taas keskenmeno tai tuulimuna?
Hei,
auttakee ja kertokaa onko syytä huoleen. Tilanne on tämä:
sain tammikuun alussa keskenmenon (tai tuulimuna, eivät olleet Kättärillä varmoja, mutta luultavasti kuitenkin keskenmeno) rv 12. Nyt tein lauantaina raskaustestin, joka näytti tosi haaleaa plussaa. Tänään, siis 5 päivää myöhemmin, tein uuden testin, tulos taas plussa. Haalea, mutta himpun verran tummenpi kuin eka testi. Nyt mua siis pelottaa, että kyseessä on tuulimuna, koska testitulos on niin haalea. Olenko vainoharhainen? Olen kuullut, että tuulilmunaraskaudessa on kehossa vähemmän raskaushormoonia kuin normaalissa raskaudessa ja raskaustestihän mittaa juuri tuota hormoonia. Voiko siitä päätellä, että haalea viiva tarkoittaa varmemmin tuulimunaa? Milloin tuulimunaraskauden erottaa tavallisesta raskaudesta? Siis kuinka kauan kannattaa odottaa ennen kuin menee gynegologille?
Kiitos tosi paljon jo etukäteen vastaajille, olen tosi peloissani.
en halua turhaan pelotella, mutta minulle kävi viime elokuussa niin että sain testiin tosi haalean plussan ja senkin tosi kauan ovulaation jälkeen, ehkä n. 18. pv ovulaatiosta. Sitä ennen näytti vaan negatiivista. 3 päivää tuon plussan jälkeen viiva oli edellistäkin vaaleampi ja tossa vaiheessa jo tuli ruskeaa tuhruvuotoa. Pari pv sen jälkeen testasin jälleen, tulos negatiivinen. Ruskeaa tuhrua tuli ainakin reilu vk ennenkuin tuli kunnon verinen vuoto. Gynellä vaan todettiin että kohdussa ei enää ollut mitään, mutta ei sitä osattu tuulimunaksi sanoa. Ruskea pitkään jatkuva tuhruttelu voi kuulemma olla tuulimunan merkki.
Nyt reilu vk sitten päättyneessä raskaudessani testiviiva alkoi myös haalistua nopeasti, mutta nyt myös vuoto tuli nopeasti eikä tuhrutellut ikuisuuksia.
Ei kai sitä tuulimunaa pysty toteamaan ennenkuin n. vklla 7 ultrassa. Älä kuitenkaan ole huolissasi vielä, käy vaikka verikokeessa tarkistamassa hcg. Jos ei ole vuotoa tai kipujakaan niin kaikki voi olla ihan hyvin. Jospa ovulaatiosi on vaan ollut myöhässä eikä siksi testi vielä näytä kunnon viivaa. Onnea matkaan!