Tarjoaisitko sentin kaksi viiniä 16-vuotiaalle juhlapöydässä?
Kommentit (64)
Sitten kun täytin 18, niin johan riemu repesi. Olin viikollakin jos en nyt aivan humalassa, niin usein pienessä sievässä. Oli muka niiiiiin hienoa, kun oli aikuinen ja sai juoda silloin kun mieli teki. Jos olisin aikaisemmin saanut sen pari senttiä ruuankin kanssa ottaa, niin tuskin alkoholista olisi mulle tullut niin makeaa juttua. Nyt kun ikää ja järkeä on tullut enemmän, niin ei enää samalla tavalla maistu kuin silloin just ja just täysi-ikäisenä. :o)
anna LAPSELLE alkoholia, en maistaa , en hyvän tapakulttuurin vuoksi. Jos annan lapselle luvan maistaa alkoholia niin silloin sallin suoraan hänelle alkoholinkäytön alaikäisenä enkä tietenkään vastuuni tuntevana kasvattajana ja vanhempana sitä tee. En käsitä näitä vanhempia jotka ajattelevat että kun saa heidän kanssa masitella niin ei ole hinku niin kova maistella muuten.
Meillä alkoholi on ollut kielletty juttu alle 18-vuotiailta.
TYRKYTETÄÄN alkoholia.Ei helvetti uskomaton palsta täynnä urpoja ja tämä aihe saa kaikki aina liikkeelle!
anna LAPSELLE alkoholia, en maistaa , en hyvän tapakulttuurin vuoksi. Jos annan lapselle luvan maistaa alkoholia niin silloin sallin suoraan hänelle alkoholinkäytön alaikäisenä enkä tietenkään vastuuni tuntevana kasvattajana ja vanhempana sitä tee. En käsitä näitä vanhempia jotka ajattelevat että kun saa heidän kanssa masitella niin ei ole hinku niin kova maistella muuten.
En törpöttelisi lapsen kanssa, mutta en kieltäisi JUHLISSA maistamasta paria senttiä.
Alkoholijuomat eivät kuulu juhlapöytään.
koska tässä Keski-Euroopan maassa hän voisi jo ostaa itsekin viiniä kaupasta
Alkoholijuomat eivät kuulu juhlapöytään.
meillä kuuluu :-)
Jos teidän perheessä on tuo käytäntö, niin ok, mutta miksi et voi hyväksyä muiden mielipiteitä?
heti kivittämässä naapurin koiraa tai polttamassa roskisia.Muistakaa, että valvotte niitä haukkana heti ruokapöydästä noustuaan.Ikinä tiedä mihin pahantekoon ovat menossa.
Juhlapöydässä ja lahjoina alkoholijuomia meillä ei ole. Unohtui siis sana "meillä". Muutenkin alkoholijuomien tarjoaminen pilaa kaiken juhlatunnelmankin, koska alkoholi ei todellakaan juhlista mitään, päinvastoin. Minulle tulisi tunne (jos tarjoaisin jollekin vaikka viiniä), että pidän häntä halpana ihmisenä. Meillä juhlissa on kyllä kaikenlaisia juomia. On olutta ja kuohujuomia ja miksi ei viiniäkin, mutta kaikki siis alkoholittomia.
Tämäkin ketju on täynnä rikollisia rappioalkoholisteja jotka ovat valmiita juottamaan litrakaupalla viinaa pienille lapsille????
justnäin
ja menee nyt hakemaan räsyä, millä pyyhkiä punkut näppikseltä:DDD
Emme asu Suomessa ja täällä on ihan yleistä, että ripillepääsyn yhteydessä saa maistaa ensimmäisen kerran "aikuisten" ruokajuomia. Ei niitä paljon toki laiteta, mutta juhlapöytään on katettu viinilasit tälle ripille pääsevälle nuorellekin. Ei ne nuoret yleensä viiniä halua, mutta onpahan lupa kuitenkin :)
Minusta lapselle - sitä 16-vuotias vielä on lain silmissä - ei tarvitse vanhemman opettaa, että lakia sopii rikkoa mennen tullen, jos ei itse pidä sitä järkevänä.
Sitä paitsi: en oikein ymmärrä sitä logiikkaa, että jos ja kun teinit kokeilevat salaa alkoholinkäyttöä, sitä ei edes tarvitse YRITTÄÄ estää. En ymmärrä sitäkään logiikkaa, että jos vanhemmat antavat teineilleen alkoholia dokattavaksi (siis tyyliin kolme siideriä perjantaina mukaan, kun teini lähtee baanalle), että se sitten jää siihen, eikä kaveri dokaa enemmän, kaverilta saatuja tai yhdessä salaa ostettuja.
Kyse on siis minusta siitä, millainen viesti annetaan. Alkoholijuomat ovat aikuisille, alaikäiset juokoot alkoholittomia. Jos siitä lähtee lipsumaan, minne se raja sitten vedetään? 16 on ok, mutta miksei saman tien 15? Ja jos 15 on ok, miksei saman tien sitten 14... jne.
16-vuotiasta on turha kohdella enään lapsena, vaikka monet ovatkin vielä hyvin kypsymättömiä. Ruuan kanssa tarjottu viini on viesti; Alat olla aikuinen, odotan sinun käyttäytyvän sen mukaan.
Kyllä mä odotan niin kauan että LAPSI on 18v. Toki hänellekin voi varata jotain erityistä alkoholitonta juomaa.
kohtelias kysymys lapsen vanhemmalle isälle tai äidille ja kunnioitus heidän päätökselleen. itse antaisin omien lasteni maistaa silloin tällöin siis aika harvoin pienen lasillisen jotain joko viiniä, siideriä tai olutta. mieluummin kotona kuin pussikaljaa kavereiden kanssa. Poikani vielä eivät ole saaneet maistaa 7v ja 10v