin. Jouduttiin leikkaamaan, koska käynnistys oli liian raju vauvalle. Vauva painoi 4370g eli aika hyvin piti paikkansa painoarviosta.
Mutta luulen, että läkäri osaa sen mahtumisen arvioida. Riippuu paljon sinun koostasi. Minulla ei oel edes mikään leveä lantio, mutta kätilö sanoi, että minulla on synnyttäjän lantio, mitä se ikinä sitten tarkoittakin, mutta ainakin itse ponnistusvaihe on mennyt nopeasti vaikka olenkin selällläni joutunut sängyssä makaamaan.
Ja jos itse saisin valita alatiesynnytyksen ja sektion välillä, niin ehdottomasti valitsisin alatiesynnyksen, koska siitä olen toipunut erittäin hyvin, eikä ole ollut mitään kauheita kipuja. Sektiohaava on kuitenkin todella suuri ja sen paraneminen kestää kauan, etenkin kun se haava herkästi tulehtuu. Ja lisäksi kivut on kovat sektion jälkeisinä päivinä ja särkylääkettä joutuu syömään paljon kun taas alatiesynnytyksen jälkeen ei ollenkaan. Meillä ainakin nämä syömäni särkyläkkeet tekivät vatsakipuja vauvalle. Ja lisäksi maito ei lähtenyt samalla tavalla noudemaan kuin mitä alatiesynnytyksen jälkeen lähtee.
Oli pitkä, eikä olut iso pää tai leveät hartiat. Syntyi vaivattomasti
Toinen 4130 kahdella työnnöllö hups vaan.
Eli?
Kaverilal joka iahna "anorektinen" ja kapea tosi kapea lantio ja muutenkin sirorakenteinen, ensimmäinen reilusti yli 4kg, repesi jonkin verran, ei pahasti.
Siskolla kolmas lapsi hiukka yli 3kg ja se oli synnytyksistä vaikein (aika iso pää). Neljäs lapsi nion 4,5 kg, helpompi kuulemma kuin kolmas.
Että näin
joten lääkäri ei viitsinyt passittaa röntgattavaksi. No pieni paniikki iski synnytyssalissa, kun kätilö arvioi käsikopelolla vauvan yli 4 kg pötkyläksi ja alkoi ehdottelemaan sektiota, kun lantioni näyttää niin kapealta.
En suostunut sektioon, vaan halusin ehdottomasti kokeilla alakautta, eihän isosta koosta mitään varmuutta ollut, eikä lantiomitoista.
Ponnistin sitten tuskaiset 35min ,eppari tehtiin ja ulos pullahti sinertävä potra poika 4680g/54cm/py37cm!!
Ja EN revennyt pahasti vaikka oli esikoinen ;) Ponnistusvaihe puolituntia.
Tää on hauska:):):)